mogelijk b12 tekort?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by mappel, Jun 23, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mappel

mappel Niet meer actief

hallo,

ik ben al 13 jaar vegetariër en slik daar ook b12 vitamine voor. Ikben echter nooit geprikt op een tekort, maar dit komt bij vegetariërs wel vaker voor. Een tekort aan B12 kan voor heel veel vervelende dingen zorgen, ik ken mensen die hierdoor in een rolstoel zijn beland, vanwege spierfunctie verlies.

Ik was weer even informatie aan het opzoeken en nu kwam ik tegen dat er een sterk verband bestaat tussen doodgeboorte en B12 tekort ivm vorming van bloedproppen in de placenta. Ik heb me nooit veel zorgen gemaakt, maar nu ik zelf zwanger ben, vraag ik me af of ik me niet beter evenkan laten prikken...

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

Jul 23, 2012
    1,874
    0
    0
    Hoi,

Een vitamine B12 tekort kan je ontdekken in het standaard bloedonderzoek wat al gedaan wordt tijdens de zwangerschap. het wordt ook wel een macrocytaire anemie genoemt. Dit kan je zien aan een waarde in het bloed, genaamt MCV. Bij het eerste bloedonderzoek in de zwangerschap wordt het MCV altijd mee geprikt. Een normale waarde hiervan is tussen 80-100. Mocht het boven de 100, is dat een aanwijzing voor een Vitamine B12 tekort. Nog even wachten dus tot je eerste controle.

Groeten Evelien

Share This Page