Chia zaadjes. Superfood.

Discussie in 'De lounge' gestart door Tamale, 7 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik denk dat het gewoon goed is voor normale gezonde mensen. Ook als je bedenkt dat hart en vaatziekten nr 1 dood is in het land. Het bloed dus op een natuurlijke manier wat verdunnen zal niet slecht zijn. Alleen als je al dun bloed hebt of een bloedverdunner slikt of zoals ik straks injecteerd lijkt alertheid mij wijs. ;)

2. Tamale

Tamale Niet meer actief

Thanks voor de reacties.
    Ik zal morgen die sites eens doorlezen.

Heb het idee dat ik vandaag zeker wel meer energie had en ik minder honger had. Maar of dat zo snel al kan?

Het smaakte niet vies door de yoghurt, heb het eerst 10 min laten wellen en daarna was het inderdaad een soort gelei.
    Stoelgang ging ook prima.

Van 1 x lijnzaad ben ik een week verstopt geweest, pff.
    Heb hele gevoelige darmen.

slaap,lekker allemaal :)

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dietiste heeft t ook al een paar keer genoemd.
    Laten wellen en dan 't slijm' er af scheppen ofzoiets.
    Zit er veel calcium in ja? Das mooi.
    Ik heb al een zakje in huis, maar nog niet geprobeerd.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nou ja, ik ben verre van gezond, maar durf een beetje chiazaad wel aan.

5. zogelukkig

Lijnzaad laxeert. Net als chiazaad.

Ik zou het gewoon zo door je ontbijtgranen, sapje of smoothie doen. Dus niet wellen.

6. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Is het ook allergeen? Ik ben erg allergisch aangelegd..

7. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    ik gebruik het sinds kort ook! doe het nu alleen nog door de smoothie.

hoeveel gebruiken jullie per dag?

8. muntje

muntje Bekend lid

2 aug 2012
    883
    0
    16
    Ik doe een eetlepel per dag. T grappige is, wij verkoopt ze op mijn werk, t lijkt wel een hype!! Iedereen wik ze hebben. Incl me :)

Merk er weinig van , het enige way ik denk is dat ik minder honger heb. Ben aan de lijn en had altijd dat is supersnel spiertrekkingen had als ik te lang niets at. ( lees 2 uur ) . Nog niet gehad. Is voor mij een goed punt.. Nu me darmen nog..

9. kikker1

kikker1 Fanatiek lid

22 jan 2011
    2.078
    879
    113
    Vrouw
    Ik heb een 'toetjeslepel' met zaden in een glas water laten wellen. Ik drink doorgaans te weinig dus dit is meteen weer een mooie manier om wat extra vocht binnen te krijgen.

Het smaakte me eigenlijk nergens naar maar het was inderdaad een soort gelei geworden.
    Ik ben benieuwd.

Oja, en waarom dit gaan gebruiken?
    Nouja, als aanvulling op mijn dagelijks gezonde menu. Er zijn zat mensen die voedingsupplementen(zoals multivitamines) nemen dus zo vreemd is dat helemaal niet.

10. kikker1

kikker1 Fanatiek lid

22 jan 2011
    2.078
    879
    113
    Vrouw
    Ik vond dit voor je;

Allergische reacties op Chiazaad
    Chiazaden worden momenteel wetenschappelijk getest op mogelijke allergenen. Bij sommige van deze onderzoeken kwam naar voren dat consumptie van Chiazaad kan leiden tot allergische reacties, zoals een gezwollen toch, huiduitslag, ademhalingsproblemen, tranende ogen en netelroos. Bij een deel van de proefpersonen werd ernstige diarree geconstateerd, soms in combinatie met braken.

11. FrenchBull

FrenchBull Niet meer actief

Heb vandaag ook een zakje gekocht....ben eigenlijk al jaren erg vermoeid ondanks dat ik (soms) veel slaap. Uiteraard zijn een beetje extra vitamines enzo ook niet verkeerd aangezien ik de laatste maanden van de ene verkoudheid in de andere stap. Las ook dat er veel vitamine D in zit?? Dit zou mijn vriend dan weer goed kunnen gebruiken. Zijn gehalte is daarvan veel te laag en ben bang dat het na zijn maagverkleining er nog niet beter op is geworden. We gaan het gewoon eens proberen, baat het niet dan schaad het vast ook niet!

12. zogelukkig

Lijkt me sterk.

13. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Ik heb ze vandaag bij de tuinen gekocht, maar er zitten witte en donkere in. Zijn deze dan niet goed?

14. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik ga maandag ook even potje bij de tuinen kopen, ben erg benieuwd!

15. zogelukkig

Tuurlijk zijn die wel goed! Maar ik wil ze graag biologisch.;)

16. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Lekker in een salade. Geeft een lekkere bite. Raak er wel opgeblazen van, beetje jammer.

17. augustus

augustus Niet meer actief

Toevallig vandaag gekocht! Morgen mee beginnen. Wilde het wellen en in de yoghurt doen of door de havermout. Ben benieuwd!

18. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Klinkt interessant. Ga er eens even wat over lezen :)

19. FrenchBull

FrenchBull Niet meer actief

Chiazaadjes zijn een rijke bron van de mineralen fosfor, borium, magnesium en ijzer als vitamine A, C en D wat bijdraagt aan de opname en benutting van calcium door het lichaam.

Dus dit moet ik anders lezen? Ik weet het zelf ook niet leek mij eerst ook sterk maar in een van de linken die eerder werden genoemd staat dit beschreven. Vandaar ook mijn vraagtekens erachter. Als het namelijk wel zo is zou het misschien een oplossing kunnen zijn voor mn vriend en dat zou toch wel erg makkelijk zijn zo'n natuurlijke oplossing.

20. zogelukkig

Als er echt vitamine D2 in chiazaad zou zitten, zouden we niet massaal zo'n tekort hebben en is de hulp nabij!!!:D
    Ik weet wel dat er plantaardige D2 zit (D3 is dierlijk) in met UV-licht bestraalde paddenstoelen.
    Als je doorklikt in die link, zie je de voedingswaarde staan en is de vitamine D opeens verdwenen.

Deel Deze Pagina