IBgroep / DUO

Discussie in 'De lounge' gestart door wwrr, 29 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ik zit met een probleem wat al veel langer speelt. Ik betaal al ruim een jaar elke maand een bedrag terug aan DUO voor een studieschuld waarvan ik altijd heb gedacht dat die niet bestond. Omdat inmiddels het hele systeem veranderd is, kan ik maar moeilijk terugvinden hoe het toen allemaal zat en mijn geheugen is ook niet zo goed op dit punt.
    Ik heb in 2006 twee maanden ingeschreven gestaan bij een opleiding, deze op tijd beëindigd (dec 2006) zodat ik niets terug hoefde te betalen aan OV en studiekosten. Toen een paar jaar gewerkt en uiteindelijk weer met een opleiding begonnen die ik netjes binnen 4 jaar heb afgerond. Naar mijn weten heb ik daarom dus geen studieschuld, maar ik betaal toch maar netjes omdat mij bij het begin van het terugbetalen telefonisch is uitgelegd dat die twee maanden op die eerste opleiding alsnog voor mijn rekening komen.
    Nu zeggen steeds meer mensen dat dat niet klopt en dat ik dat moet uitzoeken, maar ik weet het zelf niet meer zo goed. Ze kunnen me zeg maar van alles wijsmaken, want ik heb geen officiële informatie die kan uitwijzen waarom mijn studieschuld niet zou kloppen. Het gaat uiteindelijk om een bedrag dat inmiddels al grotendeels is afbetaald, maar als het niet klopt dan zou ik de centjes toch graag zelf houden.
    Is er iemand die weet hoe dit nou precies zat en waar ik dat terug kan vinden?

2. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Hoi! Ik had hetzelfde probleem!
    Het ligt eraan welk niveau je eerste opleiding was (waarmee je bent gestopt in december 2006) en de opleiding die je wel hebt afgemaakt.

Stel: dec 2006 is niveau 4 en afgeronde opleiding is niveau 3, dan moet je terugbetalen.
    Maar: dec 2006 is niveau 3 en afgeronde opleiding is niveau 4, dan hoef je niet terug te betalen.

Ik hoop dat je dit zo snapt want ik kan het niet zo goed uitleggen :D

3. Joycey

Joycey Niet meer actief

Kun je niet inloggen op mijn DUO met je DigiD?

Daar vallen op zijn minst de gegevens terug te lezen en waar het nou precies allemaal over gaat en hoe hoog de schuld is.

4. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
  5. Keekje

Keekje Actief lid

15 feb 2016
    183
    0
    0
    Dus dat! Daar staat alles netjes uitgewerkt

6. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    #6 wwrr, 29 feb 2016
    Laatst bewerkt: 29 feb 2016
    Ik kan wel inloggen, maar daar vind ik alleen de periode waar het om gaat. Dat weet ik al, de hoogte van de schuld weet ik ook, dus dat helpt me niet verder. Het gaat beide keren om een HBO studie trouwens...
    Ik kan inderdaad even contact opnemen Berte, bedankt voor de tip.

7. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    Ik heb iets soortgelijks gehad. heb jij bij de studie die je hebt afgemaakt de volledige 4 jaar Stufi gehad? Dan moet je inderdaad die eerste 2 maanden terugbetalen. Je hebt namelijk recht op 4 jaar stufi, niet op 4 jaar plus 2 maanden. (dit is mij toen uitgelegd) Ik heb uiteindelijk vrijstelling gekregen door ziekte waardoor ik niet hoefde te betalen dus meer dan dit weet ik niet.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit idd. Die 2 maanden krijg je terug, maar ze blijven wel staan als '2 maanden stufi ontvangen'. Je hebt bij een opleiding van 4 jaar recht op 48 maanden stufi, als je er al 2 hebt gehad, heb je dus nog recht op 46 maanden. Mogelijk heb je dus voor de studie die je uiteindelijk hebt afgerond toch die 48 maanden gebruikt? Of gedeeltelijk, bv door behoudt OV-kaart.

Deel Deze Pagina