Alvast (voor)kolven tijdens zwangerschap

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by roodborst, Oct 20, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. roodborst

roodborst Nieuw lid

Oct 20, 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Laatst las ik een artikel over kolven aan het einde van je zwangerschap, om zo de productie vast op gang te brengen. Hier zou ik graag wat meer informatie over willen.

Mijn vorige zwangerschap ben ik (helaas) fulltime kolver geweest, doordat mijn zoontje moeite had met drinken (o.a. zuigtraining gegeven). We waren genoodzaakt om hem de 2e nacht kunstvoeding te geven, ivm honger en geen geduld om überhaupt de borst te proberen. Nu kan ik bij de tweede zorgen dat dit op voorraad is, of wellicht al een eigen voorraadje aanleggen.

Paar vragen:
    1) Mag dit voorkolven alleen met de hand? Of ook met een elektrische kolf?
    2) Is het aan te raden / af te raden, en waarom?
    3) Ik zat zelf te denken om in week 39 te starten. Advies over wanneer er het beste begonnen kan worden?

Alvast bedankt!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,
    Goed om je zo volledig voor te bereiden!

vraag 1: ja, met de hand omdat sommige moeders sterk kunnen reageren op oxytocine en vroegtijdige weeën in de hand kunnen werken.
    vraag 2: aan te raden in bepaalde situaties. af te raden in andere.
    vraag 3: Vanaf week 37-39. afhankelijk van je doel. (moet je lang bijvoeden of wil je zeker weten dat de boel op gang is vanaf dag 1)

Dit zijn natuurlijk heel kort-door-de-bocht antwoorden, die stuk voor stuk weer vragen oproepen kan ik me voorstellen. La leche league heeft een mooie publicatie gemaakt hierover. Kijk eens op hun website of bel iemand in je buurt. Borstvoeding.nl | Home
    ook kun je een lactatiekundige inschakelen. Handig om je eerdere ervaringen nog eens te bespreken tijdens een pre-consult en je valkuilen in beeld te hebben. Daarnaast is het handig om dan een plan op maat te maken en je hebt meteen iemand om te overleggen tijdens de kraamweek!

Je vindt een lactatiekundige via Home | NVL Borstvoeding – zeker over borstvoeding of google. Je kunt ook via een online consult overleggen, dan kan echten niet meegekeken worden natuurlijk.

Succes

Share This Page