Wij zijn ons aan het orienteren op het kopen van een huis. Na een gesprek met schoonouders gisteravond gaf schoonvader aan dat we eens een adviesgesprek bij de Rabobank aan moesten vragen. Hij was vol lof over de Rabobank, maar wij weten ook dat schoonvader niet zo op kosten let en dat hij vaak bij de duurste aanbieders iets afneemt Net dus even op de site van de Rabobank gekeken en daar staat dat een adviesgesprek voor starters 1450 kost en dat dit vooraf dient te worden betaald. Als je bepaalde dingen zelf doet dan zou het eerste gesprek 850 kosten. Ik dacht echter zelf altijd dat die eerste gesprekken "gratis" waren en dat pas later (wanneer je dus werkelijk een hypotheek neemt) de kosten worden meegenomen van het gehele traject. Weet iemand hoe dit precies zit? Is er recentelijk iets veranderd dat dit nu vooraf dient te worden voldaan en zijn dit de "normale" tarieven?
Gewoon naar een onafhankelijke hypotheek adviseur gaan die kijkt alle opties voor je na, en dit gesprek is inderdaad gratis.
Dit is inderdaad onlangs veranderd. Volgens mij waren die kosten eerst verborgen als provisie en dat mag niet meer.
Volgens mij is een eerste adviesgesprek nog steeds gratis hoor. Dat zou een beetje gek zijn als je daar meer dan 1000 euro voor moet neerleggen! Maar ongeacht of de Rabo dat nou echt rekent of niet, ik zou toch liever naar een onafhankelijke (erkende) hypotheekadviseur gaan. Dan heb je een veel 'eerlijkere' vergelijking van alle aanbieders, rentetarieven etc. Alhoewel de Rabobank wel gunstige rentepercentages en goede voorwaarden heeft . Wij hebben er onze hypotheek ook lopen, eind vorig jaar afgesloten. Maar wel via een onafhankelijk adviseur die we uiteindelijk 2500 euro hebben betaald voor het advies (meegefinancierd in de hypotheek). Maar ons eerste gesprek en zijn advies daarna aan ons was gratis, dat weet ik zeker.
Is inderdaad veranderd, helaas moet je nagenoeg overal betalen. Dus ook bij een onafhankelijke hypotheekadviseur.
Ook voor een eerste gesprek. Mijn vriend heeft het zelf net meegemaakt. Ze mogen bijna niks zeggen of adviseren als je niet betaald.
Ik zie nu inderdaad dat dit per 17 dec 2012 is veranderd en dat je geen afsluitprovisie meer betaald voor je hypotheek. Maar ik vind het toch wel heel raar dat als je nog niet eens weet of je wel een hypotheek daar wil afsluiten je toch al moet betalen. Het is nogal een bedrag als je er tijdens dat gesprek achter komt dat wat je wil niet kan en je dus geen hypotheek afsluit.
Het eerste gesprek is gratis, ga je er dan mee door worden er kosten gerekend,die evt mee worden kunnen genomen in de hypotheek Wij zijn er nu ook mee bezig, geloof dat alles bij elkaar ,alle adviezen ,gesprekken en rond maken zo,n 2000 euro kost. Bel gewoon eens de hypotheker oid.
Ik vind het ook heel oneerlijk en mijn oren klapperden toen ik het hoorde. Zo maak je de woningmarkt namelijk alleen maar onaantrekkelijker.
Dit dus. Zo denk ik er dus precies over. Wij zitten op dit moment in een nogal "luxe" positie en we weten nog niet precies wat we willen. Om te bepalen wat we nu echt gaan doen zullen we eerst een gesprek moeten hebben wat er eventueel qua kopen mogelijk is. Maar als ik voor dat gesprek zoveel geld moet betalen (vooraf) dan ga ik toch twijfelen..
Denk je dat ik simpel ben? Dat lijkt me logisch van niet, maar ik "loop" niet zomaar even binnen. We zijn ons op dit moment aan het orienteren en ik stel hier gewoon een vraag over de eventuele kosten van een adviesgesprek. Als je daar geen zinnig antwoord op kunt geven kun je toch net zo goed je mond houden?
Ik zeg toch ook niet dat je simpel bent? Jammer dat jij dat zo opvat. Het eerste gesprek is juist bedoeld om wederzijds af te stemmen welke dienstverlening je van hun wilt, waarbij zij aangeven wat dat je gaat kosten. Welke info wil je nog meer hebben? Ja, een goed advies is niet gratis. En dat zal toch eerst beginnen met het feit dat jij ergens binnen loopt, of telefonisch een afspraak maakt.
Ja dat staat bij de Rabobank inderdaad ook op hun website, maar vervolgens staat er (ergens verstopt op de laatste bladzijde van een bijlage) bij de kosten wel dat er vooraf 1450 aan advieskosten in rekening worden gebracht voor starters.
Ik snap heel goed de bedoeling van een eerste gesprek en ik hoef ook geen gratis gesprek. Ik vind 1450 alleen wel het andere uiterste aangezien het na dit gesprek nog prima kan zijn dat je hier geen hypotheek afsluit.