Chromosomen onderzoek tijdens de zwangerschap?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Sterretje08, 25 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MaDe87

MaDe87 Actief lid

30 mei 2012
    287
    0
    16
    NULL
    NULL
    @TS: Ja ik heb recht op weer een vlokkentest, maar eerst termijnecho maandag. Waarschijnlijk zullen we wel weer voor een vt gaan, omdat trisomie 13 niet met het leven verenigbaar is. Dat betekent dat er een grote kans is dat het kindje tijdens de zwangerschap overlijdt, of anders zeer snel na de bevalling. Het is al zwaar genoeg om afscheid te moeten nemen van je kindje, laat staan wanneer je het voelt bewegen in je buik. Dus wij willen graag zekerheid, voor die tijd aangebroken is. Maar uiteraard is dit een zeer persoonlijke beslissing en respecteer ik de keuzes die anderen hierin maken.
    Lijkt me goed om inderdaad even met je gyn te overleggen wat het traject voor jullie zou inhouden, wat de aanleiding is voor deze uitspraak en wat de eventuele risico's zijn. Alleen op die manier kan je een gegronde beslissing voor jezelf nemen. Met halve informatie is dat erg lastig!

@Nynke. Ze zien inderdaad niet alles op echo's. Maar dat ze de hartafwijking gemist hebben is wel bijzonder toch? Hoe dan ook, dat je kind gelukkig is, lijkt me uiteindelijk het belangrijkste van allemaal. Een gelukkig kind, maakt gelukkige ouders (denk ik!). Goed om te lezen dat dat het geval is :D

Bedankt voor de reacties allemaal :)

2. Derbi

Derbi Niet meer actief

@ Nynke, ja wel raar. Ons kindje heeft een AVSD, waren we niet erg verbaasd over, want ben er zelf ook mee geboren. Het gaat met ons kindje heel goed, het groeit mee op eigen lijn, beetje onder het gemiddelde, het is een tweeling en het andere kindje groeit boven het gemiddelde, maar vooralsnog niks zorgwekkends gelukkig. En inderdaad de ene arts is de andere zeker niet.

3. Summer1987

Summer1987 Bekend lid

18 apr 2012
    583
    0
    16
    Zoooo'n moeilijke kwestie dit...
    Als het alleen om bloedonderzoek gaat zou ik het misschien wel overwegen hoor, maar verder ook niet omdat dit teveel risico's met zich meebrengt..

4. Nynke76

Nynke76 Niet meer actief

@Derbi : Mijn dochter had ook een AVSD maar ze moest met vijf maanden geopereerd worden, ze was na acht dagen alweer thuis gelukkig. Is jouw dochter nog niet geopereerd? Niet elke AVSD hoeft snel geopereerd te worden he? Heeft ook te maken met de druk naar de longen, die werd bij mijn dochter te groot zodoende. Ze doet het nu hartstikke goed en we moeten nu het bijna een jaar geleden is weer een keer op controle bij de kindercardioloog.

Ben jij er zelf aan geopereerd? Hoe oud was je toen en hoe gaat dat nu? Wat een vragen, sorry.

5. beccie86

beccie86 Actief lid

12 sep 2012
    299
    0
    0
    Ik heb ook tijdens deze zwangerschap een chromosoom onderzoek gehad ivm 2 miskramen. Was gewoon een bloedonderzoek bij mij en me man. Hadden bloed laten prikken en binnen 3 weken uitslag.

Als daar iets afwijkends uitkwam konden we daarna nog kiezen voor verdere onderzoek bij ons kindje. Chromosoom onderzoek was bij ons gewoon goed terug gekomen dus hoefde ook geen verdere onderzoeken te laten doen.

6. Derbi

Derbi Niet meer actief

@ Nynke, ons kindje is nog niet geboren :) hij/zij zal er wel aan geopereerd moeten worden, rond 3/4 maand afhankelij van hoe het gaat. Het is een gebalanceerde dus het ziet er heel positief uit. Ik ben er zelf aan geopereerd met 13 maanden, ze kwamen er met 10 maanden pas achter, maar goed dat is wel 25 jaar geleden inmiddels. Ik moest als kind eens per twee jaar op controle en nu sinds de zwangerschap sta ik weer onder controle, maar het gaat beter dan het boekje zeg maar. Ook nooit klachten gehad. Fijn dat jouw dochter het zo goed doet! En na 8 dagen thuis, dat geeft ons weer moed! Hopelijk gaat het tzt met die kleine van ons ook zo snel.

7. Sterretje08

Sterretje08 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.850
    0
    0
    Allemaal nog heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ik heb deze week extra contact gehad met de gyn en de papieren voor een bloedonderzoek gelijk die dag opgehaald
    We hebben bloed laten prikken en het duurt ongeveer 2 weken voor we de uitslag hebben
    Als het bloedonderzoek goed is, is het prima zo, komt er iets uit het bloedonderzoek, dan laten we waarschijnlijk wel verder onderzoek doen

8. Nynke76

Nynke76 Niet meer actief

Hoop dat je die twee weken een beetje goed doorkomt sterretje? Ben je er erg mee bezig of valt het mee? Heel veel sterkte met wachten.

9. Sterretje08

Sterretje08 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.850
    0
    0
    Het valt me tot nu toe gelukkig nog mee!
    Ik heb voor mezelf een beetje gezegd, dat het allemaal wel goed zit, dus daar houd ik me een beetje aan vast
    Maar stiekem glijden mijn gedachten af en toe naar slechtere ideeen af.

Verder mezelf maar gewoon verwend en een pretecho voor een geslachtsbepaling vast gepland vandaag
    Ook iets leuks om naar uit te kijken dus

Deel Deze Pagina