Hoi, Ik ben 28 weken zwanger en heb sinds week of 3 regelmatig aanhoudende vrij heftige buikpijn in onderste deel van mijn buik (onder navel). Begint meestal later in middag en duurt aantal uren. Ik heb het hierover al met verloskundige gehad, maar ze zegt dat het heel veel oorzaken kan hebben en dat ik me niet ongerust hoef te maken. Pas als het wee-achtige pijnen worden die mekaar steeds sneller opvolgen of bij bloedverlies dan is het pas ernstig zegt ze. Maar ik ben toch niet gerust. Dit is toch niet normaal? Kan het misschien iets mijn moederkoek te maken hebben, die ligt aan voorkant buik? Ook heb ik sinds vandaag aanhoudende zeurende pijn rechts boven vlak onder ribben. Nou ja pijn, het is meer een gevoel alsof er een zenuw klem zit. Wel onaangenaam gevoel. Graag jullie mening. Mira
Hoi Mira, wat je verloskundige zegt klopt wel. Je buik groeit en daar komt een hoop bij kijken. Je ribbenkast gaat een stukje omhoog en daar kun je last van je tussenribspiertjes van krijgen. Dat is precies een soort gevoel dat er een zenuw klem zit of dat er iets trekt. Dat kunne venijnige steken zijn die overgaan als je even gaat verzitten of je je even uitrekt. De pijn in je buik heeft waarschijnlijk te maken met je darmen die een andere plaats krijgen. De ene keer heb je er meer last van dan de andere keer. En ook de banden van je baarmoder groeien mee. Meestal voel je dat in je liezen, maar banden zitten om de hle baamroder heen en dus ook bij deze termijn rond je navel. Van de placenta kun je eigenlijk geen pijn hebben hoor, ook niet als deze aan de voorwand ligt. Wanneer je een warme kruik tegen je buik houdt, wordt de pijn meestal minder omdat je buik zich dan kan ontspannen. Of een lekkere warme douche! Houd verder de instructies van de vk aan, die kloppen in ieder geval. Groetjes Brigitte Groetjes Brigitte