Onze dochter is nu ruim 5 maanden oud en sinds haar 5e maand-dag zijn we begonnen met bijvoeding. Jaja, ik weet dat 6 maanden beter was geweest, maar ze was er absoluut aan toe en niet meer tevreden met alleen borstvoeding (werd weer wakker of was ontevreden naar een voeding en wilde meer, meer, meer). Ze begreep direct wat de bedoeling was (ze keek altijd al mee als wij aan het eten waren) en trok nog net niet de lepel uit mijn hand om hem zelf in haar mond te stoppen . Kortom, het eten gaat geweldig en met smaak (slaat wild met armen als ze alleen al ziet dat we de lepel in de hand hebben en begint te happen, haha) waarbij Wortels, Mango en Peer favoriet zijn. Ze krijgt een kleine hoeveelheid en daarnaast nog altijd gewoon borstvoeding. Ze heeft af en toe een flesje borstvoeding met rijstebloem gehad. Mijn borstvoeding lijkt wat terug te lopen de laatste weken (menstruatie op komst?), maar gelukkig heb ik nog een flinke voorraad in de vriezer zodat ze toch nog genoeg mee krijgt naar het kinderdagverblijf. Ik leg haar in ieder geval nog zo vaak mogelijk aan en ze drinkt nog 5x per dag, in de avond vaak 2 borsten. Ik ga nog wel even door met de borstvoeding, maar vanaf 6 maanden willen we verder gaan met het opbouwen van het eten. Hoe hebben jullie dat gedaan? Het is de bedoeling om straks vers te gaan geven waar dat kan, voor vanavond staan er zelf geprakte worteltjes op het menu. Vanaf wanneer gaven jullie diksap of andere kleine hoeveelheden thee en dergelijke?
Als je bv wat terug lijkt te lopen, zou ik geen ander drinken aanbieden. 5x per dag bv is meer dan voldoende totaal vocht bij 6 maanden, 4x ook.
Als ze wakker is alle eetmomenten mee aan tafel laten zitten als je zelf ook eet. Uitkijken met kruiden, zout en suiker. Voor de rest mogen ze best al veel hebben. Brood zou ik nog wachten tot 7 8 maanden ivm allergie. Ander drinken kan je bv verminderen, zou ik mee uitkijken. Zo wie zo veel erbij eten kan de bv verminderen. Als je lang wilt blijven voeden, kun je beter eerst de borst aanbieden en daarna eten. Voor een handig voedselintroductieschema kun je kijken op: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden
Dat kun je de eerste maanden zo doen en daarna kan je gewoon eerst vast voedsel en daarna borst aanbieden. Ik heb nooit een terugloop van productie gehad.
Ik ben het na 1,5 maand om gaan draaien en toen voedde ik nog hetzelfde aantal keren. Pas toen de bijvoeding echte maaltijden werden, werd er eerst minder lang en later minder vaak gedronken.
Diksap zou ik voorlopig niet aan beginnen. Het voegt kwa voeding niets toe en als je al de indruk hebt dat je melk terugloopt dan moet je natuurlijk geen ander vocht gaan bijgeven. Tot een maand of 8, 9 is het best om steeds eerst een borst en dan vast voedsel aan te bieden. Dan blijft je productie beter op peil en de moedermelk helpt bij het verteren van het voedsel. Zelf bood ik op elk eetmoment van mezelf (maaltijd, tussendoor) mijn kind naast borst ook iets te eten aan. Voor een kind van deze leeftijd vind ik 5 voedingen wel een beetje weinig hoor. Op die leeftijd zaten wij toch op minimaal 8 voedingen.