Acetylsalicylzuur vanaf 9 weken, gevaarlijk??

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door AstridDi, 1 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AstridDi

AstridDi Fanatiek lid

6 mei 2008
    2.068
    0
    0
    Ik gebruikte in mijn vorige zwangerschap vanaf de 12e week Acetylsalicylzuur ivm ernstige vroegtijdige placenta insufficientie bij de zwangerschap daarvoor. Met 36 weken mocht ik stoppen met slikken.

Nu ben ik weer zwanger (bijna 12 weken) en kreeg ik bij de vorige echo met 9 weken al gelijk acetylsalicylzuur voorgeschreven (weer uit voorzorg). Echter mocht ik daar nu gelijk mee beginnen omdat de gyn van mening was dat de kans op miskraam heel erg klein was, aangezien ik met 7 en 9 weken een goede echo heb gehad. Ook nu moet ik het slikken tot de 36e week.
    Nu vraag ik mij af, waarom "mag" je eigenlijk die aspirine pas na de 12e week gaan slikken? En kan het kwaad dat ik dus nu al met 9 weken ben begonnen. (op dokters-aanraden).
    Kan je een "miskraam" krijgen als je voor de 12e week hiermee begint ?

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

we zijn altijd heel voozichtig met medicijnen in de zwangerschap. Bij jou is heel duidelijk een voordele om ze wel te nemen ivm je placenta-insufficientie. De kans op een miskraam is inderdaad heel klein als je al 2 goede echo's hebt gehad. Het is afwegen van voor- en nadelen. Als je al eerder dan bij 12 weken start heb je meer profijt omdat de placenta nu nog in ontwikkeling is en mogelijk al voordeel kan hebben van de medicijnen. De arts acht dit voordeel zeer waarschijnlijk aangezien hij je nu al bij 9 weken laat starten.
    Ik zou gewoon het advies van de arts opvolgen, als je erg twijfelt overleg je nog eens (telefonisch) met hem of haar.

Mirjam

3. AstridDi

AstridDi Fanatiek lid

6 mei 2008
    2.068
    0
    0
    Maar je kan dus door (vroegtijdig) gebruik van Acelys..... geen miskraam krijgen ?? Dat dat medicijn dus de "boosdoener" is. ??

gr

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

ik heb het nog even nagekeken maar miskramen worden niet genoemd bij de bijwerkingen.

Mirjam

5. AstridDi

AstridDi Fanatiek lid

6 mei 2008
    2.068
    0
    0
    ok, hartstikke bedankt

Deel Deze Pagina