Chantage via de speen

Discussion in 'Verzorging' started by Joyful, Feb 19, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Joyful

Joyful Actief lid

Feb 19, 2010
    457
    54
    28
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is nu bijna 15 maanden oud en vanaf dat ze 2 maanden oud was, heeft ze een speen.
    Deze wordt alleen gebruikt bij het slapen. Zonder de speen valt ze niet in slaap. 's Nachts moeten we er één of twee keer uit omdat ze de speen kwijt is.

Het ging goed op deze manier en wij zagen dan ook nog geen reden om te stoppen met de speen. Dat wilden we pas bij 2 á 3 jaar doen wanneer ze het een beetje snapt.

Alleen gebruikt ze de speen nu als chantage middel. Als ze niet wil slapen, ook al is het midden in de nacht, gooit ze de speen demonstratief op de grond. Ik kan het dan teruggeven maar dan eindigt deze net zo hard weer op de grond.
    Dan maar geen speen zou je denken, alleen kan ze dan uren huilen. En als je de volgende ochtend moet werken is dat niet fijn.

Wat moet ik nu doen, toch de speen maar gaan afbouwen? En anders hoe maak ik het haar duidelijk, dat ze de speen niet weg moet gooien?

2. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Gelijk niet teruggeven, ben je mal ;) Ik heb makkelijk praten, mijn zoontje wilde geen speen. Maar het lijkt mij duidelijk.. gewoon niet meer geven, dan brult ze maar een paar nachten, dan ben je r wel vanaf!

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Helemaal mee eens, maarja hier ook nooit spenen gebruikt. Verder zou ik haar alleen dan niet laten huilen maar bij ons nemen. Wij laten onze kinderen niet huilen namelijk ;)!

4. InLove

InLove Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    3,707
    0
    0
    kan ze hier ook heel goed. Maar dan kreeg ze m echt niet terug! Dan maar huilen. Dan ging ik na een kwartier ofzo terug en dan kreeg ze m weer. Ze heeft 1 keer nogmaals de speen weggegooid en toen weer weggegaan met speen. Na wederom een kwartier pakte ze m lief aan en ging slapen.

Daarna nooit meer snachts problemen gehad. Wel zo de speen op zich. Dan wil ze dat ding perse hebben terwijl hij hier samen met de tutlappen alleen voor in bed is.
    Smorgens als ze wakker is geef ik haar een mandje, daar gaat alles in. Mandje op de kast en dan uit bed. Savonds in bed leggen en dan wijst ze al naar t mandje. Dit gaat geweldig.
    De eerste dagen niet uiteraard, maar stug volhouden.

Ik wil binnenkort ook gaan proberen af te bouwen. Kennis van me deed dit door elke dag een stukje verder van de speen af te knippen totdat er niks van over was en dus was t doel al een paar dagen weg en nadat er niks meer was wilde ze zelf dat ding niet meer. Lijkt me hier ook wel een optie.
    Overigens is ze 2,5 dus mag onderhand wel

5. adi

adi Niet meer actief

Mijn vriendin heeft samen met haar dochtertje de speen demonstratief in de wc-pot gegooid. En gezegd iets in de trend van: en nu is de speen naar de zee, voor de visjes..
    Volgens mij had de kleine 2 nachten nog verdriet om de speen en daarna niet meer.

Sommige mensen maken de speen vast aan een koordje en dan aan het dekentje of zo. Maar ik weet niet of dat wel veilig is.

6. trishka

trishka Fanatiek lid

Mar 6, 2009
    4,621
    0
    36
    Hier ook een meneer die s'nachts huilde omdat zn speen kwijt was.. nu is hij 2 jaar en 2 maanden en was ik t een beetje zat (manlief slaapt overal doorheen ;)). Ik heb advies gevraagd aan t kinderdagverblijf en omdat ik natuurlijk zwanger ben heb ik gevraagd aan jes of ie zn speen aan t kindje in mama's buik wilde geven.. dat wilde ie wel en zo is ie nu al ruim een week van de speen af.. moet zeggen dat t me meevalt, eerste dagen in t begin nog om gezeurd en misschien een kwartiertje gehuild maar daarna was t over.. en nu vraagt ie er niet meer om..

Wel slaapt ie sinds een paar daagjes slecht in de middag maar heb zo t gevoel dat dat niet echt met de speen te maken heeft die ie mist :) ..

7. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

Jan 14, 2008
    3,291
    1
    36

:D vandaar dat de nederlandse riolering een week verstopt was!!! :D;)

8. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

Jan 14, 2008
    3,291
    1
    36
    even alle gekheid op een stokje,

er zijn denk ik 2 dingen die spelen... je dochter heeft nu namelijk dat ze 's nachts wakker wordt en dan de speen gebruikt om jou terug te laten komen, speen weer uit bed etc. Die speen heeft ze dus nog wel nodig nu om te slapen. Maar voorafgaande aan dit circus is het feit dat ze wakker wordt, gaat brullen en de speen uit bed gooit. Ik bedoel, als die speen is afgebouwd, zal ze dan niet net zo goed gaan brullen maar dan zonder een speen om bed gooien? En dan net zo goed weer gaan brullen zodra je haar kamer verlaat?

ik zou proberen die 5/10/15 min regel toe te passen.... Dus de eerste keer ga je er heen, aai over de bol, goed leggen en weer weg. Gooit ze dan die speen weg en is het brullen dan wacht je 5 min, weer terug speen geven en weer weg. Dan 10 min ertussen laten. ik denk namelijk dat het niet zo zeer met die speen zelf te maken heeft, maar met moeite om alleen weer in slaap te komen/aandacht willen 's nachts. Het zullen emt deze aanpak een paar pittige nachten zijn, mar als je het echt consequent toepast kan het binnen een paar nachten echt helpen!

Daarnaast kun je natuurlijk alsnog overwegen om de speen af te gaan bouwen, maar denk dat dat even los staat van het slaapprobleem.

Veel succes!

9. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

Jan 14, 2008
    3,291
    1
    36
    wijzelf hebben met onze dochter toen ze net 12 maanden was gehad dat ze telkens ging staan in bed wanneer we haar naar bed brachten 's avonds. We hebben toen ook die 5/10/15 min regel toegepast, eerste keer ging ik er meteen heen, goed leggen instoppen en aai over de bol. Vaak had ik de deur nog niet dicht of ze stond al weer, maar dan liet ik het dus even 5 min (zette de kookwekker want die 5 min duren lang voor je gevoel!!) dan weer rustig terug, zelfde ritueeltje en weer weg. 2 dagen zo gedaan en de 15 min hoefden we niet vol te maken want dan sliep ze al. Nu gaat het weer prima, soms moeten we het weer even toepassen maar dan is het al in de 10 in over zeg maar.

Succes!

10. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Wij hebben de speen van onze dochter altijd vast aan haar slaapzak, met een speenkoordje.
    Dan kan ze hem niet weggooien, en ze vind hem zelf ook zo makkelijker.
    Sinds we dat hebben hoeven we er s'nachts nooit meer uit.

11. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

Jan 6, 2007
    8,553
    0
    36
    renkum
    met speen koord vind ik toch gevaarlijk snachts of als hij slaap

12. zicht

zicht Niet meer actief

Ik ben het hier wel mee eens. Zo zou ik het ook aanpakken. Ik heb ook een spenenkind, dus ben benieuwd. Ik wil het haar eigenlijk over een half jaar al afleren.

13. Joyful

Joyful Actief lid

Feb 19, 2010
    457
    54
    28
    NULL
    NULL

Ik heb de 5/10/15 minuten regel toegepast en het werkt echt. Ze gooit de speen niet meer op de grond.
    Alleen gaat ze desondanks toch huilen midden in de nacht. En dat altijd om hetzelfde tijdstip; rond 4.30. Dan wil ze gewoon het bed uit.
    Wij laten haar nu maar huilen alleen kan ze dat behoorlijk lang volhouden.
    Honger kan ze niet hebben want ze eet voldoende avondeten en voor het slapen gaan krijgt ze nog een flesje. Ik weet niet wat ik moet doen om haar toch door te laten slapen.

14. sdeterink

sdeterink Actief lid

Apr 4, 2008
    136
    0
    0
    Overijssel
    Is er misschien een keer iets gebeurd om die tijd waar ze heel erg van geschrokken is? Dit kan een oorzaak zijn van het wakker worden. Het kan iets heel kleins zijn. Waar je in eerste instantie helemaal niet bij stil staat. Dat hebben wij gehad met ons zoontje. Die had een vieze luier en is daarna nog minstens 1 week om dezelfde tijd wakker geworden en niet te troosten en maar huilen. Uiteindelijk ging het vanzelf over, en deden wij hem lekker in bad 's avonds en insmeren met baby lavendel olie. Slapen ze heerlijk op.

Share This Page