Hallo Ik ben moeder van 4 prachtige jongens. Onze jongste zoon was enkele weken na de geboorte best wel ziek. RS virus is ons verteld. En al snel kreeg hij ook vlekken rode vlekken. Ik was eerst bang voor hersenvliesontsteking. Het bleef gelukkig bij 3 vlekken. Ik gebruikte bloedverdunners dus vroeg of het daardoor kon komen. Nee dit waren aardbeienvlekken en zouden vanzelf weer weg gaan. Maar nu is hij 7 maanden. En hij krijgt er meer. Is dat normaal en horen die niet al aanwezig te zijn bij de geboorte? Wie heeft hier ervaring mee? Onze andere kinderen hebben ze niet. Alvast bedankt
Onze dochter heeft 1 aardbeienvlek. Deze zat er al bij geboorte als licht gekleurd vlekje. Na verloop van tijd werd hij steeds feller rood en werd ons verteld dat hij ook nog kon opzetten. Dit gebeurde na een poosje dus ook. Er werd ons ook verteld dat hij meestal voor de 4 jaar vanzelf weg gaat. Onze dochter is inmiddels 3 en hij zit er nog altijd in dezelfde staat. Ik heb er een hard hoofd in dat die vanzelf weg moet gaan. Bij cb-controles werd er het eerste jaar steeds naar gevraagd, of hij al minder werd. "Nee". Daarna vroegen ze er al niet meer naar. Maar mijn dochter heeft er dus een. Het bleef er bij een. Om op je verhaal terug te komen. Of ze perse bij de geboorte zichtbaar moeten zijn weet ik niet. In ons geval zat hij er inderdaad altijd al. Succes met het vinden van je antwoorden. Ik geloof dat ze het ook wel en hemangioom noemen. Misschien kun je daar meer antwoorden bij vinden.
Aardbeienvlekken zijn, voor zover ik weet, aanwezig bij de geboorte of ontstaan vlak daarna (geloof binnen een week of twee). Intensiteit kan wel nog toenemen daarna. Google eens op het wkz utrecht in combi met aardbeienvlek. Zij hebben een speciale site, waar je een foto kunt sturen (incl soort vragenlijst) en dan krijg je een oordeel van een dermatoloog of het echt wel een aardbeienvlek betreft. Dit bleek bij onze dochter niet het geval, terwijl de huisarts ons had gezegd dat het wel een aardbeienvlek betrof.
Hier ook een dochter met twee aardbeienvlekjes.. Zij is nu net 16 maanden maar bij haar worden ze al wel minder en lichter
Hoi, Mijn twee dochters hebben beide aarbeienvlekken. De oudste heeft er 7 en de jongste 2. Tot eenjaar kunnen deze groeien. Onze jongste heeft er en op haar hoofd. Hiervoor is ze behandeld met propranolol, een bloeddrkverlager. Hierdoor is deze plat geworden en gestopt met groeien. Kijk ook eens op d site van hevas.nl. Een speciale site voor mensen met o.a. Aardbeienvlekken. Hier kan je ook een heleboel vragen stellen. Succes!
Dankjewel voor de reactie. Heb inmiddels een forum gevonden die er over gaat. Hier heb ik ook foto's geplaatst. Benieuwd wat zei zeggen.
ik heb zelf een aardbeivlek in mijn hals. sinds mijn pubertijd is hij weggetrokken. het lijkt nu op een permanente zuigzoen. ben inmiddels 27 en ik ga er niet meer vanuit dat hij weg gaat..
Bij mijn dochter leken de vlekken ook na enkele maanden uit te breiden, het cb stuurde ons toen door naar de kinderarts en n echo omdat het onderhuids dan ook door zou kunnen groeien en in zeldzame gevallen tot schade aan organen kan leiden. Bij mijn dochter bleek het uiteindelijk niets te zijn. Bestaande vlekken groeien vaak door tot ca anderhalf jaar en verkleinen daarna. Bij mijn dochter is de grootste vlek nu al bijna weg, ze is 14 maanden.
Mijn dochtertje heeft 3 van deze vlekjes. Eentje op haar hoofd, een kleintje op haar rug en een best wel grote in haar lies. Bij geboorte was er niets te zien, ze kreeg ze in haar 1e maand. Van het plekje in haar lies was het eerst onduidelijk wat het was. Het CB stuurde ons toen door naar de huisarts. Daar bleek het toch een aardbeienvlek (hemangioom) te zijn. Volgens de huisarts verdwijnt deze vanzelf weer. Het plekje in haar lies lijkt nu ook wel wat kleiner te worden.
Hier ook een dochter met een vlek op dr rug. Heb begrepen dat wanneer het er meer dan vijf of zes zijn, je wel even naar een arts moet, omdat het idd onderhuids ook kan groeien. Bij mijn dochter van 18 maanden gaat de vlek nu langzaam vager worden.
Voor zover ik weet kan groeit het vaak 6-18 maanden, daarna zal het ieder jaar zo'n 10% kleiner worden. Het groeit dus sneller als dat het wegtrekt.
Ons zoontje, bijna 2 jaar, heeft ook een aardbeienvlek op zijn hoofdje en dat was toch een redelijke bult. Hij heeft hier echter nooit iets voor gekregen, dat doen ze hier niet. Toen hij ongeveer 10 maand was merkten we wel dat het stilaan platter begon te worden en rond 14-15 maand was de vlek helemaal plat. Stilaan wordt ze nu ook kleiner en lichter.