Tandarts tijdens zwangerschap?

Discussion in 'Gezondheid' started by Lila8, Apr 17, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lila8

Lila8 Bekend lid

Mar 8, 2018
    602
    689
    93
    Female
    Zouden jullie je laten behandelen bij de tandarts tijdens de zwangerschap? Lees toch vele verhalen waar uit voorkomt dat het niet helemaal veilig is, en vooral in het eerste trimester. Mijn tandarts zegt dat het totaal geen kwaad kan, zelfs niet in het eerste trimester. Alleen de verhalen die ik heb gelezen, dat er toch direct na de verdoving bij de tandarts een hartstilstand was bij de kleine baby (eerste trimester). De plaatselijke verdoving zou de hartslag verlagen, en dat kan dan voor de kleine fataal zijn. Erg vervelend, want ik lees allerlei verschillende info. Heb op het moment geen pijn, maar weet wel dat er op zich wat moet gebeuren. Mijn tandarts wil zelfs al m'n verstandkiezen eruit halen tijdens de zwangerschap. :eek:

2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Mijn vorige tandarts vond het ook geen punt, ik wel.

Mijn huidige tandarts wil het ook niet, tenzij het echt moet. Dus mag ik nu ineens heeeeel veel pijn krijgen dan wil ze het evt doen. Maar behandelingen zonder noodzaak doet ze niet. Ik geef dr groot gelijk.

Ik zou het dan dus ook niet doen, tenzij je moet.

3. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ik vertrouw weinig wat als verhaal op het internet staat...

Dat gezegd hebbende. Ik zou alleen behandelingen laten uitvoeren die absoluut noodzakelijk zijn. Dus bijvoorbeeld bij pijn. Niet omdat ik het niet vertrouw, maar omdat ik mij er niet prettig bij zou voelen.

4. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Iets kleins zoals een gaatje wel, daar is immers ook geen verdoving voor nodig.
    Ik moest tijdens mijn eerste zwangerschap naar de kaakchirurg voor wat foto's en een lange behandeling, dat heb ik niet gedaan.

5. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,570
    3,507
    113
    Ik heb tijdens mijn 3e zwangerschap 2x een wortelkanaalbehandeling gehad. Eerste keer wist ik net 4 dagen dat ik zwanger was en zijn er geen foto's gemaakt. Tweede keer was ik 20 weken zwanger en moesten er wel foto's gemaakt worden. Ik kreeg een loodschort voor.

6. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Ik heb zowel tijdens mijn eerste als tijdens mijn huidige zwangerschap een verstandskies moeten laten verwijderen, beide keren tijdens het tweede trimester. Over het algemeen wordt een behandeling zelfs met plaatselijke verdoving (mits veilig voor zwangerschap, zoals lidocaine) vooral tijdens het tweede trimester als veilig beschouwd. En hevige pijnklachten en een eventuele ontstekingen kunnen ook gevolgen hebben voor de zwangerschap. Het is een persoonlijke overweging.
    Voor zover ik weet horen lidocaine-injecties in de mond de placenta niet te bereiken en mocht dat toch gebeuren, dan filtert de placenta het weg voordat het de baby kan bereiken. Mede daarom wordt het tweede trimester aanbevolen voor behandeling bij de tandarts.

7. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Foto's bij de tandarts kunnen op elk moment in de zwangerschap. Wist je dat de kosmische straling die je krijgt van een jaar op aarde zijn al meer is dan de straling van die foto's? Om te zwijgen over reizen met het vliegtuig. Dat is bijna zoveel als een CT scan.

Verdoving is plaatselijk en wordt ook gezien als onschuldig maar dat zou ik afwegen tegen het ongemak dat je hebt. Iets wel laten behandelen kan erger voorkomen.

8. ShallY

ShallY Fanatiek lid

Sep 14, 2013
    3,870
    736
    113
    Ik moet binnenkort ook naar de tandarts maar als er iets moet gebeuren laat ik dat niet doen. Ik weet niet of het wel of niet schadelijk is maar voel me er niet prettig bij.

Als ik pijn krijg dan is het een ander verhaal.

9. Anonise

Anonise Bekend lid

Feb 21, 2017
    588
    315
    63
    Hier braken 2 vullingen af/uit (waarschijnlijk door het vele spugen). Dus ben inderdaad naar de tandarts geweest die aangaf dat er ook beschadigingen omheen zaten en het dus bij pech een wortelkanaalbehandeling zou worden. Ze heeft dus foto's moeten maken (met loodschort) bij 16 weken en ben 2 keer moeten komen voor behandeling (plekken konden niet in 1 keer).

Tandarts gaf ook aan dat het niet ideaal is maar geen kwaad kan.
    Als de behandeling niet nodig is zou ik het wel uitstellen, en zeker die paar weken totdat je het eerste trimester uit bent zou ik dan ook afwachten aangezien jij je daar zo druk om maakt.. Tenzij je acute pijn hebt uiteraard.

Hier overigens wel een extreem drukke baby op de dagen van behandeling (denk door mijn stress)

10. Springboon

Springboon VIP lid

Oct 9, 2006
    8,278
    1,834
    113
    Female
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    mijn tandarts wil pas echt iets doen na 15 weken zwangerschap ivm evt. risico en gevaar voor de kleine..
    volgende week mag ik me weer melden voor een kleine behandeling.. al doe ik dat vaak zonder verdoving (behalve trekken), maar zelfs dat vind ze te riskant tot 15 weken

11. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    Mijn tandarts is ook terughoudend. Ben wel op controle geweest, ook wat adviezen gekregen en grote schoonmaak gehad. Maar de vulling die hij wilde vervangen kon prima wachten tot na de bevalling dus dat heeft hij ook geadviseerd.
    Noodsituaties doen ze uiteraard wel, maar alles wat geen klachten oproept of onderhoud (vullingen vervangen oid) doet hij niet.

12. Lila8

Lila8 Bekend lid

Mar 8, 2018
    602
    689
    93
    Female
    Super! Ben dus toch niet zo gek, dat ik geen behandelingen wil op dit moment. Mocht ik pijn krijgen dan ga ik alsnog. Vindt het wel vreemd dat mijn tandarts dus gewoon zegt dat ook in de eerste trimester het geen kwaad kan.

13. Stampertje1

Stampertje1 Niet meer actief

Mijn tandarts doet ook niks
    En zelf zou ik dit ook echt niet willen of het moet echt niet anders kunnen en ligt er ook nog aan wat

14. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    Ik mocht t ook laten doen van de tandarts. 2 gaatjes waar ik ook pijn aan had. Maar ik heb even doorgezet en t zonder verdoving gedaan. Terwijl ik echt een schijterd ben bij de tandarts. Snap dus je gevoel. Indien mogelijk zou ik t zonder proberen... T viel mij uiteindelijk mee en daarna geen uren een lamme wang of lip is wel heel fijn!

15. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Omdat het ook geen kwaad kan. De andere tandartsen zijn extreem voorzichtig. De grens van 15 weken is omdat voor 15 weken miskramen relatief nog vaak voorkomen en ze niet willen dat men denkt dat dat komt door hun behandeling. En die relatie zal je nooit hard kunnen maken.

Foto's en plaatselijke verdoving zijn veilig, maar je moet doen waar jij en je tandarts je prettig bij voelen.

kleinepien, Raket78 and lorreke like this.
  16. lorreke

lorreke VIP lid

Sep 10, 2013
    5,298
    394
    83
    ik ben ook geweest, ook gaatje laten behandelen ( zonder verdoving !) en ik mocht geen foto`s laten maken, dat weigerden ze zelf ook.

Verder is goede mondzorg juist heel belangrijk.

Dus ik zou de behandeling gewoon door laten gaan tenzij je een verdoving moet o.i.d. dan zou ik wachten tot na de bevalling.
    Vullen zelf etc zonder verdoving etc kan geen kwaad.

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,192
    16,523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn vroegere tandarts was juist heel makkelijk mbt foto’s nemen maar zelf zag ik daar totaal de meerwaarde niet van dus niet gedaan. Hij wilde me al een loodschort omdoen ( donder op dacht ik).
    Mijn huidige tandarts is echt super voorzichtig en zal nooit iets doen wat niet nodig is. Heb je nu een ontstoken kies oid dan moet je wel maar alles wat niet nodig is vooral niet doen en je al zeker niet laten overhalen wanneer het voor jezelf niet goed voelt.

Stampertje1 likes this.
  18. Pepper92

Pepper92 Fanatiek lid

Jan 4, 2015
    1,028
    457
    83
    Female
    Groningen
    Ik heb wel gewoon een gaatje laten vullen en mijn tandarts gaf aan dat dit geen enkele invloed zou hebben op de baby. Ook de verdoving niet.
    Heb me er ook niet druk om gemaakt.

19. Cjms

Cjms Bekend lid

Dec 11, 2016
    891
    1,286
    93
    Ik ga wel op controle en laat het indien nodig schoonmaken. Alles wat nog kan wachten, laat ik even voor wat het is zolang ik er geen last van heb.
    Ik heb een ongezonde angst voor de tandarts ivm vervelende ervaringen waardoor ik echt een verdoving wil als er iets anders gedaan moet worden. Maar ik word wel heel erg rillerig enzo van die verdoving en ik weet dus niet hoe ik erop reageer als ik zwanger ben... dus dat mag allemaal aan het einde van het jaar.

20. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

Mar 1, 2013
    1,363
    1,416
    113
    Female
    Oost-Groningen
    Dit inderdaad.
    Ik had 2gaatjes in het eerste trimester. Waarvan eentje nogal dicht bij een zenuw, en dat heb ik geweten zonder verdoving. De 2e dus wel verdoving gedaan.
    Ik denk ook dat de reden dat sommige tandartsen iets niet willen doen, simpelweg een kwestie van indekken is.

Share This Page