hallo allemaal! Ik weet dat je tijdens je zwangerschap wat vaker last kan krijgen van hartkloppingen, nu heb ik dat ook buiten een zwangerschap om. De laatste 3 maanden heb ik er wel extreem veel last van, ik vroeg me af of er hier meer meiden zijn die me er wat meer over kunnen vertellen, ervaringen e.d. Ik weet dat ik veel heb meegemaakt en het verlies van mijn zoontje erbovenop heeft natuurlijk een hoop spanningn in mijn lichaam veroorzaakt, alleen in de laatste 3 maanden heb ik al 2 keer gehad dat ik eerst extreem vaak het gevoel had dat mijn hart oversloeg en dat het daarna overging in "het fladderen" je hart pompt dan niet meer normaal, maar fladdert/trilt in je borst, dit is enom akelig, heel je borst trilt dan mee en je wordt slap en ziet zwarte vlekken voor je ogen, na tussen de 5 en 10 minuten houdt dit op en gaat het over in een extreem hoge harde hartslag, volgens de docter komt het door de spanning en kan het geen kwaad, maar het is wel erg akelig en nu ik zwanger ben maak ik me er toch wel een beejte angstig over, kan mijn lichaam de zwangerschap wel aan, kan ik de bevalling wel aan? Dus ik hoop dat er meiden zijn bij wie dit bekend voorkomt? al hoop ik eignelijk dat niemand hier dit heeft, het is echt akelig Hoop dat iemand me gerust kan stellen? liefs Pjetje
het zijn spanningen ik herken dit wel heb er zelf veel last van gehad, nu nog weleens. maar ik heb een paniekstoornis ( die ik gelukkig onder controle heb. het is een heel naar gevoel ik hoorde mijn hart kloppen en snel slaan ook trillingen op mijn borst heel eng allemaal. komt allemaal door spanningen en stress ik snap dat je bezorgd bent.
Hoi Liesje, Bedankt voor je reactie, jij had dus ook echt dat trillen in je borst? net of er heel veel vlinders tegen je borstwand aan fladderen? Het is dus vanzelf over gegaan bij jou? en tijdens je zwangerscchappen? kan dus geen kwaad, je hebt niet ineens bijvoorbeeld tijdens je bevalling zon aanval van fladderen gehad of extreme hartkloppingen? nogmaals bdankt voor je reactie, tis echt ene naar gevoel, maak me er best zorgen over
Hoi Pjetje. Kan inderdaad van spanning komen, kan ook wat anders zijn. Waarom ga je niet even naar de HA?
ik zou als ik jou was naar je huisarts gaan vanzelf gaat het niet over ik heb de paniekstoornis door een traumatische ervaring over gehouden en met hulp van psychotherapie ben ik een heel eind op de goede weg ik kan er mee omgaan en heb er gelukkig bijna geen last meer van. tijdens mijn vorige zwagerschap heb ik er veel last van gehad vooral de bevalling was moeilijk. ik had ook ptss maar daar ben ik dankzij de therapie vanaf. jij heb ook een traumatische ervaring gehad je bent je kindje verloren verschrikkelijk, ik heb iets heel anders mee gemaakt. zoek hulp voordat het misschien erger wordt dat is mijn advies.
He meis...wat jij beschrijft klinkt heel erg als verschijnselen die samen gaan met hyperventilatie? Ben je wel al bij een arts geweest?
Kan idd hyperventilatie of paniekstoornissen zijn. ik heb dit ook een hele tijd gehad met psycoloog en medicijnen beter geworden. Ik kijk straks wel tegen de bevalling aan omdat ik bang dat het terug komt. maar ik weet er goed mee om te gaan gelukkig..
hoi meiden bedankt voor jullie reactie, het is geen hyperventilatie en ook geen paniekstoornis, ik heb al bijna heel mijn leven lang hyperventilatie in zowat elke bestaande vorm heb ik het al wel eens gehad.. Ik ben ook bij mijn arts geweest, hij verklaarde het als een vorm van boezemfibrilatie, dat is een moment dat je hart echt op hol slaat en niet meer normaal pompt, maar fladdert in je borst, dit houdt even aan en daarna gaat het over een een enorm snelle hartslag tot wel 200 slagen per minuut, als dit bijvoorbeeld 1 keer in de week voorkomt dan kunnen ze het pas gaan onderzoeken, in de frequentie dat ik het heb (gelukkig) kunnen ze er nog niet zo veel mee...ze kunnen namenlijk pas zien op een filmpje op het moment dat je het hebt uit welke kamer het komt... Ik hoopte eigenlijk dat er iemand was/is die hetzelfde heeft en ervaringen met me kan delen.. liefs Pjetje
Is het niet verstandig om even naar de dokter te gaan en een hartfilmpje te laten maken. Zo kunnen ze zien in welke mate de hartritme stoornis is. Heb je misschien gelijk wat uitgesloten. Zou er toch niet mee rond blijven lopen hoor.
Hey Pjetje, De huisarts zou jou eventueel door kunnen sturen naar een cardioloog. Misschien dat je dan een fietstest of zo kunt doen ,zodat ze kunnen zien hoe jou hart functioneert bij inspanning. Misschien dat je wel medicijnen nodig hebt,lijkt mij niet goed als je hart op hol slaat met duizelingen...
Ik ben al bij de docter geweest, het probleem is juist dat ik het niet bij inspanning heb, maar in rust en op dit moment 2 x in 3 maanden (en hopelijk niet meer) aan een hartfilmpje heb ik dus niets, omdat mijn hart op dat moment normaal functioneerd, het is waarschijnlijk ook van de spanning en de stres, niet raar natuurlijk na alles wat er gebeurd is! maar goed, ik vraag ook niet naar een uitsluiting, maar ik hoop dat er iemand is die hetzelfde heeft waar ik ervaringen mee kan delen?! De docter kan niets doen tenzij ik op het moment dat ik het heb een hartfilmpje kan maken, aangezien ik het gelukkig nog niet langer dan 10 minuten heb gehad en maar heel af en toe is dat bijna onmogelijk, bij inspanning functioneerd mijn hart gewoon normaal!
Hoi, ik ben functieassistente cardiologie. Je kan je ook door laten verwijzen naar een cardioloog en die zal je misschien kunnen geruststellen. Hij zou eventueel een 24 uurs holter of 7 dagen holterkunnen aanvragen. Dit is een kastje die je of 24 uur of 7 dagen bij je draagt en je hartritme registreerd.Zodat je een goed beeld krijgt hoe het ritme van het hart is op bepaalde delen van de dag en of het stressgevoelig is.Je moet namelijk ook een dagboekje bijhouden met je bezigheden. Al is het alleen maar voor je gemoetsrust. Ik heb ook een aantal jaar last gehad van hartkloppingen maar dat lag aan mijn beroep. Ik nam teveel mee naar huis. Het heeft dan ook vaak te maken met het psychische.Maar dit ter zijde. Hoop dat je er wat aan heb.