Kindje van bijna 2 praat niet

Discussion in 'De lounge' started by 1991mamavanD1, Apr 25, 2025 at 9:51 AM.

1. 1991mamavanD1

1991mamavanD1 Nieuw lid

Yesterday
    1
    0
    1
    Female
    Ons zoontje wordt eind mei 2 jaar. En zoals het onderwerp al zegt praat ons zoontje niet. Hij brabbelt af en toe maar eigenlijk ook niet super veel. Wijst wel echt alles aan en zegt op alles en naar alles dan Ah op verschillende toontjes en sss als hij bijv een dier ziet. Hij begrijpt wel echt super veel wat wij zeggen en voert steeds meer opdrachten uit die wij geven. We lopen sinds een paar weken bij logopedie maar dat zijn voor namelijk opdrachten voor ons en tot nu toe zijn dat wel dingen die we al doen. We proberen alles te benoemen en veel te kletsen. Soms lijkt het alsof hij wel wat wil zeggen maar het niet lukt.
    Heel verhaal maar kortom.. begin me toch wat zorgen te maken.. komt dit vaak voor? Dat het toch gewoon goed komt?

2. Crazyplantlady

Wednesday
    20
    11
    3
    Female
    In de meeste gevallen komt het helemaal goed hoor! Goed dat je al met logopedie gestart bent. Mocht er meer hulp nodig zijn/te weinig vooruitgang dan zal de logopediste jullie daarover adviseren.

3. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,264
    25,723
    113
    Kan helemaal goed komen. Maar toch ook goed dat je al logopedie hebt. Want het kan natuurlijk ook op een tos duiden.

Mijn zoon praatte met ruim twee ook nog niet. Hij heeft zowel logopedie als een vve indicatie gehad en ging 4 dagdelen naar de peuterspeelzaal.
    Het zat hem wel in de weg. Frustratie als hij iets duidelijk wilde maken en het niet lukte. Dus fijn dat hij extra ondersteuning kreeg.
    Maar uiteindelijk kwam alles goed en nu is er van een achterstand geen sprake.

4. Marlena

Marlena Fanatiek lid

Mar 27, 2015
    1,676
    1,787
    113
    Mijn zoontje praatte toen ook zowat niet. Misschien 5 losse woordjes. Langzaam maar zeker is hij wel goed vooruit gegaan. Hij is nu 2 jaar en 9 maanden en praat zeker geen goede volzinnen zoals sommige kindjes, maar kan inmiddels wel vrijwel alles zeggen wat hij wil (al dan niet verstaanbaar voor anderen;)). Ik maak me niet zo een zorgen, vaak komt het vanzelf goed!

5. XdropjeX

XdropjeX Fanatiek lid

Nov 16, 2011
    1,155
    1,038
    113
    Hier ook zoontje die met 2 jaar heel weinig praatte maar alles snapte.
    Hij is nu 3 en kletst de oren van je hoofd!
    Van de een op andere dag kwam hij los.
    Logopedie is in ieder geval goed, kan nooit kwaad.

6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,747
    113
    Bij een neefje van mijn man was dit ook zo, is gelukkig helemaal goedkomen.
    Is op verschillende dingen getest geweest maar niks uitgekomen. Volgens mij is hij nu 10 en praat gewoon zoals leeftijdsgenootjes.

7. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

Mar 12, 2017
    16,370
    21,747
    113
    Oh en bij mijn oudste was dit ook... Maar ja tweetalige opvoeding dus dat verklaart het in ieder geval bij haar wel.

8. Rylie

Rylie VIP lid

Jun 14, 2010
    5,757
    490
    83
    Female
    Patissier
    Noord Brabant
    Mijn oudste had dit ook.

Echt brabbelen en paar correcte woordjes.

VVE indicatir gehad. 4 dagen peuterspeelzaal.

Net voor groep 1 een Tos onderzoek. Ze scoren laag maar niet laag genoeg voor de diagnose.
    In groep 4 de diagnose ernstige dyslexie.

9. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,292
    10,263
    113
    Kan van alles zijn. Zoals mensen schrijven tos of hij snapt alles en weet alles wel maar willen zeker weten dat ze het kunnen, kan wat later zijn.

Goed dat je nu kijkt en het onderzoekt!

10. Kramertje

Kramertje VIP lid

Apr 4, 2019
    7,270
    5,870
    113
    Female
    Hier eentje die met 2 ook weinig tot niets zei. Hij heeft een “vermoeden van” TOS. Zit nu 2 ochtenden op de peuterspeelzaal en 2 dagen op de taal behandelgroep van Auris. Scoort op taal bovengemiddeld, maar op spraak onder gemiddeld. Is nu 3 jaar en 4 maanden en begint nu echt goed te praten. Wij hebben ook logopedie gehad vanaf 2,5-3 jaar maar dat hielp niet echt. Nu sinds de behandelgroep gaat hij met sprongen vooruit.

11. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,019
    5,227
    113
    Heel goed dat je deze achterstand serieus aan het aanpakken bent. Inderdaad logopedie en dagelijks de oefeningen op een speelse wijze samen doen. Daarnaast krijg je waarschijnlijk een VVE indicatie voor 4 dagdelen peuterspeelzaal. Gaat je kindje al naar een opvang? Door hier goed op in te zetten geef je een goede start voor de basisschool. Gebruikt hij nog een speen dan zou ik dat direct stoppen. En daarnaast continu benoemen. Dagelijks veel voorlezen. Wekelijks samen naar de bieb. En veel praten en liedjes zingen. Ook bij het aankleden praten en benoemen. Lijkt heel overdreven maar taal horen is essentieel. En hem stimuleren om te praten.

Share This Page