Mijn dochter van 7 maand is van begin af aan een moeilijke drinker geweest. kreeg er noot grote flessen in (heb heel lang 7 flessen gegeven van 90+3 die ze lang niet altijd leeg dronk) ze is tevens een kleintje nu 64 cm en 5920 kg. ( geboren met 45 cm en 2560 gram) ze kreeg 5x 120 +4 aangeboden.en drinkt dat wisselt de ene keer maar 90 en de andere keer wil ze meer en drinkt ze soms 150 of 165ml . daarnaast krijgt ze fruit en groente en geven we af en toe een korstje brood, of soepstengel schema was ong dit: 6 uur pap rijstebloem fles 130 ml ( waarvan ze vaak maar 100 ml drinkt) 9.30 uur fruit 1 a 1,5 stuk. 10 uur fles 120+4 ( gaat meestal op) 12.30 korstje brood en fles 120+4 ( drinkt soms zelf maar 60 soms meestal 100 en soms alles leeg) ergens tussen 14 en 16 uur soepstengel of stukje fruit. en bied ik thee of water aan ( daar drinkt ze meestal niks van, soms 10 of 20 ml ) 17.30 uur fles 120+4 ( gaat leeg) 18 of 18.30 uur groente ( meestal 125 gram ongeveer) 20.30 uur fles 120+4 ( gaat meestal leeg soms maar 100 ml) bij de flessen krijg ze ook jbpm toegevoegd. Nu vind het cb dat we niet meer zo op de hoeveelheid melk moeten gaan letten maar juist de ander voeding de hoofdvoeding moet worden. Hun idee : 6 of 7 uur pap bambix granen fles of bordje 150 aanbieden 10 uur 1 a 1,5 stuk fruit. en water of thee aanbieden 12 uur brood en evt fles 120+4 15.30/16 uur tussendoortje, soepstengel, stuk fruit en water of thee aanbieden 18 uur groente 150 gram aanbieden ( nu ook aardappel en vlees erbij gaan geven. aardappel erbij al weleens gedaan vlees nog niet eerder er aan toegevoegd. 20 uur fles 150+5 aanbieden Gezien ze water en thee niet wil drinken en ik ook twijfel of ze de hoeveelheid pap en de flessen wel leeg maakt vraag ik me af of ze dan wel voldoende vocht binnen krijgt. Wie heeft er tips over hoe ik haar leer om thee of water te drinken. en wat vinden jullie van het schema van het cb?
Ik vind jullie schema beter. Ze is 7 maanden, dan heeft ze de melk nog heel hard nodig. Dat is nu echt nog de belangrijkste voeding. Dus zorgen dat ze daar voldoende van binnenkrijgt en dan kijken hoeveel groente, fruit en brood ertussen past. Het cb wil graag zo snel mogelijk naar een volwassen voedingsschema toewerken maar dat is gewoon niet realistisch. Een baby van 7 maanden is geen volwassene. Dus ik vind het schema zoals jij het had beter. Lekker de flessen geven.
Misschien de rijstebloem / jbpm weglaten. Als ze al moeilijk drinkt zal ze door dikkere melk wellicht moeilijker gaan drinken. tenzij ze spuugt? Dan zou je bijv. comfort voeding kunnen geven. Ik vind jullie schema net even iets 'lichter' dan dat van het cb.
Ik vind het schema van het cb juist heel goed. Vanaf 6 maand ben ik ook naar een schema van ontbijt, lunch en avondeten + 2x tussendoortje gaan werken. En dan ontbijt en lunch met granen. Thee of water duurt even voordat ze er aan wennen. Gewoon elke dag even aanbieden en met een maand of 2 drinkt ze het misschien wel. Uit fruit, groente en zuiveltoetje haalt ze ook vocht.
Sommige kinderen hebben een beetje hulp nodig om over te gaan op vaste voeding. Dat hoeft gelukkig niet snel maar een zetje kan wel helpen. Zo is het met 7 maanden wel de tijd om langzaam aan eens te gaan naar het idee van 3 volwaardige maaltijden en 2-4 (gezonde) tussendoortjes. ontbijt - tussendoortje - lunch - tussendoortje - avond eten - tussendoortje Een goed ontbijt is voor iedereen verstandig. Rijstebloem doet feitelijk niets en dus is het inderdaad goed om bijvoorbeeld bambix te introduceren. 150 aanbieden lijkt me prima. En krijgt ze het niet op, dan niet. lekker fruit eten + thee, water of diksap In Nederland lunchen we vaak met boterhammen. Oefenen met brood dus. Eerst een broodje (niks er op of een beetje boter) en daarna gewoon een flesje geven. Soms is het juist beter om er wel iets op te doen omdat ze het dan interessanter vinden. weer fruit / rauwkost / een babykoekje / rijstwafeltje + melk (90+3 bijvoorbeeld) of water, thee, diksap avondeten een klein aantrekkelijk bordje. Vlees hoeft nog niet hoor.. kun je gerust nog even mee wachten. Aardappels met groenten of lekkere pasta / rijst etc. voor het slapengaan: flesje melk
Dit inderdaad.De eerste ochtendslok is dan juist een moment om alleen een fles aan te bieden lijkt me.Waarom om 06.00 al rijstebloem? Heel eerlijk, het heeft geen voedingswaarde en met 7 maanden is het echt overbodig. Beter wat melk en dan het volgende eetmoment pap of een boterham. Maar langzaam aan,je kindje is pas 7 maanden. Het cb wil graag dat zo snel mogelijk naar weinig flessen met veel er in, en dan zo snel mogelijk naar een volledig eet-schema. Doe het op jullie tempo, met 7 maanden is 2 ding het belangrijkst:genoeg melk. Water en thee kan je aanbieden.Daar moet je kindje aan wennen dus het kan even duren.Maak er niet een te groot punt van.Het komt wel!
rijstebloem omdat we die tip de vorige keer kregen om met die te beginnen en dan later over naar pap ( als goed ontbijt) en jbpm krijgt ze ivm reflux al vanaf de geboorte zo ongeveer. ze krijgt ook nog andere medicatie tegen reflux door de 1e fles. om 6 uur omdat man en ik dan opstaan. man gaat zich klaarmaken om te werken en mijn dochter en ik gaan dan om 7 uur nog terug naar bed tot ong 9 uur. groente en fruit eet ze goed ( dit vind ze ook lekkerder dan de melk) maar het water, thee en diksap dat wil ze nog niet. brood en soepstengel krijgt ze soms ook. maar hiervan gaat nog niet echt heel veel van op. wat zijn trouwens tussendoortjes die ze mag hebben?
Ik vind dat je vrij veel eetmomenten hebt. Hier ook een jongetje dat niet goed zijn fles leegdrinkt. Maar mij hebben ze aangeraden gewoon 4 eetmomenten in te lassen. En bij de fles niets anders aan te bieden. 's morgens: fles (+/- 8U) 's middags: fruit + brood of fruit + yoghurt met water. (+/- 12u) avondmaal: groentehap (+/- 16u) voor het slapen gaan: fles (+/- 20u) Niets tussendoor geven. Dat vult hun maag en maakt dat ze minder zin hebben om hun flesje te drinken. Water kan je wel tussendoor aanbieden. Best geen diksap.
Wie heeft dit geadviseerd? Het is juist goed boor de spijsvertering van ieder mens om vaker wat te eten ipv om de zoveel tijd een hele hoop. Daarom wordt voor kinderen standaard geadviseerd om 3 maaltijden en 2 tussendoortjes te doen. Ontbijt-fruit-lunch-tussendoortje-avondeten-eventueel laatste fles. Eten jullie om 16 uur al warm? Daarnaast is melk alleen niet een volledig ontbijt na 7-8 mnd. Granenpap of boterham erbij voor de vezels. Ontbijt blijft de belangrijkste maaltijd van de dag.
Hier wordt dit aangeraden door de kinderarts. Dat is hier in Spanje via de staat. Dus op algemeen aanraden. Je kan iets tussendoor geven, maar als kinderen hun melk hierdoor niet gaan opdrinken, wordt dat tussendoor eten weggelaten daar dit te veel hun buikje vult waardoor ze andere dingen die belangrijker zijn laten staan. Om dan toch brood en zo te kunnen geven, wordt er aangeraden somme porties te combineren op het eetmoment. Hier wordt ook aangeraden 's morgens een bord pap te eten, om 12 uur groentehap, om 16u 4-uurtje dus fruit en/of yoghurt en 's avonds weer melk. Ik heb alleen het 4-uurtje en het middagmaal omgedraaid omdat wij in het weekend 's middags brood eten en 's avonds warm. Binnen dit en 2 maanden moet ik naar 3 maaltijden gaan en dan gaat het avondeten verlaar worden, vandaar. Iedereen kan doen wat ie wil, maar voor mij werkte dit perfect. Onze jongen is een kleine eter en door hem om de 2 uur aan tafel te zetten raakte hij alleen maar gefrustreerd, met veel huilen en eten weigeren als gevolg. Nu dat ik hem 4 eetmomenten geef, eet hij gewoon alles op want er zit voldoende tijd tussen voor hem om terug honger te krijgen. Logisch toch? Wie geen honger heeft eet niet. Wie wel honger heeft eet wel.
Dat is ook het soort schema dat in België aangeraden wordt. Ik vind zelf ook altijd dat die NL schema's veel eetmomenten bevatten, kindjes lijken daar echt voortdurend te eten of drinken. Maar goed, ieder zijn voorkeur natuurlijk.