Er loopt hier al een tijdje een verwarde vrouw in het dorp als ik informeer wie het is weet men het niet en bestaat de twijfel of zij wel uit dit dorp komt. Ik kwam haar eens bij de huisarts tegen en toen begon ze een heel verhaal, haar hele levensverhaal gelukkig zat ik niet alleen daar. Voelde mij slecht op mijn gemak, wat ze had mee gemaakt dat ze een man wilde dat ze kinderen zo leuk vind over dieren maar heel verward vervolgens dat ze dus ook niet meer wilde leven dat ze eenzaam was en dat alles heel verward. Dit vertelde ik thuis aan mijn man en die deed er lacherig over, nou ja oke ik kan mij het leed van de hele wereld aantrekken dus dat snapte ik nog wel. Vorige week kwam hij thuis van het sporten en vertelde hij ik kwam een vrouw tegen zo en zo ziet ze eruit ze was enorm in de war en wilde niet meer leven, we hebben haar van de weg afgehaald, politie was erbij geweest. Oke dan denk je he ik goed aan gedaan, paar dagen later kom ik haar tegen met een hondje? Geen idee daar had ik haar nog niet eerder mee gezien. In ieder geval heel verhaal en ik was naar het cb en ze stond voor de deur te wachten en wilde meelopen ik ben bewust niet naar hguis gelopen maar liep wel met beide kinderen waarbij mijn oudste zei, mama die mevrouw is een beetje gek aan het doen, klopt schat als jij haar tegen komt als mama niet vlakbij is wil je dan gewoon doorlopen heb ik hem gevraagd. eergisteren zagen we haar lopen was ze kleuters die aan het spelen waren koekjes aan het uitdelen, ik heb uiteraard die ouders even ingelicht. Gisteren weer kwamen we haar tegen en was ze overal in de brandgangen aan het proberen of hekken open waren maar ook was ze bezig overal aan te bellen weer hele verhalen en achter mij aanlopen, een half uur later zag ik haar voor de deur staan 2 huizen verder ook aanbellen, maar wonen oudere mensen, inmiddels is de politie er weer over gebeld maar die doen dus niets, ik ben hier dus best wel angstig voor. Merk dat ik als ze in de buurt loopt de gordijnen dicht doe ze staat ook overal voor de ramen. Maar ook extra controleer of de deur op slot zit als ik naar boven ben. Ik heb besloten zo even een melding hiervan bij de huisarts te maken, ik hoef geen info maar wil dat ze ervan op de hoogte zijn, misschien komt ze daar ook wel, mijn man gaat vandaag nog een keer de wijkagent bellen hierover en ok meerdere buren niet alleen ik heb hier last van, zijn er verder nog dingen die ik kan doen?
en wat precies vind je eng? Ik lees een eenzame, verwarde vrouw en geen vreselijke enge killer maniac ...
Tja, inderdaad... Ik zou het zelf ook niet zo eng vinden, ik zou mij er hooguit ongemakkelijk bij kunnen voelen op het moment dat ze voor mijn ramen staat of zich in mijn leven mengt. Misschien kun je eens een praatje met haar (PROBEREN) te maken en naar de hulpverlening doorverwijzen. In ieder geval heel goed dat je het bij de huisarts aan gaat kaarten. Wie weet kunnen zij haar helpen. Verder maar gewoon tegen je kinderen vertellen dat ze een beetje in de war is en dat ze haar niet op moeten zoeken. Ze doet verder geen vlieg kwaad behalve dan dat ze een beetje raar is. Mja, helaas is het zo dat er meer gekken vrij rondlopen dan dat er vast zitten.
tja ik kom uit een grote stad en hier wordt meteen aan de bel getrokken, ik denk inderdaad dat ze war is en dingen doet waar ze zelf geen macht over heeft of lichte dementie vertoond. Zodra je denkt dit wordt gevaarlijk kan je de politie namelijk gewoon bellen ( iemand moet een gevaar voor omgeving of zichzelf zijn voordat ze wat doen ), dat zie je hier vaak , ik had hier laatst een man staan bij de stoplichten ,duidelijk in de war niet gewassen die tegen de straat stond aan te schreeuwen en doods bang was hij , jongen man maar duidelijk of aan de drugs of niet goed in het hoofd en dingen zien die er niet zijn , mij zag die niet zat duidelijk vast in een andere wereld van zichzelf. vanuit de stad zijn we gewend afstand houden en hulp inschakelen bij gevaar maar dit klinkt als een gevalletje verstrooid en gedrag vertonen die normaal niet gewend of gewoon is zou het in de gaten houden , je arts of hulp verlener over in lichten
Ik snap wel dat je op je hoede bent, verwarde mensen kunnen nu eenmaal rare en onverwachte dingen doen. Zeker als deze mevrouw last heeft van psychoses bijvoorbeeld. Het lastige is inderdaad dat je er weinig tegen kunt doen. Zoals iemand al zei: hulpverlening mag pas in actie komen als ze een reëel gevaar vormt voor zichzelf en haar omgeving. Volgens mij ga je er dus nu grotendeels op de juiste manier mee om: extra alert zijn als ze in de buurt is, open zijn naar je kinderen over haar verwarde staat en de politie bellen als je het écht niet vertrouwt. Gordijnen dichthouden of haar ontlopen lijkt me overdreven.
Precies! Ik lees er alleen uit dat ze ontzettend eenzaam is en graag contact zoekt. Dat met koekjes uitdelen is in deze tijd inderdaad niet zo slim.
ik snap je gevoel best. Niemand kan aan de buitenkant zien of deze vrouw alleen eenzaam is of dat ze misschien psychoses heeft. Als ik haar steeds tegen zou komen dan zou ik mij er ook wat ongemakkelijk bij voelen. En sowieso zou het fijn zijn als iemand (ha oid) zich om deze vrouw bekommert. Ik vind de huisarts inlichten heel goed van je...en verder denk ik dat je niet veel meer kunt doen. Met alle ouders en mensen in de buurt een beetje alert blijven, niet alleen om de kinderen maar ook voor de vrouw zelf.
Het klinkt uit je verhaal dat ze wel bekend is bij de politie. Als ze een gevaar was geweest hadden ze haar wel verplichte hulp gegeven. Het enige wat jij volgens mij kan doen is wanneer ze overlast veroorzaakt of dingen zegt waar je je niet prettig bij voelt, een melding doen bij de politie/wijkagent. (En dat huren dit dan ook doen)Er bouwt zich dan een dossier op wat kan helpen wanneer ze echt hulp nodige heeft. Verder kun je het idd melden hij de huisarts, maar verwacht niet dat je informatie over haar krijgt; dan schenden ze de privacy van die mw.
Als ik niet wist dat je in Zuid-Holland woont, had ik gedacht dat je vast in dezelfde stad woont als ik. Wij hebben zo'n vrouw in de straat wonen. Ze leeft in haar eigen kleine wereldje, ze is heel onbegrepen en wil ook niet meer leven. Soms staat ze opeens in de voortuin bij andere mensen en dan krijgt ze daar weer ruzie met de bewoners.. maar eigenlijk is ze gewoon doodongelukkig en is ze heel eenzaam. Ik zou er de politie echt niet voor bellen eerlijk gezegd. Dat ze anders denkt en zich anders gedraagt dan de meeste mensen maakt haar nog geen gevaarlijke gek.
Ik zou dus wel de politie bellen. Oké ze komt misschien eenzaam over maar ik zou er ook not amused zijn als ze mij achterna loopt of door de ramen staat te gluren. Politie kan tenminste kijken of zij al hulp heeft en zo nodig die inschakelen. Tegenwoordig weet je het maar nooit..
Tja lastig voor mijn gevoel heeft iedere plaats wel de plaatselijke dorpsgek, niet helemaal bij hun volle verstand maar ze bedoelen het niet verkeerd . Ik loop altijd gewoon door en laat het daarbij maar kan me wel voorstellen dat als ze ineens voor je deur staat het minder prettig is, in dit geval denk ik dat de ha inlichten het beste is wat je kunt doen.
Dit word nog veel erger aangezien de gemeente vanaf 1 januari in het budget gaan korten.. Mensen krijgen niet meer de hulp die ze nodig hebben. De politie heeft het nu al druk met dit soort dingen maar zal het nog drukker krijgen, evenals Iriszorg.
Tja mijn oma was er zo een.. Zij zit nu op een gesloten afdeling, ze kon soms vanuit het niets heel agressief worden en dan ook daadwerkelijk gaan slaan. Zij is wel zwaar dement, ze weet helemaal niks meer van vroeger. Het ging best geleidelijk maar het begon ook met door de buurt scharrelen. Wij vonden het juist fijn als iemand ons dan belde om te melden dat ze weer ergens liep, soms wist ze de weg naar huis ook niet meer.
Wat zielig zeg voor deze dame.. ze lijkt me uit je verhaal niet psychotisch, of doet ze vreemde uitspraken ? Zolang ze geen gevaar is voor haar zelf of andere, zal ze niet worden opgenomen.. Misschien kan je eens met haar praten en vragen of ze er al aan gedacht heeft professionele hulp te zoeken. Ze kan zich vrijwillig laten opnemen, als er dan echt wat met dr aan de hand is en ze heeft hulp nodig, word er vaak vanuit de instelling een ibs aangevraagd of een RM om haar te behandelen. Mijn ervaring is dat deze mensen vaak zich erg eenzaam en onbegrepen voelen, en dat ze echt niet zomaar iemand kwaad doen ( dan moeten ze wel iets verder de weg kwijt zijn als hoe je t nu beschrijft ) Succes
Je kunt contact opnemen met Meldpunt ZO (zorg en overlast) zij kunnen ' bemoeizorg' bieden in dit soort gevallen. Weet alleen niet of dat een landelijk punt is dat zou je even moeten nagaan.
Ik snap je angst wel. Wij hebben in de familie ook iemand die verward is. Enerzijds vind ik het heel sneu en wil ik diegene steunen, anderzijds heeft hij ook psychoses waarin hij zorgelijk obsessief gedrag vertoond en waan ideeën heeft. Daardoor ben ik toch afstandelijk en blijf ik het liefst uit zijn wereld, vooral sinds ik kinderen heb. Misschien kun je maatschappelijk werk in je regio bellen voor advies?
Triest voor die vrouw, vervelend voor het dorp. Er moet wel uit te zoeken zijn of ze van de omgeving is of dat ze een zwerfster is? De enge manier om haar uit het straatbeeld te doen verdwijnen is als ze een gevaar vormt voor zichzelf of voor de omgeving. Dus over zo'n situaties wel melding blijven maken. Je kunt evt ook aangifte doen voor overlast als dit zo is. Bemoeizorg is ook een instantie die je kunt vragen. Maar ergens is dit wel cru... je vraagt je af of ze wel hulp krijgt, tenminste ik wel. De insteek moet wel zijn om hulp voor haar te krijgen...
Nou, hier hadden we dus ook een man die altijd als 'dorpsgek' werd gezien en er werd ook vaak gezegd "ach waar ben je bang voor", "die man doet geen vlieg kwaad" etc. Tot de politie een tijdje terug een inval bij z'n huis had gedaan en allerlei wapens en verdachte tekeningen had gevonden... Liever wat voorzichtiger dan achteloos!
wij hebben een demente buurvrouw..... die staat ook zomaar bij je binnen als je niet oplet, vind ik niet leuk! ja het is zielig en sneu, en supererg voor die vrouw... maar ze weet niet meer waar ze is, wat ze doet en wie ze is... dat is niet veilig voor de buurt ook, maar haar man wil haar niet onder zorg plaatsen en wil zelf voor haar zorgen thuis, maar dat lukt hem ook niet goed... ze loopt/fietst vaak weg, hebben we weer burgernet alert dat ze kwijt is... etc. geen lekker geveol op de buurt waar ook allemaal kleine kinderen zkijn