Chicco next 2 me crib

Discussie in 'Babyuitzet' gestart door Moon77, 2 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moon77

Moon77 Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.446
    2
    38
    Hallo dames,

Weet niet of ik deze vraag hier moet stellen, maar zijn er dames die ervaring hebben met deze wieg?

Als ik het zo zie en lees, lijkt het me echt een ideaal ding. Maar ja, is dat ook zo??

Dus ik hoor graag jullie ervaringen!

Thnx.

2. Moon77

Moon77 Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.446
    2
    38
    Helemaal niemand :(?????

3. Moon77

Moon77 Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.446
    2
    38
    Up!

4. IngeM

IngeM Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.590
    0
    36
    Goeree Overflakkee
    Ik heb geen ervaring met deze cosleeper, maar ik heb gewoon een houten cosleeper. Ik zou deze eng vinden omdat de zijkanten van stof zijn en dicht zijn. Maar de cosleeper die wij hebben is ons heel goed bevallen!

5. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Moon77,

Voor zover ik kan zien, heeft deze co-sleeper dichte zijkanten en is het daarom niet veilig. Als je baby met neus en mond tegen de zachte stof aan draait, kan dat tot verstikking leiden. Dat geldt vooral voor jonge baby’s die nog te weinig controle hebben over hun hoofd en nekspieren om zich uit die positie te bevrijden.

Vandaar ook dat de meeste bedjes spijlen hebben. Het bedje moet namelijk lucht doorlaten.

Als je kiest voor een co-sleeper of ander aanschuifbedje, let dan goed op de veiligheidseisen. Co-sleepers vallen buiten het Warenwetbesluit Kinderbedden en –boxen, maar binnen de Europese normen voor wiegen, daarin worden uitsluitend technische eisen gesteld. Niet alle aangeboden co-sleepers/aanschuifbedjes voldoen aan de eisen voor veilig gebruik die aan wiegen worden gesteld.

Belangrijk is dat het bedje niet los wordt aangeschoven, maar degelijk kan worden vastgemaakt, zodat jouw matras en het matras van je baby met zo min mogelijk ruimte ertussen op elkaar aansluiten. Verder moet het mogelijk zijn om ’s nachts gemakkelijk een tussenhekje omhoog te trekken om te voorkomen dat je baby per ongeluk bij jou in bed belandt.

Doe altijd het sluithekje omhoog en laat je kleintje overdag niet zonder toezicht in de co-sleeper slapen. De eventueel bijbehorende hoofdbeschermers kun je beter niet gebruiken, ivm het kussenachtige materiaal. En ga zodra je baby kan gaan zitten of zich kan optrekken - over op een groter (hoger) bedje.

Groet, Angela
    VeiligheidNL

6. Moon77

Moon77 Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.446
    2
    38
    @inge en @angela: bedankt voor jullie reacties :)!

Ik ben niet van plan om de wieg als co-sleeper te gaan gebruiken, maar puur als wieg voor een maand of 2/3.
    Onze oudste heeft 2/3 maanden in de reiswieg van de kinderwagen bij ons op de kamer geslapen :):). De kraamhulp heeft hier niets over gezegd dat dat gevaarlijk zou zijn.
    Maar het leek me makkelijk, omdat de wieg in hoogte verstelbaar is (ivm reflux) en mee te nemen.

7. dnise

dnise Fanatiek lid

16 feb 2010
    1.819
    0
    0
    regio rotterdam

wel vreemd dat deze dan zo op de markt mag komen

neem aan dat er strenge eisen aan wat voor wiegje dan ook verbonden zijn of niet?

8. VeiligheidNL

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Amsterdam
    Hoi Moon77 en Dnise,

Ik ben voor de vraag over de veiligheidseisen en voor de kwestie van het gebruik van een kinderwagenbak als wieg toch nog even langsgegaan bij een collega binnen VeiligheidNL. Zij is deskundige op het gebied van veilig slapen en laat het volgende weten:

"Het Chicco next2me Crib bedje heeft één ventilerende zijde, de zijde grenzend aan het ouderlijk bed heeft een stuk gaas erin verwerkt. Ons advies is echter om een wiegje te gebruiken waarbij minimaal twee zijden lucht doorlaten. In dat geval kan er namelijk verse lucht door de zijwanden circuleren, bij één ventilerende zijde is het effect veel kleiner. Het is belangrijk dat er verse lucht circuleert in het bedje, anders bestaat de kans dat de baby onvoldoende zuurstof inademt, uiteraard hangt dit ook af van de ventilatie in de gehele slaapkamer.

Ook het gebruik van een kinderwagenbak als slaapplaats in huis raden wij om deze reden af.

Voor kinderledikanten is het wettelijk verplicht dat de zijden ventilerend moeten zijn, maar wiegen vallen buiten deze wetgeving. Voor wiegen is dit dus niet wettelijk verplicht en dus mag een wieg met dichte zijwanden gewoon verkocht worden in de winkel.

Naast het feit dat er slechts één zijde ventilerend is, is een ander risico dat de dichte zijden een gewatteerde voering lijken te hebben en dus zacht zijn. Dat brengt het risico met zich mee dat de baby met het gezichtje tegen de zijwand aangedrukt kan worden en dit kan de ademhaling belemmeren."

Veel informatie weer, maar ik hoop dat het wel verhelderende info is waar jullie iets aan hebben!

Groet, Angela
    VeiligheidNL

9. dnise

dnise Fanatiek lid

16 feb 2010
    1.819
    0
    0
    regio rotterdam
    heb ik in ieder geval zeker wat aan angela! dankjewel zat er over na te denken hem aan te schaffen maar doe het dan toch maar niet!!

veiligheid voor alles!!

10. Moon77

Moon77 Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.446
    2
    38
    @angela: bedankt weer voor je reactie! Maar wat ik dan niet zo goed begrijp is, dat ik, buiten de chicco, nog zoveel andere wiegjes zie met stoffen bekleding of die dicht zijn. Zijn die dan allemaal niet veilig :$:(.

11. gusto

gusto Niet meer actief

Ik vind dit wel erg vergezocht hoor.

Waar ik woon worden enkel en alleen maar wiegen met stoffen bekleding gebruikt en ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat er een kindje dat er een kindje van gestikt is. (Want dat is wat er gebeurt als de 'ademhaling belemmerd wordt' lijkt me?)

12. Moon77

Moon77 Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.446
    2
    38
    @gusto: ja, lijkt mij als kindje met gezichtje er tegenaan gaat liggen misschien een probleem!?? Maar ik denk dat een baby van 2/3 maanden nog niet zelf kan draaien/rollen?!? Tenminste mijn oudste niet hoor. Vind het daarom ook wel lastig hoor ;).

13. gusto

gusto Niet meer actief

Mijn zoontje draaide erg vroeg, maar toch was hij al 16 weken. Ging gepaard met erg veel gekreun en gesteun, was nooit onopgemerkt gebleven. Dat deed hij trouwens nooit in bed, onder een lakentje ging dat gewoonweg niet.

En de wiegjes zijn niet zo klein dat ze met een kwart draai met hun neus tegen de zijkant liggen.

Ik zie er zelf geen gevaar in, maar goed, dat moet ieder voor zich bepalen. Maar om iets direct 'onveilig' te noemen vind ik erg ver gaan.

14. VeiligheidNL

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Amsterdam
    Nog even een antwoord op Moons vraag: "@angela: bedankt weer voor je reactie! Maar wat ik dan niet zo goed begrijp is, dat ik, buiten de chicco, nog zoveel andere wiegjes zie met stoffen bekleding of die dicht zijn. Zijn die dan allemaal niet veilig?"

Het risico zit in wiegjes met een gewatteerde stoffen bekleding. Als het gezichtje van de baby daar tegenaan komt, kan de ademhaling worden belemmerd. Een wieg met een bekleding met een dunne, open geweven stof is geen probleem, dat ventileert. Helaas is het zo dat niet alles wat in de winkels verkocht wordt geheel zonder risico is. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een hoofdbeschermer langs de spijlen aan de hoofdzijde van het kinderledikant. Die raden wij vanuit veiligheidsoogpunt ook af, maar ze worden wel verkocht.

En in het algemeen: onveilig of niet veilig klinkt misschien een beetje zwaar, maar het gaat erom dat een dichte wieg of een wieg met een stoffen, gewatteerde bekleding een risico met zich meebrengt.

Vanuit VeiligheidNL willen we ouders op dit soort risico's wijzen. En uiteraard is het aan ouders zelf om te beslissen of ze dit risico willen nemen. Sommige kindjes rollen al wel om (dan kunnen ze vaak ook zelf weer terugrollen), sommige liggen heel rustig in hun wiegje te slapen. Je kent je eigen kind het beste. Maar elk kind verbaast zijn ouders, de eerste keer omrollen bijvoorbeeld komt altijd onverwacht. Wij zijn er om mensen bewust te maken van risico's waar je misschien zelf niet zo snel aan zou denken. Dus ook van producten die gewoon verkocht worden, maar geen specifieke veiligheidseisen hebben.

Groet, Angela
    VeiligheidNL

15. Yumyum21

Yumyum21 Lid

3 okt 2014
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi! Ik heb dit wieg gekocht, best wel prijzig vind ik. We hebben dit gekozen want we houden niet van typisch mozeswiegjes of andere kleine wiegjes. We hebben het nog niet gebruikt dus weet nog niet als het straks onze baby bevaalt. Toch over veilig of onveilig, zie ik ook veel wiegjes met bekleding of de gesloten type zoals merk Bednest, Leander, Stokke, en Babybjorn. Ze zijn best wel prijzig, maar betekent dat ze zijn veilig?

Deel Deze Pagina