chocolade smelten, wat doe ik verkeerd?

Discussie in 'De lounge' gestart door sidmick, 23 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Vanmiddag ben ik als test wat slagroomsoesjes met muisjes gaan maken voor mijn kraamfeest. Heel soepel verliep dit echter niet. Ik had een chocoladereep in stukjes gemaakt, in een kommetje gedaan en het kommetje in een pan heet water op het vuur geplaatst. De chocolade smolt en de eerste paar soesen gingen perfect. Echter ging de chocolade al snel stollen, kwamen er klontjes in en werden het later bonken. Wat doe ik verkeerd?

2. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    zolang je de chocola warm houd blijft het vloeibaar... wat voor chocola heb je gebruikt? puur , melk, wit?

3. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

De chocola niet te heet laten worden... Langzaam laten smelten, en de temperatuur gelijk houden wanneer het gesmolten is.

4. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    mijn moeder dat er altijd een beetje boter bij..

5. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.065
    2.203
    113
    Brabant
    Kom niet ín t water hangen, maar erboven. Wrs is je choco te heet geworden.
    Ik doe het trouwens altijd in de magnetron.

6. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Hoe hou je de temp gelijk dan???
    Want als je het vuur uit doet dan word het koud, en als je het vuur aanlaat dan word het te heet...
    In beide gevallen word het hard.

7. sunnycloud

sunnycloud Fanatiek lid

28 dec 2006
    1.541
    142
    63
    Vrouw
    Ik liet het water net niet koken en de pan er boven houden, het water moet je kom niet raken en niet te vergeten zo nu en dan even goed doorroeren. Ging op deze manier bij mij altijd erg goed.

8. brin

brin Actief lid

14 apr 2011
    327
    0
    0
    kom heb ik wel altijd in het water, chocolade gewoon in stukjes in de kom dan wanneer water bijna kookt vuur uit en pan op het aanrecht.. dan pas roeren en smelt de rest... kom niet van de pan halen dan blijft temperatuur constant en koelt het langzaam af ipv te snel waardoor het te snel stolt. dit geeft je de kans om ermee te doen wat je wilt.

9. Angellove90

Angellove90 Bekend lid

2 mrt 2011
    731
    0
    0
    Student Vastgoed & Makelaardij
    Noord-Brabant
    Ik verwarm altijd ongeveer de helft van de chocolade in de magnetron, zover dat het goed gaat smelten. En dan de andere helft van de chocolade erbij, om de temperatuur weer omlaag te krijgen. De beste verwerkingstemperatuur van chocolade is ongeveer 36 graden, dus als je een klein beetje op de lip doet, moet het "koud" aan voelen. Op die manier moet het goed gaan, en als je chocolade opdroogt, krijg geen witte "waas" over de chocolade.

Zo heb ik het van mijn schoonvader geleerd, en die is patissier geweest.

10. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Dat is helemaal de juiste manier... Mooiste is eigenlijk als je de chocolade temereerd op een marmeren plaat :p mooie glans en breekt zo lekker als een magnunreclame :p

11. Kaardebol

Kaardebol Niet meer actief

bij de Appie hebben ze zakken voor in de magnetron :p
    hoef je alleen ff op te warmen :D

12. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    echt waar? is dat smelt chocolade dan? ik kreeg er helemaal stress van vanmiddag haha. maar ik heb de kom in het water gezet en op het vuu r laten staan dus hetbzal te heet zijn geworden

13. Kaardebol

Kaardebol Niet meer actief

ja het zit in een zak en het is al gesmolten zeg maar...
    vriendin het gehaald bij de xxl appie toen we high tea hadden!

errug handig hoor hahaha :D:D

14. nijntje81

nijntje81 Fanatiek lid

11 jul 2011
    1.738
    0
    0
    Big City
    Ik smelt au bain marie met heet water uit de kraan, niet heter ivm witte uitslag en brokkelen.

15. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Ik smelt mijn chocolade altijd in de chocolade fondue.

Deel Deze Pagina