Mijn dochter (2.5) heeft nu een week overdag geen luier om, met wisselende resultaten. Twee dagen heeft ze de hele dag geen plasongelukjes gehad, alleen poep; andere dagen heeft ze het ene na het andere ongelukje. We zetten haar elk uur op de wc. Meestal doet ze dan een plasje. Als we dat stug volhouden, heeft ze meestal ook geen plasongelukjes. Als we haar niet op de wc zetten, geeft ze het echter niet zelf aan, wat standaard ongelukjes tot gevolg heeft. Ook als we vragen of ze moet plassen zegt ze standaard: nee. Zelfs als we naar de wc gaan (omdat er weer een uur voorbij is) zegt ze regelmatig dat ze niet hoeft, maar dan doet ze toch een plas. Als we na een ongelukje vragen of ze niet voelde dat er een plasje kwam, zegt ze nee. Poepen gaat al helemaal niet goed. Ze heeft deze week één keer in de wc gepoept, maar dat was toen ik haar meteen op de wc zette nadat ze een heel klein poepongelukje had. Alle andere poepjes zijn in haar onderbroek gegaan. Bovendien heeft doet ze normaal gesproken altijd in de ochtend een poep, maar deze week is dat ontregelt. Een dag heeft ze helemaal niet gepoept; twee dagen pas laat in de middag. De poep was vervolgens behoorlijk hard. Ik ben bang dat ze het misschien gaat ophouden. Wat nu? Ik heb geen zin om haar de komende tijd elk uur op de wc te zetten. En nee, niet omdat ik er geen tijd in wil investeren, maar vooral omdat ik dit geen zindelijkheid vind. In mijn beleving is zindelijkheid dat een kind het zelf aangeeft wanneer het moet plassen/poepen. (En ja. heel egoïstisch: ook wel omdat ik graag weer het huis met haar uit wil kunnen voor een boodschap of visite...) Of is elk uur op de wc zetten volgens jullie wel een goede manier? De andere kant is dat ze het wel heel leuk vindt. Ze is razend enthousiast over haar onderbroekjes. Elke ochtend als ze wakker wordt, is het eerste wat ze zegt dat ze nu een onderbroek aan krijgt. Bovendien is dit niet iets van de laatste tijd. Vorige zomer deed ze al regelmatig plasjes op het potje en ergens afgelopen winter heb ik de eerste volle stickerkaart van het kdv al mee naar huis gekregen. En terwijl ze afgelopen herfst en winter bijna dagelijk op de wc plaste, deed ze dat de laatste maanden juist veel minder vaak. Ik heb het idee dat haar interesse wat begon te verslappen. Ik vraag me af of we het goed aan pakken. Hoe snel ik mag verwachten dat ze zindelijk wordt? Is ze er misschien nog niet aan toe? Wat zouden jullie doen: doorzetten, of de luier weer om?
Dat ben ik helemaal met je eens; zindelijk zijn is zelf aanvoelen dat je moet plassen/poepen en daarop reageren met op het potje/wc gaan. De eerdere periodes die je beschrijft, ging ze toen wel uit zichzelf op het potje/wc of werd dat ook gestuurd? In het laatste geval, zou ik er voorlopig even mee stoppen en het over een maand of 2 nog eens proberen. Je zou ook kunnen proberen haar in de blote billen te laten lopen (met iets aan, voelt het misch teveel als luier nog) met het potje vlakbij. Dan eens kijken of ze uit zichzelf er op gaat plassen. Doet ze dit niet, is ze er mijnsinziens nog niet echt aan toe en zou ik het voorlopig laten rusten.
Toen gaf ze het wel zelf aan. Dat is dus al vanaf zo'n 10 maanden geleden! In de herfst en winter deed ze echt dagelijks een plas op het potje/de wc, en dat was volledig uit haarzelf. Wij hebben haar nooit op het potje/de wc gezet, tenzij ze zelf zei dat ze wilde. Gisteren en vandaag heb ik haar rondlopen in een T-shirtje en een onderbroekje, meer niet. We hebben haar juist uitgelegd dat ze nu heel groot is en overdag geen luier meer krijgt, maar een onderbroekje. Ze is apetrots op haar onderbroekjes. Ik denk dat als ik haar ik haar blote billen laat lopen en het onderbroekje dus weg laat, dat ze heel verdrietig zal zijn.
Dat kan ik me voorstellen. Bij mijn dochter werkte gelijk een onderbroekje aan niet, dan voelde het toch nog als 'bescherming zoals een luier' vermoed ik. In de blote billen begonnen en dat ging als een speer. Na 2 dagen wel onderbroekje aan toen ze het goed doorhad en er alert mee bezig was. Vandaar deze tip
Het onderbroekje was hier een beloning toen het goed ging Misschien een hemdje ipv onderbroekje voor nu en als het zelf plassen goed gaat, de onderbroek er bij?
Ik heb er toen we vorige week begonnen simpelweg niet aan gedacht om haar in haar blote billen te laten lopen. In mijn beleving was een onderbroekje de directe vervanging voor een luier. Bovendien gaat ze drie dagen naar het kdv en dan wil ik niet dat ze daar in haar blote billen loopt. (Misschien ben ik ook wel een beetje te preuts om haar in blote billen te laten lopen. Voor mijn gevoel is dat dan toch "niet netjes". ) Maar ik ga er nog eens over denken. Misschien gaan we het toch zo proberen. Bedankt in ieder geval voor de tip!
ik denk dat ze er gewoon nog niet helemaal klaar voor is. Onze zoon had dat ook daar ben ik toe mee gestopt een tijdje en na een x aantal maanden weer mee begonnen en toen had hij het helemaal door. Binnen 1 week dag en nacht zindelijk. Hij was ook 2.5
Ik vond het ook maar niks in de blote billen, maar het werkte wel! Ze was niet alert als ze een onderbroekje aan had, voelde te vertrouwd denk ik. Toen ze goed bezig was, gauw onderbroekje aan na 2 dagen en toen was het goed. Naar kdv e.d. natuurlijk gewoon makkelijke kleren aan
Hoezo denk je dat? Vanuit je ervaring met je zoontje? Of door iets specifieks dat ik ergens over de situatie beschrijf? En bedoel je dat je zoontje 2.5 was toen het niet echt lukte en je er weer mee bent gestopt, of toen het een paar maanden later wel lukte?
Mijn dochter draagt sinds ze 20 mnd is geen luier meer overdag. De eerste weken gingen thuis erg goed ! Ze ging zelf naar t potje (wel kleding aan) en na een aantal weken ging ze niet meer. Ongeluk naar ongeluk. Nu gaat ze in periodes wel zelf en dan moet ik haar weer dwingen. Erg vermoeiend soms! Maar ze krijgt absoluut geen luier om. Ze kan t ook makkelijk uren ophouden. Ze is hier dus wel zindelijk maar heel erg dwars helaas.
Onze dochter geeft het vaak aan, maar er gebeuren ongelukjes als ze druk aan het buiten spelen is. Ze draagt daarom een luierbroekje. Die kan ze ook zelf omhoog en omlaag doen. De ene dag blijft ie helemaal droog, de andere dag vervang ik hem 2-3 keer.
Bij onze zoontje voelde een onderbroek ook als een luier en soms nog steeds. Wij hebben het eerst even in onderbroek geprobeerd en dat werkte ook echt niet (terwijl hij al een paar weken op ons verzoek voor en na bed op de pot plaste en poepte). Toen liep hij toevallig even in blote kont en ging uit zichzelf ineens op de pot poepen. Hij kon het dus wel alleen niet met een onderbroek aan. Nu 2 weken bezig en het gaat best goed. Hij is nu ook 7 nachten droog gebleven en slaapt nu voor de 2e nacht zonder luier. En hij begint nu ook zelf te komen met dat hij moet plassen. Dat deed hij eerst echt niet. Maar met blote billen kon hij zelf kiezen wanneer hij wilde gaan en hij heeft in de eerste 3 dagen 1 ongelukje gehad (voor de tv tijdens tv kijken). Na een paar dagen blote billen lopen weer met onderbroek geprobeerd en dat gaat best goed. Eigenlijk tot vandaag steeds maar 1 ongelukje per dag gehad. Vandaag oogmerk dwars en heel erg in nee-fase waardoor hij heel hard nee schreeuwde op mijn vraag of hij moest plassen en 2 minuten later in zijn broek stond te plassen. Morgen hopelijk weer een goede dag (thuis werkt nu ook nog het beste).
Waarom wil je dat ze nu zindelijk wordt? Ik heb ook het idee dat ze er nog niet aan toe is. Ze geeft het niet zelf aan, maar ook als je het vraagt is het standaard "nee" schrijf je.
Ik denk dat ze er fysiek wel aan toe is, omdat ze het maanden geleden ook al kon?! Ik herken het op zich wel; dat steeds "nee" zeggen op de vraag of ze moet. Ze willen ook niet graag uit hun spel gehaald worden. Wij hadden het ook zo aangepakt bij onze dochter. Nadat ze een paar keer "voor de lol' mee naar de wc ging en er toevallig ook wat kwam, hebben we doorgepakt. Luier uit gedaan en nooit meer om gedaan. Ze wilde zelf ook heel graag een echte onderbroek aan ( mooie gekocht met hello kitty erop). Om het uur gevraagd of ze moest. En zo nee, toch een kwartier later erop gezet. Zo hield ze het wel droog, ( en soms plaste ze 5 minuten later alsnog op de grond!!) maar inderdaad wat je zegt... niet mijn idee van zindelijk zijn. Maar ze moeten ook leren het zelf aan te geven en aan te voelen. Hier heeft het een dag of 3/4 geduurd voor het kwartje viel. Ik had het - eerlijk gezegd- toen al bijna opgegeven, want ze had wel geregeld ongelukjes als ik het niet op tijd vroeg of ze moest. Maar dag 3 of 4 begon ze zel;f aan te geven dat ze moest. Ik zou er echt een week voor uit trekken, waarin je ook niet voor lange tijd weg hoeft. Lekker in haar blote billen zodat ze er snel bij kan zijn en direct de consequentie merkt als het mis gaat. potje in de kamer, zodat ze er ook geregeld mee geconfronteerd wordt. (Later kan je het potje in de gang zetten en nog wat later echt op de wc) Wel eerst elk uur vragen (of iig een half uur na het drinken) en als ze nee zegt ene kwartier later nog eens. Misschien wel steeds wat langer ertussen, want zonder volle blaas voelt ze ook niks natuurlijk. En geef luier meer aan doen. Bij onze zoon deden we wel luierbroekjes aan als we weg moesten, maar dat werkte erg verwarrend. Zodra hij watten aan zn billen voelde, liet hij het gewoon lopen, lekker makkelijk. Hierdoor heeft het volledig zindelijk worden, waarschijnlijk, ook best lang geduurd. En hier hebben stickers goed gewerkt als beloning. Alles werd beloond. Grote, maar ook mini plasjes. Ze was toen 2 jaar en 4 maanden. Succes!
Ik denk dat ze er nog niet aantoe is. Wellicht is er een paar maanden geleden iets gebeurd waardoor het nu niet lukt. Een kindje is er aan toe wanneer ze voor wat langere periode hun plas kunnen ophouden en het zelf aanvoelen wanneer ze moeten plassen. De vele ongelukjes kunnen juist demotiverend werken waardoor ze de zin erin kwijt raakt. Ik zou het even laten rusten en kijken wanneer ze zelf de interesse krijgt en wanneer haar luiers met regelmaat droog zijn.
Ik wil niet per se dat ze nu zindelijk wordt. Daarom vraag ik me ook af of het misschien beter is de luier weer aan te doen. Alleen aangezien ze al zeer lang (ca. 10 mnd) regelmatig aangeeft dat ze moet plassen en daarna een plasje op de wc doet, en ze bovendien haar luiers vaak droog hield, vonden we het wel logisch om te gaan proberen of het ook zonder luier kan. En eigenlijk ook omdat we vanuit het kinderdagverblijf de vraag kregen of ze daar de luier uit mochten laten, omdat ze daar al zo lang heel goed mee gaat in de plasrondes. We vonden dat alleen zinvol als we thuis ook de luier af zouden laten: thuis wel een luier en op het kinderdagverblijf niet werkt volgens ons alleen maar verwarrend. Daarom zijn we er over na gaan denken en toen hadden we zoiets van: laten we het maar gewoon proberen. Waarom niet? En nu zijn we dus een week bezig en weten we niet goed waar we verstandig aan doen: de luier weer om of juist doorzetten. Aan de ene kant vind ik het niet denderend gaan, maar aan de andere kant is ze zelf heel enthousiast en wil ze heel graag haar onderbroekje aan. Ik denk dat ze heel verdrietig wordt als we weer stoppen en de luier weer aan doen. Dat ze zelf zo verder wil. En er zijn ook wel "succesmomenten". Ze heeft deze week twee dagen niet één ongelukje gehad en vannacht heeft ze haar luier droog gehouden en ze zei bij het wakker worden meteen dat ze moest plassen. Ook de rest van de ochtend is het juist weer heel goed gegaan: geen enkel plasongelukje en ze heeft het zelf meerdere keren aangegeven dat ze moest. Wel vlak voor haar middagslaapje een poepongelukje, want dat lijkt echt nog te moeilijk te zijn. Iedereen bedankt voor de reacties. Na hoe het vanochtend is gegaan, denk ik toch dat we het voor nu nog even (een weekje?) aankijken, zo lang ze tenminste zelf enthousiast blijft. We hebben in ieder geval het potje van zolder gehaald en in de huiskamer gezet, zodat ze helemaal zelf kan gaan. (Ze ging al meer dan een half jaar op de wc dus we hadden het potje al opgeborgen.) Als er nog meer mensen zijn met andere inzichten en/of tips, hou ik me aanbevolen.
Ik zou t lekker aflaten ze kan dr plas ophouden je moet dr alleen sturen. Nou dat moet hier dus in fases ook. Ik hoef alleen te zeggen ga je even plassen en ze gaat. Hier dus geen enkele moeite. Alleen soms is t een gevecht. Maar dan moet ze vaak ook echt niet. Enige probleem hier, de wc die vindt ze erg vaak eng. Tenminste openbare toiletten en ik ga echt niet een potje in mn hand houden ;p
Elk uur op de wc zetten is inderdaad in mijn ogen ook geen zindelijkheid, dat is als ze zelf aanvoelen dat ze moet plassen. Ook poep op gaan houden is lastig, mijn DL kon droog de dag door qua plas toen ze 1,5 was maar ging wel 5 dagen haar poep ophouden. Ondanks dat ze plaszindelijk was, heb ik wel weer haar luier aan gedaan en een klein jaar later was ze er wel zelf klaar voor.
Het potje in de huiskamer lijkt vooralsnog een succes. We hebben haar vandaag niet meer elk uur op de wc gezet. Ze gaat zelf regelmatig op het potje zitten. Soms duidelijk alleen om te spelen en komt er niks. Maar net na anderhalf uur stond ze ineens op uit haar spel, ging op het potje zitten en er kwam een flinke plas. 't Blijft natuurlijk afwachten, ook wat betreft het poepen, maar misschien begint ze het toch door te krijgen.