Hallo allemaal Ik wil wasbare billendoekjes gaan gebruiken. Maar vraag me wat af. De cheeky wipes moet je in water leggen zodat ze vochtig blijven. Maar word dit geen bron van bacteriën? Iemand verder ervaring met deze doekjes? Bedankt alvast Gr baby001
Ik gebruik gewone hydrofiele washandjes, maak om de dag nieuwe vochtig met water en daarin een drupje (weleda) badmelk. Dat wordt totaal niet muf ofzo in die tijd.
Ze zeggen van niet, maar ik vond het ook geen prettig idee om iets in het water te laten liggen. Ik gebruik hydrofiele washandjes en heb er gewoon een plantenspuit met water bij. Ik spuit het washandje dus pas nat als ik hem ga gebruiken.
Ik gebruik alleen wasbare billendoekjes als het nodig is. Dat wil zeggen: als mijn kindjes luieruitslag hebben. Dan zijn de standaard billendoekjes te scherp, en stappen we over op alleen doekjes met water. Vaak is er dan sprake van een schimmelinfectie als we overstappen op wasbare doekjes. Dan is het extra belangrijk hygienisch te werken, omdat anders de schimmel hoogtijdagen viert en het alleen maar erger wordt. De eerste periode deed ik dat met een emmertje water en hydrofiele washandjes. Dat ging prima. Iedere keer een nieuw emmertje lauw warm water met een schoon hydrofielwashandje. Droogdeppen met een ander schoon doekje. Alle doekjes wassen op minimaal 60 graden om schimmels te doden. Dat ging goed, maar was wel omslachtig. Ik zag er al weer tegen op om een volgende luier te verschonen en wéér dat emmertje te moeten maken. Een paar maanden geleden zijn we overgestapt op een soort "cheeky wipes" systeem, maar dan home made. 2 bakjes met deksel: 1 voor de schone, en 1 voor de vieze. In de schone heb ik hele dunne hydrofiele doekjes zitten. Een klein stapeltje, vochtig gemaakt onder de kraan en dan goed uitwringen. Dan zijn ze nat genoeg om te gebruiken, maar druppen niet. Iedere 2 dagen maak ik dan het hele bakje schoon, goed schoon inclusief droogmaken. Dit om eventuele schimmels te voorkomen. Zeker omdat ik het juist gebruik wanneer er sprake is van flinke luieruitslag. Ik zie weinig voordeel om een gekocht cheeky-wipes systeem te kopen. Best duur, en het is niet anders dan een bakje met doekjes. De doekjes heb ik gekocht op Aliexpres, voordelig, precies de juiste afmetingen, en lekker dunne hydrofiele. Verder is zoals ik zei hygiene belangrijk: handen wassen vóór en na het verschonen, doekjes heet wassen (min 60 graden) én helemaal laten drogen (om schimmels te voorkomen) en de bakjes regelmatig afwassen en drogen (ook de randjes/hoekjes).
Oh ja dat is ook een goed idee. Ik heb ze maar wel besteld, denk dat ik het qua kosten het er namelijk wel uit haal (al is mijn dochter al wat ouder ) als er ooit een tweede komt Zijn er mensen die ze wel gewoon in het water laten liggen?
Ik was eerst zoekende naar de juiste vochtigheid. Als de doekjes echt in een laagje water liggen, vind ik ze persoonlijk te nat om te gebruiken. Dat is onhandig, want dan moet je uitwringen terwijl je je baby aan het verschonen bent. 1x drijfnat maken + uitwringen is voor mij precies goed. Met de deksel er op blijven ze ook goed voor gebruik. De bakjes blijven wel een vochtige omgeving, ook zonder laagje water. Nog altijd een gunstige omgeving voor schimmels, dus inderdaad, letten op de hygiene.
Ik vind ze ideaal en ik deed elke dag vers water! Gewoon niet alle doekjes gelijk in het water leggen.
Ik heb de cheekywipes nu 2,5-3 jaar in gebruik. Ik raad het iedereen aan! De schone doekjes maak ik nat maar wring ik uit voor ik ze in de bak doe. Mijn ervaring is dat als ik niet de hele bak volgooi ik max 3 dagen vochtige doekjes in dd bak heb liggen. Ik heb niet het idee dat het vies wordt of anders ruikt, integendeel. Ze maken zoveel beter schoon als wegwerp doekjes én minder troep zit er in. Ik zet de bakken regelmatig in een bleek sopje trouwens ivm bacterien. Ik vind het systeem veel handiger ivm het wasnetje wat je er in hangt (tip, koop een tweede wasnet er bij)
Wirden de doekjes ook goed schoon als je ze in het wasnetje in de wasmachine gooit? Gebruik je ook de geurpotjes die erbij zitten? Of gebruik je iets anders? Die potjes zijn namelijk best duur! Qua aanschaf van de cheeky wipes vond ik het prijstechnisch best meevallen micera. Ik was 60 euro kwijt voor 50 doekjes, reisspulletjes en alle spullen voor thuis en twee geurflesjes. Voor 15 pakjes gewone billendoekjes betaal je al snel 20 euro. hoe doen jullie dit met deze doekjes als je op vakantie bent? Binnenkort gaan we een tijdje weg maar hebben geen wasmachine oid op de camping. Gaan jullie dan tijdelijk terug op gewone doekjes?
Ik gebruik ook cw, zonder wasnet want ze gaan gewoon mee met de Wasbare Luiers. In het begin wel de olie gebruikt maar nu niet meer, gewoon water. Werkt fantastisch. Elke twee dagen nieuwe doekjes en om de zoveel tijd spoel ik het bakje even om met een sopje en droog goed af. Ik laat de doekjes trouwens altijd wel drogen met de Wasbare luiers, dus niet nat uit de trommel in bakje.
Ik gebruikte dan tijdelijk wegwerpdoekjes! Mijn kraamzorg had het trouwens nog nooit gezien, zelfs in haar team kenden ze het niet. Ik heb het bij mijn eerste aangeschaft vanwege hardnekkige billenuitslag. Ik vind het echt een fijn product, ik droog de billetjes en plooitjes wel na.