Graag sluit ik me ook hier aan Ik ben doop- en belijdend lid van een PKN gemeente, voorheen Gereformeerde Bond. Voor de 'buitenwereld' is dat héél streng, wij moeten daar altijd een beetje om lachen, want wij vinden ons juist een mooie middenmoot In de kerk draag ik geen hoed, maar ik ga wel met een rok naar de kerk. Ook gaan we 2 keer naar de kerk op zondag. Tenminste, 's morgens gaat 1 van ons, en 's middags gaan we met zijn allen, omdat er dan oppas is voor de jongste. Voor de mensen die ook elke zondag 2 keer gaan, hoe doen jullie dat met kinderen? Mijn oudste is ontzettend onrustig. Hij kán gewoon niet stilzitten. 1 keer is voor hem al een hele opgave. Hij heeft wel 'geluk' dat zijn broertje nog niet mee kan, daardoor is het geen probleem dat hij 1 keer gaat omdat 1 van ons toch thuis blijft in de ochtend. Maar eigenlijk gaan alle kinderen in onze kerk met zijn leeftijd (8) al lang 2 keer mee. Niet dat me dat verder uitmaakt, als er iemand informeert wat onze reden ervoor is, dan kan ik heel goed uitleggen waarom wij er voor kiezen. Maar als zijn broertje over een jaar of 2 a 3 meegaat, dan zou er dus 1 van ons thuis moeten blijven voor de oudste. Dat vind ik ook zo krom. Maargoed, dat is nog toekomst, dus voorlopig is het goed zo
Ik ga niet op alles reageren, wel op een paar punten. Films kijken: idd er wordt veel gevloekt en er is veel agressie ook, dat is vaak voor mij een reden om af te haken met een film of serie. Zelf vloek ik nooit en ben opgegroeid dat je niet moet/mag vloeken dus als iemand vloekt vind ik dat heel erg, het doet bijna pijn in mijn hart, dus vandaar met films haak ik dan vaak af omdat ik het gewoon niet kan verdragen. Het is wat lastiger als je in een bioscoop zit, dat wel. Maar zo zijn mijn man en ik weggelopen bij een film in de bios omdat we er niet tegen konden dat de man aan 1 stuk door maar vreemd ging terwijl zijn vrouw bijna dood aan het gaan is. Het ging zo tegen hoe we in het leven en huwelijk staan dat we dan maar weg zijn gegaan. Kort op aarde: ja we zijn zeker kort op aarde, de een korter dan de ander, en al helemaal als we dat zien in eeuwigheidsperspectief. Marievs goed dat je God vraagt voor vrede over hemel en hel. Toen ik tiener was, was ik ook heel erg bang voor de hel, dat kwam ook zoals iemand anders hier zei door films over the rapture die ik destijds had gezien. Maar door de jaren heen heb ik mij bekeerd (opnieuw geboren), staat God centraal in alles in mijn leven en mijn relatie met Hem is gegroeid waardoor ik zeker ben dat ik na mijn overlijden naar de hemel zal gaan. Dat geeft mij rust. Hier een paar verzen waarin staat hoe je behouden (en dus in de hemel komt). "Jezus antwoordde en zei tot hem: voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien…" (Johannes 3:3) "Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan…" (Johannes 3:5) "Maar allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen van God te worden, hun, die in zijn naam geloven; die niet uit bloed, noch uit de wil van het vlees, noch uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn…" (Johannes 1:12-13) "Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft…" (Johannes 3:16) "Het is uitgesloten dat iemand het met God in orde kan maken door alleen de wet te gehoorzamen…" (Galaten 2:16b) "Want door genade (onverdiende gunst) bent u behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God…" (Efeziërs 2:8) "Want indien u met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; want: al wie de naam van de Heer aanroept, zal behouden worden…" Korenbloem86: was het huis net zo leuk als dat jullie dachten? Het zou inderdaad veel fijner zijn als we zwart op wit wisten welke woning we moeten kopen. Maar weet dat ook als je niet de juiste woning hebt aangeschaft dat God alles mede ten goede laat werken voor degenen die in Hem geloven. Daar put ik in ieder geval rust uit bij onze zoektocht naar een nieuwe woning. Wat trouwens een heel gedoe geworden is, maar dat vertel ik later... Welkom Sela. Update van mij: We hebben een woning gevonden waar en een bod op hebben uitgebracht en we van de week de koopovereenkomst zouden ondertekenen. Deze woning hebben we gekocht omdat de ambtenaar van de gemeente zei dat we mochten bouwen (de woning zoals die nu is is te klein voor ons, na verbouwing is die precies goed), nu blijkt na overleg met andere mensen uit de buurt dat dat niet mag van de gemeente. Dus nu wij weer contact met de gemeente, als het niet mag, zullen we toch afzien van deze woning. Het is wel naar voor ons en ik voel me zo slecht voor de verkopers die andere koper hebben laten schieten voor ons. Maar ja wij kunnen ook er niets aan doen dat de gemeente onjuiste informatie geeft als dat idd blijkt. En we hebben obv zijn mail ook vakantiepark geboekt terwijl we anders een normale huurwoning hadden gedaan...nu maar hopen op happy end.
Wat leuk dat er zoveel geschreven wordt! Sorry als ik dan ook niet op alles reageer @iez , dat is nogal wat met jullie huis! @marievs , haha nee geen tijd om ruzie te maken maar het is ook wel fijn als je elkaar wat vaker ziet denk ik? wij hebben 2 keer per maand echt een gezinsdag en verder zien we elkaar soms dagen niet door mijn man zijn werk (kraanmachinist op een vrachtwagen) @Juffie1984, is de zwangerschap nog goed vol te houden? Het gaat al opschieten. @Mamamijn, het gaat ook al opschieten! Spannend Voel je je nog goed? Ik ging ook altijd naar de evangelische gemeente maar ben nu een beetje zoekende. Ik voel me niet altijd prettig in de kerk, ga soms met een vriendin naar de baptistengemeente dat voelt ook wel fijn. Maar met een andere vriendin ga ik ook wel mee naar gereformeerde vrijgemaakte kerk. Moeilijk.. Net voor mijn werk de cd's van Joke Buis gekocht, wat een mooie stem heeft ze! Is het bij jullie ook zo regenachtig en somber?
Ik kom tijd tekort dus red het niet op iedereen te reageren, sorry. Ik las iets over film kijken. Wij hebben bewust geen tv, al jaren niet. Met name om alle rotzooi wat op tv komt waarmee we onze kinderen niet willen confronteren en onszelf ook niet. We snappen dat ze elders wel tv kijken (bij opa en oma bv) en dat is prima. We willen ze ook niet wereldvreemd maken, maar we vinden het heerlijk rustig zonder tv en komen meer aan elkaar toe als gezin. We hebben wel een computer (met whatsapp) en een Ipad. De kinderen kijken wel filmpjes via YouTube, wij zelf amper eigenlijk. Tv programma's volgen we ook niet (alleen heel Holland bakt ). Social media vind ik wel een lastig iets. 2,5 jaar geleden heb ik mijn smartphone weggedaan omdat ik er veel mee bezig was, werd echt een stoorzender in ons gezin. Ging niet zonder slag of stoot maar ik moet zeggen dat het een oase van rust gaf toen 'ie weg was! Een poosje geleden heb ik facebook ook weggedaan. Vond het nog steeds leuk hoor, te leuk misschien wel. Dingen als smartphone en fb trokken mij weg bij God, ik had minder tijd voor Hem en vaak zat ik eerder bij de computer dan bij mn bijbel. Dit wou ik gewoon niet meer en ik was zo doodmoe van die innerlijke strijd hierover. Ik wou dat ik dit soort knopen eerder had doorgehakt, had me veel strijd gescheeld.. overigens begrijpt de buitenwereld hier vrijwel niets van. Wij worden wel met scheve ogen aangekeken door onze leefstijl, zelfs door christenen!! Misschien wel juist door christenen We lopen er niet mee te koop hoor, maar in deze tijd is het vreemd om geen smartphone en/of tv te hebben. Ik heb gemerkt dat er echt een zegen op rust om dingen vd wereld los te laten om zo meer tijd te hebben voor onze Hemelse Vader. Ik wil niet zeggen dat iedereen dit moet doen hoor. Er zijn ook mensen die helemaal geen moeite hebben met smartphone vs stille tijd, of tv. Ik vind het overigens heerlijk om, zoals vanmorgen, bijbel te lezen en ondertussen op de Ipad spotify aan en (oude) opwekkingsnrs luisteren .
Mooi geschreven Sela!!! Wat mij hier wel opvalt is dat veel dingen die jullie laten of juist doen en denken in het geloof komt uit jullie zelf. En niet zoals ik opgegroeid ben omdat het niet mag. "Gewoon... het staat in de Bijbel dat het niet mag." Of: "De dominee heeft er de afgelopen zondag nog voor gewaarschuwd..." enz. Het: Het trekt mij van de Heere af... klinkt al veel fijner vind ik. En dan kan het idd dat er zelfs christenen zijn die het al snel overdreven of iets vinden... Ik leer hier vooral persoonlijke verhalen en ervaringen, en dan ga ik toch anders tegen de soorten kerken aankijken. Zwaar reformatorisch is vaak regels houden en opletten of een ander dat ook doet... (Anders zou het niet eerlijk wezen) en het lijkt wel of het een wedstrijd is wie nu het minst zondigt er zijn zeker ook veel hele lieve mensen, ik denk dan eigenlijk eerder dat de sfeer onbewust bij ons thuis zo was... ik weet het niet.
Wat is er veel geschreven zeg! Ik heb vandaag nog een studiedag gehad dus hou het even bij bijlezen... Ik heb natuurlijk al verlof maar moest deze dag volgen nog voor een certificaat. Nu ben ik moe
Welkom @riean, hebben jullie in de kerk geen kindernevendienst oid? Ik ga zelf niet regelmatig naar een kerk dus geen ervaring daarmee. De diensten waar ik heen ga zijn vrij kort en daar is het niet erg als er een kind door de kerk heen loopt of als mijn baby even ligt te kletsen (het galmt zo lekker) Lekker je bed in dan @Juffie1984, ben je al helemaal klaar voor de baby? Mooi gezegd @Sela~, ik kan er nog wat van leren. Ik merk ook dat mijn telefoon iets teveel een verlengstuk van mezelf is geworden. Ik vind het fijn om hem bij de hand te houden om foto's te maken, maar dan zijn al die andere dingen die je erop kunt doen ook wel erg handig en verleidelijk @heidiane ik was ook wel een beetje van: omdat ik dat vroeger zo geleerd heb. Maar toen kwam mijn man, die niet gelooft en die ging doorvragen, waarom is dat dan zo, wat zit er achter enz. Erg verfrissend om weer opnieuw na te denken over bepaalde dingen.
@Jillzz : net lekker gedoucht en nu gaat het wel weer gelukkig. Vanavond wel een beetje op tijd naar bed idd. Ben wel klaar voor de komst van de baby! Maar denk dat het nog wel een week of 2 duurt hoor. Mijn jongens waren ook te laat.. Telefoon/ iPad: ik gebruik hem ook veel (te veel??). Vooral nu ik hele dagen thuis ben kijk ik graag filmpjes/ series op Netflix. En verder wat fb, appen enz
Wat leuk dat er weer veel geschreven wordt. Ik moet wel even bijlezen, zit nu met de ipad naast me om tegelijk te lezen zodat ik adequaat kan reageren. Sela, Juffie, Riean: welkom (terug). marievs: wat leuk, ik had het gezien dat onze jongsten bijna even oud zijn, maar had eigenlijk niet gezien dat de oudste ook in hetzelfde jaar zijn geboren. Onze jongste loopt sinds een paar weken langs de tafel en bank. Erg leuk om te zien. Sinds een kleine week kan ze ook kruipen (ze heeft een bijzondere volgorde in de ontwikkeling , nadat ze overal langsloopt, kwam ze erachter dat kruipen ook leuk is). Bedankt voor je verhaal over de verkoop van jullie huis. Ik vind het fijn om te lezen hoe anderen merken dat God hen helpt. Iez, wat een verhaal over jullie te kopen huis. Ik hoop dat jullie snel duidelijkheid hebben, maar wel zenuwslopend dit. Wij hebben geen tv. Wel gehad toen we net getrouwd waren, maar we keken niet zo vaak en we merkten dat als we keken, we bleven hangen en niet meer van de bank afkwamen. Het kijken was ook minder bewust in de zin dat we minder nadachten wat we keken. Als we nu iets willen kijken is dat via uitzending gemist en kiezen we daar bewust voor. Verder ook geen smartphone oid. Vorig jaar zijn we 7 weken op vakantie in Kaapstad geweest en was de internetverbinding niet best (deed het helemaal niet), maar wat gaf dat een rust zeg! De eerste paar dagen was het even balen, maar daarna zagen we het toch wel als een zegen dat we geen internet hadden. Door een "ouderwetse gsm" zonder internet heb ik het idee dat ik meer rust heb dan wanneer ik altijd toegang tot internet zou hebben. Al vind ik het qua foto's maken wel eens jammer, maar daarom hebben we het fototoestel nu redelijk voor het grijpen liggen. De oudste kijkt na het brood eten een paar korte filmpjes (bij elkaar maximaal 15 minuten). Maar aangezien ze graag (op haar manier) zingt en zingen ook heel leuk vindt, zijn dat regelmatig filmpjes van Nederland zingt, waarbij we de kinderkoren voor haar opzoeken. Elly en Rikkert vinden we ook erg leuk, dus die kijken/luisteren we ook veel. Verder heb ik overdag vaak grootnieuwsradio aanstaan. Wat het huis betreft: een paar uur voor we zouden gaan kijken werden we gebeld dat het onder voorbehoud verkocht was. We hopen nu dus heel hard dat die mensen de financiering niet rond krijgen of zich toch nog bedenken. Ik houd mezelf nu maar voor dat God vast een ander/beter/mooier huis voor ons in gedachten heeft. En dat het telefoontje van de makelaar dus het 'briefje van God' was waar we om hadden gevraagd. Manlief wil morgen even de makelaar bellen wanneer dat het voorbehoud afloopt, ik ben ook eigenlijk wel benieuwd hoe vaak dat mensen toch van een koop afzien of de financiering niet rond krijgen. Heb het idee dat dat niet vaak is. Ik had vanmorgen onze eigen makelaar aan de lijn omdat we zaterdag open huis hadden (2 kijkers gehad), maar ben het toen vergeten te vragen. Ik heb met mijn eigen kinderen en de oppaskindjes met Pasen het liedje "Weet je dat de lente komt" gezongen en de kinderen ook geleerd, wat nu dus veel in huis wordt gezongen. Vind het zo leuk, wordt er helemaal blij van. Daarnaast wordt "Ik ga slapen, ik ben moe" ook veel gezongen door de kinderen; voor de poppen.
Dat is ook eng. Vind ik ook. Maar wat een lief aanbod! En wat is er weer veel gekletst. Leuk! Was tot vorig jaar totaal niet met geloof bezig. Maar nu ik gereformeerd ben heb ik toch een hele andere kijk gekregen op de manier van leven hier op aarde. Ook hier staat met kerst een kerstboom, en hebben we tv in huis. Maar gelukkig kan ik soms wel de knop uitzetten en stille tijd nemen. Alhoewel ik mezelf ook regelmatig betrap, en ik ben van mening dat dat de duivel is die dat doet, dat ik denk ah nu ff tv kijken. Dus wie weet gaat de tv ooit de deur nog uit. Welkom riean Mamamijn en juffie voor jullie is het einde in zicht. Nog vol te houden? Oei marievs jullie hebben het druk. Klinkt als nodig een avondje samen met je man uit eten ofzo. Vervelend dat je elkaar zo weinig ziet. Hoop dat ik niemand vergeten ben
Mooie gesprekken hier zeg . Ga snel weer reageren. Drukke dagen en nachten gehad. De jongste krijgt tandjes erbij. Mooi van jullie stille tijd zou ik ook echt in moeten lassen. En dan de Bijbel pakken. Waar zouden jullie dan beginnen met lezen? Tuurlijk, ik ken de Bijbel, maar ik begin altijd weer vooraan en volhouden is niet altijd even makkelijk. Johannes?
Oeps te veel om op iedereen te reageren. Gaat goed hier, gisteren m'n laatste werkdag gehad en nu lekker genieten van m'n verlof. Ik merk ook dat m'n telefoon een verslaving is. Tv hebben we wel, maar geef ik niet zoveel om. Ik vind het wel lastig om voor mezelf stille tijd te houden, sochtends ben ik dan alweer te druk met dochterlief en savonds als ik naar bed ga ben ik eigenlijk te moe om goed wat te lezen en te bidden. Dit blijft toch een strijd voor mij. Tja en dan denk je, wel uren tijd voor andere sociaal media of internet en geen tijd voor God. Ja voel me soms dan echt slecht. Hoe doen jullie de stille tijd? Voor degenen die met de huizen bezig zijn veel succes!
Hoi Dames, Ik word ook een beetje opgeslokt door de drukte de laatste tijd. Veel werken, roosteren en bijscholingen volgen. Wat voor werk doen jullie? Ik werk in een verpleeghuis. Stille tijd: Er is bij mij soms ook wel snel een excuus te vinden. Maar ik merk wel altijd dat ik er toch ook erg van oplaad. Vaak probeer ik een momentje in te bouwen als de kinderen op bed liggen. ' s ochtends heb ik er eigenlijk meer tijd voor maar dan vind ik zelf de rust niet zo. Soms wel samen met een vriendin, eerst allebei ons moment en dan er over praten met een bakje koffie vind ik ook erg fijn maar helaas is dat er al weken niet van gekomen! Social media is hier ook wel een beetje verslaving maar ik vind het toch ook wel weer een voordeel hebben bijvoorbeeld, ik krijg elke dag een Bijbeltekst in mijn email van dagelijks woord. Dagelijkse broodkruimels vind ik ook een mooie site met quotes en teksten. En een inspiratie en motivatie om even al is het maar om even 10 minuten stille tijd te hebben. Heel fijn weekend allemaal! Dit vind ik ook een mooie quote:
Ik spring er hier ook maar weer in, er is veel geschreven . Geniet van je verlof Mamamijn! Tv Wij hebben een tv, maar deze staat vaak alleen 's avonds aan, simpelweg omdat we er overdag net an toe komen qua werk, drukte etc. om hem aan te zetten. Merk wel dat wij niet zo heel selectief zijn; we kijken zeker niet alles omdat veel onze interesse ook niet heeft, maar het is niet dat ik selecteer wat ik vanuit overtuiging wel of niet kijk Einad, wat leuk je werk in een verpleeghuis. Op welke afdeling werk je? Ik werk ook in de zorg, eerste jaren als vigger in zowel de verpleeghuisssetting als het verzorgd wonen. Sinds maart ben ik met de opleiding verpleegkunde niveau 4 bezig. Vanwege mijn opleiding die ik binnen onze zorgorganisatie volg, werk ik in de komende jaren elk half jaar binnen een andere setting van omze zorgorganisatie. Ik werk nu tot oktober op een kleinschalige woning voor mensen met een vorm van dementie en per oktober zal ik een half jaar in de thuiszorg gaan werken.
Wat leuk Sifra! Ik werk al bijna 12.5 als vigger op een kleinschalige pg woning. Wat goed dat je de opleiding niveau 4 bent gaan doen en erg leuk dat je nu van verschillende settingen wat mee krijgt! Moet je ook nog een externe stage in het ziekenhuis lopen? Heel veel succes met de opleiding! Ik zelf ambieer geen niv 4 maar zou in de toekomst graag praktijk opleider willen worden of als ze het gaan aanbieden wil de opleiding GVP gaan doen.
Welkom Riean. De PKN streng? Dat is hier juist helemaal niet. Is een van de lichtste kerken. Ik zit zelf ook in de PKN. Ik draag rokken naar de kerk ja en ik ga 1 keer per zondag. Eigenlijk al mijn hele leven, maar je zet met wel aan het denken. Mijn man gaat jammer genoeg niet elke week. Vooral nu we met het huis bezig zijn. Ik hoop hem straks weer mee te krijgen. Ik zou er zeker geen probleem van maken. Jij gaat voor jezelf en ik vind 1 keer voor iemand van 8 ook helemaal goed. Het is dat het bij jullie smiddags kerk is, maar op veel plekken savonds en dan gaan die kinderen niet mee. Films, ja.. Vooral nederlandse films. Vreselijk. Niet normaal. Ook in boeken. Ik lees voornamelijk christelijke romans, daar komt het gelukkig niet in voor. Iez, bedankt voor je hele mooie woorden en bijbelteksten. Ik ga ze zeker nog een paar keer lezen en ook de context erbij zoeken. Ik kom uit een relatief zware kerk en daar wordt dus geleerd dat je eerst bekeerd moet worden e.d. wat hier ook eerder werd gezegd. Voor mij is dit echt een hele omschakeling en zo moeilijk. Ik bid dagelijks of God mij hierbij wil helpen. Balen zeg van die woning. Ik ga voor je mee bidden. Wel gek dat als de gemeente eerst zeg dat het mag en dan ineens horen dat het niet mag. Zo frustrerend. Oke, die brieven dus. Dat zijn geen boeken die ik zelf zou bedenken. Dank je wel. Einad: die avondjes samen komen wel weer. Nog vijf weken.. ben echt aan het aftellen. Ha… jij ook dagelijkse broodkruimels… Hier ook… Sela: Wow wat goed. Ik moet er niet aan denken om mijn smartphone weg te doen. Maar meer omdat ik enorm leuke contacten heb, ook met christelijke meiden, via de whatsapp. Aangezien mijn vriendinnen hier niet christelijk zijn, heb ik echt behoefte om afentoe met haar te praten via de app. Ik heb fb en ik kijk wel regelmatig, maar wat een rommel tegenwoordig. Kei veel advertenties enzo. Ik zet er nu updates op van mijn huis en soms komt er een mooi gedicht langs. Verder vind ik het echt niet leuk meer. Ja he Heidiane, hier is het zo mooi met alle dames. Iedereen doet dit uit zichzelf. Ik merk wel hoe ouder ik word, hoe meer ik ook uit mezelf dit ga zeggen, vertellen, vragen en onderzoeken. Ik heb hetzelfde als jou. Ik leer hier zoveel. En herken je helemaal meid. Ook bij ons in het dorp is zo`n kerk. Dat lieg ik, in het dorp waar ik voorheen woonde. En dat is ook zo. Zondags zitten ze netjes vooraan, maar door de weeks doen ze alles wat God verboden heeft. Maar er zijn zeker ook mensen die dit niet zo hebben hoor. Jillz, mijn dochter gaat dit nu dus doen… die begint nu te vragen enzo. Zo leuk. En spontaan te zingen. Ze leert veel liedjes op de voorschool en ook christelijke. Vanochtend moest ik naar mn werk, hoor ik haar: Ik ga slapen zingen in haar slaap ❤. Stille tijd: Vanochtend in de trein… Eens een keer. Had een Bijbel in mn tas gestopt (ik heb geen nieuwe vertaling ofzo, heb gewoon nog de standaard Bijbel) en een hoofdstuk gelezen. Dit wil ik nu elke ochtend of avond gaan doen. Ik werk bij een uitkeerder van sociale verzekeringen. Erg leuk om te doen. Ik werk 3 lange dagen, maar wel vaste dagen. Verder ben ik momenteel veel met het huis bezig. Hier heb ik HBO rechten en ik hoop ooit een master te gaan halen…. Met de nadruk op OOIT Tv: meestal savonds als achtergrond. Vooral nu ik alleen thuis ben. Voelt voor mij net iets fijner… Meestal zit ik dan ff achter de laptop of lees ik de kekmama ofzo.
Ook hier de dagelijkse broodkruimels in mn inbox. En op fb bijbelwoord. Aantal keer per dag mooie bijbelteksten. Einad en sifra ook ik werk in de zorg als vigger. Thuiszorg wel te verstaan. Bevalt me prima! Sifra wat knap dat je aan niveau 4 begonnen bent. En pkn is inderdaad een vd lichtste kerken in mijn ogen. Marievs ik ben vorig jaar begonnen in de "kinderbijbel" ofwel de bijbelse geschiedenis. 2 boeken van ruim 600 pagina's. Alle bijbel verhalen verteld in kinderlijke (10+) taal. Heel begrijpelijk dus. Ben nu bij Mattheüs. En verder heb ik het dagboek "leef" iedere dag een stukje lezen met bijbeltekst en een denkvraag. Heel leerzaam ook. Verder zitten we in onderwijs bij onze dominee. Eens per 3 weken een ochtendje een paar hoofdstukken van de boekjes vast en zeker. Het is de bedoeling dat we in toekomst onze belijdenis gaan doen. Kwa contact met christelijke meiden heb ik alleen jullie. Niemand uit mijn "vriendenkring" is christelijk. Dus vind dit hier erg fijn. Fijn weekend allemaal en alvast een gezegende zondag
Hier ook dagelijks woord in de mail Nog even een vraagje. We zijn nu de prentenbijbel aan het lezen met onze peuter. En ik kende de verhalen uiteraard wel, maar lees ze nu door zijn ogen en ik vind het toch best wel heftig. Mijn man heeft er een beetje moeite mee om dit voor te lezen en ik snap het wel. De mensen waren slecht dus God liet de hele aarde maar overstromen, Jona luisterde niet dus hij werd gestraft. Goliath wordt dood gegooid omdat God helpt enz. Toch wel heftige verhalen en een mentaliteit: als je niet luistert wordt je gestraft. Nu kan ik me niet herinneren dat ik dat als kind zelf zo beleeft heb, maar ik weet niet zo goed hoe ik dit aan mijn kind moet uitleggen. Ik weet dat God rechtvaardig is, maar ik vind het toch lastig te snappen. Hoe gaan jullie hier mee om?
Jilzz, ik heb hetzelfde als jou. En dan lezen we zelfs uit de kijk en luister Bijbel. Soms denk ik echt van wow... Snapt ze dit wel? Ze is nog geen drie. Ze wil nu alleen elke keer van de regen lezen. Want ja... Mama had daar een liedje bij gezongen en die moet ik nu steeds zingen (een wijs man bouwde zijn huis op een rots).. Gister een hele mooie preek gehoord. Ondanks dat ik onwijs moe was, toch de preek goed kunnen volgen. Ging over de wederkomst dat de discipelen vroegen wanneer? In deze tijd? Handelingen 1:6-8. En de dominee vroeg terrecht: zou jij willen dat Jezus in jouw leven terugkomt? Zo mooi en bijzonder. Gister was ik heel onrustig en gespannen. Vandaag was ik eigenlijk heel relaxed. Maar had vanochtend ook uitstrijkje, dus misschien daarom. Morgen weer werken.