Even spuien: ik heb een collega die niks uit handen geeft. Nu ben ik nieuw daar (zelfde werkgever, nieuwe afdeling) en wist niet goed wat ik er mee aan moest, dus overlegd met mn leidinggevende dat ik ook extra taken wil doen, maar dat ik de kans niet krijg. Afgesproken dat we taken duidelijk verdelen, ik blij, want ben zo'n muts die dat leuk vindt en ook goed kan. Blijkt nu dus dat die collega achter mn rug om mijn taken toch nog doet. Ik heb haar er op aangesproken, maar ze was meteen boos en aanvallend. Ook merkte ik dat ze meteen stond te roddelen, zodra ze dacht dat ik weg was. Nog even voor de duidelijkheid, mn leidinggevende sprak mij er op aan dat ik geen extra taken meer deed, dus vandaar dat het gesprek daar op kwam. Maar goed, nu zit ik thuis, heb weekend en ben eigenlijk boos en gepikeerd. Ik wil wel gewoon een collega ergens op aan kunnen spreken, maar merk dat dat niet kan. Ik word ook wel eens ergens op aan gesproken, is niet altijd leuk, maar achteraf ben ik er meestal blij mee. Maar ik reageer nooit zo. Ik merkte ook dat ik meteen de behoefte had om het met andere collega's te bespreken, maar wil niet roddelen en werk er nog maar net, dus ben snel naar huis gegaan zodra het kon. Maar nu zit ik hier met een rotgevoel.
Dat is inderdaad vervelend. Maar eigenlijk komt het er op neer dat jouw collega jou op deze manier in een kwaad daglicht zet. Misschien maandag nog een keer met haar bespreken? En anders toch nog een keer bespreken met je leidinggevende, zodat die niet denkt dat jij je snor drukt.
Ja precies. Gelukkig zei mn leidinggevende zelf al dat ze het vermoeden had dat die persoon niks uit handen wil geven en ik daarom niks extra's op me nam (kon nemen). Maar toch, ik moet het wel voor elkaar zien te krijgen dat ik mn taken kan doen, anders krijg ik straks misschien een negatieve beoordeling.
Dus jullie hebben al taken verdeeld, maar zij houdt zich er niet aan. Dat kan verschillende redenen hebben. Zaak is om jezelf te profileren als eigenaar van die onderwerpen, door erover te praten met je collega ("zeg, wat was ook weer het budget voor het afdelingsuitje?") en jezelf ook naar de anderen toe te profileren als eigenaar ("jongens het is nog wat vroeg, maar we willen vlak voor de zomer weer een afdelingsuitje organiseren! Welke van de volgende data komt jullie het beste uit, en wanneer kan je niet?"). Je agendeert jouw topics voor het afdelingsoverleg en neemt uiteraard het woord als je punten aan de beurt zijn. En uiteraard doe je ook gewoon je ding. Als je collega al wat gedaan had, herinner je haar eraan dat jij in charge bent voor dit onderwerp, dank je haar hartelijk voor haar hulp, en vertelt haar wat je als volgende stap wil doen, of meer de "thank you, we'll take it from here". Om de leiding te krijgen moet je leiderschap tonen. Dus zo maak je je collega en je leidinggevende duidelijk dat jij in staat bent om je taken te vervullen. En dan zal je de credits vanzelf krijgen.
Dit. Eerst netjes aangeven bij collega en anders je leidinggevende, zodat jij er niet op aangekeken wordt. Afspraak is afspraak.
Is wel lastig, want ze is er al klaar mee voordat ik er aan kan beginnen. Zijn geen enorme taken. Ik was ergens mee bezig geweest op mn vrije dag (had ze deze x zelf gevraagd). En de volgende dag bleek dat zij het toch ook maar even zelf gedaan had. Ik heb toen duidelijk gezegd dat ik dat heel vervelend vind en ik dat niet nog eens zo ga doen. Het is heel vermoeiend, ben ook moe als ik met haar werk.
Ik zou aangeven: ik heb nu het gevoel dat je boos en aangevallen voelt. Kun je mij vertellen waarom? Benoem dat jij ook extra taken wilt doen en dat je het niet leuk vindt dat ze alles (voor jouw gevoel) wegneemt. Vraag eens waarom ze dan alles weg wilt nemen van de ander. Dat geldt ook als je denkt dat ze over je roddelt. Vraag er naar. Het feit dat zij geen feedback kan ontvangen zegt meer over haar dan over jou.