carpaal tunnel syndroom tijdens zwangerschap

Discussion in 'Gezondheid' started by mandytjuuu, Oct 27, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mandytjuuu

mandytjuuu Actief lid

Jul 18, 2007
    439
    0
    0
    beveiliger en zorg
    zuidholand
    zijn er meer meiden die hier last van hebben of gehad hebben?
    het word bij mij echt met de week erger.. kan nu al als ik wakker ben niet eens een beker optillen en ik moet nog zo lang
    hebben jullie meschien tips?

groetjes mandy

2. wolly

wolly Niet meer actief

Ik heb er ook last van, alleen in me linker hand en het enige wat je kunt doen is bevallen ;)

Nog ff volhouden hoe moeilijk het ook is.

Liefs wolly

3. sivlie

sivlie Lid

Mar 26, 2008
    60
    0
    0
    Grafisch vormgever
    Waalwijk
    Wat bij mij erg heeft geholpen is 's nachts een brace om.
    Heb het vooral rechts en werd echt elk uur wakker van de pijn.
    Door die brace kan ik weer fatsoenlijk slapen en heb ik er overdag ook minder last van.

Groetjes en succes!

4. mandytjuuu

mandytjuuu Actief lid

Jul 18, 2007
    439
    0
    0
    beveiliger en zorg
    zuidholand
    okee thanx ook zei de dockter dat het meschien een idee was om fysio te doen.. wat denken jullie zou het helpen

5. Dienares

Dienares Actief lid

Jul 23, 2008
    255
    0
    0
    Ik had die diagnose ook gehad, maar het was zeker geen carpaal tunnelsyndroom! Na de bevalling hield ik de klachten en deze worden alleen maar erger. Eindelijk werd ik serieus genomen en werd door de orthopeed diagnose Hypermobiliteit vastgesteld.
    De polsspalken helpen bij mij niet en zeker s nachts niet. Krijg alleen meer pijn van.

6. kahrin

kahrin Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    1,020
    0
    0
    Ik heb het ook, het begon links maar heb het nu aan beide handen.

De dokter adviseerde een spalk, die heb ik gekocht (toen ik alleen links last had). In het begin kreeg ik veel pijn van dat ding, daarna werd het eigenlijk alleen maar beter.

Je krijgt de pijn niet volledig weg, maar het verlicht wel.

Rechts is het niet zo erg als links, dus vond ik het aanschaffen van nog een spalk te duur € 55,-, dit hou ik wel vol tot het einde :).

7. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

Jan 6, 2007
    8,553
    0
    36
    renkum
    gister toevallig wat info bij zwangerschapcursus gehad
    die zij ook inplaats van een spalk omdat die zo duur zijn kan je ook de hand beschermers voor skielers gebruiken snachts
    ja tuurlijk lig het niet maar het helpt wel goed zegt ze

8. mandytjuuu

mandytjuuu Actief lid

Jul 18, 2007
    439
    0
    0
    beveiliger en zorg
    zuidholand
    okee bedankt voor de tip!

9. kahrin

kahrin Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    1,020
    0
    0
    die polsbeschermers van het skeeleren werkten bij mij niet hoor, dat zat helemaal vervelend!

10. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

Jan 6, 2007
    8,553
    0
    36
    renkum
    ja het zal bij de ene wel werken bij de andere niet vele daar waren er erg te spreken over vandaar dat ik het meld

11. kahrin

kahrin Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    1,020
    0
    0
    Klopt absoluut, niet voor iedereen geldt hetzelfde!
    Een polsbeschermer is sowieso een goedkoper alternatief en als dat werkt is dat alleen maar mooi!

12. Pila79

Pila79 Bekend lid

Dec 4, 2007
    978
    0
    0
    Ik heb er ook heel erg last van, maar heb dit vroeger ook gehad dus heb nog een prachtige spalk liggen voor rechts, wordt nu alleen ook wakker met een dove en tintelende linkerhand :( Ik hoop dat het snel over is na de bevalling.

@Dienares: Met HMS heb je waarschijnlijk wel veel meer klachten dan alleen je polsen en ook hele andere klachten. Ik heb zelf al jaren last van HMS en dat voelt wel heel anders dan Carpaal tunnel syndroom, jammer dat je dokter het tijdens de zwangerschap niet voldoende heeft onderzocht.. Hoop dat het nu weer beter gaat.

13. christalletje

Oct 27, 2008
    39
    1
    0
    Helmond
    Goede tip: zoek een erkende acupuncturist: kijk op www.zhong.nl
    Dit kan uitermate goed behandeld worden.

en als je in de buurt van helmond woont wil ik je wel behandelen.
    Verwijzing van de huisarts is niet nodig
    succes!

14. Yjc

Yjc Fanatiek lid

Jan 18, 2008
    1,133
    0
    0
    Tilburg
    Weet je zeker dat het carpaal tunnelsyndroon is? Ik dacht het ook maar uiteindelijk bleek het een peesschede ontsteking. Vraag me niet wat het verschil is.
    Ik kreeg het rechts in de laatste 2 weken van mijn zwangerschap door het vocht vasthouden en links 2 weken na de geboorte waarschijnlijk omdat ik rechts ben gaan ontlasten. Na mijn bevalling was het dus niet weg en werd het alleen maar erger! Mijn kraamtijd was er niet echt leuker door en het was voor mij een van de belangrijkste redenen om te stoppen met de BV. Ik kon mijn kindje zelf niet eens meer goed aanleggen of oppakken!
    Ik heb weken met 2 strechverbanden om mijn polsen geslapen om inderdaad niet ieder uur wakker te worden van de pijn. De huisarts heeft het ook een keer ingetaped maar daar kreeg ik weer uitslag van dus dat schoot niet echt op.

Na 8 weken ben ik toch maar eens naar een osteopaat gegaan om te kijken of hij er iets aan kon doen en ik moet zeggen dat het langzaam maar zeker iets helpt. Nu na 5 maanden is het links helemaal verdwenen en rechts bijna. Alleen als ik nog een verkeerde beweging maak heb ik er weer last van.

Dus blijf er niet te lang mee door lopen. Zoek inderdaad een acupuncturist of een osteopaat en kijk of hun er iets aan kunnen doen. Want het is zeker niet gegarandeerd dat het na je bevalling weg is / gaat.

Sterkte er mee.

15. manytroubles

manytroubles Actief lid

Dec 9, 2006
    357
    0
    0
    Bij mij bleek het ook geen carpaal tunnelsyndroom te zijn, maar ook een pees(schede)ontsteking. Zowel links als rechts. De kraamtijd was daardoor ook minder leuk. Heel vervelend als je je eigen kindje niet goed kan vasthouden, of zelf in bad kan doen.
    Ik ben bevallen met een keizersnede, maar de "last"die ik daarvan had, was zoveel minder dan die pezen!
    Na cesartherapie, fysiotherapie, ergotherapie en spalken aan beide armen (waardoor ik niks meer kon), heb ik eerst rechts laten opereren. In amsterdam bij de handclinic. Een kleine operatie met grote gevolgen...Ik kon na een week vrijwel alles weer pijnloos! En links zou ik later geopereerd worden. Maar doordat ik rechts weer kon gebruiken werd links ontlast en ging dat vanzelf over.
    Ik ben vorig jaar oktober bevallen, heb tot eind maart met heel veel pijn gelopen, ben toen geopereerd en links was in juni helemaal over.
    Vond deze 9 maanden met pijn in mijn polsen veeeeeel zwaarder dan de 9 maanden zwangerschap.

Mijn advies: Laat je niet van het kasje naar de muur sturen...
    (De chirurg in Amsterdam vertelde mij tijdens de operstie dat dit nooit vanzelf over zou zijn gegaan...)

Manytroubles

16. Aussie73

Aussie73 Actief lid

Jan 15, 2008
    494
    0
    0
    Hoorn

Och arme! Ik heb het ook al vanaf week 15, ik kon soms niet eens mijn tanden poetsen en een beker vasthouden was idd ook onmogelijk. Ik heb pols bracen bij de sportwinkel gekocht voor 's-nachts, Deze waren ongeveer 35 euro per stuk en daardoor kon ik in ieder gecal 's-nachts een beetjs slapen. Overdag deed ik ze niet om want daar maak je het nog erger mee. Enige troost die ik je kan bieden is dat ik inmiddels al 2 weken helemaal geen last meer heb maar ja ben nu dan ook al 35 weken :oops: :oops: Wat mij soms ook verlichting bood was mijn polsen onder heel heet en daarna heel koud stromend water te houden en dit dan afwisselen....Mandy ik leef met je mee maar het is nou eenmaal zo!
    Ik werd 's-nachts wakker van de pijn en frustratie! Het komt waarschijnlijk doordat je vocht vasthoud in jouw polsen dus zorg in ieder geval dat je veel water drinkt, komkommer eet e.d.

Veel sterkte en een dikke kus van Aussie

17. Yjc

Yjc Fanatiek lid

Jan 18, 2008
    1,133
    0
    0
    Tilburg
    Oja, het advies dat ik zowel van de dokter, cesartherapeut en osteopaat kreeg was veel koelen. Echt 6 keer per dag zeker een kwartier met een ijspack op je polsen zitten en verder veel rust houden (maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker als de kleine er eenmaal is!)

Share This Page