Hoi allen, Ik ben nu 37 weken zwanger en werd vannacht wakker van jeuk... vooral mijn handen en onderarmen jeukten verschrikkelijk... heb lange tijd liggen krabben. Vanmorgen overal jeuk en na het douchen mentholgel gesmeerd wat heel even hielp maar blijf jeuk houden! Onderarmen en handen het ergst maar ook op mijn hoofd, benen, buik, rug en af en toe in mijn gezicht. Soms lijkt het even te zakken en dan begint het even later weer Herkenbaar voor sommigen? Nog andere tips dan mentholgel?
Ik zou vandaag nog de vk bellen voor bloedonderzoek naar zwangerschapscholestase. Je hebt het ook over jeuk op je handen, zit het ook op de handpalmen? En voetzolen? Dat zijn de typische plekker voor cholestatische jeuk - maar bij mij begon het ook op armen en benen en pas na de diagnose gingen mijn handpalmen en voetzolen erg jeuk: dus hoe dan ook even je bloed lagen checken! Hier werkte alleen een koud bad of koude douche, ik heb hele nachten ieder kwartier onder de douche gestaan.
Zowel bovenop de handen als in de palmen... voeten vooral zijkant binnenzijde. mmm zal straks toch even bellen dan! Hoe is het verder bij jou verlopen?
Ik zou ook even bellen voor een bloedonderzoek. Ik had de laatste zwangerschap dezelfde klachten en bleek zwangerschapscholestase te hebben. Ik ben met 37 weken ingeleid, omdat mijn waardes gevaarlijk hoog werden.
Ik ben met 36wkn ingeleid vanwege enorm hoge waardes, lag vanaf 35wkn in het ziekenhuis. Dus hopelijk kun je snel je bloed nog laten checken en hebben ze snel de uitslag zodat je weet waar je aan toe bent
Nou ik heb gebeld. Verloskundige gaf aan dat er hier in het ziekenhuis niet op vrijdag hierop geprikt wordt. Tevens zei ze dat als het zo plotseling komt opzetten vaak ook geen zwangerschapscholestase is. Ik moet in de gaten houden of ik goed leven blijf voelen en als ik maandag nog last heb kan ik dan laten prikken.... Dusss ik hoop maar dat t vanzelf t weekend overgaat want dit is zooooo irritant!
Sorry, maar ik vind de reactie van jouw verloskundige wel heel laks. Dat zwangerschapscholestase VAAK anders verloopt zegt al dat het dus niet onmogelijk is dat je dit hebt. Ik snap niet dat je afgepoeierd wordt met afwachten hoe de klachten zich ontwikkelen en in de gaten houden of je leven blijft voelen. Het is namelijk wel iets wat een grote invloed kan hebben op de zwangerschap.
Ja ik hoop dat ze gelijk heeft en dat zal ook vast wel maar het voelt wel onzeker zo... Maargoed ze gaf ook aan dat er door het ziekenhuis niet op vrijdag op geprikt kan worden.
Hah was dat alweer vergeten, ja ik had ook heel erg veel jeuk. Maar niet op mijn handen. Paar dagen na de bevalling had ik ook overal rode bultjes, een allergische reactie. Ik probeerde niet te jeuken. Als ik jeukte dan was het met de vlakke hand. En iets koel smeren gaf twee secondes verlichting
Ik heb nog steeds jeuk, wel wat minder erg als gister gelukkig! Toen ik op bed ging gisteren eerst nog tijdje veel jeuk onder de voeten maar gelukkig wel in slaap gevallen en redelijk geslapen! Nu vooral jeuk aan handen en armen maar aangezien minder is dan gisteren heb ik goede hoop dat het " gewoon" zwangerschapsjeuk is en hopelijk steeds minder wordt
Sorry als ik bot overkom Maar ik vind dit echt te laks !! En zou het persoonlijk ook niet toe staan dat er zo makkelijk gedaan word door de gyn of verloskundige Kan op cholestase is misschien heel klein ...: maar vanaf 37 weken KAN het dodelijk zijn voor de baby, als je nu 34 weken geweest was had ik me kunnen voorstellen dat ze zeggen we prikken maandag even, maar je bent de 37 weken al voorbij en ALS het cholestase is kan het vanaf dat termijn ernstige gevolgen hebben voor het kindje, Ik heb het zelf vier keer gehad en godzijdank een gynaecoloog die zich er na mijn eerste echt enorm in verdiept heeft en contact heeft gezocht met andere artsen oa uit het buitenland om meer te weten te komen over cholestase. De kans is heel klein dus ik denk wat dat betreft het zelfde als jou verloskundige en denk ook dat je je geen Zorgen hoeft te maken, maar je termijn is het geen dat doet mij zeggen dat ze had moeten testen puur voor de zekerheid
Je komt niet bot over hoor ☺ Poeh 4x? Wat goed dat jou gyn daar zo goed op gereageerd heeft! Ik zal dit ook zeker nog ff met mijn verloskundige gaan bespreken!
Ik heb zelf ook echt ontzettende jeuk gehad op het einde van mijn zwangerschap. Handen, voeten, armen en benen. Daar jeukte het het meeste. 2x laten prikken op cholestase, waardes bleken goed. Was dus "gewoon" jeuk. Hield ook (heeeel) veel vocht vast, Ik vermoed zelf dat het daar vandaan kwam omdat mijn huid ook strakker stond. Hou jij ook vocht vast? Ik begrijp je vk wel, vooral omdat het ook plotseling op komt zetten. Maargoed, ik begrijp jouw zorgen ook. Morgen nog maar eens bellen en even je bloed laten checken. Ik duim voor goed nieuws!
Hou gelukkig niet echt vocht vast! Moet ook zeggen dat de jeuk echt wel minder is... heb nog wel jeuk overal maar het is nu wel goed te doen. Maak me ook niet echt zorgen meer, lijkt me dat als het cholestase is dat het veel erger moet zijn nu.
Je hebt nog steeds jeuk overal en dus ook op handen en voeten? Meteen weer bellen en bloed laten prikken dan. Ik vind het heel gek dat je vk niet meteen heeft laten prikken. Hier kwam het ook plots, ik belde op een zondag de vk, zat maandagochtend bij de gyn, bloed geprikt, meteen gestart met medicatie, dag later bleek het cholestase en werd de medicatie opgeholgd. En ik had op dat moment jeuk, flinke jeuk, maar dat was echt nog maar het begin. Ondanks dat ik dus ook een aantal uur jeukvrij was op dat moment, nam de gyn het meteen serieus. Ik had toen vooral 's nachts jeuk, later 24/7.
Zou nog een keer bellen en eisen om bloed te laten prikken, beter prikken dat het niet zo blijkt te zijn dan dat je niet wordt geprikt en het wel cholestase blijkt te zijn. Ik ben bekend met lakse verloskundige, ik heb 3 weken moeten zeuren om mij te laten prikken of om me door te sturen naar de gyn.
Nou ik dacht eerst dat de jeuk steeds minder werd, maar in de loop van de dag juist weer erger Dus ben bij de verloskundige langsgegaan en ze gaf me formulier mee voor bloedprikken... ze zei ook dat ze had gehoopt dat het weer over zou zijn en dat het zeker goed is om het te gaan checken. Uitslag in principe donderdag, maar in zkh zeiden ze dat als er echt afwijkende waardes zouden zijn dat je dan zelfs vandaag nog wat kan horen... Maar hadden jullie ook dat de jeuk af en toe minder werd? De jeuk is opzich ook aanwezig op de handpalmen en voeten maar daar is het zeker niet het ergste... heb vooral last van mijn armen buik benen hals hoofd en kaaklijn dus hoop daarom ook dat t toch wat anders is!
Wat een onzin trouwens dat een ziekenhuis niet zou prikken op zo iets omdat het vrijdag is Alsof in het weekend mensen niet ziek worden en er geen onderzoeken gedaan hoeven te worden. Goed dat je bent gaan prikken en hopelijk is het niets ernstigs.
Bij mij is de jeuk overdag minimaal. Rond 5 uur komt het op. 'S nachts het ergst. En rond 3-4 uur wordt het weer minder. Bij mij dus eczeem en geen cholestase. Ik werd trouwens in het weekend geprikt en zelfde dag al uitslag. 4,5 dus keurig. Al blijft de jeuk een hel!