Vanaf wanneer mocht jouw dreumes staand trappen op en af lopen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door humptydumpty, 27 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Volgens mij was ik bij mn eerste een beetje overdreven bezorgd als het om trappen ging. We hebben erg veel trappen in huis en tot bijna haar 3e moest ze van mij op haar handjes en knietjes de trappen op en af (af dus achterstevoren). Ik merk dat mn jongste dochter dit nu al beu is en eigenlijk prima op de volwassen manier kan traplopen. Ze is nu 22 maand. Zouden jullie dit nu al goed vinden? Dat ze het thuis doet is één ding, ik of mn man zijn er namelijk altijd bij. Maar ik ben bang dat ze het dan op het kdv ook op deze manier doet en dat de juffen haar traploopcapaceiten overschatten en haar maar laten met alle gevolgen van dien. Moet ik haar nog "dwingen" om het op de baby manier te doen in de hoop dat ze dit op andere plekken dan ook doet of zal ik eens een relaxte mama proberen te zijn ;).

2. Rombely

Rombely Niet meer actief

Op het kdv een trap? Daar kan je toch aangeven dat je niet wilt hebben dat ze " normaal van de trap loopt ". Bij onze oudste was ze 2,5 voor ze er zelf mee begon. Liep vanaf 1 jaar en voorzichtig kind dus prima. Onze jongste was met 7 mnd de trap zelf al opgeklommen (handjes en voeten) liep met 11 maand heel goed en vanaf 13 mnd kon die net met z'n handje bij de trapleuning en moest het dus staand. Naar beneden nog een maand of twee weten te rekken... Toevallig vorige week voor het eerst van de trap gevallen. Net twee jaar. Heb niet gezien hoe het ging wat hij loopt dus al een jaar alleen en ook sinds een maand of vijf wel Zonder toezicht naar boven en beneden. het gebeurt toch wel een keer, ook als je ze pas vanaf drie jaar laat gaan. Maar vindt het echt afhankelijk van je kindje vanaf welke leeftijd ze dat mogen, of in ons geval alleen mogen want de enige andere optie was dragen en dat kon ik niet. Succes ermee!

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier nooit kruipend de trap af gegaan, gewoon lopen en ik er dan achter/voor zodat ik kon helpen als het nodig was. Zonder toezicht absoluut niet overigens, ik loop altijd mee. Als ze vanaf boven valt, is de kans dat ze ernstig letsel oploopt echt veel te groot.
    Op een kdv laten ze een peutertje toch zeker niet alleen op een trap?

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier wil hij dat sinds een paar maanden, maar wij hebben een vrij hoge leuning dus hij heeft echt nog wel een handje van mij nodig.
    En als ik m'n handen vol heb, met bv. een wasmand dan moet hij gewoon achterste voren de trap af.
    Maar hier pakte hij op een gegeven moment vanzelf de leuning omdat hij mij dat zag doen (heb het niet echt gestimuleerd ofzo), maar omdat hij daarbij nog ongeveer op z'n tenen moet staan heeft hij dus van mij een handje nodig.
    Wat betreft KDV heb ik geen ervaring, hier gaat hij naar oma en de gastouder, maar loopt daar niet zonder toezicht de trap op/af.

5. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.865
    5.104
    113
    Hier mag het sinds kort, dus rond twee jaar. Ze moet het wel vragen. Geen ervaring met kdv, maar als ze bij de gastouder is vraagt ze het dus ook. Dus misschien aanleren dat ze het altijd vraagt?

6. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Onze dochter wordt volgende week 2 en loopt al zeker een half jaar zo de trap af. Soms ook zo omhoog maar daar gebruikt ze vaak haar handen nog wel voor (niet de knieën) maar soms loopt ze nu al zonder zcih vast te houden zo naar boven. Zorg er wel voor dat ik altijd voor/achter haar loop dus als ze valt dan vang ik haar op.

7. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Vanaf het moment dat ze aangaven het op de normale manier te kunnen. Met dit soort dingen denk ik altijd dat een kind zelf het beste kan inschatten of hij het kan of niet. Natuurlijk in het begin altijd met iemand erbij. Onze peuter van ruim 2.5 gaat inmiddels ook al een tijdje alleen onze eigen trap op en af.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Haha nou dan ben ik pas echt een zeikerd...ik vind trappen doodeng dus hier moeten ze heel lang zittend de trap af. Toevallig zei mijn zoontje van de week: kijk ik kan het ook zo (gewoon lopend dus) en toen mocht hij het proberen van mij. Het ging goed, hij wordt in januari 4;)

9. doorsteefie

doorsteefie Actief lid

17 aug 2016
    113
    0
    0
    Receptioniste/telefoniste en correspondent/columni
    Veenendaal
    Wow, ik zie leeftijden voorbij komen. Zie ik hier nog niet gebeuren. Oudste was geloof ik 3 ofzo.
    De jongste is nu 2 maar die dragen wij nog van de trap af en naar boven gaat ze op handen en knietjes en dat duurt een eeuwigheid. Ze is enorm hypermobiel en loopt ook pas net. Zie het voorlopig bij haar ook niet gebeuren.

10. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Zoon doet het sinds kort
    Hij is 2 jaar en 4 mnd

11. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier vanaf dat ze lieten zien dat dit zonder problemen konden. Bij alledrie wel voor de 1,5 trouwens. Zittend of op knieën e.d. leverde hier juist veel vreemdere capriolen op, terwijl gewoon lopen perfect ging. Wel met een handje in het begin, maar vrij snel zelf met de leuning, waarbij wij er dan uiteraard wel achter (bij naar boven klimmen) of voor (bij naar beneden klimmen) liepen.

12. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Zittend op knieën eraf? Wauw... Nooit gedaan.
    . Bij mijn oudste weet ik het niet meer.

Jongste is 19 maanden en die loopt en ik heb dan 1 handje vast. Ik loop altijd voor haar. Soms gaat ze ook op haar bellen naar beneden.
    Hier ook wel een noodzaak, ik krijg met een week een Ks dus wij waren al een tijdje aan het oefenen. Ze loopt dus al een maand of 2 op deze manier de trap af!

13. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Hier kan ze erop sinds ze 13 maanden is denk ik.
    Eerst op knieën & handen. Maar nu doet ze het gewoon gelijk ons. Wel altijd iemand van ons erbij, want ik vertrouw dit echt nog niet om haar dat alleen te laten doen. De komende jaren precies nog niet :D
    Trap naar onderen kan ze nog niet, nog niet geoefend. Hebben best een steile trap met smalle treden

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Zodra ze dat wilden/willen.
    Maar helemaal alleen? Nou de oudste pas sinds een half jaar ofzo, dus ongeveer vanaf 3,5. Die heeft namelijk een focus van een cactus en vergeet halverwege al dat ze op de trap stond. Regelmatig situatie gehad dat het maar goed was dat er iemand achter of voor haar liep.

De jongste klimt zelf de trap op maar doet dat nog niet staand, hij gebruikt z'n handen er wel bij (22 mnd). Naar beneden hebben we nog niet geprobeerd.
    Hij valt ook vaak van afstapjes als het de eerste keer is want dan denkt hij daar kan ik zo wel af stappen. Nou en dan ligt ie dus op zn neus. Tweede keer gaat hij dan keurig eerst zitten en dan eraf, maar dat gaan we bij de trap maar niet uitproberen ;)

15. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Dochter 13 maanden gaat lopend de trap af met 2 handjes vast. Ze kimt al een ruime maand zelf de trap op.
    Zonder toezicht zal wel even duren nog.
    Op kdv waar ik werkte wasde peutergroep boven. Met 2,5 moesten ze dus de trap op kunnen, weliswaar aan de hand of leuning.

16. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.231
    113
    Vrouw
    Nederland
    Vanaf het moment dat ze dat zelf wilde. En dat kan ik echt niet tegen houden. Ze wil alles graag net zo doen als papa en mama. Wel met een handje want ze kan nog niet bij de trapleuning. Van mij mag ze ook zelf naar boven. Alleen naar beneden nog niet.

17. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    O tjonge daar heb ik eigenlijk nooit aan gedacht, om het op knietjes of billen aan te leren... Zl is bijna 1,5 en gaat hier al een hele tijd lopend aan de leuning en een handje. Eerst nog bij de oksel ondersteunen maar handje gaat goed nu. Hij is op zich ook wel voorzichtig, wij ook een handje bij stoepjes en hoge drempels of gaat zelf dan toch achterstevoren op knietjes of vasthoudend aan iets.
    Ben wel blij dat het al goed gaat, we wonen 3 hoog zonder lift en straks hoogzwanger of met verse baby ben ik blij dat ik er geen 2 hoef te tillen. Begeleiden zullen we nog zeker lange tijd doen, maar voor nu ben ik blij hoe het gaat :) Grootste uitdaging is wel om de kant op te gaan die mama wil haha, niet terug omhoog ipv naar beneden of uitgebreid op een trede gaan zitten kletsen als we weg moeten ;)

18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.146
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wat vroeg allemaal! Dafne kan amper bij de leuning. Nog niet eens in me opgekomen om het staand te proberen. Omhoog gewoon nog met handen op de tree, niet meer op knieen. Ik draag dr naar beneden uit gemak, maar ze kan wel op handen en knieeen naar beneden.

19. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Eeeh wij wonen 4 hoog zonder lift dus toen de jongste geboren werd ging mijn zoon gewoon lopen. Eerst tilde ik ze tegelijk omhoog of omlaag maar dat gaat na een tijdje natuurlijk niet meer.
    Dus mijn zoon liep voor zijn 2e al de trappen. Eerst met handjes vast etc maar nu is hij 2,5 geweest en loopt al een poos zelf naar boven of beneden.

20. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.366
    113
    Er op ging vanaf 8 maanden op handen en knieen, nu zet hij meestal 1 voet en 1 knie neer, om en om.
    Eraf deed hij altijd achterstevoren, op handen en knieen, dat vond ik wel veilig, sinds kort gaat hij op zijn billen naar beneden, vooruit. Maar eigenlijk gaat dat ook prima. Voor zover ik weet zijn zijn beentjes nu nog te kort om gewoon lopend de trap af te gaan, die zijn niet zo lang :D Maar als hij wel groot genoeg is en het lukt hem, vind ik het best als hij het doet.
    Maar we gaan hier niet zo vaak de trap op en af. Alleen de 2 kinderkamers zijn boven, en daar heeft hij niks te zoeken in principe, alleen als ik daar eens per week schoonmaak, en als hij uit bed komt, maar dan til ik hem uit gewoonte eigenlijk altijd naar beneden.

Deel Deze Pagina