Hoi Ik ben op vakantie in Frankrijk en ik heb een gebakje op waar alcohol in verwerkt zit. Ik zag dit achteraf. Nu ging ik dit googlen of het kwaad kon, kon niet heel veel kwaad kwam ik vaak tegen. Maar nu zag ik ook een stukje over witte wijnsaus dat de alcohol daar niet helemaal uit gaat na t koken, dit heb ik dus ook op van de week met mosselen. Maak me nu dus lichtelijk zorgen, is dat terecht?
Kan echt geen kwaad. Volgens mij zijn er zat vrouwen die tijdens de zwangerschap wel een paar keer een glas alcohol drinken. En in deze 2 bij elkaar zal echt nog niet zoveel zitten als een glas wijn. Ik gok misschien maar 1/5 glas wijn ofzo. Daar hoef je, je echt geen zorgen over te maken! Geniet van je vakantie!!
Ik heb dat ook per ongeluk een keer gedaan bij de eerste. Ik dacht ook dat de alcohol verdampte. En heb in diezelfde zwangerschap ook nog liters cocktailsaus op zonder dat ik daarbij na heb gedacht. Ze lijkt er niks aan over te hebben gehouden.
Geen idee, weet alleen dat er whisky in zit. Maar alcohol verdampt sowieso noout helemaal. Wat ik dus toen helaas ook niet wist.
Oh dat heb ik ook nooit geweten. Zowel deze zwangerschap als die van mijn zoon die saus gegeten. Hij heeft er niks aan over gehouden.
Ik zou me er niet druk om maken hoor! Mijn nicht dronk gewoon een glas wij als ze daar zin in had:/ zou ik nooit doen maar ze heeft een gezonde zoon gekregen!
Ik voel me onprettig bij reacties over mensen die alcoholische dranken hebben genuttigd en toch een gezond kind hebben gekregen, al is het natuurlijk fijn dat het kindje gezond is. Dit soort anekdotes kunnen niet worden aangedragen als "bewijs dat het geen kwaad kan". We weten inmiddels dat alcoholische dranken driinken tijdens de zwangerschap risico's met zich meebrengt, al hangt de kans dat er iets mis gaat af van vele dingen, zoals de hoeveelheid, timing, aantal weken zwanger, bouw, gewicht en conditie van de moeder... Men weet wel dat het risico stijgt naarmate er meer alcohol wordst geconsumeerd, maar het is simpelweg niet te zeggen waar -en wanneer- de grens ligt (want dat zou onethisch onderzoek vergen), en daarom wordt het advies gegeven om alcoholische dranken te laten staan als je zwanger bent. Het is dus niet dat het "niet mag" (dat is een misvatting die ik hier vaak lees), het is een advies gebaseerd op potentieel risico. Een klein beetje alcohol verwerkt in een gerecht brengt waarschijnlijk een dusdanig laag risico met zich mee dat je je niet echt zorgen hoeft te maken als het een keer gebeurt. Ik zou het er niet op aanleggen, maar als het een keer gebeurd is, weet dan dat de hoeveelheid alcohol laag is en dat is toch wel een belangrijke factor.
Dat advies hangt nogal af van wie je vraagt. Waar ik woon, ook gewoon een westers ontwikkeld land, "mag" je gewoon af en toe een klein glaasje (en zouden ze zich al helemaal geen zorgen maken over de hoeveelheden in gerechten). Niet dat ze zeggen, moet je doen, maar wel dat het geen kwaad kan. Kijken ze wel tegen wie ze het hebben, sommige mensen hebben andere definitie van af en toe en klein, anderen doen het alsnog niet omdat het niet prettig voelt. Nederland lijkt daarin (nog) heel extreem, hoewel ook niet iedereen en niet elke VK. Overigens ben ik het met je eens dat dat anekdotisch bewijs waardeloos is. En jij zegt ook dat risico in hoeveelheid zit (niet dat een inimibeetje gelijk je kind verpest) dus eigenlijk bedoelden we hetzelfde volgens mij. Vind het iig wel zonde dat mensen zo gestressed raken van mogelijk verwaarloosbare hoeveelheden alcohol.
Ben ik met je eens. De stress over wat al gebeurd is, heeft natuurlijk geen zin, en vaak is het risico zo ontzettend klein dat de stress ook nog eens onnodig is. Wel kan ik me voorstellen dat mensen die bijvoorbeeld met vruchtbaarheidsproblemen, miskraam of doodgeboorte te maken hebben gehad, en mensen die bijvoorbeeld een angst-of paniekstoornis hebben, sneller bang zijn dat ze "het verpest hebben". Voor deze mensen is zwanger zijn vaak een beproeving, en soms helpt het om ervaringen/feedback van andere mensen te lezen. Inderdaad verschilt het officiële (nationale) advies per land. Ik woon ook in een westers ontwikkeld land dat niet Nederland is (Canada) en hier zijn de richtlijnen grotendeels het zelfde als in Nederland. Wat een VK of gyn van een bepaald advies maakt, is nog een heel ander verhaal, en er zijn grote onderlinge verschillen, helaas.
No worries, niets aan de hand. Er wordt maar zo'n klein beetje gebruikt bij dat soort gerechten, de saus wordt ook nog verwarmd.. Het alcoholpercentage lijkt mij verwaarloosbaar.
Oh ik ben ook absoluut voor alles vragen waar je je zorgen over maakt en vind het jammer om te zien dat daar soms best naar op gereageerd wordt (ala wat ben je dom dat je je hier druk over maakt). Zeker als je een geschiedenis van miskramen oid hebt is het ontzettend logisch dat je je zorgen maakt, maar zelfs zonder een geschiedenis, het is gewoon heel erg spannend en je wilt het natuurlijk zo goed mogelijk doen.