Anafylactische reactie bij 2-jarige

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door merah, 6 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Afgelopen weekend zat ik opeens met mijn bijna-3-jarige in het ziekenhuis.
    Op een feestje had zij een walnoot verorberd, waar ze niet tegen bleek te kunnen. Wat een schrik!
    Wie heeft er ervaring met anafylaxie bij hele jonge kinderen of met specifiek notenallergie bij kinderen?
    Wat kan ik verwachten, nu en in de toekomst?
    (Ze heeft inmiddels een epipen.)

2. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Zoon heeft een notenallergie gehad en ook een epipen. Geen anafylaxtische reactie gehad. Hij was niet benauwd. Wel een hevige reactie: opzwellen oren, rood en jeuk over hele lichaam, jeuk in keel (denken we gezien hij een heel raar geluid maakte) en braken.

We vermijden alles met noten. Bij speelafspraakjes worden ouders goed ingelicht en altijd de epipen mee.
    Toch kan soms iets fout gaan. Zo heeft hij eens een lichte reactie (uitslag en diarree) gehad na ijs. Zijn zusje had hetzelfde ijs en nergens last van. Dus waarschijnlijk kruisbesmetting met notenijs.1 keer had hij een m&m te pakken op een feestje. Dit zat in een bakje met snoep en zonder kijken in zijn mond gestopt. Gelukkig merkte hij het gelijk en spuugde het direct uit.

Belangrijk is om de epipen altijd bij je te hebben. Goed etiketten lezen en dit ook blijven doen want ingredienten kunnen wel eens veranderen. Hebben wij ervaren met chocopasta.

Wij hebben zoon al vroeg geleerd dat hij niks eetbaars mag aan nemen van iemand zonder goedkeuring van ons. Hij is nu bijna 7 en weet heel goed dat hij niks van noten mag. Bij iets wat hij niet kent, vraagt hij altijd of er geen noten in zitten.

Op verjaardagsfeestje staan vaak bakjes met noten. Toen zoon nog klein was, zette ik de nootjes altijd weg, op een plek waar hij niet bij kon. Uiteraard met toestemming van de gastvrouw / heer.

3. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Mijn oudste kreeg het bijna toen hij 11 maanden was na het eten van een hapje ei. Hij kreeg vlekken en zijn gezicht zwol op. We moesten meteen naar de HAP. Daar kreeg hij medicatie. Geen idee wat. We werden naar huis gestuurd met anitihistamine en een afspraak bij de allergoloog.
    We hebben overal op gelet dat hij geen kippeneiwit binnenkreeg.
    Op 4jarige leeftijd had hij per ongeluk iets gegeten waar ei in zit. Hij kreeg geen allergische reactie. We zijn dit heel langzaam gaan opbouwen, maar hij kan het nu gewoon eten!

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Antje, is jouw zoon ook getest? Bleek hij voor meer dingen en/of meerdere noten allergisch?

Wat fijn dat jouw zoontje eroverheen is gegroeid Paarse! Ik heb helaas begrepen dat die kans bij notenallergie heel klein is.

Verder ben ik nog heel blanco qua info. Het is ook nog niet 100% zeker dat het de walnoot was. Het was een bakje met gemengde noten namelijk, waarvan ze een halve walnoot heeft gegeten.
    Verder altijd al veel eczeem en ook al eerder een dik gezicht/dikke ogen gehad. Ik heb echter nooit de link gelegd met voedsel. Het zou me helemaal niet verbazen als ze ook allergisch blijkt voor andere dingen. Er zitten heel veel allergieën bij mijn man in de familie...

5. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Noten is getest d.m.v. bloedonderzoek. Hij was toen ongeveer 2.5 jaar. Notenmix en pinda kwam daaruit. Tevens ook ei en melk, maar dat kwam met 9 maamden ook al uit de test.
    Cashew hadden ze apart getest omdat daar toen die reactie op was. Behalve cashew en pinda weten we niet welke noten wel of niet kunnen. Want notenmix is ruim he. Hazelnoot denken wij dat wel kan. Is al eens fout gegaan met speelafspraakjes, met chocpasta en kitkat (onlangs nog). Hij heeft toen niet gereageerd.
    Deze maand moet hij weer naar de kinderarts en wil ik vragen of notenmix beter uitgezocht kan worden.

Volgens onze kinderarts is notenallergie blijvend.
    Zoon heeft ook flinke kma gehad en ei allergie. Daar is hij wel overheen gegroeid.
    Eczeem kan een uiting van allergie zijn. Hier beiden kinderen eczeem (eczeem is aangeboren) en de voeding triggerde dat. Toen zaten ze helemaal onder. Jongste had ook kma.

6. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.068
    2.203
    113
    Brabant
    poe hey, schrikken.
    onze dochter heeft een pinda allergie, wat we merkten toen ze 1,5 was.
    Ze hebben toen ook bloedgeprikt en het was erg duidelijk. later hebben ze nog onderzocht op welk eiwit ze reageert en helaas op de "gevaarlijkste" ( dit zal jij beter snappen dan ik, ;))

Ze bleek ook kippenei-eiwit allergie te hebben, daar doen we niks mee, omdat we daar niks van merken.

bij onze dochter is het zo dat alle sporen van pinda vermeden moeten worden, omdat blootstelling een volgende reactie erger kan maken. ze reageert dus niet direct op sporen, maar het is dus indirect erg gevaarlijk.

Je leert ermee om te gaan. ik was in het begin erg angstig, nu meer nuchter, maar verslap zeker niet.

Wij dragen altijd twee epi-pennen bij ons, we hebben er 4. twee in haar tas en twee in mijn tas.
    Psz is op de hoogte, daar hangt een duidelijk protocol. (bv eerst 112 bellen, dan pas ouders etc)

Ze heeft haar eigen bakje voor traktaties en mag niks wat niet door mij gecheckt is.

succes!!!

7. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.676
    835
    113
    Vrouw
    Als ik het me goed herinner heeft het zoontje van charlybradbury ook de zwaarste vorm van notenallergie. Misschien kan je haar pben?

Lijkt me ontzettend moeilijk zo'n zware allergie.

8. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.068
    2.203
    113
    Brabant
    Klopt:)

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Andere vraag: mijn jongste was een huilbaby. Heel wat mee afgezien. Tijd gedacht dat het kma was (ook topics over geopend toen). Zelf melkvrij gegaan. Dit leek te helpen, maar uitendelijk gingen we weer terug naar af.
    Zou ik, met dat in het achterhoofd, ook nog wat bij hem kunnen verwachten? Hij heeft namelijk dezelfde soort eczeem als Fiene (en is nog steeds niet de makkelijkste)...

10. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Dat hoeft niet. Jongste had als baby kma, maar was daar met 1 jaar overheen gegroeid. Eczeem, maar verder geen andere allergiën.
    Terwijl zoon dan wel meerdere allergiën heeft (had).
    Zelf heb ik ook eczeem, maar geen voedselallergie.

Eczeem kan wel later overgaan in luchtweg problemen, astma, bronchitis.

11. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Geen ervaringen met kinderen wat betreft notenallergie. Maar heb een vriendin met notenallergie, bepaalde noten kan zijn wel verdragen. Maar je moet ook weer oppassen want sommige noten zijn in archide olie gebrand en archide is pinda. Oliebollen worden ook bijvoorbeeld vaak in archide olie gebakken. En zij kan absoluut niet tegen pinda's.

Neefje van een vroegere vriendin van mij had een slokdarm aandoening. In bepaalde eten kan hij letterlijk stikken. Hij had altijd een sosketting om en daarnaast als we ergens naar toe gingen een button op zijn shirt/jas met de tekst: geen eten/drinken aan mij geven!

Ik neem aan dat jullie nog naar de allergoloog gaan?
    En jullie zoontje heeft atopisch eczeem?

12. charliebradbury

charliebradbury Bekend lid

14 okt 2013
    986
    54
    28
    Onze zoon heeft inderdaad ook een ernstige pinda, noten en kippenei allergie.
    Hij is hier anafylacties voor en heeft altijd een epipen bij zich.
    Hij mag ook nooit zomaar eten aannemen en heeft altijd zn tasje met eten bij zich.
    Gaan ze nog verder testen welke noten je kindje nu op reageerd?
    En ga je naar de allgergoloog?
    Als je vragen hebt mag je ze altijd stellen.

13. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Hebben ze bij jou zoontje de noten allemaal apart getest? Hier alleen notenmix, pinda en cashew..maar wil dat wel wat uitgebreider onderzocht hebben. Ook gezien de test gedaan is onder de 4 jaar.
    Ik neem aan dat het mogelijk is om het afzonderlijk te testen en ook wat de reactie ongeveer zal zijn??

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Stom genoeg weet ik vanuit m'n werk redelijk veel van de testen. Heb ze zelf ook gedaan in het verleden. In de praktijk heb ik daar nu Alleen iets minder aan helaas, hahaha.
    Maar daarom wel antwoord op jouw vraag:
    Ja, het is afzonderlijk te testen. Maar... Allergietesten zijn rare testen.
    Aan de hoogte van antistoffen kun je niet altijd inschatten hoe erg een reactie zal zijn.
    Mijn man is bv allergisch voor katten. Toch lopen er hier twee rond en daar heeft hij amper last van.
    Een hoge positieve allergie test hoeft dus niet te betekenen dat je ergens heel veel last van hebt. Anderom helaas ook. Als je titer laag is wil niet zeggen dat je er niet heftig op kan reageren.

15. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Ah oké, dit wist ik nog niet. Weet wel dat het onder de 4 jaar onbetrouwbaar is en je dus vals negatief en andersom kan testen.
    Bij zoon kwam toen katten uit de test, klasse 3. We hebben zelf een kat (toen hadden we er zelfs nog 3). Nooit iets gemerkt van een allergie hiervoor. Hond teste hij licht, klasse 1 en als de hond van schoonouders hem likte, kreeg hij eczeem.

Ik zou bij zoon wel willen weten welke noot wel en welke noot niet. Hij is nu bijna 7 en is de test ook betrouwbaarder. Ik ga dus vragen of ze nog eens willen testen. Hier in het ziekenhuis doen ze ook provocatietesten. Maar weet niet of ze dat ook met noten doen. Vind ik ook meer belastend dan bloedprikken.

16. charliebradbury

14 okt 2013
    986
    54
    28
    Wij hebben een bloedtest gehad maar daarnaast ook provecatietesten om te kijken welke noten hij een reactie op had.
    Hij reageerde dus anafylactisch op pinda, chashuw,pistach en kippen ei.
    De andere noten zijn veilig of krijgt hij alleen galbulten van.

17. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Vond je de provocatietesten niet belastend? Is wel het betrouwbaarst.

18. charliebradbury

14 okt 2013
    986
    54
    28
    Heel erg ook erg eng.......mijn zoon ook......:(

19. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Daar ben ik dus bang voor, dat ze provocatietesten willen gaan doen.
    Lijkt me doodeng!

20. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Dat lijkt mij ook eng. Ook al is er direct medische hulp.
    Ik zal er, denk ik, nu niet voor kiezen om dat te laten doen i.v.m. de angst van zoon dan.
    Hij heeft eens een m&m in zijn mond gedaan, erop gebeten en toen direct uitgespuugd. Hij had toen alleen flink kriebel in zijn keel. Maandenlang vroeg hij bij alles: zit hier noten in, zit hier echt geen noten in. Ook bij bekende voeding. Als zijn zusje pindakaas at, heel panisch. Ze mocht niet in zijn buurt komen en er mocht niks aangeraakt worden etc.

Deel Deze Pagina