Bevallen met bobbi

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door julia80, 29 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Heeft iemand de aflevering van gisteren gezien?

Ik vond de thuisbevalling wel erg frappant. Ik ben er zelf geen voorstander van en dit bevestigde mijn gevoel hierover. De bevalling ging erg snel en waarschijnlijk daardoor ging het hartje van de baby op het laatst omlaag. De verloskundige klonk echt gestresst en zei tegen de kraamhulp dat ze 112 moet bellen. Vervolgens wilde baby 3 dagen niet drinken en werd Toen 11 dagen opgenomen. Moeder kampt nu met psychische klachten als gevolg van het feit dat de verloskundige 112 moest bellen.

Voor mijn gevoel zou dit zo anders zijn gelopen in een ziekenhuis. Een lage hartslag van de baby zou waarschijnlijk niet voor stress maar wel voor maatregelen hebben gezorgd, zoals alvast bellen van een kinderarts en misschien een vacuumpomp erbij halen. De baby zou misschien iets langer ter observatie blijven en dan zouden ook de drinkproblemen al eerder waarschijnlijk opgepakt zijn. En moeder zou misschien niet met zulke psychische klachten komen te zitten. Echt super sneu want voor de bevalling leek ze juist een heel relaxed blij type
    Tuurlijk het kan thuis natuurlijk ook allemaal goed gaan maar voor iedereen die nog twijfelt over een thuisbevalling zou ik deze aflevering echt even kijken!

2. SAARC

SAARC Fanatiek lid

16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Ik denk dat het vooral licht aan de situatie. Hier ging het bij de 1e ook helemaal niet goed, en reken maar dat je in het ziekenhuis ook de paniek voeld als er op de noodknop wordt gedrukt en de hele kamer ineens vol staat. Het maakt niet uit waar je bent maar ook hoe er wordt gereageerd. Bij de 3e wilde de placenta niet loslaten, maar ik heb mij daar helemaal niet druk om gemaakt omdat de verloskundige daar goed en rustig mee omging.

Ysabella, femkes en Athina vinden dit leuk.
  3. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.479
    6.093
    113
    Vrouw
    Oh dat lijkt me inderdaad heel traumatisch.. Maar wat @SAARC ook zegt, in een ziekenhuis kan het net zo traumatisch zijn. Net hoe je het ervaart, hoe de verloskundige reageert, hoe jij daar mee omgaat. Bij mij kwam de placenta ook niet los, maar heb me geen seconde druk gemaakt omdat ik dacht: Er is een plan, ik word geopereerd.. en misschien heeft het wel geholpen dat ik inderdaad al in het ziekenhuis lag. Ik mag nu niet meer thuis bevallen.

Vind het programma trouwens wel heel mooi om te kijken. Weet alleen niet of ik het nu durf om te zien, komt ineens stuk dichterbij weer. :oops:

Huismuisie vindt dit leuk.
  4. MamaDiamantje

MamaDiamantje Bekend lid

30 apr 2019
    507
    717
    93
    Vrouw
    Ik heb het gezien ja, ik ben persoonlijk ook echt niet voor een thuisbevalling. Lijkt me he-le-maal niks. Maar goed, dat is mijn mening.

Ik kreeg trouwens helemaal de kriebels van haar vriend, ik zou daar echt agressief van worden, hij bleef maar schreeuwen "PERSEN PERSEN KOM OP KOM OP!!"

een beetje aanmoedigen oke, maar dit? :roflmao:

5. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.362
    17.276
    113
    Niet gezien maar ik vind je bericht erg naar overkomen. Alsof het moeders eigen schuld is

Mammavantwee, SAARC en Mamavandrie34 vinden dit leuk.
  6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.812
    5.950
    113
    Vrouw
    Dat haal ik echt totaal niet uit wat @julia80 schrijft..

Ysabella, Afua32, Neuzeke en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik vond de verloskundige helemaal niet gestresst over komen.
    Wel gelijk straight to the point.

in het ziekenhuis kan het ook traumatisch zijn.
    Ik zou juist heel graag thuis willen bevallen, maar ik mag niet meer :rolleyes:

8. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.698
    4.306
    113
    noord holland
    Dat haal ik dan weer niet uit, het is dan maar net hoe je het leest denk ik.
    Ik haal er dan wel weer uit dat TS vrouwen, in ieder geval die twijfelen over een thuisbevalling/ziekenhuisbevalling, aan het overtuigen is om in het ziekenhuis te bevallen.
    Want als je dat niet doet, dan gebeurd er bijvoorbeeld dit.

9. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Als je thuis bevalt dan kan het inderdaad zo gaan Dat is wat ik bedoel te zeggen maar dat hoeft natuurlijk niet. Ik begrijp overigens best goed dat mensen thuis bevallen heel fijn vinden en ik kan me ook voorstellen dat het in principe een fijnere ervaring dan in het zks kan worden, maar het kan wel gewoon heel snel omslaan en dus best wel heftige gevolgen hebben

10. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.770
    2.185
    113
    Ik moest een ziekenhuisbevalling ivm stuitligging. Al met al heeft de bevalling 42 uur geduurt en heb ikzelf het ontzettend zwaar gehad. Volgens de vk speelde mijn angst voor ziekenhuizen daarin heel erg mee. Voor mij was een thuisbevalling dus veel fijner geweest, omdat ik daar veel meer had kunnen ontspannen. Alles heeft z'n voor- en nadelen.

Jackie87 en Zoe123 vinden dit leuk.
  11. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.189
    10.784
    113
    Ik kijk heel positief terug op 2 thuisbevallingen.
    En juist ook omdat ik het ziekenhuis door en door ken misschien. Ik heb liever een ervaren verloskundige dan een anios aan mn bed. Mocht er thuis iets gebeuren, en ik woonde dichtbij meerdere ziekenhuizen, dan zou ik via de vk en ambu minstens even snel een gynaecoloog aan m'n bed hebben als wanneer een anios zn baas in huis moest bellen, terwijl ik me bij de vk in de tussentijd een stuk veiliger voel. En geloof me, die tuigen ook een halve baby IC op in je slaapkamer, gewoon voor de zekerheid.

Muisje2016 en Loveloes vinden dit leuk.
  12. Aagje90

Aagje90 Bekend lid

25 apr 2012
    911
    335
    63
    Vrouw
    Bij de eerste in het ziekenhuis bevallen. Ging niet helemaal soepel maar de verloskundige bleef heel kalm en daardoor heb ik niets van de paniek meegekregen. De tweede was een thuisbevalling. Ik twijfelde of ik thuis of ziekenhuis wilde. Het ging zo snel dat het thuis werd. Het ging supersnel, 3 uur vanaf de eerste wee tot de geboorte. En alles ging super! Was even stress omdat de vk binnenkwam terwijl ik al persweeën had en alles nog klaar gezet moest worden.

13. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Het kan natuurlijk wel verschil maken of je al in het ziekenhuis bent. Of daar nog heen moet gaan (met alle reistijd van deur naar deur, wachten op de ambulance wellicht moet je broek nog aan etc). Tegenwoordig kan je bevallen op een plek waar 24/7 een medisch team is. Die hoeven niet meer vanuit huis te komen. En er is in het ziekenhuis apparatuur en hulp die er thuis niet is.

Verder kan je bevallen met je eigen verloskundige op de verloskamer. Gaat het goed dan hoef jij geen arts of verpleegkundige te zien! Gaat het fout is de gynaecoloog in de buurt en de operatiekamer om de hoek.

Natuurlijk moet iedereen kijken waar hij zich prettig bij voelt. Maar er zijn situaties (met name waar grote snelheid noodzakelijk is) waar het wel wat uit kan maken.

14. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.189
    10.784
    113
    Ik vind, met de kwaliteit van verloskundige zorg in Nederland, dat je (onder voorbehoud van een heleboel randvoorwaarden qua gezondheid en kennis) prima thuis kan bevallen als het ziekenhuis niet te ver is. En dat zeg ik vanuit mijn kennis en ervaring als medisch professional.

Muisje2016, Bloem2310, Zoe123 en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Ik ben het hier echt niet mee eens. Niet als aanval naar jou, maar ik vind het jammer dat je het thuis bevallen zo weg zet;)

Ik ben 3 maanden geleden thuis bevallen, en tijdens het zelfde moment had ons dochtertje ook even een lage hartslag. Ik hoorde het zelf, de vk zei er niks over. Maar er is geen moment van paniek geweest. Zij zei dat ze dit vaker ziet doordat de baby dan te snel naar beneden zakt. Ik vond de vk van daar ook heel rustig reageren. Bij de oudste in het ziekenhuis bevallen, die bevalling vond ik bijna meer traumatisch. Thuis was de vk er continue bij, luisterde naar wat ik wilde. In het ziekenhuis werd ik echt aan m'n lot overgelaten.

Zoe123 en Happyhope vinden dit leuk.
  16. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.189
    10.784
    113
    Continue? Oh nee, dat zou ik dan weer niet willen.
    Bij de oudste was ze even komen kijken, goed onderweg maar nog lang niet zover, en zou over een paar uur terugkomen. Man had gebeld dat t toch wel serieus werd, en ik kon gelijk gaan persen toen ze binnen was.
    Bij de tweede bleef ze bij ons na het prikken van de vliezen op 6 cm of zo. Maar zij ging in de woonkamer zitten, ik was in de slaapkamer en had er ook geen enkele behoefte aan om haar daar te zien tot het bijna tijd was om te gaan uitdrijven. Alleen man kwam af en toe kijken. Ze moet gehoord hebben dat ik ben wezen kotsen in de badkamer. Maar ze respecteerde mijn coconnetje. En daar was ik heel blij om.

NiVa0230 en Mammavantwee vinden dit leuk.
  17. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Dat was omdat ik dat zelf prettiger vond, ze vroeg wat ik wilde. Anders had ze ook beneden gaan zitten. Bedoel meer te zeggen dat de vk meer luistert naar wat je wil dan wat er in het ziekenhuis gebeurt. Logisch misschien omdat ze daar meerdere bevallingen hebben. Maar ik heb dit niet als prettig ervaren.

18. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Jammer dat dat jouw ervaring in het ziekenhuis is geweest! Mijn ervaring is heel anders geweest. Ik ben 4 keer in het ziekenhuis bevallen en altijd werd er juist heel erg gevraagd en geluisterd naar wat ik graag wilde

19. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Dit klinkt niet als bijzonder goede zorg inderdaad, dat zou ik ook niet zo prettig vinden.
    In het ziekenhuis waar ik vier keer ben bevallen (hmc) vind ik dat ze een heel veilig en prettig systeem hanteren. De verloskundigen doen alle niet-medische bevallingen in het ziekenhuis (mijn praktijk doet niet eens thuis bevallingen) maar aangezien er ook verloskunde artsen rondlopen en 24/7 een gynaecoloog, kinderarts en anesthesioloog in het ziekenhuis aanwezig is, is het heel laagdrempelig om advies of hulp te vragen. Ook pijnbestrijding is dus altijd mogelijk en dan blijf je in principe bij de verloskundige.
    ik vind dit systeem heel goed werken en de ' best of both worlds '

20. jvsd92

jvsd92 Fanatiek lid

12 apr 2019
    4.629
    8.838
    113
    Vrouw
    Hier ben ik het echt mee eens! Ik wilde heel graag thuis bevallen. Maar achteraf gezien ben ik ZO blij dat dat niet kon doordat Q in het vruchtwater had gepoept. Als de bevalling thuis was geweest dan had hij er niet meer geweest. Dit is later ook bevestigd door de verloskundigenpraktijk waar ik liep. Hij zat compleet vast met zijn schouders en zijn hoofd was al geboren, hij kreeg geen zuurstof meer. Met een ambu enz. waren we never meer op tijd geweest ookal wonen we maar 5 min van het ziekenhuis.

julia80 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina