Wat doen jullie, huren of kopen? Wij neigen naar kopen, is een stukje goedkoper dan huren. Maar bij huren kun je na 3 jaar je huur opzeggen en dan voor een nieuwer model gaan. Dochter gaat hopelijk in vijf jaar de HAVO doen en gaat zo’n chromebook vijf jaar mee?
Wij hebben ze gekocht, vooral omdat ik het niet fijn vindt om veel verschillende vaste lasten te hebben elke maand en met kopen heb je daar geen last van. Qua prijs maakt het volgens mij nauwelijks wat uit. Hoe lang ze mee gaan, weet ik niet, zal ook wel per kind verschillen. Die van mijn zoon is nog helemaal goed en hij gaat volgend jaar naar 4havo. Ik heb goede hoop dat hij er 5 jaar mee gaat redden, maar anders komt het vast ook van pas voor een vervolgopleiding.
Wij hebben hem gekocht via school, kregen flinke korting. Betalen 2 keer een bedrag en er zit reparatieservice en een vervangend apparaat in.
Gekocht voor alle 2. Volgend jaar gaat onze oudste naar een nieuwe school en daar geen huren of kopen maar iedereen gebruikt eentje van school en dit gratis.
Hier ook gekocht. Betaal liever in 1 keer ipv van maandelijkse afschrijving. Volgens mij was kopen ook voordeliger. Qua service bij gebreken maakte het niet uit.
Hier gekocht via de rent Company incl het service abonnement van 48 maanden. Overigens was kopen net zo duur als de huur uitgesmeerd over die 48 maanden. We hadden het geld liggen dus prima om aan te schaffen nu ipv huren. Wie weet hoe het leven er over een jaar financieel uit ziet.
Hier mag vanuit school zo ongeveer alles, behálve een Chromebook. Wij huren de laptop van de oudste ivm de service ed die erbij zit. Gaan we voor de jongste ook doen.
Hier een laptop gekocht. Hoorde van een moeder die huurde dat ze regelmatig bepaalde programma's enzo voor school op dat huurding niet konden gebruiken, omdat die daar niet op werkten.
Ik had gewild dat wij hadden gekozen voor huren. dochter had op TL een iPad, daarna naar havo gegaan en toen moest zij voor 2 jaar een HP laptop kopen voor 800 euro. Zoon moest in de brugklas een Chromebook kopen. Nu moet hij voor de 4e klas ook een laptop kopen. Wij hoopten dat die van onze dochter door kon naar hem, maar helaas. Die schijnt te oud te zijn. (!!!) Is pas 2 jaar oud. Totaalplaatje: 500 euro voor iPad (dochter TL) 800 euro voor laptop (dochter Havo 4 en 5) 350 voor Chromebook (zoon gymnasium 1-3) 850 voor laptop (vanaf 4e klas)
Hier geen keuze in kopen of huren. Voor de oudste betalen we € 50 per jaar, ze heeft dan een Chromebook van school in gebruik (geen nieuwe overigens), als er wat mee is regelen ze dat op school en krijgt ze voor zolang de reparatie duurt een vervangend exemplaar.
Wij hebben voor de oudste gehuurd. Jongste gaat nu ook naar de brugklas en daar moeten we nog even naar kijken wat we doen, maar wellicht ook huren. Maakte vorig jaar qua prijs niet uit huren of kopen. En volgens mij was hier vorig jaar een vergelijkbaar topic over.
Hier is dat geen probleem. En als er een probleem is, dan helpt iemand van het computergebeuren om het op te lossen, maar dat is nog niet voorgekomen in twee jaar.
Dat is idd een hoop geld! Ik neem aan dat die laptop nog goed genoeg is om bij hun vervolgopleiding te gebruiken. Hier hebben alle kinderen ook een eigen laptop/pc. Op het VO hoeft die niet mee naar school, maar bij mbo/hbo vaak weer wel.
Hier is het ook via de Rent Company. Ik vind het wel raar, het contract is inderdaad 48 maanden, maar de HAVO duurt (als alles goed gaat) 5 jaar. Ik weet niet wat de service dan het laatste jaar is als het chromebook nog goed is en je wel de service van school wil.
Hier ook gekocht via de Rent Company, met service abonnement. Is al heel handig gebleken, toen er Bitlocker op haar laptop bleek te zitten. Ze kreeg gelijk een vervangende laptop en na reparatie kreeg ze haar eigen terug.
Dat was dus daar bij iedereen met een huurchromebook het probleem en dat werd niet opgelost. Andere problemen wel. Leraren zelf waren daardoor niet zo blij met die dingen. Aldus die moeder. Mijn dochter doet al 4,5 jaar met haar laptop. Die gaat er net mee om. Mijn zoon heeft hem nu 2 jaar met een barst in het beeldscherm, maar jammer dan. Scheelt ook dat mijn man ICT-er is en gewend is om computerproblemen op te lossen.