chicco next to me - wiegendood?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Frieke, 4 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Frieke

Frieke Fanatiek lid

26 apr 2017
    1.281
    572
    113
    Vrouw
    Dames,

Wij zouden graag een chicco next to me op de kamer zetten, maar hadden hier nu toch enige twijfel over.
    Omdat we eigenlijk nog niets weten over a die babyspullen zijn wel al een beetje op onderzoek aan het gaan. Op internet lazen we dat bedbekleding voor een ledikantje of parkbekleding niet aangeraden wordt ivm wiegendood. Ze zouden dan met hun mondje en neusje tegen die stof liggen en dan stikken... (correct?).
    Nu zien we dat de chicco next to me toch ook stoffen randen heeft. Is dit hier dan geen probleem?

Alvast bedankt

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Wiegendood is geen stikken....

Wiegendood is een dood met onverklaarbare reden...

Met je neus in bedbekleding liggen en daaraan overlijden is verstikking....

Verder zal het reuze meevallen gok ik zo, anders was het allang van de markt gehaald, het zal dus vast een ademende stof zijn oid.

Al die andere stootkussens e.d die je kan kopen zijn een soort kussens en daar kan je je gezicht in stoppen en is niet ademend

3. Monijari

Monijari Actief lid

27 sep 2014
    307
    3
    18
    Wij hebben het wiegje en hebben er een earosleep op. En daarnaast alleen de 1e drie maanden gebruikt, ons kindje draaide nog niet in die korte tijd. Nu met de tweede gebruiken we hem weer!

Ik zou zeggen: ga naar de winkel en test het zelf even en kijk of je je er prettig bij voelt. Succes met je keuze!

4. mc87

mc87 Actief lid

11 apr 2013
    336
    39
    28
    Vrouw
    Wij wilde ook alles veilig doen,
    Maar mijn baby wilde de eerste dagen toch echt bij mij liggen en dat die je dan ook gewoon... ook wanneer je in slaap valt . Ik heb de bedjes ook gezien en mij lijken ze best veilig. Een pasgeboren baby kan ook nog hellemaal niet omdraaien en tegen het bed aan rollen. Alleen als het echt lang onrustig gaat huilen. Maar met een co sleeper probeer je dat ook juist te voorkomen. Je kan ook een van hout nemen toch? Neem vooral iets wat goed voelt en een earosleep matje is ook wel fijn!

5. Pippa02

Pippa02 Niet meer actief

Laat je vooral niet gek maken door allerlei commerciële producten die zeggen wiegendood tegen te gaan, dat is gewoon een walgelijk praatje waar veel mensen gevoelig voor zijn.

Kijk voor veiligheid op de site van stichting wiegendood, daar staan veel risico factoren op waar je rekening mee kunt houden als je je kindje te slapen legt. Daar staat echt geen aerosleep matras op...

Verder doen waar je je goed bij voelt. Er zijn ook co-sleepers met spijlen en dus open zijkanten voor goede ventilatie.

nosilla vindt dit leuk.
  6. Gruffalo

Gruffalo Niet meer actief

Die prenatal verkoopster die ons hielp toen we shopten voor de babyuitzet zat bij de Aerosleepproducten ook echt op ons gevoel in te werken, zo van: "je wil het toch niet op je geweten hebben... Dan kan je beter zo'n matras kopen. Je wil toch het beste voor je kind? "
    Toen was ik er snel klaar mee. Naar mijn idee is het vooral commercieel en weinig onderbouwd die Aerosleepproducten. Maar, als het voor rust zorgt bij de ouders, dan moeten ze dat vooral doen natuurlijk.

7. Gruffalo

Gruffalo Niet meer actief

Tip: er staan ook bouwplannen voor co-sleepers online. Voor als je man of een familielid handig is met hout :) Kan je hem ook helemaal op maat maken.

8. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Mbt verstikking is het gewoon logisch nadenken...
    Geen dikke dekens waar je kindje onder kan komen, zorgen dat je niet op je kindje kan komen te liggen, geen grote knuffels of doekjes ed in bedje enz enz...
    Mbt wiegendood denken ze nu dat het een combi is van gevoeligheid van het kindje en warmtestuwing.
    Alles is nu ook een beetje erop gericht je kindje niet te warm aan te kleden en toe te dekken en voor een goed ventilerend kamertje te zorgen incl matras en beddengoed.
    Wiegje als Chicco moeten aan bepaalde eisen voldoen, net als alle andere wiegjes die verkocht worden, je hoeft je dus geen zorgen te maken en ook geen extreem dure dingen aan te schaffen...

9. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    De next to me is een co sleeper, met gazen zijkant. Ventileert dus prima, en co sleepen verkleint de kans op wiegendood, dus zeker doen!

Bed bescherming wordt idd afgeraden, net als kussens, knuffels etc. Dit is echter ter voorkoming van verstikking, niet ter voorkoming van wiegendood.

10. kwebbels

kwebbels Niet meer actief

Wij hebben de next to me dream, de nieuwere versie. Hier is aan beide kanten gaas ipv 1 kant. Ik had ook gelezen dat in de gewone next tot me maar aan 1 kant gaas was en daardoor zou er meer kans zijn op verstikingsgevaar... ik geloof daar niet zoveel van, anders zou hij wel uit de schappen gehaald worden..

Wij hebben de nieuwere versie gekozen omdat hij in wiegstand kan en je kan er door een kliksysteem een co sleepte van maken...

11. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Kan die zijkant van de dream versie niet helemaal naar beneden? Of lijkt dat zo op de foto's? Dat zou ik wel echt een nadeel vinden.

12. kwebbels

kwebbels Niet meer actief

Hij gaat ongeveer 3 kwart naar beneden, ook een reden dat we hem gekozen hebben. Op die manier kan de kleine niet zomaar je bed inrollen (vind ik een prettiger idee). De eerste versie moet je met een rits doen en dat lijkt mij ook een gedoe...

13. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik wil juist zo dicht mogelijk tegen de kleine aan kunnen liggen, dus deze versie wordt hem dan niet voor ons. De eerste weken rollen ze echt nog niet ;)

14. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.515
    13.803
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik weet niet wat je bedoelt met 'parkbekleding'?

Weet ook niet helemaal zeker wat je bedoelt met 'bedbekleding'.
    Wat ik wél weet is dat je kinderen tot 2 jaar zónder dekbed en kussen moet laten slapen ivm. verstikkingsgevaar.
    Ook is fleece uit den boze omdat dit totaal niet ademend is.

Gewoon katoenen lakentjes etc. kan echter geen kwaad.

En verder erop letten dat je je kindje niet te warm aankleed in bed.

Tegenwoordig bestaan er ook speciale 'toplagen' qua matras, genaamd Aerosleep.
    Is extra ademend o.a.
    Loop eens binnen bij een goede babyzaak en laat je informeren zou ik zeggen.

15. Issie

Issie Actief lid

16 mrt 2015
    324
    93
    28
    Ouderwetse wiegjes zijn ook omringd door bekleding, ik denk dat het meer gaat om van die bedomranders bij een ledikant dat die gevaarlijk zijn.

Dit staat op internet: Gebruik een wieg of bedje, waarvan de zijwanden luchtdoorlatend zijn. De spijlafstand moet tussen de 4,5 en 6,5 cm zijn. Kies een stevig en goed passend matras en leg aan het hoofdeinde geen plastic of zeiltje onder het hoeslaken. Gebruik geen zacht of afsluitend beddengoed zoals dekbed, hoofdbeschermer, kussen, kussenachtige knuffels, zeiltje en waterbed. Het kan de ademhaling belemmeren. Leg het kind niet op een waterbed.

Ik denk dus dat de chicco gewoon luchtdoorlatend is en gewoon veilig voor de eerste maanden.

16. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Geen aanval, maar deze 2 zijn een beetje tegenstrijdig.

@Ts: Veiligheid.nl die eerst op deze site zat gaf aan dat er wel regels zijn bij het op de markt brengen van ledikantjes, maar niet bij wiegjes. Daar moet de consument er niet vanuit gaan dat het veilig is en zelf zijn/haar verstand gebruiken.

Als je meer wil lezen kan je naar het onderdeel veiligheid gaan, kopje veilig slapen. En daar kan je in het archief reacties lezen over veilig slapen.

17. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Wat biny zegt klopt toch precies? De stof van het wiegje is heel dun, en luchtdoorlatend net als bij camping bedjes bijvoorbeeld.
    Die kussens zijn dat niet. Duidelijk verhaal ;)

18. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik begrijp de tegenstrijdigheid ook niet helemaal...?

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.128
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Biny zegt eerst dat producten die gevaarlijk zijn, niet verkocht worden. Daarna vertelt ze welke producten wel gevaarlijk zijn... en die gewoon verkocht worden. Dat is dus wel tegenstrijdig.

Er worden trouwens zoveel dingen verkocht die bewezen gevaarlijk zijn. Dus ik vind het een beetje naïef dat mensen denken dat als iets in de winkel verkocht wordt, dat het dan wel goed zal zijn.

Wij hadden gewoon het meest simpele, goedkope wiegje dat we maar konden vinden naast ons bed. Het is nl. maar voor een paar maanden. Voor 70 euro had ik een wiegje incl. matras. Gewoon simpele (maar veilige) spijlen.

Wat betreft het aerosleep verhaal: dat ze vaak om verkeerde redenen verkocht / gekocht worden, betekent niet dat een slecht product is. Het is namelijk een prima matrasbeschermer. Een zeiltje mag niet gebruikt worden (althans: niet bij het hoofdeind). Een aerosleep houdt vocht tegen, maar is wel ademend. Prima oplossing dus. Ik ben erg vaak erg blij mee geweest als één van onze kinderen weer lag te spugen.

Hopsatee vindt dit leuk.
  20. Proetsel

Proetsel Actief lid

5 jul 2017
    167
    112
    43
    Vrouw
    Wij gebruiken de Next 2 Me voor ons dochtertje, moet zeggen dat dat erg goed bevalt! Je kan haar makkelijk troosten als ze ligt te miepen, en bij de zijkant komt ze vooralsnog niet eens in de buurt!

Deel Deze Pagina