Beste allen, Ik ben afgelopen juli gestopt met de pil omdat onze kinderwens zo sterk was dat we niet meer konden wachten. Ik was gelukkig snel zwanger maar helaas heb ik tot nut toe 2 vroege miskramen gehad in september '08 en januri '09. Nu zijn we twee weken geleden geprikt voor een chromosomen onderzoek. Ik vroeg mij af of je gelijk moet/zal moeten stoppen met zwanger worden wanneer er iets mis is met één van ons omdat het kindje zeer waarschijnlijk ernstige afwijkingen zal hebben. Met andere woorden: betekend een slechte uitslag van het chromosomenonderzoek ook gelijk einde oefening? Ik heb getracht informatie te 'googlen' hierover maar ik heb geen succes gehad. Ik hoop dat jullie, als lotgenoten, mij verder kunnen helpen.
Beste Aidualc, Een slechte uitslag hoeft nog niet te betekenen dat je geen gezond kindje meer kunt krijgen, maar het wordt wel een stuk ingewikkelder. Het hangt nogal af van wat er gevonden wordt. Is er iets specifieks waar ze op zoeken? Het lijkt me dat het om algemeen chromosomenonderzoek gaat. Meestal wordt er niets gevonden, maar soms wel. Er zit weinig anders op dan te wachten op de uitslag, maar dat wil niet zeggen dat je tot die tijd dan ook beter niet zwanger kan worden. Ook als er een afwijking in de chromosomen bij een van jullie gevonden wordt, is er vaak nog wel een kans op een gezond kindje en je kunt gewoon geluk hebben. Liefs, Elmootje
Hoi Aidualc, Ik heb ook 2x na elkaar een miskraam gehad. Bij ons loopt nu ook een chromosomenonderzoek. Ik kan hier eind deze maand over bellen of er al wat bekend is. Het kan ook domme pech zijn dat we 2x een mk hebben gehad. Mijn laatste mk was in sept. en sindsdien zijn we nog niet weer begonnen met zwanger proberen te raken. Loopt er voor jullie al een chromosomenonderzoek? Ik wens je veel sterkte.
hoi Aidualc, Wij hebben ook het chromosomenonderzoek gehad en ons is toen ook verteld dat de kans zeer klein is dat ze wat vinden. Een paar procent geloof ik? Als ze toch wat vinden heb je een grotere kans op weer een miskraam, maar het is zeker niet onmogelijk om een kindje te krijgen. Veel vrouwen raken op de natuurlijke manier zwanger van een gezond kindje en sommige vrouwen via een speciale vorm van ivf, namelijk ivf-pgd. Zover ik weet wordt bij deze behandeling de bevruchte eitjes vantevoren al getest op de chromosoomafwijking en worden alleen gezonde eitjes teruggeplaatst. Zelf ken ik via via iemand met zo chromosoomafwijking en zij heeft in totaal vier miskramen en drie gezonde kinderen gekregen, terwijl ze een kans had van 70% op een miskraam. Bij ons is er trouwens nooit wat uit het chromosomenonderzoek of uit andere onderzoeken gekomen. Helaas geldt dit nog steeds voor de meeste vrouwen met herhaalde miskramen, wat betekent dat je ook niet behandeld kan worden. Succes met wachten en ik zou in tussen tijd zeker niet stoppen met zwanger worden. Ik weet niet wat jullie gynaecoloog heeft aangeraden, maar die van ons had zoiets ga gerust door, want de kans dat er iets uitkomt is erg klein. Doen wat goed voelt! Liefs trees
Hi Aidualc, Bij mijn vriend is ook translocatie geconstateerd en ons is verteld dat ze het in eerste instantie zolang je het zelf nog geestelijk en lichamelijk aankunt ze zeker niet afraden om natuurlijk zwanger te worden. Het is dus niet direct einde oefening, dingen worden zeer zeker gecompliceerder maar het kan nog steeds "natuurlijk" en soms ook met wat hulp. Dat heeft in mijn ogen voornamelijk met je eigen keuze te maken. Kom anders hier eens kijken; http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... p?t=130933 Hier zijn meer dames die zelf een afwijking hebben of hun partner. Sterkte met wachten en probeer je nog niet gek te maken. De kans dat ze iets vinden is heel klein.
Lieve dames, Heel erg bedankt voor jullie reacties! Dit geeft een mens weer moed. We zitten inderdaad te wachten op de uitslag van ons chromosomenonderzoek. Ik heb 't zowiezo niet zo op onderzoeken en wordt daar altijd erg zenuwachtig van. Ik ben 'blij' om te horen dat wanneer de uitkomst voor ons negatief zou zijn er nog wel hoop is. Na 2 miskramen of meer heb je denk ik zowiezo het gevoel van 'maakt me niet uit hoe, als het er maar komt!' Ik wens jullie ook héél veel sterkte met zwanger worden en most of all...zwanger blijven!