Het naai topic

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door bloem82, 12 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bloem82

    bloem82 VIP lid

    5 sep 2007
    11.189
    601
    113
    Aangezien er al een topic is voor kinderkleding leek het me leuk om een algemene topic te openen over naaien. De titel vond ik wel grappig ;)

    Dus plaats hier alles wat je hebt genaaid, tips, sites ed zijn ook welkom. Ik ben zelf nog niet begonnen, maar ik krijg binnenkort een naaimachine en het lijkt me dus leuk om dingen te maken, maar omdat ik niet zo goed weet wat je allemaal kunt naaien en wat makkelijk of moeilijk is dacht ik: ik open een club :D

    Ik hoop op een gezellige drukte :)
     
  2. Vuurmeisje

    Vuurmeisje Bekend lid

    15 jul 2009
    727
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hier een naaister:)
    Ik zit nu 5 jaar op les en kan een beetje patroontekenen. Ik ga van de week een getekend patroon vergroten. Dat wordt een jurk voor Kerst, een overslagjurk met driekwartmouw en de rok wordt een halve cirkel die boven wordt gerimpeld voor effect. Die rok wordt dan aan het overslagbovenlijfje gezet en daaromhee komt een ceintuur die ik ook zelf maak. Misschien doe ik langs de overslag, de onderkant van de mouwen en de zoom nog een zwarte nepbontrand. De jurk wordt gemaakt van bordeauxrode taftzijde.

    Ik heb een brother computergestuurde naaimachine de innovis 200 volgens mij en een babylock eclipse lockmachine. Ik was bezig voor een opleiding costumiere, maar daar ben ik mee gestopt en nu naai ik gewoon wat ik wil op les. Misschien is dit het laatste jaar dat mijn lerares les geeft dus ik wil dit jaar wel benutten. Dus ik ga veel patronen leren tekenen en ook leren bestaande patronen aanpassen.

    Spannend dat je binnenkort een naaimachine hebt, naaien is zo leuk!
     
  3. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hahaha ja ik dacht wel meteen aan kleding naaien... en toen dacht ik ineens aan het forum waar ik op zit... en dacht .."zou ze het misschien toch anders bedoelen?????"

    Ik naai van tijd tot tijd voor mezelf en nu dus ook voor onze dochter. Heb een Toyota... vraag me niet naar het type, dat weet ik nu ff niet. Eigenlijk vind ik m te "licht" zeker als het gaat om wat dikkere stoffen en dan meerdere lagen (bijv fleece) dan moet ik m echt "helpen".
    Heb tot voor twee-en-een half jaar les gehad, maar toen zijn we verhuisd en is het er verder niet meer van gekomen. Met les heb je toch wel een stok achter de deur. En dat valt nu dus gewoon tegen.
     
  4. Bolly

    Bolly Fanatiek lid

    27 sep 2009
    2.125
    0
    0
    eigen onderneming
    zuid holland
    ihih moest wel lachen om de titel

    ik heb vroeger op de hku mode ontwerpen gezeten en dan zeide de meiden in de eet zaal : ik ga nu naar boven hoor ik moet gaan naaien hahahahah

    de andere afdelingen moesten daar altijd zo om lachen en wij heel normaal: ja is toch normaal dat ik ga naaien :(:(:(:( oooooooo ja dom dom lachen :)

    tips mmmm geduld geduld en doe niet teveel in een keer
    naaipatronen.nl
    ebay.com ( afdeling verzamelingen / kleding patronen of hobby's) hier kan je de mooiste en oudste patronen vandaan halen.

    ik ben geen fan van burda de maten kloppen nooit, ik zelf heb altijd bladen uit Amerika maar die laat ik opsturen door een familie lid )) en ondanks de hku kan ik niet zo goed patroon tekenen. kan het maar geen geduld voor ( daar weer niet voor :D:D)

    nog een tip ga alleen naaien :D:D:D:D als je er zin in hebt ihihihihi
     
  5. Bolly

    Bolly Fanatiek lid

    27 sep 2009
    2.125
    0
    0
    eigen onderneming
    zuid holland
    o en mijn naaimachine is een oud kreng uit de jaren 70 en die werkt toch goed :D

    das ook een tip van mij neem geen naaimachine met teveel frusten die kapot kunnen gaan.

    xxx
     
  6. mamv1

    mamv1 Niet meer actief

    Hey meiden
    Ik wil het ook graag leren, omdat ik het zat ben om alles met de hand te doen...vooral spijkerbroeken zijn echt irri om met de hand te doen...:(

    Ik ben nog op zoek naar een naaimachine, weten jullie wat een goede naaimachine

    En ook omdat ik straks eigen kleding enz. wil maken :D
     
  7. Vuurmeisje

    Vuurmeisje Bekend lid

    15 jul 2009
    727
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey Senna04,
    Wat knap dat je alles met d ehand doet! Jeetje wat een werk lijkt me dat zeg. Je kan al goede naaimachines kopen voor weinig geld. Maar ik zou je toch adviseren om naar een speciaalzaak ter gaan, probeer gewoon wat machines en bepaal dan wat je fijn vind werken. Ik heb dat gedaan met mijn locker en ik heb er steeds weer profijt van. Maar ik heb mijn naaimachine daarentegen gewoon besteld en daar ben ik zo verschrikkelijk blij mee. Het is een brother computergestuurde machine en het kostte wat geld maar ik ben er heel erg blij mee. Toch was ik ook blij met mijn singer, dat was mijn eerste naaimachine. Die deed alle basisdingen goed. Ritsen inzetten ging super, knoopsgaten ging ook goed en natuurlijk de steken en de zigzag, die waren ook goed. 2e hands kan ook goed, maar ik raad je nogmaals aan probeer alles uit voordat je een machine koopt, want de ene machine is de andere niet. Ik vind pfaff bijvoorbeeld echt verschrikkelijk werken. Daar zal ik nooit aan kunnen wennen.
     
  8. moonlight159

    moonlight159 Fanatiek lid

    20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik ben pas begonnen met naaien :D. Krijg les van mijn moeder, want die heeft heeuul lang les gehad. Lekker goedkoop dus. Ik gebruik nog steeds haar naaimachine, want die staat toch boven te verstoffen.
    Of ik me aan kleding voor mezelf wil gaan wagen....dat weet ik nog niet. Ik heb wel allerlei dingetjes in mijn hoofd die ik wil gaan maken, maar ben nu nog bezig met een slaapzak voor mijn zoon (of hoor ik nu toch in dat o zo grote en te snelle topic kinderkleding thuis?)
     
  9. mikky1982

    mikky1982 Bekend lid

    19 aug 2009
    772
    0
    16
    hoi meiden,

    Wat een leuk clubje! Ik naai ook:D. Heb modevakschool gedaan en maak dus ook eigen kleding. Op dit moment ben ik met een mantel/ jas bezig. Ik kan zelf patroon tekenen enz maar moet zeggen dat ik vaak bestaande patronen gebruik.
    Zelf heb ik een brother naaimachiene waar ik erg tevreden over ben. tip van mij... hoe zwaarder hoe fijner dan trilt ie niet zo...

    @senna wow alles met de hand, wat knap!
     
  10. Seertje

    Seertje Bekend lid

    22 sep 2009
    778
    0
    0
    Operatieassistente
    Almere
    OOooo leuk! Ik ben sinds vorige week in het bezit van een Singer. Weet helemaal niets, dus ben heel erg beginner! Ga binnenkort op les. In eerste instantie wil ik leren om broeken korter te maken en dat soort dingen. Maar later lijkt het me erg leuk om kleding te maken. Kinderkleding (zodra het zover is) en hier en daar wat leuks voor mezelf, misschien ook dingetjes zoals kussenhoezen ed voor in huis.
     
  11. Bolly

    Bolly Fanatiek lid

    27 sep 2009
    2.125
    0
    0
    eigen onderneming
    zuid holland
    ik heb vandaag stof gehaald voor een japon voor kerst te maken :)))) ben er nu al blij mee, wel een heel werk, denk vier weekjes werk ( op een rustig tempo hoor ik ben niet zo snel ihihihi ) zocht mij al helemaal kapot maar kon niets vinden dacht ga ik het wel zelf doen pfffff zit nu toch veel thuis met die oog infectie.

    ik heb een beetje een rot maat dus vind haast nooit wat in de winkel ( zandloper figuur met dikke billen en flinke borsten maar hele smalle taille ) de confectie in de winkels zijn daar niet zo op gemaakt vooral zara en H&M niet. wel jammer maar ja zie ik iets hou ik in gedachte vast en zoek er een patroon bij en maken maar :)

    xxxxxxxxxxx

    ooo nog een tip in Rotterdam zit een top zaak voor stoffen op de coolsingel, weet even niet meer zo snel hoe de winkel heet maar echt super en nog een van de weinigen die goede kwaliteit stoffen hebben voor een goed prijs
     
  12. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.831
    0
    36
    Ik ben net begonnen aan een patchworkdekentje voor de peoppenwagen die mijn dochter voor haar 1e verjaardag krijgt.
    Het zijn 56!!!! kleine lapjes.
    Heb vroeger best veel dingen zelf genaaid maar nu al een heel tijd niet.
    Als hij klaar is zal ik hem plaatsen!
     
  13. mercedes

    mercedes Fanatiek lid

    8 nov 2005
    1.608
    0
    0
    ergens in Limburg
    Leuk zo'n topic,ik krijg van mijn moeder een naaimachine voor de kerst en ze gaat me ook dingen leren (ze heeft jaren in een naaiattelier gewerkt). Lijkt me buiten het verstellen van kleding ook leuk om dingen te maken,dus ik lees mee.
     
  14. mikky1982

    mikky1982 Bekend lid

    19 aug 2009
    772
    0
    16
    @ bolly, die stoffenwinkel heet Schröder. En wat voor kleur wordt je japon?

    Op de markt vindt je ook vaak mooie stoffen. In sommige steden heb je regelmatig een stoffenmarkt, echt te leuk!!
     
  15. mamv1

    mamv1 Niet meer actief

    Ik heb sinds vanmiddag een naaimachine van Kohler...
    Het is al een oudere...een knaloranje hahahahah
    Alles zit er nog bij...zelfs het boekje

    Dus ik kan beginnen met proberen..op een oude lap ofzo
    Heb er nou al zin in :D

    En daarna maar beginnen met de halsbanden...waar ik mee beizg ben...hoeven alleen nog maar ff genaaid te woorden:D
     
  16. fruitella

    fruitella Actief lid

    28 jan 2009
    119
    0
    0
    marketing en communicatie
    Dordrecht
    hoi dames, zelf heb ik mij ook ingeschreven voor een naai en knipcursus en ik heb een tweedehands naaimachine maar toch is mij iets niet duidelijk; wat is een lockmachine en heb je dat echt nodig naast een gewone naaimachine? Waar gebruiken jullie een lockmachine allemaal voor?
    Bedankt alvast en groetjes,

    Sascha
     
  17. mikky1982

    mikky1982 Bekend lid

    19 aug 2009
    772
    0
    16
    @ fruittella,
    Een lockmachine is voor de afwerking. Je kan de afwerking ook doen met een zigzag steek maar dat is minder mooi. Ik zou hem niet meteen aanschaffen hoor. Zou eerst maar eens kijken hoe leuk je het vindt en hoe vaak je iets gaat maken. Wannneer begint je cursus?
     
  18. fruitella

    fruitella Actief lid

    28 jan 2009
    119
    0
    0
    marketing en communicatie
    Dordrecht
    Hoi Mikky,

    dank je wel voor je uitleg! Ik denk dat ik inderdaad eerst eventjes afwacht hoe het zelf maken me bevalt en dan kan ik altijd nog eens een (tweedehands?) lockmachine aanschaffen. Ik weet jammergenoeg niet wanneer de cursus start want er waren zoveel aanmeldingen dat ik op een wachtlijst sta. Ongelooflijk dat er zoveel animo is voor cursus; wel heel erg leuk dat het weer helemaal in de belangstelling staat. Wie weet ga ik nou ook eindelijk eens leren breien en haken want dat heb ik vroeger nooit echt onder de knie gekregen :(
     

Deel Deze Pagina