Dag dames, Mijn zoontje is inmiddels een paar maanden oud en ik begin alweer een beetje te denken over wanneer we willen gaan proberen voor een tweede. Nou was mijn eerste zwangerschap best zwaar, niet bepaald de roze wolk waar ik op hoopte. Ik ben negen maanden lang extreem moe geweest en had zowat nergens puf voor. Na vier maanden moest ik minder werken door de vermoeidheid en eigenlijk deed ik naast werken amper andere dingen. Ik ging elke avond om 7 uur naar bed, uiteindelijk ging het iets beter en kon ik weleens om 9 uur naar bed. In het weekend kon ik 1 ding plannen als ik de andere dagen zowat niks deed. Voor even is dat best vol te houden, maar de hele zwangerschap zo aantobben was voor mij best lang. Door de vermoeidheid werd alles ook minder leuk en kon ik steeds minder genieten. Een paar dagen na de bevalling ging het al veel beter en nu voel ik me weer hartstikke goed, het kwam dus echt door de zwangerschap. Door dit hele verhaal ben ik wel een beetje bang geworden voor een eventuele nieuwe zwangerschap. Nu was het al lastig vol te houden, maar als ik al een kleintje rond heb lopen thuis zal het nog zwaarder zijn. Aan de andere kant is natuurlijk geen zwangerschap hetzelfde. Wat is jullie ervaring, was je tweede zwangerschap zwaarder dan de eerste of viel het juist erg mee? En had je dezelfde klachten, of had dat helemaal geen link met elkaar? Ik ben heel benieuwd!
Hier een positief verhaal! Eerste zwangerschap was zwaar voor mn lichaam bi vanaf week 15 moe pijn blegh gelukkig niet misselijk geweest. Was er dan ook echt klaar mee! Na de bevalling best snel opgeknapt lichamelijk iig. Deze zwangerschap echt ik mag niet klagen weer geen misselijkheid beetje moe rond de 12/13 weken even en nu af en toe maar meer door de gangbare kwalen als maagzuur en wat lastig slapen maar veder fluit ik er doorheen!
hier ook een positief verhaal! Ik was mn eerste zwangerschap de eerste 5 maanden gruwelijk misselijk en toen de misselijkheid over was werd ik gruwelijk moe waardoor ik minder moest gaan werken. Daarnaast nog andere serieuze klachten waarvoor ik bij de gyn liep zware bevalling met complicaties, lange tijd nodig gehad om te herstellen... echt geen roze wolk dus. Bewust ruim 2 jaar gewacht om alles een beetje een plekje te geven en na te denken of ik dit echt nog een keer wou . Maar tot nu toe valt het echt super mee! Ik ben een klein beetje misselijk geweest, maar ik heb gewoon een leuke moeder kunnen zijn de afgelopen maanden, ik heb niks hoeven laten. Ik slaap heerlijk en voel me het grootste deel van de dag uitgerust! Totaal andere ervaring dit! Erg fijn om mee te mogen maken, echt een kadootje!
Ik vind deze zwangerschap veel zwaarder, sylvano is 1, 5 en ik kan dus niet meer gaan liggen wanneer ik dat nodig heb, ook zit ik al vanaf de positieve test in de ziektewet ivm BI. Maar goed waar een wil is, is een weg en plan regelmatig dagjes sauna of rustige dagen zonder mij zoontje.
Ik had bij mijn eerste zwangerschap last van HG tm 26 weken, daarna last van BI, zat al gauw na de zwangerschapstest thuis. Nu ben ik sochtends wat misselijk en savonds, maar als ik optijd wat eet en drink is het goed vol te houden en ben gelukkig ook nog aan het werk! Als ik me niet zo lekker voel dan heb ik mijn dochter en hond die me veel afleiding geven, dan gaan we gewoon even naar buiten wandelen en een frisse neus halen dan kunnen we er weer ff tegenaan. Ben wel iedere dag ontzettend moe, lig om 9u al in bed te slapen , slaap snacht wel heel slecht, word honderdmiljoen keer wakker maar Slaap wel snel weer in! deze zwangerschap is veel beter te doen dan de eerste!
Meeste reacties zijn fijn om te lezen! Heb een beetje de zelfde twijfels als TS.. Heb ook flinke BI gehad, maar lees dus dat dit bij een tweede zwangerschap helemaal niet terug hoeft te komen Dat geeft hoop
Fijn om te lezen dat het ook mee kan vallen, dat geeft weer een beetje hoop . Het blijft natuurlijk wel afwachten, maar iig fijn om te weten dat de tweede keer ook fijner kan zijn.
Hier precies andersom, een fijne zwangerschap bij de eerste, nu echt een zware zwangerschap. Helaas heb je geen garantie. Elke zwangerschap is anders. Ik ben er wel achter gekomen dat je er niets over hebt te zeggen. Verder weet je dat je al kindje hebt en dat is niet altijd even makkelijk...
Tijdens mijn eerste zwangerschap ben ik 9 maanden lang doodziek rn misselijk geweest. Tot een week of 26 meerdere malen pee dag overgegeven, daarna nog wel misselijk, maar iig niet meer iedere dag voor de wc. Verder had ik eigenlijk geen last van kwaaltjes. Nu tot ongeveer 18 weken weer doodziek, maar sindsdien stukken minder, kan weet aardig eten en geef nog maar heel af en toe over. Maar helaas nu wel veel andere kwaaltjes: pijn in mijn bekken snachts, kuitkrampen, ontzettend moe, pijnlijke buikspieren en veel maagzuur. En het hebben van een peuter maakt het ook pittiger. Allebei heel anders dus (al vond/vind ik er beide keren niets aan, doe mij die baby maar )
Hier is het nog maar afwachten. Eerste zwangerschap veel moe, futloos, krampen in benen, pijn bij mijn bekken, noem het allemaal maar op. Dus ik hoop nu iets minder kwaaltjes te hebben dan de eerste zwangerschap. Al begin ik nu wel de zwangerschap al met snel vastzittende spieren en dan vooral in nek en schouder, maargoet dat heb weinig met de zwangerschap te maken Tot nu toe nog geen misselijkheid etc.
Oh zegt niets hoor! De eerste zwangerschap vond ik echt pittig! Maar de 2de daar in tegen was hartstikke makkelijk....
Hier helaas, is de 2e zw. minstens net zo zwaar als de eerste. Mochten we ooit voor een derde gaan, moet de 2e echt wat ouder zijn anders is het denk ik niet te doen. Mijn dochter is 17 maanden bij geboorte nr. 2.
ze zeggen altijd 9 maanden zwanger 9 maanden ontzwangeren voordat je aan een 2de begint. het schijnt dat als je te snel aan een 2de begint dus voor die 9 maanden .. dat je meer last kan krijgen van pijntjes en complicaties omdat nog niet alles voor 100% herstelt is. en omdat je ook aangeeft dat je geen fijne eerste zwangerschap hebt gehad zou ik persoonlijk nog eventjes wachten. ik snap je wens wel heel goed zet voor jezelf even de plus en minpuntjes op papier. en volg je gevoel!