Ik kan het al niet over mijn hart verkrijgen om Mini een liga te geven vanwege de hoeveelheid suiker die daar in zit. Ik ben zelf dus voor haar echt best streng met eten: geen suiker, zo min mogelijk zoetigheid zodat ze ook andere smaken blijft eten en niet alleen maar zoet wil (mijn grootste "angst"). Chips enzo zal ze ook nog laaaaaaanggggg niet mogen proeven. Soms denk ik: ik zou wel wat minder streng en controlling willen zijn. Maar ja, het voelt voor mij gewoon niet goed...
Hier heel af en toe ook een lange vinger. Tja, daar zit suiker óp, maar in heel veel koekjes zit ook een lading suiker, alleen zie je die niet. Maakt het niet beter of slechter. Patat kun je ook gewoon zelf maken of ovenfrites, daar hoef je geen zout over te doen. @Miepie, oh, hier ook gewoon Liga, ik lig er echt niet wakker van dat daar veel suiker in zit, zolang ze de rest ook goed eten, maakt me dat niet uit. En als ze een paar dagen niet goed eten, tja, dan krijgen ze wat minder lekkers of geen lekkers, ik bepaal toch wat er in gaat, daar heeft mijn kind niets over te zeggen, dus ook geen keus. Zou dan gewoon dikke pech zijn als ze liever iets zoetigs willen i.p.v. hun groente.
Ja het kan... alles kan zolang jij je er goed bij voelt. Een baby kan best suiker verdragen alleen ze hebben een enorme voorkeur voor zoet (over het algemeen). Hoe meer zoet je aanbiedt, hoe meer ze die voorkeur zullen ontwikkelen met kans dat ze juist andere dingen laten staan. Die andere dingen (groenten bijvoorbeeld) zijn veel gezonder. Maar een enkele keer een lange vinger, nee dat kan geen kwaad. @ Miepie... Je doet toch lekker waar jij als mama je goed bij voelt? Iedereen is anders. Mijn overtuiging is dat ik het goed vindt wanneer mijn zoontje veel smaken kent en dus ook zoete smaken. Maar wel sporadisch en niet wanneer HIJ het zo graag wil (dan kan hij een soepstengel krijgen.. en die vindt hij ook lekker ). Ik vind dat zoet bij het leven hoort maar gematigd. Doen waar JIJ je prettig bij voelt.
Cygnet, dat baby's zoetekauwen zijn had ik al ergens gelezen. Niks menselijks is baby's vreemd toch? Maar misschien sla ik weer een beetje door naar de andere kant, kweetniet. Ik ben zelf als kind trouwens ook suikervrij opgevoed, mijn moeder was ook zo als ik (ehm... andersom waarschijlijk). Maar ze krijgt wel fruit hoor! Ook zoetigheid maar verantwoord. EN op vast tijdstippen, zeg maar. En verder idd soepstengels, rijstwafel strakjes, enz. Maar als ze wat ouder is dan zal ik haar natuurlijk ook af en toe wat zoetigheid toestaan hoor, kan me daar nu alleen nog zo weinig bij voorstellen...
Miepie, ik herken het wel een beetje. De dag dat mijn zoontje chips of patat eet moet nog komen. Niet omdat wij er zo pertinent op tegen zijn, maar simpelweg omdat wij dat zelf zelden tot nooit eten. Dat geldt ook voor snoep. Ik ben gewoon geen snoeper en heb ook bijna nooit chips oid in huis. Dus eet mijn zoontje het automatisch ook niet. Ook geen liga of andere kinderkoekjes. Als hij iets van zoetigheid krijg dan is het bij opa en oma en dan ook maar beperkt en natuurlijk ook wel op verjaardagen. Maar allemaal zeer beperkt. Ik heb zoiets van nu hij er nog niet naar vraagt zal ik het echt niet uit mijzelf geven. De dag dat hij er zelf om gaat vragen zal onvermijdelijk zijn. Dus voordat het zover is vind ik het prima zo.
Ja Kiwi, zo is het hier inderdaad ook! Zo lang mogelijk proberen te vermijden dat ze in aanraking komt met suiker en vet. Alleen houden wij zelf wel van chips en patatjes maar niet van snoep. Ik wil ergens nu al een soort van basis leggen waarbij het niet vanzelfsprekend is dat onze kinderen iedere dag uit school een graai in een koek-, snoep- of chipstrommel mogen doen. Ik vind dat gewoon niet verantwoord en ik ben het van thuis uit niet gewend. Ik wil dat Mini een beter eetpatroon ontwikkelt dan haar ouders want wij zijn beiden wel moeilijke eters. Overigens is mijn man opgevoed met bakken snoep en was hij als kind ook wel te dik maar is hij nu redelijk slank en sportief (maar lust weinig). Ik ben heel verwantwoord opgevoed wat eten en snoepen betreft en als kind was ik een spriet maar het is toch ergens mis gegaan en ik lust weinig en heb nu 10 kilo overgewicht. Dus ik weet dat het geen garantie is voor later, maar ik ben wel gedreven om een goede basis te leggen, dat kan iig geen kwaad.
Hier krijgt hij vaak één kee rin de week ( vaak de zaterdag) een lange vinger. Dit deden we vanaf 6 mnden.
Mariabiscuitjes worden al heel lang aan babies gegeven. In Spanje en Portugal is het zelfs (Bolachas de Maria) zo gewoon als baby hapje dat ze het al vermalen als pappoeder verkopen...hetzelfde idee als liga in nederland en bestfood in belgie. Er zit wat suiker in, net als in veel andere babykoekjes, maar het is echt niet slechter dan een nijntjekoekje of liga. En ze zijn beter dan lange vingers, want die bevatten zowel in het koekje veel meer suiker en dan zit er ook nog een laag suiker bovenop.
De darmen hebben er geen probleem mee hoor, want chips en friet zijn natuurlijk gewoon aardappels, alleen op een andere manier klaargemaakt. Nadeel van chips is wel dat er veel zout opzit, bij friet hoef je dat probleem niet te hebben, omdat je daar zelf bepaalt of er wel of niet zout op zit (behalve frietjes van de Mac, omdat die voorbehandeld zijn met een soort bouillonpoeder, waardoor ze ook zonder zout er op strooien na het bakken al veel zout bevatten). Het is wel 'junkfood' maar een enkel keertje een beetje, of even proeven kan na een maand of 6 echt geen kwaad. Van de friet of chips zullen ze echt geen buikpijn krijgen. Sterker nog, door de hoge verhitting bij het bakken van chips worden de allergenen die het kan bevatten afgebroken, waardoor een heel allergisch kindje het soms makkelijker verdraagt dan een gekookte aardappel.
Mijn mannen zijn 1.5 jaar en vorige week hebben ze een stukje patat gehad, wij aten namelijk patat en hun ook even makkelijk dus een potje maat toch even een stukje proeven. Ze waren er niet heel dol op ( dat is mooi dus ). Chips hebben ze hier nog nooit gehad, mede ook door de zout etc. En eigenlijk snoep ook niet. Een keer een spekje maar dat was ook geen succes,zat overal behalve in hun mond. Qua koek eten ze wel meer dan alleen liga, haal nog wel eens bumba cakjes. Maar ze krijgen hier ook wel eens normaal cake. Nu zijn mijn mannen natuurlijk wat ouder dan het kindje van TS. Maar wij gaven ook redelijk snel een eierkoek bijvoorbeeld.
Emma krijgt alleen soms een soepstengel en soms een rijstwafel, verder wil ik zoetigheid nog even vermijden.
Hier heeft ze tot nu toe 1 keer een lange vinger gehad, op een verjaardag vorige week. Heb nog nooit zo snel een lange vinger weg zien gaan . Thuis krijgt ze ze niet, hier krijgt ze gewoon liga, die breek ik vast in stukjes en stop ik in haar mond. Op 1 of andere manier vind ze het niet prettig om het hele stuk in haar hand te krijgen en mikt ze die meteen richting hond. Een stukje broodkorst vind ze ook heerlijk. Patat, ach eigenlijk is het gewoon aardappel hooguit wat vetter alleen voor het zout moet je oppassen. Als je zelf bakt is het dus heel simpel om een zoutloos patatje te geven. Vaak klinkt het ook ernstiger dan het daadwerkelijk is, vaak zeggen mensen ze heeft patat gegeten terwijl het kindje hooguit 2 patatjes heeft gehad. Het is dus meer proeven. Voor suiker ben ik zelf niet zo bang, daar mag ze best wel iets van binnen krijgen, waar ik persoonlijk veel meer oplet is of er geen kunstmatige zoetstoffen in producten zitten. Ik had op voedingscentrum.nl gelezen dat die dus best slecht zijn voor kindjes en dat ze die vaak ongemerkt (er staat op het etiket geen suiker toegevoegd en dat zit er dan ook niet in maar wel kunstmatige zoetstoffen) toch binnen krijgen. groetjes Anita
Helemaal mee eens. Ik doe niet zo moeilijk over een babyliga en appelstroop. Ik let wel op dat in de stroop alleen fruit-suikers inzitten. Dat het dan mierezoet is, so be it. We zullen we straks wel opletten dat ze zoveel mogelijk verantwoord eten, en fruit als tussendoortje, maar over een snoepje of chocola af en toe ga ik denk ik niet moeilijk doen. Ik heb zelf altijd behoorlijke afkeer gehad van zoetigheid, was echt een raar kind die je echt niet blij kon maken met chocola. Dat terwijl mijn papfles gemaakt werd van: doorgekookte koemelk, biscuit + extra suiker! Ik sloeg achterover toen mijn moeder het vertelde. En dat gewoon vanaf 2 maanden. Heb in mijn leven 2 gaatjes gehad en nooit een kies getrokken, en vind zoetigheid niet veel aan. Dus die link leg ik niet zo sterk. Patat en chips vind ik persoonlijk minder vanwege zoveel zout dat erin zit.
Chips en patat bevatten transvet, slechter vet bestaat niet. Maar als je zelf patatjes bakt kan je dat natuurlijk in zonnebloemolie oid doen en voorzichtig zijn met zout. Hier geen geraffineerde suiker, maar geef wel suikers uit de natuur.
Ik bak ze altijd zelf (die patatten dan) en eigenlijk altijd in zonnebloemolie (is vaak ook goedkoper dan de frituurolie) Groetjes Anita
Wij zijn wat dat betreft met eten heel erg makkelijk. Vanaf dat onze meid 8 maanden is mocht ze van ons al heel veel, al was het meer proeven dan wat anders. Chips heeft ze overigens nog nooit gehad (als wij een chippie eten ligt zij allang in bed). Maar een frietje proeven of een gewoon koekje proeven, daar hebben wij nooit moelijk over gedaan. Ze is trouwens nog steeds niet zo van de koekjes en eet liever fruit/liga/broodkorstje of rozijntjes. vanaf 11 maanden mocht ze echt bijna alles eten. Zo hadden wij laatst een feest in een zaal met eten en al, en daar heeft ze gewoon groentesoep, friet en een halve frikandel en komkommersalade gegeten en een beetje pudding met slagroom na. Het is nou niet zo dat ze wekelijks friet krijgt, maar zo eens per maand een paar steeltjes, dan kan in mijn ogen echt geen kwaad hoor. Ze is verder ook een goede eten (ontbijt: pap, lunch: 2 boterhammen, avondeten: met de pot mee), dat scheelt ook weer.
Sem krijgt amper zoetigheid, chips vind ik echt nog niet nodig. Hij heeft wel eens een patatje gegeten die we hadden gemaakt (maken altijd zelf, is veel lekkerder!) Een koekje bestaat uit een liga of een soepstengel, heel soms eens een stukje van wat wij eten. Proeven van verschillende dingen ben ik voor maar alles met mate
Chips? Ik zou veel te bang zijn dat er een stukje zou blijven haken in zijn keel! Zelfs ik heb dat wel eens gehad, terwijl ik toch echt een stuk beter kan kauwen dan zoonlief. Patat heb ik toevallig hem afgelopen weekend voor het eerst gegeven. Dat waren 5 franse frietjes. Wij hebben zelf geen frituurpan dus we eten heel weinig patat. Met chips wacht ik dus echt nog even. Misschien als ie 2 is ofzo op speciale momenten. Maar we hebben het zelf ook nooit in huis. Eigenlijk zijn wij zelf niet echt snoepers dus we hebben niet bijster veel ongezonde dingen in huis. Zoonlief krijgt vooral crackers, soepstengels en peuterkoekjes. Een snoepje heeft ie nog nooit gehad. Wel eens een hapje taart op een verjaardag.
Ik heb zelf eerder een topic geopend over hoe makkelijk ik ben. Dus ik kan denk ik niet veel zinnigs kan toe voegen. Hij was 8 maanden dat hij voor het eerst friet proefde. En een maand of 10 voor een chippie (toen alleen proeven ) Een lange vinger oid at hij voor het eerst toen hij 5/6maanden was. Nu als wij patat/Mac of pizza eten eet hij dit gewoon mee. Ook 1x id week een paar nibbits. Elke dag wel een nijntje koek/koffie leutje of evergeen.Dus ik ben heel makkelijk