Zo'n 5 jr geleden gestopt met roken mbv Champix. Het niet roken ging goed maar uiteindelijk bij een psycholoog beland omdat ik me erg slecht voelde. Kan natuurlijk bij het stoppen horen maar het schijnt ook een veelgehoorde klacht te zijn bij Champix. Er kwam bij de psych. een hoop naar boven, wat goed begeleid is maar wel het advies de Champix niet meer te gebruiken. In een erg zware tijd weer begonnen met roken en sindsdien een gevecht om ervan af te komen. Tijdens het stoppen voel ik me verschrikkelijk. Huil om alles en zie nergens meer het leuke van in. Daardoor hou ik het niet vol. Wil er wel graag van af. Psychologische oorlogsvoering met mezelf, want mn moeder is eraan overleden. In die tijd gaf het me steun, ontspanning maar tegelijkertijd voel ik me schuldig, verdrietig en boos dat ik het blijf doen. Dinsdag naar de huisarts. Liever niet meer stoppen mbv de bekende pillen maar las een stuk over een antidepressivum die ook wordt gebruikt bij het stoppen >> Notrilen. Vraag me alleen af wat het verschil dan is tussen genoemde middelen. Champix is toch ook een soort van antidepressivum? Huisarts zal vast meer duidelijkheid kunnen geven maar vind t fijn om alvast wat informatie te krijgen en voorbereid te zijn. Iemand die me alvast die info kan geven?
Je hebt ook Tabex, dat is de natuurlijke variant van Champix en geeft niet al die extreme bijwerkingen. Daarnaast is het ook veel goedkoper, en mensen die dit gebruiken zijn ook succesvol gestopt.
Neem eerst eens contact op met je zorgverzekering om te kijken wat er eventueel vergoed wordt. Echter die psychologische oorlogvoering met jezelf is niets anders dan ontwenningsverschijnselen, hier moet je doorheen. Vraag of mensen in je omgeving je steunen en je afleiden. Als je echt wil stoppen met roken dan kan je dit ook.
Dit zou ik absoluut afraden, moet je in het buitenland aanschaffen omdat het in Nederland niet geregistreerd is en er is ook geen bijsluiter bij etc. Idd bespreek dit met je huisarts, zoals je nu beschrijft lijkt het misschien niet eens van de champix gekomen te zijn maar überhaupt het stoppen met roken. En misschien ook goed om te weten, geen idee waar je woont maar als het goed is hebben de meeste ggz/verslavingsinstellingen ook een stoppen met roken programma en dan kan je echt begeleiding krijgen. Die weten vaak nog veel meer dan de huisarts en soms krijg je daardoor ook de medicatie vergoed. In amsterdam heb je bijvoorbeeld de jellinek die dat doet. Heel veel succes in ieder geval!
Tabex is niet bekend in NL en vraag me af of de ha me daarover kan adviseren. Maar zal t meenemen in mn gesprek! Mijn zorgverzekeraar vergoed niet zoveel meer, helaas Maar wil best betalen, betaal me tenslotte nu ook scheel aan de sigaretten Misschien weet de ha ook wel adressen voor goede begeleiding. Zonder begeleiding/medicatie kom ik er iig niet. Die ervaring heb ik wel. Als je het echt wil, lukt het stoppen wel. Zegt mn man ook steeds, je moet die knop vinden. Maar misschien heeft het wel te maken met de verwerking van het overlijden van mn moeder. Dat stukje en de sigaretten lijken wel door elkaar heen te gaan steeds. De angst om ook zo te eindigen maar tegelijkertijd mn steun en toeverlaat in de rotperiode. Misschien ook wel goed voer voor de psycholoog
Ik begrijp die pillen niet zo goed. Na een dag of 5 ben je toch van de lichamelijke verslaving af? De geestelijke verslaving is het moeilijkste. Daardoor ga je in een lastige periode snel weer de fout in. Daar gaan pillen niet tegen helpen. Ik wens je heel veel succes! Probeer het ook al jaren, wil er vanaf maar mijn pogingen mislukken steeds.
Door te roken krijg je een geluksgevoel. Als je niet rookt, mis je dat gevoel, zeker de 1e tijd. Die pillen bootsen dat stofje na waardoor je je dus beter voelt. Voor lichamelijke ontwenning zal het ook wel iets doen maar het is vooral voor het psychische gedeelte. En die pillen moet je wel even doorslikken en afbouwen.
Door roken voel je je eigenlijk gewoon constant kut wat je opheft door een peuk op te steken. Dat is verslaving. Als je doorzet met t niet roken dan heb je dat geluksgevoel uiteindelijk weer terug. Maar je moet er dan wel 'ff' doorheen. Je moet je hele mindset goed hebben. Ik ben nu 4 weken gestopt en ik denk nog nauwelijks aan peuken of roken. Ik ben zo blij dat ik er van af ben. De eerste 5 dagen tot een week waren klote. Slecht slapen, niet naar de wc kunnen, chagrijnig, depri. Maar ik was er in m'n hoofd zo klaar mee, ik vond t eigenlijk zo vies en zo kansloos, waarom zou ik zoveel geld betalen om mijzelf te vertieven, dat ik daar steeds aan dacht. En als ik dan dacht jk wil roken dan dacht ik maar als je dan weer gaat stoppen, want ooit wil ik er vanaf, dan moet ik weer door die ellende heen.. dus daarom moest ik van mijzelf doorzetten want elke dag dat je niet rookt is een dag dichterbij je niet meer ellendig voelen. Niet meer roken is zo'n mooi cadeau naar jezelf toe. Ben er ook van overtuigd dat wanneer je mindset goed is je geen hulpmiddelen nodig hebt. Ik had een doosje nicotine kauwgom liggen voor als ik t echt niet meer zou trekken, daar heb ik in de eerste week 1 van genomen en daar heb ik 3x op gekauwd. Daarna niks meer genomen. In mijn hoofd was t zo dat ik met hulpmiddelen de verslaving alleen maar in stand hield en t afkicken langer uitsmeerde. Je hebt kinderen zie ik, kan je met hun in je hoofd niet makkelijker stoppen? Mijn zoontje was voor mij een enorme stok achter de deur. Ik wil zo lang mogelijk in zijn leven zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar m'n ex is gestopt met t boek van Allen Carr. Denk persoonlijk echt dat je door dat psychische deel heen moet. Wat is het langste dat je ooit gestopt bent? Ik ben eigenlijk nog maar 4 weken gestopt maar als ik zie hoe relatief makkelijk t eigenlijk ging. Kan mij nog amper voorstellen dat ik tijdens t werk naar buiten ging om te roken. Zag vanmiddag op m'n werk iemand bij iedere pauze die we hadden gelijk naar buiten rennen, ik werd er zo trots van dat ik dat niet meer hoefde.
Notrilen is een AD uit een oudere groep AD net zoals Tryptizol. Dat laatste wordt in lage dosering bijv.ook voor zenuw pijn gegeven. Op bijsluiters vindt ik ook de indicatie voor stoppen met roken. Ikslik zelf Notrilen tegen depressie en ik heb vooral last van een heel droge mond en een hoge hartslag( slik meer medicatie dat dat kan veroorzaken) en wat tragere stoelgang. Ik heb nooit gerookt dus weet niet wat er gebeurd. Zyban is ook echt een AD. Dan heet het Wellbutrin. ( Ook geslikt hielp niet genoeg) Zit je verder nu wel lekker in je vel? Is dit dan het goede moment om te stoppen?
Ik denk altijd dat je er klaar voor moet zijn om te stoppen. Klaar met het roken, klaar met de verslaving en toe aan niet roken. Ik heb bijna 7 jaar gerookt. Stoppen lukte voor onze kinderwens nooit omdat ik niet echt wilde. Daarna wel. Na mn miskraam wel weer begonnen, maar ook weer gestopt bij de nieuwe icsi poging. Ik heb echt symbolisch toen een laatste sigaret gerookt en toen was het ook goed. Na mn bevalling 3 sigaretten gerookt, al janken aan de telefoon met mn beste vriendin. Ik was zo gestresst en dacht dat dit de oplossing was. Ik heb echt half kotsend gerookt zodat ik erna gewoon vies dr van was. En dat is gelukt. Niet meer aangeraakt. Ik ben nu 1.5 jaar gestopt met roken. Denk er ook absoluut niet meer aan. Voelt veel fijner. En oh, ik stink niet meer! Jaj! Mn mag nog wel, das dan wel jammer de bammer
@Riverr Wat goed dat je gestopt bent! Ben jaloers Ik ben 4 jaar gestopt geweest mbv de Champix tabletten. In 1 keer.. Voelde prima om niet te roken en was ervan overtuigd nooit meer een peuk aan te raken. Totdat ik in zo'n stressperiode terecht kwam, dat ik dacht dat "die ene" wel kon. Dat is nu ruim 2 jr geleden. Met tussenpozen gestopt geweest maar ging me steeds rotter voelen en hield het niet vol. Alleen mn laatste zwangerschap lukte het. Zeker niet makkelijk maar roken terwijl er een baby in je buik groeit kon ik niet. Na de bevalling al snel weer begonnen. Steeds dacht ik die mindset te hebben gevonden maar volgens mij vind ik die knop nooit. Allen Carr heb ik ook gelezen. Zeker een goed boek om te begrijpen waarom je rookt en bewustwording. M'n kinderen zijn zeker een grote reden om te stoppen. Voor hen wil ik een gezonde moeder zijn. Maar volhouden lukt niet.
@chrystel Thnx voor je info. Een hoge hartslag is niet handig tijdens het stoppen, zal er naar informeren. Ben niet depressief ofzo maar zit niet heel erg lekker in mn vel. Nog erg moe, wat nog bij het ontzwangeren kan horen maar laat voor de zekerheid wat dingen in mn bloed controleren. Ik sport niet omdat ik geen energie heb en voel me nog ongezonder door het roken. Wil me wat dat betreft weer beter voelen en daar hoort roken niet bij
Niet roken voelt inderdaad fijn! De weg daar naartoe gaat me alleen zo moeilijk af Goed dat je het al zo lang volhoudt!
Maar verschuif je dan het probleem niet? Dan krijg je dat gevoel niet meer van het roken, maar van medicatie. Oprechte vraag hoor.
Van Champix weet ik dat je start met de pillen voordat je stopt met roken. Het roken geeft dan langzaam een minder fijn gevoel, waardoor t stoppen makkelijker gaat. In zekere zin vervangt het het roken wel maar als je lichaam gewend is aan het niet roken bouw je de pillen ook weer langzaam af, zodat je niet een terugval krijgt. En je moet nog steeds zelf stoppen, je moet wel echt willen stoppen. Het is niet zo dat de medicatie al het werkt doet. Het haalt alleen de scherpe randjes ervan af.
Oke dank je wel voor je antwoord. Ik ken dit niet vandaar. Ik hoop dat het je gaat lukken. Ik ben er gelukkig al jaren vanaf. Heb er ook geen behoefte meer aan. Hoop dat dat ook nooit meer terugkeert. Succes!