Chocolademousse....

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Roxyroxx, 22 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Hi meiden,

Ik weet dat verse chocolademousse wordt afgeraden, maar is dit vanwege de rauwe ei die er in zit? Heb namelijk dit weekend bij de Hanos een gekoelde mousse gehaald, die ik zelf moet opkloppen. Ok het is dan niet echt de lekkerste mousse, maaaaaar ok! Er staat bij ingredienten dus niks op van rauw ei.... Mag je dan gewoon chocolade- mousse eten (nu er dus geen ei inzit? Of mag je vanwege iets anders geen choco-mousse?)

2. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Wat een gemene titel... :D

3. Roxyroxx

Het is nog gemener als je het ergens anders niet door mag hebben ipv rauw ei, dusssss wie helpt me :D

4. mamadeliefste

mamadeliefste Niet meer actief

Chocolademousse

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Ga naar: navigatie, zoeken
    [​IMG] [​IMG]
    Chocolademousse

Chocolademousse of chocomousse is een nagerecht van eieren en chocolade, dat in veel landen populair is. Vooral in Frankrijk, waar het gerecht is ontstaan. Het woord chocolademousse is samengesteld uit het Nederlandse woord chocolade en het Franse woord mousse (schuim). Het product wordt in culinaire kringen ook wel aangeduid met de Franse benaming mousse au chocolat.
    Een traditionele chocolademousse wordt gemaakt met pure chocolade. Een minder sterke chocoladesmaak wordt verkregen door gebruik te maken van melkchocolade of witte chocolade. De chocolade moet worden gesmolten. Dit kan au bain-marie gebeuren of in de magnetron. Vervolgens worden er geklopte eiwitten, slagroom en eventueel wat water doorheen geklopt. Bij bepaalde variëteiten wordt ook het eigeel verwerkt. Door de mousse te laten afkoelen in de koelkast stolt de chocolade en wordt de mousse stijf. Eventueel kan, net zoals bij een bavarois gebeurt, wat gelatine worden toegevoegd. Te veel gelatine kan echter leiden tot een te stijve mousse, die niet meer smakelijk is. Soms wordt er een likeur of een drank als cognac toegevoegd, maar dit is in afwijking van de traditionele bereiding.
    Een traditionele vers gemaakte mousse bevat ongepasteuriseerde rauwe eieren, waarin de salmonellabacterie aanwezig kan zijn. Daarom is chocolademousse niet geschikt voor kleine kinderen, zwangere vrouwen, bejaarden en andere risicogroepen. In verband met dit gezondheidsrisico kan ook gepasteuriseerd eiwit en eigeel gebruikt worden.
    Een gezondere variatie van chocolademousse kan gemaakt worden door eiwitten en slagroom te vervangen door magere kwark.

En toch heb ik het bij twee zwangerschappen gedaan en wilde het eindelijk woensdag ook weer gaan doen.
    Oma maakt altijd zo'n lekkere keek er al helemaal naar uit totdat ik deze post op zwanger las.

5. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik eet wel de voorverpakte mousses uit de supermarkt, die zijn normaal gezien gepasteuriseerd anders zouden ze maar erg kort houdbaar zijn. Overigens kan je ook gepaseuriseerd eiwit kopen, dat gebruiken ze vaak in restaurants om salmonella te vermijden (en listeria wordt dan meteeen ook gedood!)

6. Roxyroxx

Ah ok! Dus ik mag mijn zonder rauw ei-mousse gewoon eten? Jammieeeeeeeee, hallo heerlijk kerst dessert :D

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Een mousse die je maakt van poeder bevat per definitie geen rauw ei, dat is nogal lastig om in poeder om te zetten ;)

8. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    :D

Je kunt ook gewoon de chocolademousse uit de winkel eten hoor! Daar zit ook geen rauw ei in....

Die zijn over het algemeen ook lekkerder dan de opgeklopte versie :D:)

9. Roxyroxx

Het is geen poeder.... Het is gewoon horeca-mousse, vloeibare fles die je moet opkloppen en moet laten opstijven, dus volgens mij kan t heeeeel goed dat het in zoiets wel zou zitten.

10. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Als er in iets rauw ei zit, is het over het algemeen maar 2/3 dagen houdbaar....
    Dus lekker eten hoor!

11. Roxyroxx

Thanks voor de tip!

12. Janneke00

Janneke00 Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.870
    2
    38
    Brabant
    Oh, ik heb van de week gewoon de chocolademousse van Mona gegeten...

13. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat mag ook gewoon.

14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    anders zelf maken dan weet je zeker wat er in gaat.
    Nu heb ik zin in chocolademousse... :)

15. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Oh... heb vrijdag bij een restaurant chocomousse gegeten.... weet niet of ie vers was?! :O

Liefs,

16. NdNk

NdNk Fanatiek lid

8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Geweldig....dit soort titels zouden niet moeten kunnen :p En ik heb geen chocola in huis aaahhhh :D

17. Roxyroxx

Ben op vakantie, dus wilde voor de simpele mousse gaan :p. Beetje makkelijkheid voor mezelf ;)

Deel Deze Pagina