Van Engelshoven wil einde aan stereotype speelgoed

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Felice, 26 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
  2. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.471
    113
    Mooi initiatief van de minister. Ik vraag me af of de fabrikanten hier gehoor aan geven. Ik denk van niet, want je verdient natuurlijk veel meer geld als je apart speelgoed voor jongens en meisjes hebt.

Ik heb deze afbeeldingen van deze blogs: https://www.huisvanbelle.nl/reclame-toen-en-nu/ en https://www.inekeevink.nl/wordpress/?tag=jongens

Ik plaats ze omdat ik het tekenend vind. En jammer, dat kinderen op zo'n jonge leeftijd al in een kleurenschema/hokje/interesserichting geduwd worden.

Kwalijk dat er door sommige fabrikanten zo'n onderscheid gemaakt wordt tussen jongens en meisjes alsof ze niet eens dezelfde pasta zouden kunnen eten of uit hetzelfde boek zouden kunnen tekenen. Of, als het anders bedoeld is: dat je aparte tekeninstructies zou moeten hebben voor het tekenen van een jongen en voor het tekenen van een meisje.

En dit vind ik nog veeeeeeel kwalijker. Meisjes sturen op uiterlijke verzorging en jongens op wetenschap, terwijl dit uiteraard ook omgekeerd zou kunnen zijn. Het onderscheid tussen jongens en meisjes m.b.t. speelgoed is echt onnodig.

Dus, nogmaals: mooi initiatief van de minister om dit onder de aandacht te brengen. Een verbod zou m.i. te ver gaan, maar ik vind het heel positief dat dit op politiek niveau benoemd wordt.

Indire, xxmoixx, littlemunchkin en 12 anderen vinden dit leuk.
  3. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind dat de minister gewoon die keuze aan de ouders en kinderen moet laten.
    De vermelding jongens en meisjes speelgoed hoeft van mij niet. Maar Lego friends en typisch roze speelgoed mag van mij gewoon blijven bestaan. Net zoals typisch "blauw speelgoed".

Ik vind dat elk kind met poppen of gereedschap mag spelen ongeacht het geslacht.
    Maar dat hele genderneutrale wordt wat mij betreft op heel veel gebieden te ver doorgevoerd. Er blijft nog altijd een verschil tussen mannen en vrouwen en dat is ook primq.

dreumesje, Pluk11, Schuurpapier en 21 anderen vinden dit leuk.
  4. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.647
    27.300
    113
    Vrouw
    #4 GroeneBomen, 26 sep 2019
    Laatst bewerkt: 26 sep 2019
    Mijn 3,5 jarige roept nu al dat de door hem uitgekozen prinsessenpen voor meisjes is en vroeg of hij hem dan wel mocht gebruiken.... Zo jong al bewust ervan. Niet door ons, maar door ouder buurjongen die hem uitlachtte omdat het voor meisjes is.

En wie weet als je al stopt met jongens en meisjesn schappen te noemen, meer roze glitter hot wheels auto's maakt en meer jongens op de verpakking zet van een pop dat er ooit ook meer jongens denken: ja ik word kinderopvangleider!

Betekend niet dat alle autos maar ineens grijs moeten worden omdat het neutraal moet zijn, mijn zoon houdt na een periode van roze alweer een tijd van blauw. Maar geen jongens en meiden sectie maken in de speelgoedwinkel lijkt mij uitstekend. Lego Friends vind ik juist een zeer goede ontwikkeling, staat niet tussen de meisjesschappen in en meisjes stimuleren tot bouwen is een slimme stap.

Verbod gaat mij te ver overigens, kost ook weer geld om daarop toe te zien etc.

5. Marre1985

Marre1985 Bekend lid

1 mei 2017
    588
    500
    93
    Vrouw
    Goede zaak. Het is toch van de gekke dat meisjes geleerd worden dat ze de afwas moeten doen terwijl jongens spannende experimenten mogen doen.

Het is volgens mij niet zo dat het speelgoed helemaal verdwijnt, alleen de afwasset mag niet meer in roze gefabriceerd worden en op de meisjesafdeling komen.
    Daarna is het als ouder de keuze wat je wil kopen.

hummeltje5 en DQueen vinden dit leuk.
  6. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik vind het overdreven. Er is nu eenmaal verschil tussen meisjes/jongens en mannen/vrouwen. Ik heb een zoon en dochter en dus van beide speelgoed in huis. En ze hebben toch zelf hun eigen voorkeur voor bepaald speelgoed.
    Ik denk ook helemaal niet dat een roze keuken of groene werkbank de keuze voor kinderen bepaald.

Pluk11, Gewooniemand, JisL en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.471
    113
    Er wordt niets doorgevoerd he. Er staat in het bericht dat de minister de fabrikanten oproept om hun speelgoed onder de loep te nemen, meer niet. Wat je leest over een verbod om apart voor jongens en meisjes te adverteren (dus niet om het speelgoed aan te passen, maar puur het benoemen van typisch jongens- en meisjesspeelgoed in advertenties en speelgoedwinkels) wordt nu in Frankrijk ingevoerd.

Ik zie het in deze draad alweer afzakken naar 'wat een belachelijke betutteling' en dat het allemaal veel te ver gaat enzo, maar we moeten ook helder hebben wat er nu eigenlijk gebeurt, vind ik. Niemand wordt verboden om roze of blauwe dingen te kopen dan wel verkopen, noch dat Lego Friends moet verdwijnen. Juist dat in het extreme trekken maakt dat het m.i. een nutteloze en chargerende discussie wordt.

littlemunchkin, Sic, A je to en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Anne2019

Anne2019 Fanatiek lid

14 apr 2019
    1.902
    2.692
    113
    In 1 woord belachelijk...….
    Kinderen hebben duidelijkheid nodig en voorbeelden waar ze zich aan kunnen spiegelen.
    Straks heb je 1 maatschappij met allemaal mensen met identiteitscrisissen..
    Geef mij maar gewoon de ouderwetse rolmodellen.

9. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.471
    113
    Maar vrouw in de wetenschap en een man die het kappersvak beoefend zijn toch ook rolmodellen? Vind je dat belachelijk?

Je raakt toch niet in een identiteitscrisis wanneer je dat ziet als kind, of wanneer een meisje met een microscoop speelt en een jongen met verzorgingsspullen?

10. Innas

Innas Actief lid

24 jul 2014
    323
    145
    43
    Vrouw
    Eens, al het speelgoed mag nog gewoon gemaakt / verkocht worden, het gaat er alleen om dat het niet meer specifiek als 'jongens' of 'meisjes' speelgoed gelabeld wordt en wordt aangeboden.

Zelfde als met kleding. Vind het ook een goede zaak dat ik nu voor mijn dochter bijvoorbeeld een keer een geel (of groen of bruin) broekje kan kopen dat eerder alleen in het jongens-rek zou hebben gehangen, maar nu gewoon op de kinderafdeling hangt.

Tuurlijk kiezen ze ook gewoon zelf wat ze leuk vinden om mee te spelen en wat ze het liefst aan willen of welke kleur ze leuk vinden, maar denk dat het heel goed is om kinderen niet al vanaf zo heel jong (onbewust) een bepaalde kant op te duwen.

littlemunchkin, WinterBird en Maslov vinden dit leuk.
  11. Anne2019

Anne2019 Fanatiek lid

14 apr 2019
    1.902
    2.692
    113
    Een vrouw in de wetenschap kan wel een echte vrouw zijn en een man als kapper een echte kapper (barbier is trouwens vanouds een mannenberoep). Alleen van engelshoven draaft echt helemaal door. Ik vind het belangrijk dat er een verschil is tussen man en vrouw.
    Beiden hebben eigen kwaliteiten. Ik vind het een slechte ontwikkeling om het onderscheid minder te maken.

Gewooniemand, JisL, flipflop en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.471
    113
    Precies, het gaat niet om het afkeuren van een bepaalde voorkeur, maar het stoppen met opleggen en aanleren van voorkeuren.

Het zou idioot zijn om een meisje te verbieden met poppen te spelen omdat dat teveel rolbevestigend zou zijn. Ik geloof ook niet dat dat is waar de minister toe oproept.

bosi333 vindt dit leuk.
  13. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    #13 momwithcamera, 26 sep 2019
    Laatst bewerkt: 26 sep 2019
    Ik denk dat je juist een identiteitscrisis creëert door kinderen al zo duidelijk in een hoek te drukken zonder dat ze zelf echt kunnen ontdekken. En dat het vanaf jonge leeftijd het al 'raar' is als je iets kiest wat niet 'typisch' bij je geslacht past. Wil een jongen een barbie of in een jurk naar school dan vinden kinderen dat raar en moet je als ouders bang zijn dat je kind daar opmerkingen over krijgt. Laat ze toch lekker zelf kiezen wat ze leuk vinden zonder dat daar uitgesproken 'meisje of jongen' aan hangt. En als ene meisje een pop wil en een jongen een auto: helemaal prima. Maar omdat ze dat leuk vinden en niet omdat dat hoort. Ik vind het alleen maar een goede zaak als het label 'dit is voor een jongen/meisje' er zo veel mogelijk af gaat..

Gewooniemand, littlemunchkin, Sic en 8 anderen vinden dit leuk.
  14. tuc

tuc Niet meer actief

Dat laatste zou ik dus belachelijk vinden. Van mijn zoon was als peuter zijn lievelingskleur roze, dan kan hij dus geen schoonmaakset krijgen in die kleur en wordt hij dus even overdreven gezegd gestuurd naar de roze auto's die dan gefabriceerd worden;)
    Dat maakt dus het tegenovergestelde effect.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  15. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.471
    113
    Wat jij een echte man en een echte vrouw vindt, en of dat onderscheid überhaupt op die manier gemaakt moet worden, is toch niet relevant als het gaat om speelgoed?

Het gaat erom dat een microscoop en een verzorgingsset zowel speelgoed kunnen zijn voor jongens en meisjes. Als de mannelijkheid en vrouwelijkheid echt zo onomstotelijk zijn, zou het niet uitmaken met welk speelgoed ze spelen. En als een man ineens geen 'echte man' meer is omdat hij met een verzorgingsset speelt, is die mannelijkheid toch best een fragiele constructie ;)

Gewooniemand, littlemunchkin, Sic en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.471
    113
    Ik zou dat ook belachelijk vinden. Dat blijf je ook een bepaalde kleur aan een geslacht koppelen, dat lijkt me ook het tegenovergestelde effect.

littlemunchkin vindt dit leuk.
  17. Marre1985

Marre1985 Bekend lid

1 mei 2017
    588
    500
    93
    Vrouw
    Oke, dat was misschien geen goed voorbeeld. In een ideale wereld zou al het speelgoed in meerdere kleuren beschikbaar zijn. Dat zal wellicht nooit gebeuren.

Het zou het beste zijn als we ophouden met het standaard blauw voor jongetjes en roze voor meisjes en jongetjes die roze mooi vinden zijn stom etc.
    Ons neefje van 4 heeft ook als lievelingskleur roze en heeft ook veel roze kleren met hartjes en eenhoorns erop etc.
    Mijn zoontje van 1,5 heeft daarentegen veel blauwe en andere donkere kleren. Mijn neefje mag (soms) zelf kiezen maar mijn zoontje krijgt alles van papa en mama..... Geef ik dus zelf mooi het verkeerde voorbeeld. Heb meteen een verzameling roze sokken en een tshirt besteld :)

Gewooniemand, Kolibrie2 en Maslov vinden dit leuk.
  18. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Ten eerste is de titel van het NOS artikel al behoorlijk suggestief, als je die alleen ziet denk je inderdaad dat ze echt van al dat stereotype speelgoed af wil.

Het aanpassen/verbieden van speelgoed lijkt mij niet nodig, je zou eventueel wel meerdere kleuren kunnen toevoegen aan het assortiment.
    Wat betreft de reclame ben ik het wel mee eens, net als de indeling in de winkel. Je kunt ook een poppenafdeling hebben ipv een meisjes afdeling. Maar eerlijk gezegd kijk ik niet eens naar die benamingen, maar naar het speelgoed wat er staat.

En ja, mijn mening, het gros van de mensheid is jongen of meisje en niet genderneutraal. Dus ja, er zijn nou eenmaal verschillen, wat maakt dat uit?

En ook al spelen jongens vaak met bepaald soort speelgoed, net als meisjes weer met wat anders, wat maakt dat uit? En als een jongen graag een Barbie huis wil, leuk! Of een meisje een gereedschapskist, leuk! Maar in mijn omgeving wordt daar echt niet spastisch over gedaan. Dus ik zie niet echt het probleem.

Gewooniemand, Typicalme, hummeltje5 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.234
    28.228
    113
    Het is vooral vraag en aanbod toch? Volgens mij verkopen ze al heel lang niet meer roze stofzuigertjes en blauwe microscopen. Stofzuigertjes zijn rood, microscopen wit. Deze liggen hier trouwens ook niet bij meisjes of jongens maar in het midden bij de bouwpakketten en speelgoed kassa's/winkeltjes.

hummeltje5, Champetter en Whoopy vinden dit leuk.
  20. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.381
    21.758
    113
    Ik heb ook wel eens "jongenskleding" gehad voor mijn dochters hoor, gewoon van de jongensafdeling, vooral toen ze peuters waren. Je zag geen enkel verschil. Wanneer er verschillende afdelingen zijn betekent dat nog niet dat je alleen op één bepaalde afdeling mag kopen. Ik denk dat dat genderneutrale gedoe ook een deel commercie is.

DQueen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina