chocolademelk/yoki light

Discussie in 'Voeding' gestart door Ringeling, 8 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ringeling

Ringeling Bekend lid

2 mrt 2012
    869
    113
    43
    Vrouw
    Mijn dochter lust geen melk,mij maakt het niet uit ze krijgt haar zuivel wel binnen. Oma heeft voor haar (op de oppasdagen)chocomelk opgehaald. Omdat we op moeten letten met wat ze binnen krijgt (gewicht in bovenste lijntje)heeft ze de light variant opgehaald. Maar is dit niet nog 'slechter'?

Verder vertelde schoonzus mij dat haar 1 jaar oude zoontje geen gewone melk lust, de oplossing is dus yoki light. Ik heb er niks van gezegd hoor :) maar is dat wel zo goed voor de kleine?

2. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    tja.. je kan ook nog karnemelk proberen misschien of magere yochert? ik zou persoonlijk niet altijd chocomel geven, dat lijkt mij meer voor speciale dagen.

3. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Altijd chocomelk of yoki lijkt me niet het beste nee, maar melk zelf is ook erg vettig en schijnt ook weer niet heel goed te zijn. Er valt overal wat voor te zeggen.
    Ik weet niet hoe vaak je moeder oppast en je kindje dus chocomelk krijgt? Als het niet te vaak gebeurd zou ik het lekker zo laten...
    Mijn moeder geeft mn kind een mini cornetto of mini magnum als ze oppast en het is warm weer. Ach het is maar eens per week en ze eet hem maar voor de helft op (rest is al gesmolten voor ze het op eet of het ligt op de grond) dus laat ik het maar zo...thuis krijgt ze het niet.

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik weet niet wat er in chocomel light of yoki light zit, maar als er 'nepsuikers' zoals aspartaam inzitten zijn ze sowieso niet geschikt voor jonge kinderen. Je kunt toch gewoon tegen je moeder zeggen dat je liever niet hebt dat ze dat voor je dochter koopt? Laat haar wat yoghurt aan je dochtertje geven ofzo.

Hier drinken ze allebei ook geen melk (mama's melk of niks :D ), ik maak me er geen zorgen over. Sowieso eten ze 1 keer per dag zuivel op brood (kaas of roomkaas) en daarnaast altijd flink wat volle yoghurt als toetje. Dan krijgen ze echt genoeg zuivel binnen.

5. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    In light producten zoals dit worden vaak de suikers vervangen door zoetstoffen. En kleine kindjes zitten snel aan hun max wat betreft zoetstoffen. Uit mijn hoofd mogen ze 1 bekertje met een drankje met zoetstof per dag.

Als je graag wil dat je dochter een zuivelproduct drinkt én dat dit niet een caloriebommetje is: al eens een scheut(je) diksap door de melk geprobeerd? Of een smoothie maken?

6. adi

adi Niet meer actief

Geef in ieder geval geen light producten aan je kind. Als je moet letten op gewicht van je kind zou ik de chocola uit de melk schrappen. Er zijn genoeg zuivelsoorten, zonder smaakjes of zoetstoffen.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Light is niet voor kinderen bedoeld, maar voor volwassenen die willen afvallen.

Als je kind aan de mollige kant is, hou het eten dan gewoon gezond. Ze heeft vetten nodig voor haar groei, dus geen magere zuivel geven.

Als oma haar graag melk ziet drinken op oppasdagen, dan lijkt chocomel me nog niet eens zo gek, als oma het maar beperkt tot 1 bekertje (150cc) en vooral niet van de light-variant.
    Nadeel van light vind ik vooral dat de smaak veel zoeter is dan van gewoon, waardoor je kind aan de veel zoetere smaak gewend raakt.

Mooiste zou zijn als oma de chocolademelk gewoon zelf maakte: lepeltje cacao, lepeltje suiker, scheut heet water, roeren, scheut melk erbij.

8. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

In light producten zit een hoop sacharose, waar je op den duur lekkere dunne poepluiers van krijgt (volwassenen gaan aan de dunne zeg maar :D) en volgens mij is dat nog slechter dan bijv. 1x in de week een pakje gewone chocomelk bij het eten. Elke dag? dan zou ik nee zeggen, maar die ene keer in de week? Ik drink ook graag chocomelk en ik neem het nu 1x in de week op vrijdagavond als toetje, mmmm :D

Als alternatief voor koemelk zou ik sojamelk of geitemelk proberen. Als ze dan toch zuivel binnen "moeten" krijgen.

9. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    Bij ons zijn ze dol op yoghurt met karnemelk en een scheutje diksap. Ook optimel krijgen ze af en toe als variatie.

10. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Light varianten zijn vaak niet beter dan de gewone. Je kunt beter meer vet in iets hebben dan teveel suiker.

Je kunt eventueel als je gezonder chocolademelk wilt maken rauwe cacao kopen, dat valt onder de superfoods.

Sojamelk nooit doen, zeker niet bij kinderen in de groei. Er zitten stoffen in die zich gedragen als oestrogenen.

11. Koon

Koon Niet meer actief

Kan je dat eens verder uitleggen?

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Light hoor je nooit aan een kind te geven, zoetstoffen zijn nog slechter als suikers. Mijn moeder geeft mn dochter wel chocolademelk, met een theelepel nesquick poeder door haar rijste/havermelk. Vind ik geen punt voor die 1-2x per week. Maar mijn dochter is 2,5. No way dat ik chocolademelk aan een kind van 1 zou laten geven!

13. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Chocomelk en yogi aan een jong kindje zou ik niet oké vinden.
    Heb je al karnemelk met scheutje Diksap geprobeerd? Warme melk met wat honing (boven de 1jr).
    Of thee met een scheut melk?

Een vriendin van mij heeft als tussenoplossing;
    Melk met smaak en gewone melk 50/50. In melk met smaak zitten suikers maar ze lengt het aan met gewone melk. Kindje drinkt het op en het is niet te zoet..

14. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Sluit me aan bij de voorgangers... Zou in ieder geval geen light-producten geven. Dan nog liever de gewone variant...
    En eigenlijk sowieso geen chocomel of yoki aan een kind van net 1 jaar, maar daar zijn de meningen over verdeeld en dat is aan iedereen persoonlijk.

Heb je al meerdere varianten geprobeerd??
    Volle melk, halfvolle melk, karnemelk (dit alles met evt een scheutje diksap). 'Verse' melk of houdbare melk zit ook nog smaakverschil in.
    Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de 300cc zuivel per dag te verdelen over bijv kaas op brood, bak volle kwark/yoghurt als toetje oid. Het hoeft niet persé melk te zijn natuurlijk!

Ik heb hier toendertijd eerst een tijd gemengd gegeven (opvolgmelk en gewone melk) tot ik alleen melk over hield.
    Hier met periodes ook slechter melk drinken, maar over het algemeen goed. Chocomel lust ze niet en ze krijgt af en toe een flesje fristi als we ergens zijn om te eten of zo...

15. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    hier ook soja melk, gepasteuriseerde melk is niet nodig en zeker niet goed voor mensen.

16. Ringeling

Ringeling Bekend lid

2 mrt 2012
    869
    113
    43
    Vrouw
    Het gaat om mijn dochter, die is 4 jaar :)
    Ik vind het wel erg lief dat mijn schoonmoeder zo meedenkt en de bedoelingen zijn in ieder geval goed, ik ga eens kijken naar alternatieven en met schoonmoeder praten.

Wat betreft sojamelk, ik had geen idee dat dat schadelijk is? Schrik ervan, de jongste krijgt dit ook weleens (1,5)

17. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Oh, haha... niet goed gelezen dus! :D

18. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Mijn dochter krijgt elke dag flesje chocomel en yokidrink.
    Het is nutrinidrink met chocolade en aardbeien smaak.

Hier doe ik er niet moeilijk over wat mijn kindje binnenkrijgt aan vette dingen/drinken.
    Wel kijk ik of het verzadigde of ongezadigde vetten gaat.

Ik kreeg te horen dat als ze iets lekker vind wat vettig is ik hdt gewoon moet geven(dieetiste)
    Dit omdat mijn dochter ondergewicht heeft en te licht is bij haar lange lengte.
    Dus als ze een keertje vaker chocomelk kringt geeft het dus niet.

Als ze overgewicht had dan had ik het niet toegelaten als het meer dan 3 keer pw is.

19. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Maat nutrini kan je toch niet vergelijken met gewone yoki en chocomel..
    Althand de gewone nutridrink die ik voor mezelf heb.. Ook aardbei en chocomel lijkt er in niks ophoor..

En al helemaaaaaal niet kwa samen stelling...

Daarbij krigt jou kindje het niet voor de lol maar omdat ze aan moet
    Komen...

20. adi

adi Niet meer actief

Eehh vind jij echt dat yoki en nutrini hetzelfde zijn?

Deel Deze Pagina