Volgende week wil ik voor de verjaardag van mijn man chocoladetaart maken. Omdat ik de dagen ervoor moet werken moet ik zeker weten dat het een taart is waarbij de kans op mislukken minimaal is. Ik wil er twee maken en ook nog een andere taart (waar ik gelukkig meer ervaring mee heb..) Ik heb het boek 'The Naked Chef' van Jamie Oliver en daar staat op pagina 220/221 een 'eenvoudige chocoladetaart' die me wel heel erg lekker lijkt (en het eenvoudige spreekt mij aan). Ik vroeg me af of er mensen zijn die deze, of een andere lekkere taart, weleens hebben gemaakt en of zij nog tips voor mij hebben. Ik ga dalijk een bij de AH kijken of ze daar kant en klare taartbodems verkopen, dan laat ik dat gedeelte achterwege (lijkt me zo'n 'gedoe'!) Je zult ms. wel denken 'meid, waarom bestel je niet gewoon twee lekkere taarten?'. Dat komt omdat de visite ook allemaal blijft eten (de meesten komen van verder, zien we niet al te vaak dus vinden we het gezellig als ze blijven eten). Voorheen maakte ik altijd alles zelf; taart, hapjes en een redelijk uitgebreid diner. Omdat ik dit jaar de tijd er echt niet voor heb heb ik gekozen voor het maken van de taart - de hapjes heb ik 'ingeruild' voor toastjes - en het 'diner' bestaat uit zelfgemaakte soep met stokbrood en een salade.... Daarom wil ik wel heeeel graag de taart zelf maken! Hopelijk zijn er veel J. Oliver- fans op dit forum!!! Andere tips zijn natuurlijk ook van harte welkom!!!
Ik ben wel fan maar heb helaas geen ervaring met de chocoladetaart... Succes ermee, ben benieuwd of ie lekker word
Hoi Penk, Ik heb voor kerst de chocoladetaart met twee soorten noten gemaakt van Jamie Oliver. Die was geweldig lekker (en machtig) en was vrij simpel om te maken. Voor mij fantastisch, want ik had al jaren geen taart meer gebakken!
Oei, met noten....ben dol op noten! Staat ws. niet in het boek 'the Naked Chef'?!? Ik denk dat ik gewoon een poging ga wagen..... Dank voor je reactie! (en mocht je het recept ergens hebben opgeslagen, zou je 'm dan hier willen plaatsen of willen pb-en???)
Die taart is zooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo lekker! Ik maak hem bijna met elke verjaardag en met Kerst al toetje! Supermakkelijk! Je moet alleen zorgen dat je slagroom niet gaat schiften...maar dat staat geloof ik ook allemaal beschreven! De bodem is ook heel makkelijk om te maken...ik zou het niet met kant en klaar bodems doen hoor! Het deeg moet alleen wel even in de koelkast. Wat ik gedaan heb is het deeg maken, dan de vorm bekleden...die (met of zonder bakerwten of iets) in de vriezer..dan kan ie de dag daarna (of wanneer je wilt) zo in de oven en de vulling erin! Je hoeft de taart ookniet af te bakken nadat die vulling erin zit...dan is het gewoon een kwestie van opstijven! En ik strooi er eigenlijk ook nooit cacaopoeder overheen...ik vind persoonlijk een heel klein beetje poedersuiker lekkerder! Het is al een hele erge chocolade bom...en dan ook nog die cacao...vond zelfs ik als chocolade junk te veel! Hahaha! Iig een hele gode keuze! Succes! Ik hoor wel hoe het is gegaan!
OW je kan trouwens ook gewoon het deeg maken en die als rol invriezen hoor! Maar dat staat er geloof ik ook bij!
Ik heb gisteren als proef kant en klaren gebak-bodems gekocht in de supermarkt. En daar de chocoladetaart-vulling uit het J. Oliver boek op/in gedaan. Was superlekker en makkelijk! Mocht ik in tijdnood komen komende week maak ik de bodem niet zelf en doe ik het op deze manier. Idd. wel een chocoladebom!!!! Mmmmmm!!!!
wat denk je van kwarktaart dat kan zelfs mijn man maken. Met een extra touch; kruimelbodem in het blik dan een laagje chocolade erin... dan de kwark en dan aardbeiensaus erboven met wat chocolaatjes als versiering, echt waar als mijn man dat kan kan iedereen het LOL!!
@Isademi; Hahaha! Tja....mijn man kan het denk ik wel, maar waagt zich hier echt niet aan.... Ik ga ook een kwarktaart maken, doet het altijd goed he!? Ik gebruik altijd lange vingers voor de bodem en dan de kwark met heeeeel veel vruchten er in, heerlijk! Zou het lekker zijn om daar ook een laagje choco over te doen (over de lange vingers dus)?
Ik heb daarnet een chocolade monchou taart gemaakt met een bodem van bastognekoek. Eerst de bastognekoek verkruimelen en met een beetje boter tot deeg maken (desnoods als het te boterig is met wat bloem kneden tot het een soepele deeg is) dit in het bakvorm doen en even in de koelkast. Monchou (200gr) met suiker kloppen tot het romig is en toen heb ik er 1 eetlepel cacaopoeder ingedaan. Slagroom (250 ml) lodderig geklopt en door de monchou mengsel gespateld en op de taartbodem gestort. Hij staat nu dus te stijven in de koelkast, maar nam er net stiekem een likseltje van en hij was echt heerlijk!! Dus misschien een idee voor de 2e taart?!
Beetje laat, maar alsnog: Jamie olivers chocoladetaart met twee soorten noten Ingrediënten voor 8 personen Boter om in te vetten; bloem; 150 g geschaafde amandelen; 150 g fijngemalen walnoten; 300 g chocolade; 1 volle theelepel cacaopoeder; 250 g boter; 100 g kristalsuiker; 6 grote scharreleieren, gesplitst; zout Hulpmiddelen Bakblik van 20-25 cm, stuk vetvrij papier Voorbereiding Verwarm de oven voor op 190 graden / gasovenstand 5. Bereidingswijze Bekleed de bodem van een bakblik van 20-25 cm met een stuk vetvrij papier. Vet het papier en de zijkanten van de vorm met boter in en bestuif de vorm met bloem. Hak de noten fijn in een keukenmachine. Doe de chocolade en de cacao erbij en laat de machine nog 30 seconden draaien om de chocolade te verbrokkelen. Doe dit mengsel over in een kom. Doe nu de boter en de suiker in de keukenmachine en klop dit tot een bleke luchtige massa. Meng er een voor een de eierdooiers door. Meng er de noten en de chocolade door.Klop in een andere kom de eiwitten met een snufje zout tot het schuim in stijve pieken blijft staan. Spatel het eiwit zorgvuldig oor het chocolade-, boter- en notenmengsel. Giet het mengsel in je bakblik. Bak de taart ongeveer een uur in de voorverwarmde oven. Om te testen of hij gaar is, moet je er vijf seconden een cocktailprikkertje of een mes in steken. Als je dat eruit haalt, moet het schoon zijn. Serveertips Serveer de taart met slagroom, ijs of creme fraiche.