Christen en vruchtbaarheidsproblemen

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Akkie, 2 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Akkie

Akkie Lid

12 okt 2013
    48
    0
    6
    Ik zou graag ervaringen willen lezen van gelovige mensen. Hoe ga je met je vruchtbaarheidsprobleem om en wat heb je aan je geloof hierin?

2. babycomp

babycomp Actief lid

10 aug 2010
    311
    0
    16
    NULL
    NULL
    pfff dat is wel echt een heel moeilijk onderwerp vind je niet? ik geloof niet dat ik dat zo snel op kan schrijven.
    maar welke geloven versta jij allemaal onder christen?

3. Harrinda

Harrinda Niet meer actief

Het ligt er idd aan hoe je gelooft, of je van een hele strenge/zware kerk bent of juist niet. Zelf kom ik uit de ger gem en weet dat daar de grens ligt bij het niet verloren laten gaan van bevruchte eitjes... Misschien dat je mensen om je heen hebt waar je ermee over kunt praten die hetzelfde geloof hebben?

4. Schattig

Schattig Actief lid

20 jun 2013
    404
    1
    18
    Verpleegkundige
    Ik heb het boek ''beschuit zonder muisjes'' gekocht en dat helpt je wel om over het geloof en vruchtbaarheidbehandelingen na te denken. Ze zetten er vraagstukken in waar je met je partner over kan hebben.

5. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Mijn vriend is Nederlands Hervormd. Hij vind dat als je geen kinderen kunt krijgen, of je hebt vruchtbaarheidsproblemen, dan is dat "ment to be"....

Dat vond ik wel een lastige.... Wij zijn gelukkig snel zwanger geworden van de eerste, hoop bij een tweede ook. Maar als dat niet het geval was geweest, had ik het zonder ziekenhuis moeten stellen en me er bij neer moeten leggen. Daar had ik dan erg veel moeite mee gehad, ik geloof zelf namelijk niet. En het kan soms iets heel simpels zijn waarom het niet lukt. Mijn schoonzus had een te lage zuurtegraad waardoor het sperma van mn broer meteen kapot ging. met een IUI behandeling zonder hormonen of wat dan ook zijn ze direct zwanger geworden... Dat zou toch doodzonde zijn als je je er maar bij neerlegt zonder te weten waarom het niet gaat??

Maarja, zoals gezegt, mijn vriend zou er niet aan beginnen, als het niet lukt, dan is dat zoals de Here het bedoeld heeft... :(

6. violetta

violetta Niet meer actief

Mijn man en ik zijn beide redelijk gelovig (katholiek) komen met regelmaat in de kerk.
    Door het geloof ons niet tegen laten houden de stappen in de mmm te gaan zetten.
    @deerne als "de heer" niet wil dat iedereen kinderen krijgt, waarom zou er dan zoiets als Iui/ivf/icsi/ etc bestaan.. Zo kun je ook bekijken.
    Maar hier hebben wij totaal niet door laten leiden. Vind wel fijn soms te bidden gewoon omdat ik daar rustiger van wordt..

7. babycomp

babycomp Actief lid

10 aug 2010
    311
    0
    16
    NULL
    NULL
    harrinda ik kom ok uit die kerk, maar wat is jou grens nou? geen icsi of wel icsi? kijk 'kindjes' weg gooien doet toch niemand in de mmm? tenminste wij absoluut niet.
    ik merk toch wel vaak dat mensen er heel afstandig tegenover staan hoor.
    bij ons weet ook bijna niemand het.
    zit jij ook in de mmm.

8. Akkie

Akkie Lid

12 okt 2013
    48
    0
    6
    Bedankt voor de reacties :)

Ik denk dat ik dat boek maar ga kopen. Dat helpt me waarschijnlijk ook om erover te praten. Ik had er al meer mensen over gehoord. Bidden helpt mij gelukkig ook. Ik denk wel veel te vaak aan het waarom. Zinloos want daar kom je toch niet uit.

9. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik ben ook Nederlands Hervormd, maar ben blij dat God de Vruchtbaarheidsbehandelingen (mede) uitgevonden heeft. Dat Hij meegeholpen heeft aan de kennis van mensen zodat ze andere mensen (Heb uw naasten lief) kunnen helpen met vruchtbaarheidsproblemen. God is goed voor de mensen en toont dus ook Zijn goede wil naar mensen met vruchtbaarheidsproblemen en biedt hen daarom vruchtbaarheidsbehandelingen aan. Hij laat ze in mijn ogen niet stikken door te zeggen "Het is je lot. Er zijn vruchtbaarheidsbehandelingen, maar niet voor jou!" Ik kijk er dus totaal anders tegenaan dan jouw partner.

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik durf mezelf wel christen te noemen. Over de Mmm denk ik vrij positief. Ik prijs god voor de technieken en slimme doktoren die Hij op de wereld heeft gezet. En ook binnen de Mmm geldt net als daarbuiten : zonder zegen van boven zal het niet slagen, hoe hard doktoren ook hun best doen.
    Wel is het een bewuste keuze om ontstane embryo's niet ter beschikking te stellen aan de wetenschap en ze ook allemaal op te maken. Zelf beslissen dat 'potentieel leven' (embryo's) vernietigd mogen worden ging mij te ver.
    Daarom nu voor de derde keer zwanger uit onze eerste ivf.
    Gelukkig maar dat we geen 10 cryo's hadden of zo, haha.

11. Kittehs

Kittehs Niet meer actief

Lijkt me wel lastig als je bijvoorbeeld een stuk of 8 prachtige ingevroren embryo's hebt liggen, een dilemma of je die nou allemaal moet gebruiken ;)

12. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Ik geloof dat er maar 1 is die leven geeft en dat is God onze vader.
    Ben zelf 2x via ICSI zwanger geraakt maar het enige wat artsen kunnen is een eitje en een zaadje samen laten smelten. Ze geven geen leven aan een embryo, ze kunnen geen hartje laten kloppen.

Wel vind ik dat je geen bevruchte embryo's weg mag gooien.
    Als ik 1 kindje had gewild en écht geen tweede had ik nooit een behandeling gedaan want dan zou je overige emmy's weg moeten gooien en zo werkt het niet m.i.

13. babycomp

babycomp Actief lid

10 aug 2010
    311
    0
    16
    NULL
    NULL
    mama in love dat ben ik helemaal met je eens!!!!

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Kittehs, daar zul je dan van te voren met je arts over moeten hebben. Je kunt bv je medicatie aanpassen, zodat de kans op enorm veel embryo's beperkt blijft. Wij hadden er vier.
    Enorm dankbaar dat we daar nu voor de derde keer zwanger van zijn.
    Dat gaat de statistieken namelijk te boven.
    En dat is het wonder van nieuw leven: God!

15. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Mee eens, als ik zou geloven zou ik er ook zo in staan, maar ik respecteer de manier waarop mn vriend geloofd ook. Gelukkig is het (nog) niet aan de orde bij ons, anders zou ik hem er echt wel van proberen te overtuigen dat op zn minst onderzoek naar het "waarom" echt niet verkeerd is!

16. Sifra

Sifra Niet meer actief

Ook wij zijn christen en vanuit dat perspectief ben ik het volledig eens met wat jij hier boven omschrijft Merah.
    Maar... waar ik dan nog wel mee zit, hoe kijk je aan tegen de bevruchtingen die zijn ontstaan, maar niet 'goed genoeg' werden geacht om op dat moment terug te plaatsen, maar ook niet van voldoende kwaliteit waren om ingevroren te worden.
    Dat is nl. onze situatie;
    Bij IVF poging 1 waren er 6 bevruchtingen, waarvan er 1 is teruggeplaatst en 1 goed genoeg was om in te vriezen. De overige 4 waren voor beiden niet geschikt en zijn dus idd vernietigd. Cryo heeft de ontdooiing niet goed doorgemaakt en kon dus niet worden terug geplaatst.
    Bij IVF pogin 2 3 bevruchtingen, 1 tp en nog 1 nu ingevroren, dus ook 1 ongeschikt voor beiden en vernietigd.
    Ik vind dit gegeven best wel erg lastig, wist van te voren wel dat deze scenario's aan de orde zouden komen, maar kon niet echt een heldere mening ( vanuit geloofspersepctief )over vormen.
    Vanwege de overweldigende wens voor een kindje zijn we dus voor iVF gegaan, maar hoe meer ik hier nu over na denk, hoe meer moeite ik er mee krijg.
    Zelfs zo dat dit voor mij op dit moment een reden is om af e zien van de 3e IVF poging, heb het gevoel dat ik dit voor mezelf nie kan verantwoorden.
    Een hele moeilijke beslissing, aangezien IVF voor ons nog de enige manier is om kans te maken op een zwangerschap ( vanwege een afgesloten eileider en verwijderde eileider geen kans meer op een spontane zwangerschap ). Mijn man denkt hier wat minder uitgesproken over, maar begrijpt mijn gedachten en gevoelens en kan zich vinden in de keuze die daar uit voort komt.
    Maar wat zijn jullie gedachten hier over?

* Overigens best een lastig en gevoelig onderwerp, maar ben wel blij dat dit zo eens ter sprake komt op het forum.

17. Evira

Evira Fanatiek lid

18 feb 2011
    1.533
    0
    0
    @Wensmama, in Groningen doen ze IVF in eigen cyclus. Dan heb je dus geen overstimulatie, maar bevruchten ze alleen de eicel die in je cyclus groeit. Je mag dat zes keer doen, wat telt als 1 IVF.

Op die manier weet je zeker dat er geen cryo's verloren gaan. Tenzij je idd slechte kwaliteit hebt....

18. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Hier ben ik het compleet mee eens! Ik geloof dat geloof en wetenschap elkaar niet hoeven uit te sluiten, ik geloof dat de intelligentie van de mens en de wetenschap een geschenk van God is.

En tja, hoe ga je ermee om? Ik heb ook zeker weleens getwijfeld of we geen grenzen overschreden en ik heb gehuild en ben ook weleens heel boos geweest omdat wij deze strijd hebben gekregen.

19. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    Dag dames, ik ben zelf niet gelovig, maar zeer geïnteresseerd in alle vormen van levensbeschouwing en de vraag waar jullie over schrijven vind ik zeer interessant. Dus ik lees graag mee. :)

Hoe staan jullie tegenover 20 weken echo's? Ik begrijp dat de keuze om een zwangerschap wel of niet te beëindigen een andere is, en ik zou deze hier niet willen aanzwengelen, maar wat ik me afvraag is of om deze reden wel eens besloten wordt geen 20 weken echo (of welk prenatal onderzoek dan ook) te laten uitvoeren.

Hoe denken jullie hierover?

20. babycomp

babycomp Actief lid

10 aug 2010
    311
    0
    16
    NULL
    NULL
    ook ik vind het heel intesant

wensmama: ook in klamp regelmatig met die gedachtens. want onze zoon was van een matige emnbryo ik ben absoluut van mening dat de artsen daar niet 100 % duidelijkheid overhebben wat niet of wel goed is. onze zoon zou niet ingevroren worden.
    Daar komt bij dat we tot nu toe alleen maar toppers hebben terug gehad en niet zwanger zijn.

evira: ik wist dat dus echt niet dat dat bestond???? serieus in groningen alleen je natuurlijke ei? nooit geweten. anders had ik dat zeker toch 1 keer een kans gegeven. misschien gaat dat wel veel beter dan al die rommel.
    en je mag het nog 6 x doen ??!!! kan bijna niet geloven.
    bedoel dat niet meer mensen dat doen, er zijn er toch genoeg die bij 1 poging niet aan 6 emmys komen?!

heel lastig en moeilijk onderwerp, ook door 1001 verschillende gedachten over het geloof. inderdaad goed dat ook dit eens of het forum komt.

Deel Deze Pagina