Chemo

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mammie1982, 4 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Ik heb een vraag.
    In mijn directe familie is er iemand ongeneeslijk ziek. De afgelopen tijd ben ik een paar keer op bezoek gegaan, omdat je dat natuurlijk doet. Deze persoon wordt behandeld met chemo. Aanvankelijk gebeurde dat via een infuus. Nu de laatste weken met pillen.

Nu heb ik gelezen dat mensen die chemo gebruiken die stoffen ook uitscheiden o.a. via zweet, urine, ontlasting en braaksel.
    Ik geef deze persoon wel altijd 3 zoenen als ik kom. Dat lijkt me normaal.
    Door de zwangerschap heb ik allemaal wondjes op mijn gezicht(puistjes) en handen (kloofjes/droge handen).

Ik durf niet bespreekbaar te maken of er in het ziekenhuis een advies is gegeven over het al dan niet on contact komen met personen vlak na de chemo (ook niet zwangere).

Moet ik me hier nu zorgen om gaan maken? Voor mijn gevoel loopt het wel los, maar ik werd erop geattendeerd door iemand dat je als zwangere daar erg mee op moet passen. Maar ja, ik ga die persoon echt niet ontlopen. Voor je het weet kan ik er helemaal niet meer naartoe!:(

2. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    ik heb op mijn werk een client gehad die chemo kreeg
    mij werd af geraden on direct contact met afscheiding (urine ontlasting ) te hebben, ik heb deze persoon gewoon geholpen met wassen en aankleden , maar gebruikte wel handschoenen en een schort.

ander contact kon wel gewoon , veilig zeg maar.
    anders kan je miss de vk of gyn even bellen hier over ?

3. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    De vader van een vriendin kreeg ook chemo en van hem moest alles eerst 'ontstmet' worden voordat iemand anders bijvoorbeeld met een vork die hij gebruikt had kon eten. Ook de toilet moest na ieder bezoek schoon gemaakt worden en dat soort dingen. Het is dus wel terecht dat iemand je erop gewezen heeft maar ik zou het ook even in het zkh navragen.

4. Lieke23

Lieke23 Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.938
    1
    36
    Er is echt een heel wisselend beleid wat chemo betreft. Voor mij werk mag ik niet eens in contact ( dus zelfs geen gesprekken) met clienten met chemo voeren, maar toen ik in het ziekenhuis een vriendin ging bezoeken die chemo kreeg heb ik het daar nagevraagd en zeiden ze dat het in principe geen probleem was, tenzij je nog in je eerste trimester zit. Dan kon je beter geen risico nemen. Wel zeiden ze dat je beter niet kon zoenen en geen materialen aan te raken wat in contact kan komen met uitscheidingsproducten ( bloed, zweet, tranen, vocht)
    Zoenen maakt dus niet uit als je het niet op de mond doet.
    Maar dan alsnog heb ik ook gehoord dat dat soms niet uitmaakt en dat het er aan ligt wat voor chemo het is.

Nu neem ik zelf gewoon het zekere voor het onzekere, je weet wat chemo met een lichaam doet, dus neem ik geen risico. Ga er wel heen maar geen lichamelijk contact en anders goed handen wassen/desinfecteren.

5. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.038
    3.862
    113
    Vrouw
    Thuis
    Hoe vervelend het ook is, ik zou het wel ter sprake brengen. Is het een idee dat je zelf met de arts van die persoon belt om informatie te vragen?

Ik denk dat het laatste wat jouw zieke naaste familie wil, is jou en je kind in gevaar brengen.

Mijn neef is oom geworden terwijl hij midden in een chemokuur zat. Het was voor hem heel moeilijk maar hij moest wel voorzorgsmaatregelen nemen voordat hij zijn pasgeboren nichtje mocht vasthouden. In zijn geval niet met blote armen (hittegolf), maar met een schoon shirt met lange mouwen.

6. Sjapaz

Sjapaz Actief lid

2 mrt 2011
    260
    0
    0
    Verpleegkundige
    Enschede
    Het hangt een beetje af van welke chemo. De verschillende kuren hebben een verschillende termijn waarbinnen de excreta(zo noem je dat) besmet is. Dit is idd vooral in het eerste trimester heel gevaarlijk, maar daarna kan het nog steeds zorgen voor aangeboren afwijkingen, vroeggeboorte enz. Chemo is echt heel agressief spul. Maar niet alle chemo wordt op alle manieren uitgescheiden, er is een kuur die je overal in terug vind, maar er is ook een kuur dat alleen maar in de ontlasting terug te vinden is.

Ik zou er gewoon op letten dat je niet met haar excreta in contact komt. Als ze een keer moet braken als je er bent moet je wel oppassen, de dampen die van excreta afkomen kunnen ook gevaarlijk zijn. Maar verder neem ik aan dat als jij gewoon op visite komt, je eigenlijk niet met van alles in contact komt. Over het zoenen... ik denk dat het geen kwaad kan, tenzij ze erg bezweet is. Je moet daar denk ik je eigen afweging in maken, ik zou het niet een fijn idee vinden en gewoon het zekere voor het onzekere nemen, maar jij moet daar je eigen keuze in maken. Ik denk dat ze het best snapt als je voorzichtig wil zijn, ze weet immers als geen ander hoe belangrijk een leven is, zeker zo jong en klein nog als jou kleintje.

7. mammie1982

mammie1982 Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties.
    Ik was me er totaal niet van bewust en heb haar daarom gewoon telkens 3 zoenen gegeven. Het kwam niet in me op dat dit uitgescheiden wordt.
    Werd er later op geattendeerd door een vriendin.

Dus ik kan het niet terug draaien. Ze was niet bezweet. Vind het wel erg hoor! Wat een situatie

8. Daantje1

Daantje1 Fanatiek lid

19 jul 2010
    1.314
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb ook wel wat gehad aan deze reacties. Mijn vader is ongeneeslijk ziek maar krijgtr wel chemo met de hoop dat jij nog wat langer dan 9 maanden zal leven...
    hij heeft er nu 2 gehad. maar vlak na de chemo zie ik hem niet,pas een week erna ongeveer (dan voelt hij zich ook weer wat beter,anders is hij te ziek). hij moet idd wel op aparte wc gaan, en moet steeds ontsmet worden ook (mijn moeder en zusjes gaan dus niet meer boven daar naar de wc)

ik heb het ook een paar keer nagevraagd maar kon verder geen kwaad, alleen dus niet op dezelfde toilet gaan zitten is er verteld aan mijn ouders (sowieso maar helemaal tijdens zwangerschap)

Deel Deze Pagina