Welk product ivm afplatting??

Discussie in 'Verzorging' gestart door kim0503, 28 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kim0503

kim0503 Bekend lid

10 apr 2009
    634
    0
    0
    Hoekse waard
    hoi allemaal,

Ons zoontje begint een voorkeurshouding te krijgen en heeft nu een hele lichte afplatting, gelukkig nog niet ernstig maar we moeten wel ingrijpen van de fysio voordat het erger word. Nu heb ik het advies gekregen om een hulp voor in bed te kopen maar nu zag ik 2 dingen de Delta baby sleep ( een hulp voor zijligging) en ik zag de Delta supreme sleep ( hierbij ligt hij nog op zn rug maar dit kussen schijnt afplatting tegen te gaan).

Nu is mijn vraag dus heeft iemand hier ervaring mee?? en werkte het bij jullie.
    Ze kosten gelukkig beide niet erg veel maar wil toch graag wat "gebruikers ervaringen" horen hihihi.
    Mochten er andere producten zijn die jullie gebruiken hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes Kim

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik heb die met die driehoekjes gebruikt. Maar mevr. kroop daar dus tussenweg. Gelukkig was haar voorkeurshouding na 3 behandelingen bij de manueel-orthopeed over.

3. Keiko

Keiko Actief lid

28 jul 2008
    497
    0
    0
    Voorkeurshouding en lichte afplatting verdwijnen vanzelf weer, laat je niet gekmaken door een fysio of wie dan ook en laat je zeker geen producten aansmeren die het risico op wiegendood verhogen...

4. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Heb je alleen het advies gekregen voor zo'n hulpmiddel?
    Mijn zoontje heeft ook lichtelijk een voorkeurshouding en zijn hoofdje beetje afgeplat. Nu heb ik van het consultatiebureau een folder gekregen met handige tips. Deze voeren wij nu bijna 2 weken uit en ik zie al verbetering.

Vraag eens naar zo'n folder.

5. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Mijn dochter heeft ook een voorkeurshouding en haar hoofdje is ook al wat afgeplat. De kinderfysiotherapeute is nu twee keer bij ons thuis geweest (in twee weken tijd) om ons adviezen te geven en ze komt over twee weken weer. Alleen de adviezen van het CB opvolgen had/heeft hier geen effect. De fysiotherapeute raadt in eerste instantie af om met een hulpmiddel te slapen. Mocht je erop zitten te wachten, wij hebben o.a. de volgende tips gekregen:
    - in de box regelmatig op haar zij leggen, en dan op de niet-voorkeurskant natuurlijk. Doen als ze wakker is. Maar als ze slaapt, hoort ze ook niet in de box ;)
    - In de wagen mag ze wèl slapen op haar zij. Wij moeten er trouwens altijd iets achter leggen om haar op de zij te laten liggen, of ze nu wakker is of slaapt, want anders rolt ze terug. Het slapen op de zij in de wagen is overigens alleen bedoeld voor als je gaat wandelen met de wagen. Dan kijk je namelijk constant in de wagen dus je ziet wat er gebeurt.
    - In de wipstoel en/of maxi cosi een rolletje leggen aan de voorkeurskant, zodat je kindje 'gedwongen' wordt naar de niet-voorkeurskant te kijken.
    - Bedje andersom opmaken of helemaal omdraaien kàn helpen, maar dan moet je kindje wel echt naar het licht kijken of naar de kant waar de mama is. Bij ons is dat niet zo, ze kijkt gewoon naar rechts omdat tja, ze nu eenmaal liever naar rechts kijkt.
    - In de box en op het aankleedkussen je kindje regelmatig op de buik leggen. Ook hiervoor geldt natuurlijk: als je kindje wakker is en als je erbij bent. In de box hebben wij een handdoekrolletje liggen, dit kunnen we onder haar borst leggen. De armpjes liggen er dan overheen, zodat ze al een beetje in de kruiphouding ligt. Dit is belangrijk voor de ontwikkeling van de nekspieren.

6. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Ben ik het mee eens. Boaz had ook een sterke voorkeurshouding na de geboorte en een licht afgeplat hoofdje. Maar op een gegeven moment is de voorkeurshouding spontaan verdwenen en de afplatting ook. Op het cb hebben ze ook steeds gezegd dat de afplatting die er was niet noemenswaardig was, maar blijf het wel in de gaten houden.

7. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Dit is absoluut NIET waar..

Mijn oudste had een sterke voorkeurshouding..wij hebben toen de t-sleep gebruikt, maar die mag je niet lang gebruiken ivm gaan draaien en dan idd wiegendood.. het hielp wel maar achteraf niet voldoende...

Marijn.. had ook een voorkeurshouding..zo erg dat zijn hoofd compleet scheef ging groeien.. met 5 maanden kregen wij (omdat fysio niet hielp omdat hij zoveel sliep) het advies om een meting te laten doen bij T. Roessingh in zwolle.. Een normaal kind/mens heeft een schedelafwijking (niet helemaal rond) van 2 tot 5 mm.. vanaf 6 mm kom je in aanmerking voor een redressiehelmpje.. Marijn had een afwijking van 16 mm.. Behoorlijk dus.. Hij heeft van 5,5 mnd tot hij 1 jaar werd een helmpje gedragen.. 23 uur per dag.. 7 dagen per week.. Ik vond t eerst vreselijk, maar hij heeft het nooit een probleem gevonden.. sliep er meteen prima mee...DAT KAN IK DUS ALS HET NODIG IS EN FYSIO NIET WERKT IEDEREEN AANBEVELEN.. ga dan wel naar zwolle.. zij hebben als enige in nederland helmpjes zonder kinbandje..wel zo prettig voor je kindje..

Maar het verdwijnt zeker niet zo maar en de afplatting al helemaal neit..

Bij de oudste hebben ze ivm onderzoek naar broertjes en zusjes ook een meting gedaan..omdat hij dus geen helmpje had gehad waren ze erg benieuwd wat zijn afwijking nog was uiteindelijk.. Jurian heeft een afwijking van 10 mm.. nu nog.. dat is behoorlijk.. al zie je er door zijn haar weinig tot niets van..met een bril bijvoorbeeld kan ie er wel last van krijgen.. tis nl niet alleen een platte kant van het hoord.. De oren groeien scheef.. (de 1 verder naar voren dan de ander) en zo ook de twee schedelhelften.. als ze eenmaal 1 jaar zijn geweest groeit de schedel nog maar zo langzaam dat een helmpje al geen zin meer heeft.. Wij zijn echt superblij dat we dit hebben gedaan.. en ik weeet zeker dat marijn ons dankbaar zal zijn...zijn laatste meting: hij heeft nu een normale afwijking van 3 mm en zijn hoofdje is weer mooi "rond" ...

Succes.. en doe wat met de adviezen.. laat je wel goed voorlichten, maar niet doen alsof er niks aan de hand is..

8. diaantje1984

diaantje1984 Actief lid

17 jan 2008
    298
    0
    0
    Mijn dochtertje had al heel snel een voorkeurshouding, adviezen van het cb hielpen hier ook niet. Dus ze kreeg vanaf dat ze 2 maanden was tot een week geleden fysio. En hier is het praktisch helemaal verdwenen! Ook met behulp van de baby - sleep een zijligkussen. Deze kan ik echt iedereen aanraden. Mijn dochtertje sliep daar super in, nu draait ze zelf alle kanten op met haar hoofdje en slaap vaak op haar buik.

Ze zat echt tegen een helmpje aan op een gegeven moment, maar door die kussen en oefeningen is het heel goed gegaan.

9. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Hier wist de fysiotherapeut me te melden dat die zijligkussentjes..T-Sleep toen.. (kussentje voor buik en 1 in rug..driehoekjes) ivm wiegendood uit de handel waren gehaald, maar je kunt ze nog steeds overal kopen.. nou ja.. Als je met fysio goed je oefeningen kunt doen kom je een heel eind idd..

10. mikki

mikki Actief lid

1 okt 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    Een afplatting kan met name de eerste zes maanden verdwijnen, mits je de afplatting ontziet en dus maatregelen neemt. Na een half jaar worden de botten steeds harder om het heel makkelijk te veranderen. Maar het is dus absoluut niet zo dat het vanzelf verdwijnt.

Onze dochter had ook een voorkeurshouding, we hebben in overleg met de fysio gebruik gemaakt van de zijslaper. Dat mocht alleen overdag en onder toezicht vanwege kans op wiegendood. Vond dat toch wel eng, maar ik moet zeggen dat het wel hielp. Ook de tips die hier al boven werden genoemd, zoals naar het licht draaien helpt.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier ook een lichte afplatting met 10 weken.
    Niks in bedje of wieg gehad dat wiegendood kan veroorzaken, persoonlijke keus.
    Gewoon de slechte kant gestimuleerd met alles; licht, geluid, beweging.
    Met 4 maanden nog eens getest en de afplatting was gereduceerd naar 0%!
    Moet ik wel zeggen dat het niet altijd makkelijk was en ik er heel de dag bewust mee bezig was.

12. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Sorry maar niet bij iedereen bverdwijnt het vanzelf en dan heb je straks een kindje met een helm op zijn of haar hoofdje omdat je er niets aan wilde doen.
    Ik gebruik uit voorzorg een zijslaper en ik ben er heel tevreden over.
    Gewoon om en om op haar zij leggen niets moeilijks aan.
    Ik heb 1 avond geprobeerd om haar hoofd de andere kant op te leggen toen ze sliep, ik had de poppen aan het dansen.

Als je nu al een afplatting ziet en de fysio geeft je advies doe er dan alvast iets mee.
    Desnoods rol je een handdoek achter de rug in bed zodat het hoofdje ook om en om belast word.
    Als het werkt om het bedje om en om naar het licht te doen zodat het koppie zelf naar het raam draaid dan is het ook verholpen.

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Euhm... dat zeg ik toch ook niet?:( Tuurlijk moet je er wat aan doen!
    Hoe maakt volgens mij niet zoveel uit, als je er maar wat aan doet (zijslaper, voorkeurskant actief stimuleren, osteopaat).

14. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    wahhaaha ik zal de volgende keer quote gebruiken.
    Keiko zei dit vandaar.
    Ik had niet eens gezien dat er nog een pagina was met reactie van jou.
    Excuus meid mijn fout.

Het enige wat ik trouwens niet geprobeerd heb is een osteopaat hahaha.
    Ik ben uit voor zorg om en om gaan laten slapen om afplatting te voorkomen.
    Ik merk dat mijn dochter ook een voorkeur naar links heeft en ik wil geen helm kindje als het voorkomen kan worden.

15. kim0503

kim0503 Bekend lid

10 apr 2009
    634
    0
    0
    Hoekse waard
    Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
    Ik ben ook van mening dat een afplatting niet ineens weg is, dus je moet er echt wel iets aan doen.
    Het stimuleren van de andere kant dmv licht en knuffeltjes etc... heb ik geprobeerd en helaas dat werkte echt niet dus heb ik nu een zijligkussen gekocht. Het probleem bij remco is ook dat het niet zn achterhoofdje is maar de zijkanten. En door stom toeval kwam ik er dus achter dat hij met het zijlig kussen zijn hoofd dus recht houd hihi waardoor hij dus niet op de afplattingen gaat liggen ( hij vecht een beetje tegen zijn gedwongen houding en wil dus zijn hoofd de andere kant op hebben, hij doet dit dus op beide zijdes) s'Nachts mag hij van mij zelf kiezen welke kan hij opligt en nu merk ik dat hij toch beide kanten pakt ( links nog steeds wel minder maar we gaan de goede kant op)
    De fysio heeft goed gekeken of er niks mis was in zn nekje of zn rug dus vandaar dat ik het zijligkussen gebruik ( de fysio is een bekende van ons die even gekeken heeft naar remco, ik ben dus niet echt onder behandeling maar kan wel aan de bel trekken zodra ik verslechtering zie ofzo)

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

groetjes Kim

16. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

De voorkeurshouding van Lisanne werd overigens veroorzaakt doordat haar bovenste nekwerveltje iets vast zat. Ze kon haar hoofdje dus niet verder draaien en dat zagen we ook wel. 3x naar de manueeltherapeute en ze kon weer heel soepeltjes haar hoofdje naar alle kanten draaien.

De manueeltherapeute heeft ons wel dat driehoekjes-ding geadviseerd, maar alleen onder toezicht te gebruiken.

17. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Zo zitten wij nu ook met Jelmer....
    Hij begint een beetje een afgeplat achterhoofd te krijgen. Hij ligt 's nachts meestal met zijn hoofd naar boven gericht en zijn armpjes naast zijn hoofd. Nu hebben we van mijn schoonzus zo'n zijligkussen gekregen met die driehoekjes, maar hij is zo sterk dat hij zichzelf op de rug draait... Hij blijft dus echt niet netjes op zij liggen:)
    Wat moeten we nu? 's Nachts ligt hij 11 uren op bed, dus dan ligt hij het langst op zijn hoofd. Maar als hij zich omdraait, heeft het geen zin om dan iets te ondernemen denk ik. Iemand tips wat we misschien overdag met hem kunnen doen? Ik durf hem namelijk 's nachts niet in dat kussen te leggen, ben veel te bang dat hij zich erin omdraait ofzo... Dan overdag er maar wat aan doen, maar WAT?????:(

18. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Wij hebben zo een kussen gebruikt waarmee hij op zijn zij lag.
    Denk dan zo een t-kussen.
    Hij sliep er heel goed op en het hoofdje is nu weer helemaal normaal,terwijl hij echt een flinkt afplatting had!
    Nu draait ie uit zichzelf naar beide kanten dus nu hoeft ie er niet meer op!Ben er erg tevreden over!

19. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    ik had ook een kindje met forese afplatting... 109% en dat is echt fors...

helaas zit het hem niet alleen in het slapen he??? dat is wel goed om in ieder geval tegen te gaan dat er continu op de voorkeurskant word gelegen.. maar het gaat om veel meer zaken...

als je kindje die voorkeur houd... en dat zal hij houden als hij gedwongen word een andere kant op te liggen dan blijf je toch problemen houden...

de nekspieren worden bijvoorbeeld links en rechts niet even lang als je kindje bijna nooit helemaal de andere kant op kijkt dan de voorkeurskant..

ook voor de motorische ontwikkeling is het niet goed als het kindje alles vanuit een bepaalde kant benaderd..

en dan is het ook nog eens heel erg belangrijk om te weten waarom je kind een voorkeurshouding heeft..

in de meeste gevallen is het onschuldig.. gewoon een voorkeur en verder niets.. maar bijsommige kindjes ligt er een medische oorzaak achter... dan kun je het kind wel gaan dwingen met zo,n zijslaap ding ( wat mij trouwens door de kinderarts echt is afgeraden ivbm wiegedood) om op de andere kant te gaan liggen maar voordat je zelf gaat vogelen kun je beter laten checken of er niets aan de hand is...

bij mijn kindje was het deels psychisch ( wist niet eens dat het bestond) ze was dmv een vaccuumverlossing geboren en had een groot pijnlijk hematoom scheef achter op haar hoofd... dat deed pijn.. en door continu die negatieve ervaring als ze erop ging liggen weigerde ze ( zelfs toen het hematoom allang weg was ) op die kant te liggen..

het gevolg was een vreselijk hardnekkige voorkeur...

door heel erg lang oefenen en fysio is het uiteindelijk goed gekomen..

gr Jose

20. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    wat je overdag kunt doen???

- om en om op de zij laten liggen.

- in de box alles wat interessant is aan de goede kant hangen en leggen.

- steeds zachtjes het hoofdje goed leggen ( baby mag geen tegendruk geven )

- baby op de bank leggen strak tegen de achterkant met zijkant lichaam zodat aan de foute kant echt niets te zien is door de bank en aan de goede kant juist wel iets zochbaar is.

- zoveel mogelijk op de buik laten liggen onder toezicht.

- een polsrammelaar gebruiken aan de goede kant.

- een paar keer per dag dmv aandacht trekken en vasthouden proberen je kindje te stimuleren helemaal naar de goede kant te kijken waarbij het het hoofd zo ver draaid dat het oortje niet meer te zien is ( kindje ligt op rug ).

- als kindje in je armen ligt zorgen dat het met de goede kant van je afkijkt.

- als kindje op je schouder hangt het hoofdje naar de goede kant gedraaid houden en dit even volhouden

en verder is het ook een kwestie van een lange adem hebben..

nu moet ik ook wel zeggen dat de voorkeur bij josefien erg hardnekkig was...

ik dacht eerst dat het hem erin zat dat ze zo min mogelijk op die kant moet liggen maar het gaat er vooral om dat je kindje er geen last van heeft om naar de andere kant te kijken... hoe minder hij naar de goede kant kijkt hoe moeilijker en minder vertrouwd dat word...en hoe minder je kindje zin zal hebben goed naar de andere kant te kijken.

gr Jose

Deel Deze Pagina