Folliculaire fase wordt langer, luteale fase wordt korter

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door LIX, 24 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LIX

LIX Fanatiek lid

16 aug 2010
    2.725
    6
    38
    Zorgsector
    Noord Holland
    Beste verloskundige,

Toen we zwanger probeerde te worden van ons eerste kindje had ik ovulatie op CD 16, met een LF van 12 dagen. Na mijn miskraam was dit even verstoord, maar dit herstelde weer.

Toen onze dochter bijna 18 maanden was heb ik mijn IUD (Mirena) laten verwijderen, omdat wij graag een tweede kindje willen krijgen.

Nu heb ik mijn ovulatie op CD 18, maar is mijn LF nog maar 9 à 10 dagen!

We zijn pas 3 maandjes bezig voor een tweede kindje, maar ik vraag me af of dit wel kan lukken zonder medische hulp.

Daarnaast vraag ik me af of dit te maken kan hebben met zwakke ovaria / naderende te vroege menopauze (ik ben 30 jaar).

Vroeger was ik zeer onregelmatig ongesteld, daarom ben ik vrij jong aan de pil gegaan. Ik heb nu een cyclus van ongeveer 28 dagen, redelijk regelmatig, maar in 3 jaar tijd dus wel een oplopende folliculaire fase en afnemende luteale fase.

Ik hoop snel een berichtje van jullie te mogen ontvangen.

Gr, Inge

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi IngeG,

het is wel een specifieke vraag die beter aan een gyn gesteld kan worden. Ik weet wel dat vrouwen in hun vruchtbare levensfase inderdaad een andere cyclus kunnen krijgen, dus raar is het niet. Ik denk dat het gewoon handig is dat je zelf door hebt hoe jouw cyclus is en jullie dus gericht kunnen proberen, maar ik zou me toch nog niet te druk maken over die andere dingen. De meeste stellen worden binnen een jaar zwanger en daarna, als het nog niet gelukt is, kun je naar de gyn voor onderzoek. Maar ook dan is de kans nog groot dat je spontaan zwanger wordt. Dus helaas nu afwachten en duimen!

Groeten Brigitte

3. LIX

LIX Fanatiek lid

16 aug 2010
    2.725
    6
    38
    Zorgsector
    Noord Holland
    Ok, bedankt voor het antwoord!

Deel Deze Pagina