Hey! Ik wilde nog even zeggen dat ik het ontzettend gaaf vind om op deze manier met elkaar in gesprek te gaan over diepere zaken! En ik vind het fijn om al jullie meningen (christen, moslim, katholiek of niets) te lezen. Dat is zeker een verdieping! Liefs, Marieke
Ik weet ook niet of God het 'doet' dat iemand geen kinderen kan krijgen, ik denk dat Hij het 'toestaat' wat wel iets anders is. God gebruikt alle nare dingen die ons overkomen (al dan niet door onze eigen fouten, wat hier natuurlijk niet aan de orde is) om ons iets te leren...bv geduld als we moeten wachten tot we iets krijgen wat we graag willen, vertrouwen als we tegenslagen krijgen, geloof als we geen uitweg meer zien enz. Als God het toestaat dat je geen kinderen kan krijgen, heeft Hij daar een bedoeling mee, wat dat is zien wij niet altijd. Misschien inderdad om andere kinderen te kunnen opvangen, om meer tijd te hebben voor iets bijzonders als vrijwilligerswerk of zorgen voor de kinderen van iemand anders die dat niet kan. Ik las ooit een uitspraak van iemand, die zei: ons leven is net als een handgemaakt tapijt. Wij kijken tegen de onderkant aan en zien alleen maar rare afhechtingen, knopen en totaal geen lijn. Maar God kijkt van de bovenkant en Hij ziet een prachtig patroon ontstaan! Wat niet wil zeggen dat ik het allemaal makkelijk vind hoor, ik leer ook elke dag weer...Pff, lang verhaal maar goed. Liefs, Krullebol
Hallo, Ik wil hier ook graag even op reageren. Ik ben nog maar net gestopt met de pil dus heb geen idee hoe het is als het niet lukt. Krullebol, je geeft aan dat God ons wat leert door alle nare dingen die ons overkomen. Ik geloof dat de tegenstander van God, de duivel ook erg actief is en hij misschien wel de oorzaak is voor de nare dingen die gebeuren. Ik denk niet dat God wil dat zulke dingen gebeuren, maar hij wil je wel helpen en steunen. Ik weet ook niet waarom het dan toegelaten wordt, maar ik geloof ook niet dat het bij God vandaan komt.... Wanneer iets wat je graag wilt niet gebeurt, zal hij inderdaad wel andere deuren voor je openen om op een andere manier invulling te geven aan je leven. Hij laat je in elk geval niet in de steek! Moeilijk onderwerp hoor! Pffff! Maar inderdaad leuk om dit tegen te komen op dit formum!
Hoi meiden, Ik ben ook christen. Ik ben een boek aan het lezen waarin de kracht van God centraal staat. Voor God is niets onmogelijk. Het gaat over een vrouw die vertelt werd dat ze geen kinderen kon krijgen en mocht ze al zwanger raken dan kon ze waarschijnlijk de hele 9 maanden in bed liggen. Zij en haar man zijn de bijbel gaan lezen en volgens Gods woord leven. Hier door komen ze er achter dat voor God niets onmogelijk is en dat Hij de wensen van je hart wil vervullen. om een lang verhaal kort te maken uiteindelijk krijgen ze 4 kinderen waarvan ze 3 zo goed als pijnloze bevallingen heeft gehad. Dit door op God te vertrouwen en te weten dat Jezus voor onze zonde is gestorven. Het is een boekje waarin je z elf helemaal kan leren hoe je zo op God kan vertrouwen en waar wat in de bijbel er over staat. Ook staat er in hoe je krachtig kan bidden en proclameren. Ik geloof dat God ons kinderen gaat geven en ik maak me ook geen zorgen meer. In de bijbel staat niet voor niets 365 keer dat je je geen zorgen hoeft te maken. God laat je NOOIT vallen! vergeet dat niet. Ik ben nog niet helemaal er uit of dat boekje helemaal uit of het boekje niet TE americaans is en soms niet te ver gezocht maar ik kan me er in vinden. Als iemand er meer over wil weten stuur dan ff een pb of ee mailtje 1 Johannes 5:14 "And this is the confidence that we have in Hin, that, oif we ask any thing according to His will, he heareth us." groetjes!
Hoi marieke, Ook ik ben Christen. heb allerlei onderzoeken gehad omdat ik bijna niet ongesteld werd. N poosje medicijnen gebruikt om dat op te wekken. Nu gebruik ik iets voor mn schiltklier. het schijnt bij mij vanbinnen allemaal in orde te zijn maar toch ben ik nog steeds niet zwanger. De gyn zag wel op de baarmoederfoto een heel klein poliepje. dat zou heel misschien een eventuele innesteling tegen kunnen houden. Maar dat kon hij niet met zekerheid zeggen. Kon het wel weg laten halen om weer meer kans te hebben. Op dat moment had ik zoiets van: Nu stoppen we er even mee. Als God ons een kindje wil geven zullen we dat zeker krijgen, en zo niet moeten we daar in berusten. Je mag best de middelen gebruiken, maar tot op zekere hoogte. Ik vind het ook heel moeilijk waar de grens ligt. De dokter had het vrij inhet begin al over IVF als het niet zou lukken, Maar daar ga ik nog helemaal niet aan denken. Zou natuurlijk echt heel graag zwanger willen worden, maar ben er wel erg rustig onder. kan het zeg maar over geven. Al heb ik ook moeilijke momenten. Denk wel eens dat er misschien wel iets anders voor ons is weggelegd. Adoptie misschien. Ik moet ook zeggen dat wij een heel goed huwelijk hebben. Een kindje zou er nog meer glans aangeven en het lijkt me heerlijk dat het huis wat meer gaat leven dan. Maar samen hebben wij het ook bijzonder goed. Hoorde gisteren nog van een stel dat gaat scheiden omdat 1 van beiden niet vruchtbaar is. Verschrikkelijk toch? Afgelopen dinsdag heeft mijn vriendin haar 2e kindje gekregen. Ik ben heel blij voor en met hen. Gelukkig voel ik geen jalouzie of verdriet. Vind het heerlijk om op te passen! Wat een verhaal zeg. Ga nu even verder met mn werk. Sterkte! groetjes Rhodé
Hey Rhodé, Poe, jullie zijn al wel langer bezig dan ons. en zoals hetbijmij overkomt heb jij er op dit moment meer vrede mee dan ik. Natuurlijk heb ikhet ook overgegeven aan God. Als er een kindje komt, dan op Zijn tijd en zo niet: dan is er een ander plan voor ons. Maar daar wil ik nu nog niet aan denken, dat ligt nog te gevoelig denk ik. En bovendien hoeft het ook nog niet, want er is nog geen enkel medisch onderzoek geweest,dus weet ik ook nog niks. Tot nu to eis het gewoon hopen op een spontane zwangerschap en anders gebruik maken van de kwaliteiten die God de doktoren gegeven heeft
Gossie, ik ben er inmiddels wel even helemaal uit geweest, jullie hebben aardig doorgechat gister! Moest even flink bijlezen... Voor de nieuwe die erbij zijn, ik ben katholiek opgevoed, niet kerkelijk actief, maar probeer mijn eigen combinatie te vinden tussen geloof en de huidige wetenschappelijke wereld. Ik zie meer de normen en waarden achter de bijbelverhalen dan een werkelijk verhaal.....kortom, geen volledig geloof in een God, maar wel sereen met een groot deel van de levenswijze die de verhalen uit de bijbel uitdragen. Zo, dat was even mijn uitleg.... Nu las ik over mensen die kinderen krijgen, maar ze weer vermoorden en tja, ook helaas over de mensen die graag willen, maar geen kinderen kunnen maken of baren.... Mijn gedachte hierover is dat niemand perfect is en dat de creatie van een menselijk lichaam dus ook niet altijd perfect uitgevoerd kan worden. Of dat nou door God gemaakt is of binnen de evolutietheorie te vinden is, dat doet er voor mij niet toe. Iedereen kan een mankementje hebben. Ik ben wel bang, dat wanneer het mij niet gegeven zou zijn, ik erg verdrietig zou worden en zou denken, waarom ik? Egoistische gedachte, waar ik me best een beetje voor schaam, maar zo zie ik het wel. Wat vinden jullie eigenlijk van de veelgehoorde uitspraak dat het geloof ontstaan is in tijden van ballingschap, dus als troost en houvast in bange tijden? Als ik de boeken van Nico ter Linde lees, meldt hij bij het scheppingsverhaal dat het is verteld (dus een verhaal) aan het volk in ballingschap om de gevangenen hoop te geven. Iets om over te dromen, na te leven en zich aan vast te kunnen houden, een eenheid behouden in de samenleving.... Ik geloof namelijk best in iets goddelijks, maar zie ook veel waarheden in de wetenschappelijke verklaring voor ons bestaan..... Kunnen jullie die combinatie ook maken of is het puur het goddelijke? Fijn dat ik eindelijk eens zulke vragen kan stellen... Bij enkele gelovige familieleden wordt het dan altijd zo'n oeverloze welles nietes discussie, niet openstaand voor elkaars gedachten. Merk dat jullie wel meer open staan, erg prettig!
Hoi Judy, Ik geloof niet dat de schepping zomaar 'een verhaal' is. Ik geloof dat wat in de bijbel staat waarheid is en dat God de aarde heeft geschapen. Ik heb veel boeken hierover gelezen, onder andere van iemand die het christelijk geloof wel eens even uit de doeken zou doen en met bewijzenzou komen dat het onzin was (een journalist) en uiteindelijk door zijn onderzoek het tegendeel waar bleek te zijn! Nu is is hij voorganger in een kerk in amerika. Als je geinteresseerd bent, stuur ik je te titel. Ik denk wel dat er mensen zijn die gaan geloven in tijdenvan moeilijkheden, omdat ze zien dat God daar doorheen werkt. Eerder wilden ze niet erkennen dat Hij degene was die hen leidt, maar in moeilijke tijden gaan veel mensen toch hun hulp bij God zoeken. Hoeveel niet gelovige mensen doen een 'schietgebedje' waarom doen ze dat als ze toch denken dat God niet bestaat? Ik snap niet dat mensen gaan bidden tot iets waarvan ze overtuigd zijn dat het er niet is, lijtk me vrij zinloos. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat er zomaar vanuit het niets iets is ontstaan. Weet je, ik sta voor de klas, laatst zei één van de kinderen (nav een moeder die zwanger was) "juf, een kindje is toch wel een wonder hé? dat kan toch niet zomaar gemaakt worden? Als je nu nog niet in God gelooft" Ik denk dat zij het bijhet rechte eind heeft. Ga maar eens na hoe een kind eigenlijk 'gemaakt', gevormd wordt. Hoe bijzonder het vrouwelijklichaam in elkaar zit. Hoe bijzonder het is dat een mannenlichaam daar naadloos op aansluit en dat die twee samen voor een kindje kunnen zorgen. Ik krijg er kippenvel van! Zo mooi. Weer zo'n lang verhaal... En weer nieuw gespreksstof?
Ja idd als je dat filmpje op internet bekijkt waar in je de hele bevruchting ziet.. zo bijzonder en laatst was ik in scheveningen in sealife en daar was een hele giftige kwal, maar er was 1 soort visje die niet meteen dood ging als ie die kwal aanraakte en dat visje at de algen van die kwal anders zou die kwal niet kunnen leven. ieder andere vis zou meteen dood zijn. ik was daar zo van onder de indruk ik denk dan soms wel van..hoe kan het dat iemand denkt dat dat door 1 grote knal komt? Zo bijzonder! Daar moet God toch wel achter zitten!
Hallo allemaal, Dat mensen in tijd van nood tot God gaan roepen is toch de ingeschapen Godkennis. Mensen begrijpen vaak niet waarom ze tegenslag hebben. dat is heel eenvoudig. Door de zondeval in het Paradijs. Onze eigen schuld dus. Maar weet je wat ik een dominee eens hoorde zeggen?; God slaat wel, maar niet van zich af. Hij slaat naar zich toe. Hij wil dat we Hem nodig gaan krijgen. Hoe meer welvaard en voorspoed we hebben, hoe minder we hem nodig hebben. Dit leven is maar zo kort. Hij wil graag dat iedereen zalig wordt zodat er zo veel mogelijk mensen bij Hem in de Hemel komen om voor eeuwig Hem groot te maken. Daar zal Hij alle tranen van onze ogen afwissen. Daarom is het helemaal niet belangrijk om nu cariere te maken of alles uit het leven te halen wat maar mogelijk is. Je mag best genieten van wat God ons geeft. Maar Hij moet in het middelpunt staan. Hoop dat k t een beetje begrijpelijk heb geformuleerd. Met een "geloof " dat er "wel wat" is kom je er niet. Je Moet Hem lief gaan krijgen boven ALLES. Groetjes Rhodé
Pfff wat hebben jullie veel geschreven! Ik heb helaas geen tijd om alles na te lezen. Maar ik had niet gedacht dat hier nog zoveel 'gelovigen' (welk geloof het dan ook mag zijn) zouden zitten! Echt heel fijn om er zo met elkaar open over te kunnen praten. Ik hoop dan ook dat deze discussie zo fijn mag blijven. Dit zijn gevoelige zaken en helaas zie je nogal eens dat zulke discussies minder fijn lopen... En dat men geen respect voor elkaar heeft. Gelukkig is dat er hier wel! En wat zijn er veel die al zo lang bezig zijn! Dan mag ik echt nog niet klagen (9 mnd bezig pas) maar ik vind het nu al lang duren... Tja, 3 vriendinnen waren allemaal binnen een paar maanden zwanger. Dan lijkt het zo vanzelfsprekend... Is echt zo mooi! Daar dacht ik laatst ook aan. Wij kunnen ons best wel doen, door op de juiste dagen te klussen enzo, maar wij kunnen er niet voor zorgen dat het eitje en zaadje samensmelten, en gaat delen enzo. En dat de organen ontstaan, dat het hartje begint te kloppen. Hoe knap ze tegenwoordig ook zijn, wie kan een mens 'maken'? Als je daar over nadenkt, hoe dat allereerste begin ontstaat, dan word je toch stil...
Hm, ik heb dit topic gemist geloof ik... Maar wel heel interessant! Zelf zijn mijn man en ik ook christen. We zijn in september 2005 getrouwd en hebben veel gebeden om zijn leiding in ons leven en dus ook kinderen. In gebed hebben we ook besloten om te stoppen met onthouding (wij deden de symtotermale methode) en ik was meteen zwanger. Helaas werd dat na 5 weken een miskraam. We waren erg verdrietig, maar niet boos op God. Hij vond het beter om ons kindje al bij zich te roepen... En vier weken later had ik weer een positieve zwangerschapstest in mijn handen. Zondag ben ik uitgerekend! Toch vind ik het soms vreemd. Als ik geen miskraam had gehad, hadden we nu een kindje van een paar weken. Maar dan had dit kindje wat nu in mij groeit niet kunnen bestaan... Hm, ik geloof niet dat dit een antwoord op je vraag is !
Ja bidden helpt zeker weten. Het viel me een tijdje terug op hoeveel voorbeelden er in de bijbel zijn van mensen die geen kinderen hadden en soms na járen bidden toch een kind kregen, of zelfs een tweeling. Dat helpt ons soms wel, dan heb je weer hoop! Het is al zovaak gebeurd dat we ergens om gebeden hebben en dat we het gekregen hebben. Alleen soms duurt het even
Zulke dingen bemoedigen mij ook. Alleen moeten we er wel voor oppassen dat we God niet "dwingen" ons een kind te geven. Ook bidden: Uw wil geschiedde.
Nog voordat je bestond kende Hij je naam Hij zag je elk moment en telde elke traan omdat Hij van je houdt gaf Hij zijn eigen Zoon en nu is alles klaar wanneer jij komt En wat je nu ook doet Zijn liefde blijft bestaan ook niets wat jij ooit deed verandert daar iets aan omdat hij van je houdt gaf Hij zijn eigen Zoon Hij wacht alleen nog maar totdat je komt Kom tot de Vader Kom zoals je bent Heel je hart, al je pijn is bij Hem bekend de liefde die Hij geeft de woorden die Hij spreekt Hij wacht alleen nog maar totdat je komt
Soms snap ik helemaal niks van God, en een hoop dingen zijn niet te verklaren. Maar ik weet ZEKER dat Hij er is en dat hij niet wil dat wij verdriet hebben. Hij wil er voor je zijn en Hij huilt met je mee.
@Marieke, stuur mij de titel maar ja. Kijk, wat ik ook geloof, ik sta altijd open voor de verhalen en gedachten van anderen. Ik geloof niet in 1 waarheid, maar van alles een beetje. Oerknal of niet, het is een wonder dat wij toch op zo'n planeet mogen wonen! Daar is vast wel wat extra hulp bij geboden Dus ik ben dan ook erg benieuwd naar dat boek! @Jebentwelkom, ja prettig zo'n gesprek, maak ik niet vaak mee! Ik krijg enorm veel antwoord op mijn vragen. Hoewel ik het niet overal mee eens ben, snap ik de mensen die erg overtuigd zijn wel een stuk beter nu!