'Kinderdagverblijf kan wiegendood veroorzaken'

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Tigger, Dec 21, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tigger

Tigger Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    2,803
    0
    0
    AMSTERDAM - Jonge baby's die in een kinderdagverblijf worden opgevangen, hebben een aanmerkelijk grotere kans op wiegendood. Dat heeft emeritus hoogleraar kindergeneeskunde Guus de Jonge vrijdag gezegd.

Hij geldt als de deskundige in Nederland op het gebied van wiegendood. Hij begon vrijdag, samen met schrijfster en verloskundige Beatrijs Smulders, een actie om jonge moeders voortaan een jaar babyverlof te geven zodat ze met behoud van hun salaris thuis voor hun kind kunnen zorgen.

Rust
    Als moeders meer rust hebben zullen ze, volgens het tweetal, beter in staat zijn hun kind borstvoeding te geven, en onderling een betere emotionele binding te krijgen. Kinderen die emotioneel goed zijn gehecht, krijgen later minder vaak problemen.

Daarbij is borstvoeding ook goed voor de lichamelijke gezondheid van moeder en kind. De Jonge pleit ervoor dat moeder en kind zeker de eerste zeven maanden na de bevalling zoveel mogelijk bij elkaar zijn.

Kinderdagverblijven
    Hij heeft al eerder over de link tussen kinderdagverblijven en zuigelingen geschreven. Binnen enkele maanden publiceert hij nieuwe cijfers waaruit volgens hem blijkt dat er duidelijke aanwijzingen zijn dat jonge baby's niet in een kinderdagverblijf thuishoren.

Maatregelen
    De Jonge zegt dat kinderdagverblijven vaak alle maatregelen nemen om wiegendood te voorkomen. Zo slapen kinderen bijvoorbeeld niet onder een dekbedje, en worden ze niet op hun buik te slapen gelegd.

Ook zijn ouders van kinderen die naar een kinderdagverblijf gaan, volgens de hoogleraar vaak niet-rokers.

Borstvoeding
    Maar hij denkt dat er een link is tussen wiegendood en het gegeven dat de baby's geen borstvoeding krijgen. Ook zou stress een rol kunnen spelen. De baby's zijn in de eerste maanden van hun leven volop bezig hun moeder en vader te leren kennen.

Als ze die personen plotseling niet meer ruiken, voelen, horen en zien, kan dat zeer negatief zijn voor hun gezondheid en ontwikkeling, denkt De Jonge.

Besparing
    De Jonge en Smulders denken dat de maatschappij zich uiteindelijk veel geld kan besparen als het eerst geld uitgeeft aan een gezonde ontwikkeling van kinderen. In Nederland sterven jaarlijks ongeveer twintig kinderen aan wiegendood.

[bron:nu.nl]

2. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Nou ik hoop op een jaar ouderverlof. Ik geloof dat t verlof in NL sowieso t kortst is van bijna overal he!

3. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

Jun 30, 2007
    2,199
    0
    0
    Antwerpen
    Maar ik vindt het onderzoek beetje onzin, dat zou betekenen dat ieder kind wat geen BV krijgt meer kans loopt op wiegendood? want daar gaat het om dat kinderen geen BV krijgen en daardoor meer kans lopen te overlijden op wiegendood.
    Promotie voor BV is prima maar dit vindt ik onnodig.
    Al is een jaar verlof natuurlijk altijd mooi meegenomen ;)

4. jetteke

jetteke Bekend lid

Apr 21, 2006
    989
    0
    0
    overijssel
    He bah, ik vind het al zo vervelend om mijn zoontje binnenkort op het kdv achter te moeten laten. Hij is nog zo jong..
    Dan werkt dit nog weer eens extra op je schuldgevoel.
    Hoewel hij borstvoeding blijft krijgen.
    Toch, als ik dit lees heeft hij er niet echt onderrzoek naar gedaan en zit hij ook maar wat te gissen...
    Ik ben trouwens wel voor langer verlof... vind het nu wel heel erg kort..

5. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48

Nee, je leest niet goed, het is de stress en het niet samenzijn met de 2 belangrijkste personen in de baby's leven wat de grootste oorzaak is en ik geloof daar wel in, stress is heel slecht voor een jonge baby. Dus niet alleen de bv ;)

6. joepies

joepies Bekend lid

Oct 9, 2007
    579
    0
    0
    inderdaad, niet goed gelezen, en die onderzoeken zijn er al langer

7. Maeve

Maeve Actief lid

Nov 18, 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    En zo vinden ze altijd wel weer andere mogelijke oorzaken over de wiegedood.
    Het is en blijft een onzekere factor, en ik vind dit artikel best wel triest eigenlijk, zeker voor de mensen die geen andere mogelijkheid hebben dan kdv.
    Mijn kind gaat en hoeft er niet heen, maar kan me voorstellen dat er nu genoeg ouders zullen zijn die met schuldgevoelens hun kind nog gaan wegbrengen.

8. dib

dib Fanatiek lid

Sep 11, 2007
    2,153
    1
    0
    Nederland
    oh,oh,oh, wat verzinnen ze weer veel. Ik geloof er wel degelijk in dat baby's persoonlijke aandacht nodig hebben en liefde om zich heen.
    Maar stress door op een k.d.v. te zitten?!
    Ouders mogen TEN ALLE TIJDEN op ons k.d.v. komen om hun kind borstvoeding te geven, tevens is er dan de aandacht die het kind nodig heeft.

Natuurlijk is er wat minder tijd om te knuffelen met de kinderen maar geloof mij, elke vrije minuut besteden we aan het geven van aandacht aan de kinderen! Heerlijk even rustig op de bank knuffelen en boekjes voorlezen!

Waarom moet het k.d.v. gelijk weer in het negatieve worden getrokken?!
    Geloof me, sommige kinderen zijn zelfs beter af op een kd.v., kinderen die speciaal door de gemeente bij ons worden geplaatst omdat ouders zorg/opvoeding niet aankunnen. Dan zijn we wél goed genoeg?!

Ik hoop dat ouders hier zich niet door zullen tegenhouden! ;)

Liefs Dib

9. Maeve

Maeve Actief lid

Nov 18, 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Precies. Dib!
    En dan nog, mensen die hun kids niet naar kdv brengen, maar er meerderen hebben, zullen ook de aandacht moeten verdelen. Lijkt me logisch ook.
    Maar goed, dat zijn dan weer van die mensen die tijd te veel hebben, en die nog een titel willen verdienen, die dan zulk soort onderzoeken starten...

10. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
  11. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

Jun 30, 2007
    2,199
    0
    0
    Antwerpen
    helemaal mee eens dib, ik vindt dit onderzoek grote flauwekul! ;)

12. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Waarom is het flauwekul? Omdat het niet is wat men wilt horen? Omdat het de moeders die hun kindertjes wel naar de kdv brengen beter uitkomt als ze zeggen, ja het is super!? Begrijp me niet verkeerd, ik breng mijn zoon (nu 10 maanden) vanaf 1 febr. naar het kdv met pijn in mijn hart, dus ik ben geen thuisblijf anti-kdv mama hoor, maar ik vind dit onderzoek echt geen onzin ook al is het niet fijn om te weten.

13. Eva1983

Eva1983 VIP lid

Sep 2, 2007
    9,025
    2
    38
    Ik denk dat het misschien wel kan kloppen dat als er verhoogde stress is dat dat eventueel een grotere kans op wiegendood is. Maar het ligt eraan hoe de situatie is. Een moeder/vader kan ook thuis zeer gestressed zijn. En natuurlijk zijn er ouders die 's ochtends of 's avonds hun kind zeer gestressed komen brengen of halen omdat ze nog zoveel andere dingen aan hun hoofd hebben. Maar ligt dit dan aan het kdv of aan de ouders en de indeling van hun leven....?

Wel vind ik het goed dat er gepleit wordt voor een jaar verlof. Zelf zou ik daar graag gebruik van maken, maar meer voor mijzelf omdat ik graag 100% van mijn kindje zou willen genieten dat eerste jaar, en niet omdat ik ervan overtuigd ben dat mijn kindje een grotere kans op wiegendood zou hebben omdat hij/zij naar het kdv gaat.

14. joepies

joepies Bekend lid

Oct 9, 2007
    579
    0
    0
    stress niveau bij babies op het kdv is gewoon bewezen,

en inderdaad als mensen iets niet willlen horen, klopt het per definitie blijkbaar niet

15. dib

dib Fanatiek lid

Sep 11, 2007
    2,153
    1
    0
    Nederland
    Ha ha! Precies! ;)

16. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Het ging erom dat de kindjes dan in een heel jong stadium al veel gescheiden zijn van hun vader/moeder/ouders, de belangrijkste personen in hun leventjes en dus niet om het aandacht verdelen.

Dergelijke onderzoeken worden gedaan uit het belang voor de baby's en niet om werkende moedertjes te pesten, dus een opmerking dat ze niks anders te doen hebben en een titel willen verdienen vind ik wel grof voor hun harde werk.

17. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit.
    Een jaar betaald verlof zoals in de scandinavische landen, ben ik dan ook een voorstander van.

18. Lia

Lia Bekend lid

Nov 10, 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Dan zou je ook de vader verlof moeten geven en niet alleen de moeder.

Overigens, nog geen 25 jaar geleden stierven er veel meer kindjes aan wiegedood dan vandaag de dag en toen gingen kinderen nauwelijks naar het kdv.

En hoe onderzoek je zoiets? Als van de twintig wiegedoodkinderen (nog steeds te veel natuurlijk, maar om een betrouwbaar onderzoek uit te kunnen voeren, lijkt 20 me een te laag aantal) er 15 naar een kdv gingen, trek je daaruit dan de conclusie dat een kdv wiegendood kan veroorzaken?

Daarnaast staat in het artikel ook dat hij DENKT dat het kdv een rol kan spelen, maar bewijzen daarvoor heeft hij dus niet. En wellicht zou hij er beter aan hebben gedaan om zijn bewering eerst met bewijs en gedegen onderzoek te staven, voordat hij paniek zaait onder ouders en kinderdagverblijven.

19. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Ik hou dat onderzoek dan in de gaten.

20. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Feit is dat er een aantal bekende oorzaken zijn van wiegendood: zoals te warme ongeventileerde ruimten, rokerige omgeving, slechte start vanaf de geboorte e.d.Dat is wat we nu weten i.t.t. 25 jaar geleden.
    Maar er zijn vast ook onbekende oorzaken die wiengendood veroorzaken.
    Ik kan me voorstellen dat hechting aan de ouders op zeer jonge leeftijd, of het ontbreken daarvan, een rol daarbij speelt.
    Ik ben van mening dat een vader best verlof mag hebben ivm de hechting,maar een jaar verlof voor de moeder ivm de borstvoeding en hechting lijkt mij veel meer van toepassing.
    Misschien is een jaar weer wat te lang maar 6 maanden zou mij prima lijken .

Share This Page