Net te horen gekregen dat ik GBS positief ben. Ik heb eigen initiatief laten controleren bij de huisarts. Zowel urine kweek als vaginale / rectum kweek gehad. Handig zo’n uitslag net voor het weekend, want ik zit nu toch wel met een aantal vragen. En om nou het spoednummer van de verloskundige te bellen ... Ik heb maandag weer controle. Ik weet dat je antibiotica per infuus krijgt gedurende de bevalling. Mag je dan nog steeds bevallen onder begeleiding van je verloskundige? Kan je nog onder de douche? Of mag je nog in bad bevallen? Hoe lang blijf je met je kindje ter observatie in het ziekenhuis? En misschien zijn hier dames met ervaring?
Hier ervaring! Wou een bad bevalling maar mocht dus absoluut niet. Volgens mij moet je dan ook in het ziekenhuis bevallen en onder de bevalling kreeg ik een infuus met antibiotica. Ik werd sowieso over gedragen aan het zkh, dus weet niet of de verloskundige je dan nog mag begeleiden? Bij mij is het uiteindelijk een spoedkeizernsee geworden. Dus ik verbleef sowieso nog wat langer in het zkh. Volgens mij moet je baby 24 uur blijven dacht ik?
Ja ivm mijn medicatiegebruik moest ik sowieso al bevallen in ziekenhuis, maar dat mocht wel onder begeleiding van vk. En was er al een indicatie voor 12 uur observatie.
Hmm dan zou ik het niet weten of je nog onder begeleiding van de vk mag bevallen. Misschien met vk én gyn?
Ga het maandag vragen. En als het teveel onrust veroorzaakt ga ik misschien morgen toch even op spoed nummer bellen.
Voor het weekend is niet leuk nee mijn idee van mijn badbevalling viel toen ook helemaal ‘in het water’. Ik was daar ook echt verdrietig om. Probeer lekker even te ontspannen, en echt een gynaecoloog is ook heel lief en aardig, en vooral duidelijk tijdens de bevalling. Mocht je echt niet meer onder begeleiding van de vk mogen bevallen dan komt het echt wel goed!! Alles voor jullie welzijn!
Ervaring mee! Van mijn tweede GBS positief bevallen. Bij de eerste was dit niet bekend. Ik mocht in het geboortecentrum onder begeleiding van de vk bevallen. Omdat ik uiteindelijk ingeleid ben is dit niet gebeurd, maar als het op natuurlijke wijze op gang was gekomen had dit wel gemogen. Het GBS protocol is niet lang geleden aangepast. Maar er is nog veel onduidelijkheid en vooral veel verschillende meningen, ook onder de artsen. De een zegt dit, de ander dat. Dit is wat mij is verteld. Van tevoren werd er erg streng over gedaan: direct bij breken vliezen of weeen naar het zkh, daar de vk ontmoeten en dan meteen aan het antibiotica infuus. 2 giften nodig waar 4 uur tussen zit. Vervolgens hangt het af van hoe de bevalling is gegaan en hoe het met het kindje gaat, hoe lang je moet blijven. Rekening houden met 24 uur ter observatie blijven. Als je kindje er slecht aan is krijgt hij preventief antibiotica. Ik werd ingeleid. Eerst ballon, daarna gel. Achteraf gezien had ik meteen bij de gel aan de antibiotica gemoeten. Maar er werd gezegd dat dat nog niet hoefde, want misschien moest ik wel nog een keer gel en het kon nog lang duren etc. Ik heb een uur of 3 weeen gehad zonder veel vorderingen qua ontsluiting. Toen gaan douchen. Vliezen gebroken, totale chaos en binnen 30 min van mijn zoontje bevallen. Ze probeerden me nog een infuus te geven maar dat had echt geen nut meer. Gelukkig is hij helemaal gezond geboren! We zijn wel een nachtje gebleven. Het personeel was op de hoogte van mijn dragerschap en dan controleren ze elke 3 uur je kindje tijdens de voedingsmomenten ook op ademhaling etc. Nog een laatste check van de kinderarts en we konden de volgende dag gaan! Laat maar weten als je nog vragen hebt. Toen ik hoorde dat ik positief was, ben ik best geschrokken van alle horrorverhalen op internet en de onduidelijkheid overal. Goed bij je vk informeren en ervoor zorgen dat je alles begrijpt, anders veroorzaakt het alleen maar onnodige onrust.
Ja ik werk zelf in de zorg en heb daarom op eigen initiatief laten controleren. Als kind heel veel blaasontstekingen gehad. En tijdens deze zwangerschap wel vaak gevoel gehad blaasontsteking te hebben, maar niet aangetoond. Ben blij dat ik het weet. Maar toch weer extra gedoe en een zorg erbij. Ik hoopte gewoon normaal te bevallen na dit traject. Thuis was al geen optie ivm mijn gezondheid. Maar ik had wel graag de optie voor badbevalling willen hebben. En niet al teveel medisch gedoe.
Ja snap ik helemaal. Mijn eerste bevalling was heel veel gedoe en ik had nu ook de hoop ‘normaal’ te bevallen, zonder toeters en bellen. Uiteindelijk viel het me toch hartstikke mee en was het echt een fijne bevalling. Hopelijk kun jij straks hetzelfde zeggen!
Ik heb bij de 2e preventief ab gehad omdat mijn eerste heel ziek met gbs is geboren. Ik mocht gewoon rondlopen en in bad. Had gewoon zo'n rijdend ding waar mijn infuus aan hing en een draadloze ctg. Volgens mijn gyn was ab geen reden waarom ik niet in bad zou mogen als ik enkel de ab had ( dus verder geen complicaties, niet in t vruchtwater gepoept etc ) Ik wilde heel graag een badbevalling maar ben er halverwege toch uitgegaan en heb een ruggenprik gevraagd. Kreeg de weeen niet meer opgevangen. Douchen mocht ook, maar heb ik niet gedaan. In principe zouden wij 24u moeten blijven maar onze kleine deed t zo super dat wij na 12u naar huis mochten! Ohja ik ben trouwens ingeleid, en ze hebben mij eerst de eerste 2 giften gegeven ( dus 4u na elkaar) voor ze de weeenopwekkers hoger zette. Ik heb uiteindelijk 3 giften gehad.
Hier ook GBS. Ik moest direct bellen als mijn vliezen braken. Toch kwam de VK niet direct. Gelukkig kwam ze na een uur wel, had al 5cm. Direct naar het zh, infuus erin. VK deed de bevalling. Twee giften is niet noodzakelijk. Ik had er maar een en allebei hebben we nergens last van gehad. Wel 24 uur gebleven.
Ik lees dat hier wat ervaringsdeskundige zitten. Ik heb net de vk geveld, maar die was meteen bevalling bezig. Dus vandaar mijn vraag hier. Ik ben vandaag uitgerekend. Super leuk, kan niet wachten tot ons meisje er is. Nu kreeg ik alleen bet te horen dat ik blaasontsteking heb. Op zich niet erg. Maar morgen moest ik weer urine inleveren zodat dit getest kon worden op streptokokken. Ik zou na 3 dagen de uitslag krijgen. Waar ik bang voor ben is dat ik streptokokken zou hebben. Maar ze hier te laat achter komen. Grote kans dat ik deze dagen ga bevallen. Nu voel ik een erge onrust in me en maak me best veel zorgen. Iemand tips of ervaring. Mijn zwangerschap gaat al niet zonder slag of stoot Liefs
Beetje laat, maar gezien je termijn vind ik 3 dagen erg lang. Heb je hem inmiddels binnen? Alles goed?