Cholesterol omlaag brengen

Discussie in 'De lounge' gestart door Lumiere, 5 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    2mnd geleden was ik bij de huisarts omdat bij de bloedbank was geconstateerd dat mijn bloeddruk al langere tijd net te hoog is. Omdat ik erfelijk belast ben voor hart-vaatziekten op jonge leeftijd en ik ook pcos (extra risico hierop) en licht overgewicht heb ging ik naar de huisarts. Eerst bloed prikken. En toen bleek mijn cholesterol echt torenhoog te zijn. Triglyceriden was 8,5 moet onder de 2,5 zijn. Ik ben zelf huisartsassistente dus ik krijg dagelijks te maken met de gevolgen hiervan. Had gedacht dat ik direct aan de medicijnen zou gaan, maar de huisarts wilde het 6mnd aanzien en toch proberen afvallen. Omdat ik nooit gerookt heb (de meesten in mijn familie met infarcten waren/zijn zware rokers met een bmi van 30), "pas" 35jr ben (mijn neef kreeg op zijn 34e een zwaar hartinfarct) en mijn bloeddruk nog net acceptabel was.
    Ik had hiervoor al 2 dietistes die me helaas niet konden laten afvallen, en nu, bij de 3e, neem ik 1400 calorien per dag en ik ga 3 a 4x per week hardlopen, maar no way dat er een gram afgaat. Ja, 100 gram in 3wk...

Ik ben eerlijk gezegd heel bang voor een hartinfarct. Voel me een tijdbom. Ik weet wel dat cholesterolremmers vervelende bijwerkingen hebben zoals spierpijn, maar een hartinfarct doet veeeel meer pijn. Ik slik nu ook visoliecapsules, maar ben gewoon niet gerust.
    Nu zag ik op mijn werk iets langskomen van rode gist. Heeft iemand hier ervaring mee? Helpt het? Of zijn er mensen die cholesterolmedicatie slikken?

2. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.201
    533
    113
    Ik ben ook doktersassistente en doe het CVRM spreekuur. Van de week toevallig een patiente die vorig jaar een hoog cholesterol had, toen rode gist rijst is gaan slikken en na 3 maanden was het een heel stuk naar beneden, toen is ze er toch weer mee gestopt en nu was hij weer hetzelfde als vorig jaar. Zij reageerde er dus heel erg goed op.

3. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Mijn vader en oom en tante gebruiken rode gist rijst capsules. Allemaal met goed resultaat. Visolie helpt trouwens ook goed. Maar dan moet je wel echt een goede hebben met alleen omega 3 (absoluut geen 6) en ongeveer 300 mg EPA en 200 mg DHA. Die kun je over het algemeen beter online bestellen.

4. 1BB

1BB Bekend lid

3 okt 2016
    573
    67
    28
    Vrouw
    ♡
    Gezond (er) eten!!!! Spinazie, zonnebloempitten.. ik raad je aan naar diëtist te gaan, niet per se voor afvallen maar om te kijken hoe je zonder medicatie maar met de juiste voedingsmiddelen je cholesterol omlaag kunt brengen! En voldoende water drinken.. immer en altijd.

nizzie86 vindt dit leuk.
  5. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Ik heb erfelijk verhoogd cholesterol. Daar is niets aan te doen, enkel medicatie. Het was even zoeken naar goede medicatie, maar Lipitor werkt prima. Zijn er bij jou in de familie meer met een vehoogd cholesterol? Bij ons in de familie waren er vroeger ook veel met een hartinfarct. Toen ik klein was heeft mijn vader er meerdere gehad. Ook veel neven van mijn vader. Iedereen is toen geprikt en toen bleek dat het een afwijking is in de genen (?).

6. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Ik was nog niet helemaal klaar met mijn verhaal. Mijn broer moest destijds op een streng dieet. Dat had geen enkel effect. Nu zit iedereen die het heeft aan de medicatie. De afwijking heeft een naam, maar doordat het met medicatie en regelmatige controle prima gaat ben ik er niet zo mee bezig dat ik die naam weet.

7. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Havermout schijnt cholesterolverlagend te werken, misschien kun je dat aan je voedingspatroon toevoegen.

8. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Als je zo weinig calorieën binnenkrijgt en niet afvalt betekent dat dat je te weinig beweging krijgt. Heb je toevallig al een stappen teller?10000 is een goede om nininaal aan te houden per dag. Dit elke dag halen levert meer op dan paar keer per week hardlopen. Zit je nu ver onder dit aantal ? kijk dan naar manieren om meer te bewegen. Misschien kun je tijdens je lunch pauze een half uur wandelen? of s avonds als de kleine op bed ligt. met de fiets naar werk etc
    succes!

9. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.495
    13.968
    113
    Vrouw
    Mijn man gebruikt ook rode rijst gist capsules. Hij had gigantisch veel bijwerkingen van de statines. Ook hij is erfelijk belast (zijn vader had op 31 jarige leeftijd zijn eerste hartinfarct). Alle bloedwaarden van mijn man zijn nu perfect.

Overigens raden wij op mijn werk patiënten vaak ook deze capsules aan als ze bij statines veel last van bijwerkingen hebben.

Vreemd trouwens dat jouw huisarts niets doet. Ik zou hem als ik jou was opbellen en zeggen dat je er niet gerust op bent en dus zelf aan de capsules gaat en dat je graag over 3 maanden opnieuw bloed wilt prikken.

10. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Mijn familie heeft ook hoog cholesterol. Maar de meesten hebben wel veel meer overgewicht. En ook verhoogde suiker, dat heb ik gelukkig niet.
    Ik zou denken dat met 3 a 4x per week 30min hardlopen en veel heen en weer lopen op het werk plus drukke peuter voldoende beweging is.
    Havervlokken eet ik in de kwark. Helpt dat ja?

Mijn huisarts had zo'n berekening met alle risico-en beschermfactoren, daaruit kwam dat ik nog geen medicatie hoef. Maar als het over 6mnd niet omlaag is en mijn bloeddruk ook niet lager moet het wel. Misschien wel heel overdreven, dat ik nu bang ben om in de komende maanden een infarct te krijgen, ik heb immers nooit pijn op de borst bij sporten. Maar de verhalen die ik erover hoor zijn gewoon eng.

Op mijn eigen werk laat ik me er niet teveel over uit, omdat mijn collega's erg de neiging hebben me te willen sturen met goedbedoelde maar erg irritante adviezen ("dat mag jij niet hebben hoor!", over een plakje kaas op brood bv) waar ik eerder een topic over heb gehad. P

11. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    De visoliecapsules zijn inderdaad omega 3. Morgen ga ik die rode rijst toch eens kopen. Als het veel bijwerkingen geeft dan kan ik nog stoppen.

12. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Afvallen is het allerbelangrijkste in ieder geval. Daar kan geen dieet met onverzadigde vetzuren tegenop, dus ga daar echt iets mee doen. Je combinatie van pcos en niet kunnen afvallen roept bij mij meteen signalen op van insulineresistentie en dus een koolhydraatarm of zelfs ketogeen dieet. Heb je dat geprobeerd?

Rode gist rijst kan, maar let daarmee heel goed op. De donkerrode rijstkorrels ontstaan door gewone rijst te laten fermenteren met de gist Monascus purpureus. Daarbij ontstaat een natuurlijk statine: Monacoline K. Dit is hetzelfde als lovastatine, dat in het buitenland een geregistreerd cholesterolverlagend geneesmiddel is. Maar omdat Rode gist rijst in Nederland een voedingssupplement en geen geneesmiddel is, hoeven consumenten niet op eventuele bijwerkingen te worden gewezen. Bovendien is de dosering totaal niet gecontroleerd daardoor. Zoek dus even goed op lovastatine. Bovendien kan rode gist rijst citrinine bevatten, een mycotoxine. Men is nu aan het kijken om rode gist rijst als geneesmiddel te gaan registreren, om een beeld te geven.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  13. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Koolhydraatvrij dieet geprobeerd, helaas niet door afgevallen. Het was wel heel moeilijk volhouden praktisch gezien, apart koken voor mezelf (heb een gezin die normaal willen eten + fulltime baan) en ik was iedere dag wel dingen extra aan het kopen wat ik dan wel mocht eten, wat ook financieel op lange termijn lastig was. In de praktijk kwam het op neer dat ik ipv boterhammen toch iedere dag een zakje rauwe worteltjes aan het wegkauwen was, heel eenzijdig. Mijn baas doet Paleo, maar zij heeft bakken met geld en geen gezin met wie ze rekening moet houden, die houdt het wel vol.
    Ik heb het toch 3mnd volgehouden mbv diëtiste, toen ik daarna nog niet was afgevallen ben ik gestopt.
    Mijn gluc dagcurves zijn goed. BMI is nu 26,9. Niet superhoog, zeker niet vergeleken met familieleden van me, maar wel net een kilo of 5 boven wat het zou moeten...

Wat is ketogeen?

14. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Wat @Littlegirl1989 al zegt, in rode gist rijst zit ook gewoon een statine, dat iets natuurlijk is, wil niet zeggen dat het geen bijwerkingen kan hebben. Er is een aflevering van radar geweest die voor deze capsules waarschuwde, aangezien er weinig controle op is, en je niet zeker bent van de hoeveelheid medicatie (want dat is het gewoon) die je dan slikt.
    Mijn broer heeft verschillende statines gebruikt, maar kreeg overal bijwerkingen van. Bij hem weten ze niet waar zijn hoge cholesterol vandaan kwam, hij bleek geen erfelijk hoog cholesterol te hebben (dat dachten ze omdat het zo hoog was). En nu is het vanzelf weer omlaag. Wel doet hij 1 of ander dieet voor het chronisch vermoeidheidssyndroom, dus misschien dat het daardoor omlaag is?

Deel Deze Pagina