christelijke gastouder?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Carino, 13 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Hoi,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een geschikte gastouder voor mijn dochter. Aangezien ik nog geen goede heb gevonden, zal mijn moeder de opvang van 1 dag per week opvangen tot februari.
    Vanaf februari heb ik dus iemand nodig die 1 dag per week op mijn dochter past. Ze zal tegen die tijd dan 10/11 maanden oud zijn.

Nu heb ik erg leuk iemand gevonden. Alles klopte en afgelopen zondag heb ik kennis gemaakt. Ze woont in een mooi huis met een super grote tuin met zandbak, trampoline, glijbaantje etc. Ook onze ideeen kwamen erg overeen qua opvoeden en regels enzo. Ze is erg actief bezig met de kindjes en ze gaf ook referenties mee.

Maar dan het volgende: Halverwege het gesprek gaf ze aan wel christelijk te zijn. Ik ben zelf niet gelovig maar vind dat iedereen dat voor zichzelf mag uitmaken. Ze gaf aan dat het geloof een grote rol in haar leven speelt, en tijdens de opvangdagen zal ze dus ook voor het eten bidden en af en toe voorlezen uit de kinderbijbel. Ze vindt de liefde van God een verrijking in haar leven en dat wil ze delen, of zoiets..

Ik vind het nu zo moeilijk om te beslissen. Een kind onder de 4 krijgt natuurlijk weinig mee, maar ik ben echt niet gelovig en zie ook niet voor me dat mijn dochter straks haar handjes vouwt voor het eten?

Heb wel de referenties gebeld, die zijn ook niet gelovig en wel heel enthousiast. Juist omdat ze zulke leuke dingen onderneemt met kinderen.. Ze zeggen dat het 'christelijke' niet zo meespeelt.

Wat zouden jullie doen?

2. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou er geen moeite mee hebben, zolang ze mijn kind maar niet haar overtuiging zou opdringen. Prima als mijn kind ziet dat zij bidt voor het eten en dat gaat nadoen (daar ben ik zelf ook mee opgevoed, maar doe het al járen niet meer), of als hij/zij wordt voorgelezen uit een kinderbijbel (wil ik zelf ook gaan doen, gewoon omdat ik het waardevolle bagage vind, niet omdat ik zelf nog zo gelovig zou zijn).

Wat ik onacceptabel zou vinden, is als ze zou zeggen dat mensen die 'verkeerde' keuzes maken naar de hel gaan, of dat homoseksualiteit een zonde is, of dat soort dingen. Dat is wat ik bedoel met opdringen.
    Zolang zij niet Het Woord gaat verkondigen bij mij thuis, zou ik het wel een verrijking vinden als iemand mijn kinderen iets zou bijbrengen over het christendom.

Wat ik zou doen: mijn bedenkingen / zorgen met haar delen, en dan luisteren hoe zij daarmee om zou gaan. En als haar reactie me bevalt, dan zou ik haar gerust voor mijn kinderen laten zorgen.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik sluit me helemaal aan bij Bri. Als het voor jou niet goed voelt, moet je het niet doen. Maar overleg even met haar in hoeverre ze met haar geloof bezig is met de gastkindjes. Blijft het bij verhalen vertellen en danken voor het eten? Maar heeft ze daarbij wel respect voor mensen met een andere overtuiging, dan zou ik persoonlijk er niet mee zitten. Als ze van mening is dat mensen die niet geloven in God minderwaardig zijn en per definitie naar de hel gaan en ze dit soort denkbeelden met de kinderen deelt... tja, dan zou ik ook vriendelijk bedanken en op zoek gaan naar een ander.

4. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik ben blij met jullie reacties, zo denk ik er zelf namelijk ook over. Ik heb de gastouder gevraagd in hoeverre zij bezig is met geloof tijdens de opvangdagen en kreeg net de volgende mail terug. Zouden jullie dit willen lezen en dan nogmaals zeggen of het voor jullie ok zou zijn? Ik heb namelijk zelf wel een heel goed gevoel bij de invulling van de opvang maar twijfel toch nog steeds aan die 'extra' invulling:

Ik vond het ook erg leuk om jullie te ontmoeten. Het spijt me dat het gesprek over het geloof jullie zo overviel. Het is voor mij eigenlijk zo'n onderdeel van mijn leven dat ik me niet realiseerde dat ik jullie daarmee zou overvallen.
    Het staat inderdaad niet op mijn website vermeld. Ik loop daar eigenlijk erg over te twijfelen, want als ik dat erop zet komen er waarschijnlijk alleen christelijke mensen op af en dat is ook niet wat ik wil.

Ik zal in het kort even proberen te vertellen wat ik geloof en hoe ik erin sta: Ten eerste geloof ik dat God bestaat, dat Hij van alle mensen houdt en graag een relatie met hen wil hebben. Doordat mensen hebben gezondigd is die relatie verbroken. God heeft daar een oplossing voor bedacht door Zelf (Jezus), naar de aarde te komen en te sterven als genoegdoening voor de zonden. Ik denk dat God deze oplossing aan alle mensen aanbiedt. Wat ik graag zou willen is dat iedereen de kans krijgt om hierover te horen. Vroeger was dat denk ik meer iets vanzelfsprekends in Nederland, tegenwoordig helemaal niet meer. Dus vandaar mijn wens het te vertellen aan de kinderen die ik hier opvang.
    Verder ga ik 's zondags naar een kerk in Tuindorp, Utrecht. Dat is een zogenaamde "evangelische gemeente" wat wil zeggen dat het niet een traditionele (zwarte kousen) kerk is waar "dood en verdoemenis" verkondigd wordt maar een kerk waar de liefde van God centraal staat.
    De "activiteiten" thuis bestaan uit het voorlezen van verhalen uit de bijbel en het bidden voor het eten. Zo heb ik bv. een boekje over een man, Zacheüs, die in een stad woont waar Jezus op bezoek komt. Hij is maar klein en kan Jezus niet zien, daarom klimt hij in een boom, zodat hij over de mensenmassa heen kan kijken. Jezus ziet hem en vraagt hem naar beneden te komen omdat hij graag bij Zacheüs wil komen eten. Nu was Zacheüs een dief en een bedrieger en de "vrome" joden vinden het schandalig dat Jezus zomaar bij zo'n man naar binnen gaat. Maar Jezus houdt van alle mensen en dus ook van Zacheüs. Zacheüs heeft spijt van alle slechte dingen die hij gedaan heeft en geeft het gestolen geld terug. Jezus zegt hierop dat alles zo goed is en dat Hij van Zacheüs houdt.
    Hiermee wil ik de kinderen dan duidelijk maken dat iedereen welkom is bij Jezus.

Wat ik dan van de kinderen verwacht? Niets wat ze zelf niet willen! Als ze het leuk vinden kunnen ze luisteren naar het boekje. Aan tafel voor het eten bid ik hardop, zoiets als: "Dank u wel voor het lekkere eten en dat we fijn mochten spelen vanmorgen. Dank u wel dat U van ons houdt. Amen."
    Ik heb een cd met christelijke kinderliedjes, die ik soms opzet. Maar ik heb ook een heleboel andere cd's hoor, die ik ook vaak opzet :) .

Nou, ik hoop dat ik zo iets meer duidelijkheid heb gegeven. Het is dus beslist niet zo dat ik de kinderen wil dwingen iets te geloven of dat ze er niet bij horen als ze niet mee willen doen. En het zijn dus eigenlijk twee concrete momenten op de dag, het voorlezen van een boekje en het bidden voor het eten, waarop we ermee bezig zijn. Voor de rest doen we veel andere dingen, waar we het gisteren ook over hebben gehad, zoals buiten spelen, fietsen, knutselen enz.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!

5. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    hier iemand die wel gelovig is
    vind je het verkeerd dat je kindje iets mee krijgt over het geloof??
    vind je het erg dat zij met hun gaat bidden?
    je kan makkelijk de onderscheid maken bij jullie thuis en bij de gastouder
    bij ons is het andersom mijn ouders zijn niet gelovig en als mijn kinderen daar zijn bidden ze ook niet maar zodra ze thuis zijn wel

wat voor ons een grote rol speelt
    kan voor jullie een mooi stuk uit de geschiedenis zijn toch ?
    als het zo klikt zou ik het gewoon doen

6. Bri

Bri Niet meer actief

Ik kan je wel zeggen wat ik van haar mail vind, maar het gaat erom wat jouw gevoel je zegt als je dit leest. Daar zou ik op af gaan. En de vragen die lovelymom stelt zijn ook wel goed, vind ik. Succes met het maken van je keuze!

(je hebt me wel aan het denken gezet: hoe ga ik mijn kinderen iets leren over het christendom, de bijbel, en geloof in het algemeen? zelf doen wij er helemaal niets mee, mijn vriend is zelfs uitgesproken atheïst. misschien toch maar eens mijn oude kinderbijbel opsnorren, en ze daar eens wat uit gaan voorlezen.)

7. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Nee, ik vind het zeker geen probleem als zij iets mee krijgt van het geloof. Ik vind het belangrijk dat kinderen daar iets van weten, stuk algemene ontwikkeling. Het meebidden vind ik voor 1 dag in de week ook geen probleem en een verhaaltje uit de kinderbijbel zal ieder kind gewoon leuk vinden. Goede en liefdevolle opvang is natuurlijk het belangrijkste en dat kan ze denk ik wel bieden.

Ik wil alleen niet dat de gastouder het geloof 'te' veel betrekt. Het gaat toch om de opvang en ik wil niet dat zij er een soort van 'missie' op na houdt. Kun je opmaken uit haar email of het een goed idee is of dat het misschien toch iets te veel is?

8. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Ik krijg geen vervelend gevoel bij die mail en ook ik ben niet gelovig. Nu gaat mijn kind straks wel naar een RK basisschool en ook dat vindt ik prima! Ben zelf ook niet gelovig opgevoed en wel altijd op christelijke scholen gezeten en heb hierin helemaal mijn eigen weg gevonden hoor.
    Wel had ik als klein meisje dat ik wilde bidden voor het slapen, mijn moeder ging hier gewoon in mee en dat heeft misschien een jaartje geduurd.

Volg je gevoel hierin want je moet je kindje met een fijn gevoel achter kunnen laten! Succes met je keuze!

9. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik zou gerust voor haar gaan! zoals het klinkt valt het best mee en de andere vraagouders zijn er ook positief over. Bidden bij het eten mag, is niet verplicht. En de kinderbijbel is helemaal niet erg, vinden (on)gelovige kinderen allemaal leuk. Zijn voor niet gelovige ook gewoon moie verhalen.

10. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    ik kan niks uit de mail opmaken dat ze jou kinderen het geloof op gaat dwingen
    ze bid hard op dat doen wij ook
    voor de rest gaat ze naar een evangelische gemeente is nog lichteer dan de kerk waar wij heen gaan en wij zitten inn een tak van de pkn
    ik zou het gewoon doen omdat ik uit haar mail op maak ddat ze gewoon jou kinderen met liefde wil opvangen

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Jouw gevoel is het belangrijkste. Afgaand op deze mail lijkt het niet of ze haar geloof wil opdringen. Het kan zijn dat ze daar over liegt. Maar als je zo denkt, kun je je kind denk ik nergens naartoe brengen.

12. prettymum

prettymum Niet meer actief

Volgens mij is zij een hele leuke gastouder! Dat ze opschrijft dat ze niet op de website zet dat ze gelooft omdat ze bang is dat er dan alleen christelijke mensen op af komen zegt juist dat ze openstaat voor iedereen. Er zijn idd wel christenen die met hel en verdoemenis dreigen maar die mensen gaan vaak juist alleen om met mensen uit een christelijk kringetje. Maar de meeste christenen zullen echt niet zo extreem zijn hoor, zeker niet in evangelische kerken. Vaak krijgen mensen een verkeerd beeld over gelovige mensen nadat ze een heel opdringerig persoon hebben ontmoet en denken dan dat alle gelovigen zo zijn. Maar laat deze vrouw maar bewijzen dat Christenen ook gewoon hele leuke normale mensen zijn, net zoals niet gelovige mensen ook hele leuke en normale mensen zijn. Want daartussen is echt geen verschil!

13. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Jullie bevestigen gelukkig mijn gevoel over haar. Heb echt een goede indruk en ik zal dan toch mijn gevoel gaan volgen. Ze lijkt me echt een leuke gastouder.

Bedankt voor jullie feedback, heeft me geholpen!

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    het komt inderdaad positief over... toevallig dat ze als voorbeeld het verhaal van Zacheus noemt. Mijn dochter gaat naar een katholieke basisschool en het verhaal van Zacheus zou het eerste verhaal voor haar geweest zijn uit de bijbel (alleen was ze die dag ziek) . Maar oke, ik zelf vind het wel positief zoals ze er mee omgaat. Leren dankbaar zijn voor wat je krijgt en leren delen met elkaar is alleen maar erg goed denk ik.

15. Mamajuli2008

Mamajuli2008 Actief lid

11 okt 2011
    295
    4
    18
    NULL
    NULL
    hier hetzelfde probleem maar dan andersom. Wij zijn christelijk en wilden graag een christelijke gastouder omdat we dat belangrijk vonden. Dus op gesprek geweest bij een gastouder die christelijk is. Wat een verschrikkelijk gesprek was dat! Tegen onze zoon was de poes lief ( erg overdreven en gespeeld) tegen haar eigen zoontje erg kortaf. Ze bidden wel bij het eten, dat vind ik belangrijk om mijn zoontje mee te geven maar als daar tegenover staat dat ze sfeer niet goed is vind ik het geen goede keus.
    Het volgende gesprek bij een gastouder die niet christelijk is, wat een super mens! Dat voelde zoveel beter! Uiteindelijk dus ook voor haar gekozen.

16. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Hier een reactie van iemand die zelf naar een christelijke gastoudernis geweest van mijn 4de tot 12de. Ik vond het heerlijk! Ik heb uiteindelijk zo een geweldige band met haar opgebouwd dat ik haar als mijn 2de moeder beschouwde.. (helaas is ze overleden, veel te jong)
    Wij lazen vroeger ook uit de kinderbijbel en nog een aantal dingen meer. Het was verweven in het contact met haar en het was iets heel natuurlijks. Tussen haar en mijn ouders was wederzijds respect, wij niet gelovig en zijn wel.

Het heeft mij veel algemene kennis gebracht, ik kon vertellen waarom wij pasen, pinksteren en kerst vieren bijv.;)
    Overigens heb ik nooit het gevoel dat ze opdringerig was, wilde bekeren oid. We hadden het er 'gewoon' regelmatig over, niets meer of minder.
    Daarnaast vind ik de normen en waarden die christen uitdragen goed en niets mis mee. Wij gebruiken ze toch ook? (nu denk ik aan de 10 geboden:cool:)

In ieder geval, los van het geloof? Wat zegt je gevoel? Is het goed? Dan zou ik het doen! En als ouder goede afspraken maken. Mijn gastouder vertelde me ooit over lucifer toen ik 4 was.. Ik was bang en dat was ook de eerste en laatste keer dat mijn moeder met haar moest bespreken dat, dat niet de bedoeling was.

Heel verhaal, hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes Chocotof

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Komt op mij over als iemand die zichzelf is, en niet als iemand die geloof opdringt. Vind haar mail erg eerlijk en open.

18. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ben het eens met dirksmama, vind de mail netjes overkomen. Wij hebben ook niks met geloof. Maar zoals zij een uitleg geeft in haar mail zou ik er geen problemen mee hebben.

19. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik ben zelf christen en bovenstaande komt op mij over als iemand met een behoorlijke zendingsdrang. Juist evangelisten zijn daar heel goed in.

Ik heb het idee dat het geloof de rode draad in haar leven is en ik ben benieuwd of ze bij de dagelijkse dingen het geloof niet betrekt. Vaak gaat dat bij dit soort enthousiastelingen onbewust.

Het boekje dat ze aanhaalt vind ik voor de leeftijdscategorie ook behoorlijk stevige kost moet ik eerlijk zeggen. Het klinkt alsof deze dame de drang voelt het geloof stevig uit te leggen, dat lees ik ook aan haar e-mail.

Je moet voor jezelf bepalen wat je wil. Ik weet iig dat kinderen op deze leeftijd papegaaitjes zijn. Ze nemen een voorbeeld aan volwassenen en onthouden wat ze wordt geleerd. Mijn zoontje is hooggevoelig en die hoeft maar twee keer zijn handen te vouwen of hij wil dat thuis ook doen. Ik zou daar geen moeite mee hebben overigens. Ik denk wel dat er tzt vragen kunnen komen.

Het zou voor mij iig heel belangrijk zijn hoe deze persoon als mens is. Omdat ik zelf christelijk ben, zou ik eea oké vinden. Misschien kan je eens mee naar een dienst om te ervaren hoe zij haar geloof beleeft?

Succes met je keuze!

20. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Het lijkt mij juist een verrijking zo'n vrouw, na haar mail en jou verhaal te hebben gelezen lijkt het me een hele lieve vrouw die er alles aan zou doen om je kindje het naar de zin te maken...

Deel Deze Pagina