hi vk ik had een vraagje over de ligging van mijn baby en mijn baarmoeder. de vk zegt dat ik een lange buik heb maar dat de baby heel erg laag ligt de helft van mijn buik en is waarschijnlijk al ingedaald en misschien te klein is voor de aantal weken zwangerschap dat ik nu ben. ik heb ook eerder gevraagd waarom het zo'n pijn deed tijdens de bewegingen van de baby. !!hier op de forum!! ook dezelfde vraag gesteld bij haar en ze zei dat hij krap ligt en geschreven op mijn kaart.(ligging krap) maar hoe kan dat dan dat hij krap ligt en klein is terwijl ik een lange buik heb??? genoeg plek toch?of heeft dat niks te maken met de baarmoeder. ze had het ook opgemeten en mijn buik volgens mij tot mijn baarmoeder en kwam op 27 centimeter. is dit de maat van mijn baarmoeder? of schatte ze de baby? bedankt voor t lezen en geven van het antwoord. gr loesmari
hoi Loesmari, het aantal centimeters is de baarmoeder. Dat is wel prima voor deze zwangerschapsduur. Als je een lange buik hebt lijkt het dat de baarmoeder lager ligt, maar je navel (ons meet- en referentiepunt) staat dan hoger dan gemiddeld. Als je baarmoeder iedere keer groeit is er niets aan de hand. Over het krap liggen van de baby, er is inderdaad wel genoeg ruimte in je buik, maar de baarmoeder neemt niet je hele buik in beslag. Dus de baby kan wel strak in je baarmoeder liggen, dat het voelt alsof er niet veel ruimte is. Wat ze er precies mee bedoelt kan ik niet zeggen, het is geen officiƫle term. Als je je zorgen maakt zou ik haar bellen en om uitleg vragen. Als de verloskundige vindt dat je baarmoeder niet genoeg groeit zal ze een extra echo laten maken. Mirjam