flesvoedingskindjes zijn hongeriger (stelling)

Discussie in 'Voeding' gestart door kwebbel86, 14 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Vanmiddag waren we op visite. Degene waar wij bij op visite waren geeft borstvoeding (al 10 maanden), heb ik respect voor! Echter, haar kindje is slechts 7,5 kg en eet matig tot weinig vast voedsel. Alleen avondeten en soms fruit. Zij voedde bij vanaf 6 maanden. Nog niet eens elke dag krijgt haar baby vast voedsel of iets anders. Ze 'zeurt' net zolang tot ze aan de borst hangt, want echt drinken doet ze niet. Alleen water en wat thee en dat is minimaal. Ze probeert zelfs de blouse van de moeder open te trekken omdat ze weet dat daar de melk in zit (;))

Ik zei dat ik mijn dochter 100 gram fruit geeft en om 17.30 af en toe groente. Ze zit er niet om verlegen en vraagt er nooit om. Als ik een avond groente oversla zou ze ook niet gaan huilen. Dus dat geef ik niet altijd.

Zonder de discussie te openen of bijvoeding met 4 of 6 maanden moet beginnen!!

Zij had een stelling dat flesvoeding-kindjes sneller verzadigd zijn en steeds meer en meer vast voedsel vragen na 4 maanden. Klopt dit? Zijn flesvoedings-kindjes dikker tov borstvoedings-kindjes? Ik weet dat de meeste consultatiebureaus in de hoogste boom hangen als de flesvoeding soms aan de max zit terwijl borstvoedingskindjes onbeperkt mogen drinken en het daarom niet erg is als zij wat zwaarder zijn.

Hoe kijken jullie hier tegenover? Ze zei het zo dat ik me haast schuldig voel dat mijn dochter fruit lekker vind ;)

2. adi

adi Niet meer actief

Dit loopt uit in een rel hehehe

Maar borstvoeding kun je totaal niet vergelijken met flesvoeding. Borstvoeding is inderdaad onbeperkt, babys beginnen vrij altijd vanaf 6 maanden bijvoeding, maar deze is vrij vrijblijvend tot 1 jaar, omdat borstvoeding onbeperkt is.

Als je alleen kunstvoeding geeft, en nooit hebt ingelezen in hoe borstvoeding werkt, ziet dat misschien anders uit bij een baby van 8 mnd, maar dat is het niet. Je zult hier ook talloze reacties krijgen van moeders die het precies zo doen, met 1,5 jaar nog.

Met kunstvoeding werkt het anders, omdat het de bedoeling is dat baby's richting 1 jaar hun melk afbouwen.

Maar mijn dochter kreeg kunstvoeding, ik gaf vanaf 5,5 mnd bijvoeding, en ze heeft pas met 7 maanden echt iets gegeten. Bij kunstvoeding is melk ook de hoofdvoeding, dus die kwam hier ook altijd voor bijvoeding. Melk kregen ze hier ook veel vaker als meeste baby's, alleen heb ik nooit van die giga flessen gegeven per keer. Dat is juiat helemaal niet natuurlijk (4x per dag een kwart liter melk bijv)

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hongeriger, nee dat denk ik niet. Het is wel logisch dat een kindje wat meer melk drinkt op een dag ( Borstvoeding op verzoek ) minder behoefte heeft aan vast voedsel. En omgekeerd; een kindje wat weinig vast voedsel eet, zal meer melkvoeding vragen.

Mijn buurjongentje en nichtje van manlief zijn even oud als zoonlief. Krijgen beiden borstvoeding en potjes bijvoeding voor de 6 maanden. Zoonlief krijgt fles en vanaf 6 maanden vers eten. Beide andere kindjes hebben enorm bolle wangen en ZL is veel smaller. Je kan je conclusie dus trekken zoals je wilt.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb 2 kids, allebei flesvoeding vanaf de 6-8 weken, de eerste gekolfd->fles, en de tweede live.

De eerste at alles wat je aanbod, vanaf 5,5 maand aangeboden, en hij at heel snel porties van 150 gram. Fruit hetzelfde bij 6 maand, en brood bij 6,5 maand. En een stevig jochie, op de +2 lijn.

Nr 2 was veel minder hongerig, wel aangeboden vanaf 4,5 maand, maar hij wilde pas met 7 maand zijn bijvoeding. En een jochie net op/onder de middenlijn.

Zelfde aanpak, maar gewoon anders. Elk kind is anders. Om me heen zie ik wel dat borstvoedingsmoeders doorsnee iets later beginnen met bijvoeden, en vaker borstvoeding (tussendoor) geven. Dus daardoor de behoefte aan bijvoeding minder is. Maar dat is niet beter/slechter. Zolang ze uiteindelijk maar met de pot mee-eten..

5. kwebbel86

Mijn mening is dat ze met 8 maanden toch echt wel wat moeten kunnen eten, is beter voor de spraakontwikkeling ook.
    Ik ken ook een levend voorbeeld van een flesvoedings-kindje dat alleen maar slecht voedsel krijgt zoals knakworstjes, pizza, ed en amper vers. Kindje is 14 mnd en vrij stevig (;) )

Borstvoedings-kindje waar ik het over had woog in het begin echt veel maar is nu vrij mager, zit denk ik op de -1 lijn (ook 2x ziek geweest) maar eet dus nauwelijks iets omdat ze weet dat mama nog melk heeft. En met 10 maanden kan je aardig eten lijkt mij. Niet veel maar moet zo onderhand wel wat geproefd hebben denk ik.

Dus zij zegt eigenlijk dat mijn dochter dikker gaat worden omdat ze meer en meer gaat vragen omdat ik flesvoeding geef en een maand eerder ben begonnen met bijvoeden. Ik weet dat het niet altijd opgaat, als ik hier de schema's bekijk.

6. adi

adi Niet meer actief

nee, ik denk dat zij veel leest op de sites als bv.com waar inderdaad staat dat je kind obesitas gaat krijgen als je kunstvoeding geeft. Ik zou me daar niet zoveel van aantrekken.
    Overigens heb jij ook geen gelijk. spraakontwikkeling heeft niks met hoeveelheid bijvoeding te maken. Wel met de goede training van de kaken.
    En kinderen die aan de borst drinken en stukken bijvoeding eten maken volop kauwbewegingen.
    Kinderen die uit een fles drinken en prutjes of potjes krijgen doen dat niet, ook al eten ze veel. Het gaat om het kauwen.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.822
    19.142
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon heeft 1,5 jaar borstvoeding gehad. Vanaf 6 mnd bijvoeding. Hij heeft altijd op de +2 lijn gezeten. En 'op die lijn' zitten er wel meer kinderen, zowel kindjes die borstvoeding krijgen als kinderen die flesvoeding. Net zoals je zowel borstvoeding als flesvoeding kinderen zult vinden die zich langs de -2 lijn ontwikkelen.

Heel veel heeft ook te maken met de aanleg van je kind en uiteindelijk natuurlijk het soort voedsel dat je gaat geven als demelk steeds verder verdwijnt. (aardappelen en een stukje kip vs friet en hamburger)

8. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.190
    10.789
    113
    Ik denk niet dat borstvoedings-kindjes perse dunner zijn- volgens de verhalen was manlief 8 kilo bij 4 maanden op melk alleen :D mijn meiske is nu 9 maanden en 9 kilo, bij mijn weten heel gemiddeld.

Wel herken ik het relatieve getut en het vrijblijvende van vaste voeding, ook vanuit mijn dochter, en het niet meer eten dan ze trek heeft. Zij eet alleen als ze er zin in heeft, en heeft dan vaak na een paar happen wel weer genoeg. Ik bied wel een volledig menu aan met twee keer per dag iets met granen, een of twee fruitmomentjes en een warme maaltijd. Daarnaast drinkt ze nog minstens 5x melk. Ze laat zich ook niet altijd helpen, wil graag zelluf doen, en nee dat is niet altijd even efficient :D. Al is de eindconclusie hetzelfde: of ik haar een peer in kwarten geef of m rasp en met een lepeltje voer, in beide gevallen verdwijnt er iets meer dan de helft. Drinken naast de borstvoeding is inderdaad niet veel, een paar slokjes water of verdund vruchtensap, die ze ook gewoon uit een open beker drinkt.

9. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Volgens mij zit er geen verschil in.
    Wel verschil in de baby zelf. De ene heeft een snellere stofwisseling, meer honger, ziekte, bewegelijkheid etc.
    Laat je kindje lekker groente en fruit eten als ze het zo lekker vind! Dat is alleen maar goed!

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Tja, onze oudste kreeg borstvoeding en was zwaarder dan Caitlyn, (OK, ze begon ook wel 3/4 kilo zwaarder). Maar ze groeien allebei wel in dezelfde groeiverhoudingen. Thirza tot 9 maanden lengte +1 en gewicht gemiddeld, daarna lengte gemiddeld en gewicht -1. Caitlyn altijd al lengte gemiddeld, gewicht -1.
    Thirza wilde helemaal niet zo lekker aan de bijvoeding, maar dat heeft meer met de oorklachten te maken gehad dan met de borstvoeding, volgens mij, en gewoon met het feit dat ze qua eten op mij lijkt, (durf ik onderhand wel te zeggen ;) Ben zelf ook een kleine eter en lustte als kind veel dingen niet).
    Caitlyn vond vanaf het eerste moment de groente en daarna het fruit erg lekker en at daar direct flink van. Ik denk dat zij op mijn man lijkt: grote eter en alles is lekker.

Dus of dat nou aan de voeding ligt, of dat eetgedrag/smaak ook erfelijk is?

Wat je trouwens zegt over trekken aan kleding is normaal gedrag. De manier waarop je het zegt, klinkt erg veroordelend. Evenals het 'aan de borst hangen' en eigenlijk niet drinken. Aangezien je niet ziet wat er wel of niet uitkomt, zou ik daar niet zo gemakkelijk een oordeel over vellen!
    En dan zeg ik toch: de pot verwijt de ketel. Je lijkt wat gepikeerd over de uitspraak van je vriendin, maar je doet zelf ook nogal behoorlijke uitspraken... :(

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier beide kindjes borstvoeding. Oudste zat qua gewicht eerst wat boven het gemiddelde, rond 1 jaar op het gemiddelde, daarna wat er onder en met 2 jaar weer gemiddeld. Lengte altijd gemiddeld.
    Eigenlijk vanaf de bijvoeding een goede eter geweest en tot 1 jaar kreeg ze nog een keer 5/6 borstvoeding, daarna al snel 3x daags tot bijna 2 jaar. Vanaf 8 maanden dronk ze ook water/thee.

Mijn jongste zit qua gewicht op +2 en lengte op +1. Weegt nu 10 kg bij 73 cm.
    Eet flink bijvoeding, vindt alles lekker. Drinkt bij de bijvoeding een paar slokjes water/thee en voor de slaapjes borstvoeding. 's Nachts verder naar behoefte. Momenteel last van verlatingsangst en dan zoekt ze graag troost en geborgenheid.

Het trekken aan de kleren is normaal gedrag. Heeft mijn oudste ook wel gedaan, na 1 jaar heb ik dat geprobeerd wat 'af te leren'. Vanaf 13/14 maanden voedde ik ook niet meer overdag dus vroeg ze er ook overdag niet meer om.
    Jongste trekt nog niet aan m'n kleren maar schuurt dan met haar koppie langs m'n borst.

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn dochter is ook een lichtgewicht (met 9 maanden 7,1 kg), en ze krijgt bv. Maar ze eet echt als een dijkwerker hoor! We zijn hier met 6 maanden begonnen met vast voedsel en toen at ze al smakelijk van de wortel met aardappel. Ook fruit vind ze heerlijk. Nu eet ze op een dag 2 a 3 boterhammen, een flinke warme maaltijd en 3 keer fruit. Dat varieert van een paar aardbeien tot kiwi tot een flinke peer. Ook drinkt ze nog 6 keer per dag bij me. Ze vindt alles lekker, maar ze blijft een slanke dame. Dat zit ook in haar genen.

Wat ik heb begrepen is dat borstvoedingskindjes in het begin flink aankomen en dan wat afzakken en gelijkmatiger gaan groeien, en dat kunstvoedingskindjes in het begin minder aankomen maar dan later harder gaan groeien.

Maar borstvoeding is op vraag en mag je altijd en overal geven, aan kunstvoeding zit niet voor niets een limiet.

13. 2jees

2jees Niet meer actief

Vond het ook wat boud klinken teerwijl ik het juist zo schattig vind als ze weten waar ze zijn moeten.... zo hoort het in mijn ogen te zijn!

Hier de oudste bijna een jaar gevoed en at inderdaad niet veel in het begin, met 10 maand wat meer. MAAR ze at overal altijd een klein hapje/stukje van mee, een grote eter is ze nog steeds niet maar eet wel alle soorten eten. en dat heeft ze niet van mij ik ben een zeikerd ;)

Dus ik ben trots op haar ;)

De tweede heeft genoeg aan een paar grote maaltijden, heel anders. Ben benieuwd hoe dat met bijvoeding dan gaat.

14. kwebbel86

Grappig al die verschillende reacties :D

Ik ben niet gepikeerd hoor haha, ik schrijf op de manier waarop ik praat en dat kan af en toe behoorlijk plat zijn, ik bedoel het niet zo. Ik zal er op letten hoe of ik schrijf, ik snap dat het af en toe behoorlijk grof kan overkomen. Het even aan de borst hangen, noem ik dan bijv. gewoon drinken. Is een ander woord/zin ervoor ;)

15. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Ik geef borstvoeding en mijn dochtertje heeft vanaf het begin boven de +2 curve gezeten. Vanaf 6 maanden begonnen met bijvoeding en ze kan echt lekker eten, maar heeft ook dagen dat ze amper eet.

Ik let wel heel erg op (overbodige) suikers en toevoegingen. Ze krijgt biologische groenten en fruit (1 stuk per dag), volkoren brood (1 boterham) met roomboter, monchou of amandelpasta en tussendoor (1x per dag) rozijntjes, rijstwafeltje of biologisch speltkoekje. Naast de borstvoeding drinkt ze (biologische) kruidenthee en af en toe een paar slokjes verse jus dorange. Daarnaast krijgt ze overdag nog 3 keer borstvoeding en snachts naar behoefte (1/2/3 keer)

Ik krijg nu wel regelmatig commentaar op haar gewicht, dat ik wel moet oppassen en haar niet teveel tussendoortjes moet geven ;) Maar ze wordt echt niet dik van de bijvoeding......
    Met 6 maanden woog ze 9,6 kg en was 69 cm, puur en alleen op mijn melk (slagroom) en die lijn heeft ze ook na het starten met bijvoeding aangehouden.

Het trekken aan kleding doet ze soms, meestal savonds als ze moe is en het tijd is om naar bed te gaan.

16. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Mijn dochter krijgt nog borstvoeding en heeft tot 6 maanden ook volledig borstvoeding gehad, daarna dus gestart met bijvoeding. En mja, ze at inderdaad in het begin gewoon 1 of 2 happen, ik stond altijd te kijken als kindjes van dezelfde leeftijd hele potjes naar binnen werkten; mijn dochter had na 2 happen banaan wel genoeg. Maar vanaf een maand of 9 at ze heel gemiddeld. Haar curve is wel een typische borstvoedings-curve, dus in de eerste maanden flink aankomen en dan ineens maar heel weinig. Ze is van de +2-lijn naar het gemiddelde 'gezakt' op de consultatiebureau-curve. (Maar de borstvoedings-curve van de WHO volgt ze heel mooi.)

17. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Haar uitspraak is toch tegenstrijdig? Van flesvoeding zit je sneller vol en dus wil je meer eten (vast voedsel)? Klinkt raar in mijn ogen.

18. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik denk ook dat de stelling niet klopt. Wel dat borstvoedingen kindjes het over het algemeen rustiger aan kunnen doen met vast voedsel, omdat in bv meer voedingstoffen zitten dan in kunstvoeding, dus is het niet erg als een baby met 6 maanden nog maar heel weinig vast voedsel eet.

Maar als je zou kijken naar twee kindjes van bijv. 10 of 11 maanden, denk ik niet dat het kunstvoedingskindje meer zou eten dan het borstvoedingskindje, alleen op basis van het feit dat ze kunstvoeding danwel borstvoeding krijgen.

19. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Het ligt niet er denk ik niet aan of ze nu flesvoeding of borstvoeding krijgen. Mijn prematuur geboren neefje van nu net iets ouder dan een jaar kan nog amper fatsoenlijk een boterham weg werken of andere voedingsmiddelen. Zit ook nog erg veel aan de papjes.. Terwijl mijn jongste van bijna 6 maanden straks al eerder een boterham weg gaat kunnen werken. Het verschilt gewoon per kindje is mijn mening. En dat heeft niets met het soort voeding te maken wat ze krijgen.

20. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik ben het niet eens met de stelling.

Mijn dochter heeft altijd flesvoeding gehad en vanaf 6 maanden bijvoeding. Ze is alles behalve een dikkertje. Heeft nooit veel gedronken en die lijn zet zich door met eten. Ze is een lekkerbek, vind alles lekker wat ik haar voorzet, maar ze eet niet superveel. Nu ze langzaam overgaat op 1 slaapje lijkt het alsof ze meer gaat eten. Wel groeit ze nog steeds in een keurig lijntje die langzaam aan extra stijgt. Ze tikt nu net de middellijn aan. (prematuur geboren)

Daar en tegen zie ik ook in mijn omgeving dat sommige kindjes met alleen borstvoeding "te dik" kunnen zijn.

Deel Deze Pagina